Jump to content

Ruger (Safari) RSM i 416 eller 458 Lott


Rino Hals

Recommended Posts

Først og fremst. Tusen takk for 2009. det har vært et fint år med mange gode topics.

 

Så til det jeg ønsker å komme frem til. Hvis moderatorene mener dette er plassert på feil sted så må dere gjerne flytte evt fjerne posten.

 

Jeg har under kjøpskammeret etterlyst eller yttret ønske om å få tak i ei rifle i 416 Rigby eller 458 Lott, men uten å få respons.

Jeg prøver derfor å få dette litt mer frem ved å poste en tråd under Våpenkammeret.

 

Jeg er interessert i å kjøpe, (ny eller brukt) men også høre hva slags erfaring dere har om både rifle og kaliber?

Er svært interresert i en Ruger RSM i 416 eller 458 Lott

 

Tlf i avatar.

Link to comment
Share on other sites

Ikke direkte erfaring utover at jeg bestilte en slik i Lott. Men venta og venta på importøren skulle få den inn.

etter 6+ mnd (mener det var 8-9) prata jeg med forhandleren min og avbestilte rifla. Bestilte så en Mauser M03 i Lott som kom i løpet av en mnd.

 

Og jeg var ikke den eneste. En kamerat som er forhandler hadde i sin tid (da han var interessert i grove saker) bestilt i 416 Rigby og den kommer heller ikke. Han kjøpte en CZ som han modifiserte.

 

Rugeren skal være bra og hadde ikke vært redd for å kjøpe den, men vil nok anbefale at du kjøper fra en forhandler som har den inne på lager, eller evt hvis importøren har den inne.

Jakt testet vel også en i Lott. Såvidt jeg husker, klagde de på avtrekket (noe som jo ikke er uvanlig med mange rifler). Lurer på om de ikke hadde noen mateproblemer men er ikke helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på disse er ikke det beste nei. Jeg har en i 375 fra før, og fikk byttet til Timney. Det var det som trengtes for å få den tipp topp.

 

Jeg har så vidt lest litt om noen av disse riflene som hadde problemer med utkasteren i litt heftige situasjoner, og da særlig i 416 og 458.

 

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hei fridtjhof.

 

Jeg har tenkt tanken, men vil i så fall ha samme pipeprofil og kvartskinne remfeste og kornfot... Det blir ikke billigere å få laget dette.

 

På orginalen er kvartskinna i ett stykke med pipa og det skal det litt til å få laget til fornuftig pris.

 

Dessuten er dette en ypperlig måte å skaffe enda fler rifler :wink: Og DET er viktig!!

Link to comment
Share on other sites

En kompis har denne Rugeren i .458 lott. Den måtte en tur til børsemaker før den matet tilfredsstillende (det MÅ slike rifler gjøre).

 

Selv får jeg ikke den helt store godfølelsen, men presisjonen er det ihvertfall ikke noe å klage på. Han produserer noen imponerende grupper i benken for de som synes det er viktig.

Til å være en masseprodusert storviltrifle med tanke på afrikajakt er denne absolutt av de bedre.

 

Du har ikke vurdert CZ Custom Shop sin Safari Classic? http://czcustom.com/CZSafariClassicRifles.aspx

 

Den leveres i .404 Jeffery, .450 Rigby og 505 Gibbs.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tembo...

 

Jo da. Jeg har tittet på de. Men jeg liker Ruger svært godt og de er etter min mening det beste/meste man kan få til den prisen, samt at det estetiske tiltaler meg. Jeg syntes at du får mye "custom" for pengene liksom.. Og stokken passer meg men en ørliten justering som hånd i hanske.. Det eneste jeg faktisk savner er kinnkappe...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra at det ordna seg for deg :D .

For da kan jeg gjøre noe som irriterer meg i mange tråder, nemlig foreslå noe helt annet enn det det spørres om :mrgreen:

Jeg har kikket litt rundt i dag og på Heym USAs hjemmesider ligger det en ny .458 Lott, bygd på M98 kasse og eid av Jack Lott. Pris $12000 tror jeg det var. Nedturen for meg var at den var skjeftet i birds eye mapel :(

Link to comment
Share on other sites

Ja for den rifla tror du liksom jeg hadde hatt hjerte og råd til å dra rundt på i bushen?? HEHE..

 

Å nei Arrowmaker.. Jeg får nok greie meg med ei rifle som står til inntekten jeg har. ;)

 

Skal nok lage en rapport underveis Seawolf. Det blir å teste div kuler og finne en ladning som går godt...

Håpet er at Woodleigh sine RN-kuler mater og går godt...

 

Kjenner jeg dette rett så blir det masse skyting med sår skulder og løse tenner som resultat fremover :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ruger RSM'en hos Søilen er av den gamle typen med rembøylen i stokken istedenfor løpet. Den nyere typen som Rino sin .375 H&H er mye penere og har et mer klassisk utseende.

 

Jeg har selv en Ruger RSM i 416 Rigby av den nye typen som Rino ønsket seg, før han fikk seg en 458 Lott.

 

400 grs Swift A-Frame i 800+ meter i sekundet merkes i begge ender.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...