Jump to content

Høydespredning i sidevind


M67

Recommended Posts

Det er jo slik at kula roterer mot høyre! Dvs at med vind fra høyre, vil kula stige noe på vinden fra høyre. Med mindre vind fra høyre eller vind fra venstre vil kula gå til høyre og ned i forhold til "nullpunktet". Mer om dette kan ikke jeg, men helt sikkert noen andre som har en meget god forklaring på dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Effekten kalles ofte "aerodynamic jump". Kula roterer rundt sin egen akse og reagerer på vindkraften med å peke nesa opp eller ned avhengig av vindretning og høyre- eller venstreriflet løp.

Når nesa peker opp eller ned vil det aerodynamiske løftet i sin tur føre til drift i vertikalplanet i den retning nesa peker.

 

Effekten blir ofte beskrevet som Magnus effekt, men det er det definitivt ikke. Magnuseffekten virker i motsatt retning og er mye mindre i størrelse.

 

Man kan lese litt om ytreballistikk her:

 

http://www.nennstiel-ruprecht.de/bullfly/

 

P.S. Forøvrig synes jeg det er et veldig interessant bilde som trådstarter har lagt ut. Bortsett fra den lille flyeren viser det veldig godt hva som skjer hvis man ikke korrigerer for varierende sidevind.

Med vindretning fra høyre kan man slutte at trådstarter har høyreriflet løp. Les artikkelen jeg linket til, bruk høyrehåndsregelen og se om det stemmer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Enda flere som misforstår...

Om du har hatt fysikk utover 3FY så tror jeg du må lese noe om igjen...! ;-)

Magnus-effekten - som beskrives av Bernoullis ligninger virker som Øvrigar´n motsatt av den effekten vi observerer - og er veldig liten for kuler.

For å skru en fotball og få et fly til å henge i lufta så kan du stole på Magnus-effekten, men for å forklare "høydespredning i sidevind" er det andre ligninger man må ty til.

Link to comment
Share on other sites

Ja - ikke sammankoblet mer enn at begge fenomenene "oppstår" i det man setter vindkraften på kula.

(Magnus-effekten virker "ned-venstre" ved høyrevind - motsatt av det vi observerer på skiva)

Men når du sparker en fotball og skal "Bend it like Beckham" så er det Magnus-effekten som er styrende!

:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er en utbredt misforståelse at Bernoullis ligninger (altså Magnus-effekten) skal bety så mye for kulas flukt.

 

Ta en titt på linken som Øvrigar´n viste til - studer spesielt det som står om "Magnus effect" og "overturning moment".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Løfter denne igjen.

Er det noen som har satt seg skikkelig inn i dette? Når gjelder 1 vertikal per 6 horiontal formelen? DFS skyter jo sjelden lengre enn 600 meter. Er det flytid vs vind som er nøkkelen her, eller er bc også en del av regnestykket? Er nyskjerrig, siden jeg tror jeg observerer effekten på langhold. Men det er vanskelig å se hva som eventuellt skyldes vertikal vind i stedet på de lokasjonene jeg skyter.

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget denne da jeg her om dagen dro av noen skudd på 734m. Hadde 2-5 m/s sidevind skrått inn fra høyre bakfra......trodde jeg. Her oppe i nord er det ikke rare dagslyset nå og det var vanskelig å se vindvimpelen der ute.

Jeg ble rundlurt av vinden. Når jeg kom fram til skiva var det nesten ren bakvind og jeg hadde kneppet 14 høyre... Vel, resultatet ble BOM!! :overrasket: Men jeg lærte en del da jeg fant nedslagene. De sto høyt ut til høre....alt for høyt. Da var det demret for meg og jeg husket regelen om justering i siden. Lurer på om det ikke var Høggern som skrev om det her. Jeg hadde i alle fall lagret denne "læresetninga" på PC'n. 1/6 av antall knepp til siden justeres opp eller ned avhengig av høyre eller venstre. :)

Link to comment
Share on other sites

Bryan litz har et interessant innlegg her:

http://www.longrangehunting.com/forums/f19/wind-direction-changes-our-vertical-impact-fact-myth-51306/

Han mener at avviket er lineært med avstanden.

 

http://www.longrangehunting.com/forums/f19/vertical-component-wind-drift-3617/

Her snakkes det om avvik over 1/4. (tan(15 grader)= 0.27

 

Antar BR-skyttere burde klare å observere denne effekten uten at den drukner i annet?

Link to comment
Share on other sites

Antar BR-skyttere burde klare å observere denne effekten uten at den drukner i annet?

Effekten er lett å observere på 100-200m. Særlig med høy Sg og mye vindavdrift. Om en driver og forlegger sideveis i vinden, så er det lett å lage høye samlinger. - med .22LR på 50 er "skrå-samlingene" veldig typiske, og de er halvparten så bratte omtrent, på 100m.

 

Sierra 85gr HP, over Grotjønn i frisk vestavind. Holder ikke for vind, samme siktepunkt på alle skudd

IMG_0033.jpg

 

Vertikaldriften er større for korte stabile kuler enn for lange VLD-kuler, som også har mindre vindavdrift, men man må jo holde i skaftet da

 

Berger 130gr VLD i samme forhold, samme skytter, samme alt

IMG_0036.jpg

 

På lengre hold drukner den nesten alltid i vertikal vind, eller medvind/motvind, eller noe annet faenskap (gjerne lokalisert bak rifla :oops: ), det er sjelden en skyter mange 100m over helt flatt terreng. En må ha mye data, fra skyting i mye vind, om en skal se noe brukbart.

Så må en bestemme seg om det er så mye at en ønsker å korrigere for det, om en tror på egne data, på Litz, Vaugh og McCoy, eller på "gammel skyttervisdom".

Når det blåser så mye at dette er noe å bry seg om, så er min erfaring at det blåser så mye at en ikke treffer noe særlig uansett :wink: De gode "felt-DFSerne" sier de har en enkel korreksjon (1/6), og de skyter så bra, at det ikke kan være veldig feil... mellom 2 og 500m, og i 0-10m/s, som er 99% av all feltskyting.

 

Men det er noe der, og Litz presenterer en lengre utlegning om det i "Applied Ballistics", og han har der resultater fra flere 6-DOF beregninger som viser det, og mer grundig om det han sier på LRH-forumet. Han presenter også en enkel kurvetilpasning, en ligning man kan bruke for å beregne denne avdriften. Jeg skal ikke gjengi den her. For det ene så gidder jeg ikke finne boka, og for det andre så vil bare Kalstad arrestere meg for å vise ligninger jeg ikke forstår :wink: .

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høggern,

Med kal 22 på 100m har jeg praktisert 1/4 å det stemmer også brukbart.

Ja, det er det jeg og bruker, på 50m er det mer 1/3, eller enda brattere, og på 200m drukner det i støy

 

 

Jonnyvang,

Finner det ikkje i min utgave.

2. ed, side 75-83. I samme kapitlet står også alt vi diskuterte om vekting av vind på ulike hold.

 

Fra Litz, Bryan, Applied Ballistics for long range shooting, second edition, side 78:

 

Y = 0.01 x Sg - 0.0024 x L + 0.032

 

Y = vertikal defleksjon i moa per mph

Sg = gyroskopisk stabilitetsfaktor

L = kulas lengde i antall kaliber

 

Jeg fikk dette til å bli omtrent et klikk per 5m/s, med 6.5x55, men jeg har ikke giddet å finregne på det. Det skulle gi 1/6 på 325, og sende DFSerne 1klikk høyt på 600m - men der tipper jeg det drukner i avstandsbedømmelsen?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er muligens en fordel å være litt høy på 600m for dfs skyttere.

B100 figuren er bredere i toppen så du har litt større margin sideveis om du treffer litt høyt :winke1:

 

file_9_2.jpg

 

Det skulle gi 1/6 på 325, og sende DFSerne 1klikk høyt på 600m - men der tipper jeg det drukner i avstandsbedømmelsen?
Link to comment
Share on other sites

Er muligens en fordel å være litt høy på 600m for dfs skyttere.

Alltid bra å være litt høy vel :wink:

 

Dessuten blir du lav når det blåser andre veien...

 

 

På feltskyting så klikker folk hit og dit etter geometrien på figuren uansett. Det klikkes til siden på de assymetriske figurene, og det klikkes opp og ned for lys og gud vet. Trolig skyter en høyt på B100 uansett, da den er fetere (har "optisk tyngdepunkt" over senter) øverst. Jeg ser iallefall bare en blob, gjennom dioptret, og ikke formen på figuren, og regner med at jeg da faktisk allerede sikter over midten?

Høggern er vel den som vet mye om dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...