Jump to content

Hva kjøper kammerfolket på reise?


Bugsen

Recommended Posts

Skar opp siste biten av Parmaskinken jeg kjøpte under sykkelVM i Varese i 2008.

Den er like god nå, kvalitet lønner seg selv om det koster litt.

Hva kjøper kammerfolket når de er ute å reiser?.

Selv går det i skinke, pølser, ost og lokal honning.

Alkohol, lokale spesialiteter og Skotsk kildevann.

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

I fjor tok jeg med meg amarone, parmesan, prosciutto - dulce e crudo, pepperoncino, og pecorino romano (den beste osten til caccio e pepe - spør du meg) fra et Romabesøk. Jeg tok med lokale viner, salsicce, lokale oster, tartuffo og parmaskinke fra en reise til Riva del Garda i Trentino.

Fra ferie på Kreta tok jeg med loukaniko, lokale oster samt kefalotyri-ost (det gjør jeg førøvrig hver gang jeg kommer hjem fra arbeidsreiser til Athen også. Saganaki er en favoritt!).

 

Må inrømme at jeg sjelden tar med meg mat på returen ved reiser fra land utenfra europa. Jeg kjenner for dårlig til hva som er spesialitetene, hvor jeg skal kjøpe dem, og varene kan få problemer med holdbarheten. Det eneste jeg kjøpte med hjem fra f.eks. Macao i forfjor var noen esker av en slags søtsak laget av ingefær/sitron.

Link to comment
Share on other sites

En del av gammelkara hjemme kalte alkohol for perikum! 8)

 

Ja, kanskje ikke så rart. Som nevnt lager jeg snaps krydret med perikum selv, så det kan vel være at gamlekara for noen generasjoner siden krydret spriten med perikum der du bor óg. Ulf Lundell synger at han gjør det samme i "Jag trivs bäst i öppna landskap", i Sverige kalles den for Johannesört.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...