Jump to content

Gordonsetter


Cameron

Recommended Posts

Har selv ei tispe på 4 månd. der mor ikke var brukt på jakt eller reg. Men et nydelig eksmplar av rasen og har jaktinstinkt på plass så jeg valgte alikevel å kjøpe en valp som jeg betalte 6000,- for. Syntes det var egentlig nok siden jeg ikke kan bruke henne på utstillinger og jaktprøver, men hun skal være turkamerat ,familie og jakthund så ingen krise sånn sett. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja et problem kan det være,men de fleste oppdrettere parer nå hunder som er premierte!De forlanger stort sett 9-10000kr.Så skal noen tjene penger da,og forlanger 11000 for rene familiehunder!Tviler på at disse hundene havner hos jegere..trist,for det er det en Setter er skapt til!Fatter ikke hva folk skal med jakthund,når de ikke jakter..

Link to comment
Share on other sites

Skjønner heller ikke at noen vil parre en ureg. hund med en som er reg. Men uansett fra det kullet på 11 jeg fikk valpen min fra så er det noen som ikke får oppleve det å jakte, kan jo godt si at jeg støttet opp et useriøst avl med at jeg tok min hund, men hun skal få jakte sammen med far hver Høst så lenge knære mine holder. :wink:

 

En annen ting er at hva skal familiene som får seg hund for første gang skaffe seg en jakthund som aldri skal på jakt, og da gjør som mange at de slipper dem løs uten å tenke konsekvenser på Sommern mens fuglene ligger på reir......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kom litt tilfeldig over en tilsvarende tråd på forumet til Gordonsetterklubben.http://www.gordonsetter.no/index.php?option=com_kunena&Itemid=4&func=view&catid=10&id=4296

 

Trådstarter har tilsynelatende linket til en hjemmeside for en slik useriøs oppdretter, men ble raskt moderert. Jeg tillater meg å tolke det dithen at det offisielle gordonsetter miljøet ønsker å beskytte søppelavl.

 

Kan jeg i samme slengen komme med et spørsmål til moderator på Kammeret:

Hvordan forholder vi oss til diskusjoner rundt salgsannonser. Har selgere krav på beskyttelse?

 

Den aktuelle - eller tilsvarende annonse sees her:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19873427

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt enig i at det har blitt mye useriøse gs opdrettere og selge en gordon setter til en familie som ikke jakter er forkastelig,når det er sagt,må vi også huske på at det finnes MANGE virkelige gode gs'er rundt omkring som aldri har deltatt på noen jaktprøve,jeg skjønner godt at eiere av disse hundene vil ha et kull.Jeg har opplevd flere gode gs'er som aldri er stilt på prøve.Antakelig så er disse hundene langt bedre enn de som deltar i vk.

Link to comment
Share on other sites

må vi også huske på at det finnes MANGE virkelige gode gs'er rundt omkring som aldri har deltatt på noen jaktprøve,
Da må man jo spørre seg hvorfor de ikke er stillt?

Er de ikke dressert i fugl?

Reagerer de på skudd?

Tåler de ikke andre hunder?

Eller er eieren bare så tiltaksløs eller kjip at han ikke gidder å gjøre rasen og valpekjøpere den tjenesten å dokumentere hunden sin.

 

Antakelig så er disse hundene langt bedre enn de som deltar i vk.
Antagelig er jeg verdens beste skeetskytter, jeg har bare ikke brydd meg med å melde meg på OL.
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at det har blitt mye useriøse gs opdrettere og selge en gordon setter til en familie som ikke jakter er forkastelig,når det er sagt,må vi også huske på at det finnes MANGE virkelige gode gs'er rundt omkring som aldri har deltatt på noen jaktprøve,jeg skjønner godt at eiere av disse hundene vil ha et kull.Jeg har opplevd flere gode gs'er som aldri er stilt på prøve.Antakelig så er disse hundene langt bedre enn de som deltar i vk.

 

At en stor del av hundene gr. 7 aldri blir stilt på prøve, stemmer. At det finnes mange gode hunder, og også enkelte uslepne diamanter der ute, stemmer også.

Problemet er bare at de aller fleste går rundt og tror de har verdens beste og mest unike hund og at den derfor bør brukes i avl. Hvor har de sine preferanser fra om de ikke stiller på prøve? Det er jo noe av hele poenget at en skal få kvalifiserte dommere til å bedømme hunden.

Jeg har jaktet med folk som tror de har unike hunder straks de har fått skutt seg en fugl. Realiteten er at det gjør alle andre som har fuglehunder og bruker dem til jakt, også.

Jaktprøvene skiller klinten fra hveten. De gode får sin fortjente 1.ak og kan delta i vk i 2 år. De aller beste hevder seg i vk. og blir der livet ut.

Det er slik vi finner frem til de beste individene og linjene og bruker dem i avl.

Link to comment
Share on other sites

At populariteten og skjønnheten til GS har vært en ulempe er det vel ikke tvil om. Hunder som det overhodet ikke skulle vært avlet på blir valpe-fabrikker ( i enkelte grelle eksempler..), og valpene blir solgt uansett. Ofte til førstegangskjøpere som ikke har bakgrunn for å vite om alle linjer etc, men kjøper en hund fordi kameraten eller nabo`n til svigers har en slik som er bra.

 

Årsaken til at dette holder på, er markedsorientert. Så lenge det finnes ett marked for useriøs avl, så finnes det mennesker som gjerne tjener en slant på det. NGK kan ikke gjøre all verden med dette, men informasjons-annonser blandt annet på finn.no er foreslått. Jeg vet imidlertid ikke om det blir gjennomført.

 

Det er helt klart at mange gode fuglehunder ikke blir stilt på prøve. I likhet med mange andre jakthundraser. Og mange ønsker valper av sin hund, selv om den ikke er stilt på prøve, av den grunn at de liker hunden og måten den jobber på. Hvilket grunnlag de har for å bedømme det, kan sikkert diskuteres, men uansett så holder det for dem. Hva resten av kullet bidrar til rasen er ett åpent spørsmål, men det er fint lite man kan gjøre for å nekte disse å parre sin tispe.

 

NÅ er jeg ikke imot jaktprøver. Det er eneste mulighet for å dokumentere jaktegenskapene hos våre hunder. Nå mener jeg at dressørens evner ikke er gener som hunden fører videre i avl, og dressur burde ikke vektlegges i så stor grad som på dagens jaktprøver. Men det er en annen skål ( og diskusjon ).

Det jeg ikke liker, er den økende interessen for jaktprøver som SPORT. Jaktprøver er ett verktøy for avl. Det er ikke primært en sport der dressøren/jegeren`s prestisje er viktigst. Men idag har prestisjen i stor grad overtatt jaktprøve-arenaen, og man ser at avlen blir ett verktøy for å oppnå premier i jaktprøver. Ikke motsatt, slik det opprinnelig er tiltenkt......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nå at jaktprøvene, om det for mange deltakere er sport eller andre formål som driver, er til fordel da det skaper en interesse for hund og det som følger med. Eks. slik som bruk, dressur, forståelse av hund osv.

Min personlige oppfatning er at de som driver med jaktprøver generelt bruker hunden mer enn andre. Selvfølgelig er det de som jakter hver eneste helg sesongen ut(sept.-febr). Ingen kan ta ifra en ihuga jeger hans erfaring, og det er tross alt JAKTprøve det heter og skal være.

Mange av de jeg kjenner som kun jakter, bruker sin hund 1-2 uker i året, resten av tida ligger den i ro. Slik er det ikke med oss som driver aktivt med prøver. Vi starter straks båndtvangen er opphevet og deltar på prøver til langt ut i april. Hver helg og hver fridag går med for de ivrigste, og jeg er sikker på at det blir lykkelige hunder av slikt.

Mulig at det skaper ett A lag og ett B lag, og slik får det bare være. Det ser en jo også innenfor de fleste andre hobbyer. De ivrigste oppnår resultater.

Link to comment
Share on other sites

En ting er å parre hunder som er meget gode jakthunder,men ikke stilt på prøve,men annonsen jeg sikter til her,er ikke foreldra en gang vært prøvd på jakt!Trist å vite at det sikkert blir rene familie/turkamerat og ikke jakthunder av dette kullet..og så 11000 kr da gitt!

Link to comment
Share on other sites

At jaktprøvedeltakere ofrer mye tid på sine hunder er selvsagt. At de lever og ånder for hundene likeså. Men skal det bli slik at man må leve å ånde for hunder og hundehold for å kjøpe seg en fuglehund?

 

Mitt poeng er at ettersom avl styres av disse jaktprøve entusiastene, så avles det fram hunder som til slutt kun kan håndteres av de som lever og ånder for dette. Bruker nesten all sin fritid og litt til på hundene. Er et slikt skille mellom A og B lag vi egentlig ønsker å lage? Skal folk som ikke bruker 100% av sin fritid og den vesentlige del av sin inntekt blir hensatt til at det ikke kan ha fuglehund?

 

Jeg vet at det er satt på spissen, men det er for å peke ut mitt poeng. Folk har mange konkurranser man kan delta i for å få utløp for sitt konkurranseinstinkt. Jaktprøver har en annen hensikt. Nemlig å bidra til at det avles bedre jakthunder.

 

Og som nevnt, så er det mange som jakter svært intensivt av de som ikke deltar på prøver. Det er noen som bare jakter litt. Andre jakter det de får tid til mellom unger og andre aktiviteter. Og så er det de som jakter alt det kan. I min bekjentskapskrets er det jegere av alle disse kategoriene. Og jeg tror ikke at noen av de har ulykkelige hunder.

Mitt poeng er at det må være lov for alle å ha fuglehund. Vi må ikke avle oss avsted slik at bare "eliten" som lever og ånder for dressur kan håndtere hundene.

 

Derfor mitt standpunkt. Jaktprøver er bra for det de er tiltenkt. Ett verktøy for avl. Når konkurranse-preget overtar, har det gått for langt.

 

For eksempel en hund som har oppnådd å bli NJCH. Utvilsomt en meget god hund. Men hvorfor stilles den på jaktprøver fortsatt? Den har mer enn dokumentert sin avls-verdi, og dens deltagelse gjør at andre ikke får delta. Det er absolutt ikke til gagn for avl.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dag. Poenget her er ikke hvem som skal ha bikkje eller ikke. Enig i at alle som vil ha en fuglehund - med det formål å bruke den til noe fornuftig, skal få ha det.

 

Dette kan bli veldig gode jakthunder, og familiehunder, helt klart, uten at det er noe kriterie for å avle på de. Jeg mener at å avle på hunder uten dokumenterte meritter enten i utstillingsringen eller på jaktprøve kan være med på å undergrave det arbeider som av raseklubber legges ned i målrettet avl.

At diverse hobbyeksperiment kan forekomme får en bare leve med - tjuvparinger likeså. Disse kan også bli glimrende jakthunder, og det er helt greit, så lenge en slutter der, og ikke fortsetter å lage eventyrblandinger bare for å gjøre det. Dessuten skal slike hunder ikke selges med fortjeneste mener jeg. Greit at pris dekker chipping og vaksine så en ikke går i vesentlig i tap på et uhell, men synes ikke det skal være noe å tjene på det.

 

Når det avles på umeritterte hunder, og som i dette tilfelle, valpeprisen ligger på nivå med - om ikke over det en må betale for en valp etter foreldre med dokumenterte egenskaper synes jeg det bør ringe i bjellene. Synes valpekjøperen har krav på å kunne vite graden av HD, og andre arvelige sykdommer på stamtavla til den unge håpefulle. Samt evt andre problemer som kan finnes i linjene. Når man kan kjøpe en valp til samme pris etter beviselig meritterte foreldre, og i tillegg få oppfølging, treningssamlinger ++ på kjøpet er jeg ikke i tvil om hva som er mest seriøst. uansett hva ambisjonsnivået til valpekjøper er.

 

Det jeg reagerer på er at det selges valper med det mål for øyet å tjene penger på det, ikke for å fremme avlsarbeidet gjennom dokumenterte meritter.

 

Nå vet jeg at det finnes useriøse aktører innen jaktmiljøet på gordon og (som blant de fleste raser), bl.a. har en kjenning måtte legge avlsplanene sine på hylla pga problemer med kloløsning, som oppdretter selvsagt benekter at finnes i sine linjer - til tross for at flere i kullet sliter med det. Slikt er bare trist...

Link to comment
Share on other sites

Dagl skrev:

Men skal det bli slik at man må leve å ånde for hunder og hundehold for å kjøpe seg en fuglehund?

Jeg synes at verdens flotteste hobby skal være tillgjengelig for alle som har motivasjon til å ha jakthund. Men jeg mener at vi valpekjøpere kan kreve av våre oppdrettere at De faktisk jobber med en viss idealisme.

 

 

Er et slikt skille mellom A og B lag vi egentlig ønsker å lage?
Det er jo akkurat dette som har blitt sjebnen til GS. En liten håndfull elite som gjør det skarp på prøver, og en stor gruppe som famler i ingenmannsland.

 

Disse middelhavsfarere som bytter bort noen tusenlapper mot en valp, og dermed opphører kontakten mellom oppdretter og valpekjøper. Oppdretteren er vel i mange tilfeller heller ikke til mye hjelp da jakt ikke er av interesse. Alle vet at uerfarene valpekjøpere trenger mye oppfølging. Det skjønner oppdrettere av f.eks pointer, vorsteh og engelsksetter. Her jobbes det med valpesammlinger og det blir tilrettelagt for at nybegynnere kan utvikle sitt hundehold. Her skapes det ikke noe A og B lag, men et felles kollegium der alle er like mye verdt.

 

Jeg har respekt for at andre har en annen oppfatning, men jeg har tilgode å se en GS oppdretter som har utviklet et vennskap med sine valpekjøpere og tar dem med på jakt og prøver.

 

Midt inne i denne smørja er det jo også Gordon entusiaster som jobber knallhard for rasen. De skal ha honnør for den jobben de gjør for makan til motarbeiding som De må oppleve av illojale kollegaer må være utrolig slitsomt.

 

Som en liten digresjon kan jeg nevne en gordon eier som jeg treffer innimellom. Han jakter ikke, men er aktiv med hundene sine. Han har en GS tispe som har hatt ett kull, og har beholdt en valp fra kullet. Han har således 2 stk. gordon. Den elste tispa har i følge eieren et fantastisk gemytt, faktisk så bra at han synes det var riktig å få et kull etter henne. Den har bare 1 svakhet, og det er at hun ikke tåler å kjøre bil. Det faktum ble glatt oversett når parringen nærmet seg, og nå har han 2 stykker som må medisineres før hver biltur...(samt 5-6 andre kullsøsken som bærer samme egenskaper i Norges langstrakte land)

Link to comment
Share on other sites

Som en liten digresjon kan jeg nevne en gordon eier som jeg treffer innimellom. Han jakter ikke, men er aktiv med hundene sine. Han har en GS tispe som har hatt ett kull, og har beholdt en valp fra kullet. Han har således 2 stk. gordon. Den elste tispa har i følge eieren et fantastisk gemytt, faktisk så bra at han synes det var riktig å få et kull etter henne. Den har bare 1 svakhet, og det er at hun ikke tåler å kjøre bil. Det faktum ble glatt oversett når parringen nærmet seg, og nå har han 2 stykker som må medisineres før hver biltur...(samt 5-6 andre kullsøsken som bærer samme egenskaper i Norges langstrakte land)

 

Er bilsyke arvelig blandt hunder???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med folk som tror de har unike hunder straks de har fått skutt seg en fugl. Realiteten er at det gjør alle andre som har fuglehunder og bruker dem til jakt, også.

Jaktprøvene skiller klinten fra hveten. De gode får sin fortjente 1.ak og kan delta i vk i 2 år. De aller beste hevder seg i vk. og blir der livet ut.

Det er slik vi finner frem til de beste individene og linjene og bruker dem i avl.

 

Jeg snakker selvsagt om gs'er som blir brukt 2mnd eller mer til jakt,hvis man jakter bare 1-2 uker så er det synd for bikkja.

Ja,det er nok individuelt hvordan man synes om en hund er god eller ikke,MEN alle forstår at hvis en hund tar stand en gang imellom eller stadig støkker så skjønner alle at (selv eiern at dette ikke er avlshund) såppas oppegående tror jeg JEGERE er,kaller ikke de som jakter i 14dager for jeger.Og tro det at jaktprøver er den beste formen for vurdering av en hund er etter mitt skjønn altfor snevert.Husk som en tidligere har nevnt,den beste dressør kan få selv en gris til å søke og ta stand.

Problemet slik det er nå er at det har blitt ALTFOR mange som på død og liv skal gå på prøve og teste hunden sin og det er sikkert moro for de som har fått en ny hobby.MEN hunden har kanskje aldri blitt jaktet med,men dressuren sitter kanskje 100% og det er vel og bra.

Nei de virkelig gode hundene får vi ved å ikke blande seg for mye inn i hundens måte å jobbe på,har sett utallige menesker som er på prøve som roper og bruker fløyte hit og dit,helt meningsløst,la hunden få jobbe i fred.

Jeg mener ikke at man ikke skal ha dressur,det skal man ha,men alt med måte.

Og en ting til, hvis man mener man har en god hund fordi den dekker på kommando når et rypekull letter 10meter foran hunden,ja da har man misforstått totalt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg forsøkt å lese innlegget ditt flere ganger, fra flere vinkler, men har fortsatt problemer med å plukke ut essensen av innlegget ditt. Bær over med meg, men svar gjerne på følgende spørsmål...

 

Jeg har jaktet med folk som tror de har unike hunder straks de har fått skutt seg en fugl. Realiteten er at det gjør alle andre som har fuglehunder og bruker dem til jakt, også.

Jaktprøvene skiller klinten fra hveten. De gode får sin fortjente 1.ak og kan delta i vk i 2 år. De aller beste hevder seg i vk. og blir der livet ut.

Det er slik vi finner frem til de beste individene og linjene og bruker dem i avl.

 

Jeg snakker selvsagt om gs'er som blir brukt 2mnd eller mer til jakt,hvis man jakter bare 1-2 uker så er det synd for bikkja..

 

Jeg mener man godt kan bruke en fuglehund til jakt uten at man nødvendigvis skyter over den. Dette er høyst relevant i disse tider hvor man stenger terrengene for jakt etter 14 dager...

 

.Ja,det er nok individuelt hvordan man synes om en hund er god eller ikke,MEN alle forstår at hvis en hund tar stand en gang imellom eller stadig støkker så skjønner alle at (selv eiern at dette ikke er avlshund) såppas oppegående tror jeg JEGERE er,kaller ikke de som jakter i 14dager for jeger..

 

Hvorfor tror du at hundeeiere er såpass oppegående ? Det er tross alt hundeeierne som avler på sine hunder, og det er faktisk et overveiende flertall som avler på hundene sine (spesielt innen GS), som ikke jakter mer enn 14 dager i året....

 

Og tro det at jaktprøver er den beste formen for vurdering av en hund er etter mitt skjønn altfor snevert.Husk som en tidligere har nevnt,den beste dressør kan få selv en gris til å søke og ta stand..

 

Hvem er det som har nevnt dette, og samtidig bevist det ? Forøvrig er det uinterresant, all den tid vi diskuterer jakthunder, og ikke griser. Det som er mer interresant er hva du mener er den beste måten å vurdere en jakthunds kvaliteter på, i en offentlig sammenheng ?

 

.Problemet slik det er nå er at det har blitt ALTFOR mange som på død og liv skal gå på prøve og teste hunden sin og det er sikkert moro for de som har fått en ny hobby..

 

Kan til en visss grad være enig her, men det hadde vært interresant å høre hvorfor DU mener at det er for mange som stiller på jaktprøve.

 

.MEN hunden har kanskje aldri blitt jaktet med,men dressuren sitter kanskje 100% og det er vel og bra..

 

Når man trener en hund på fugl, eller går på jaktprøve, så jakter man faktisk over en hund. Felling er bare en avsluttende del av jakta.

 

.Nei de virkelig gode hundene får vi ved å ikke blande seg for mye inn i hundens måte å jobbe på,har sett utallige menesker som er på prøve som roper og bruker fløyte hit og dit,helt meningsløst,la hunden få jobbe i fred..

 

Er også til en viss grad enig i dette, men hva hjelper det hvor god viltfinner hunden er, hvis den ikke lar seg dressere ?

 

.Og en ting til, hvis man mener man har en god hund fordi den dekker på kommando når et rypekull letter 10meter foran hunden,ja da har man misforstått totalt.

 

Da har man etter min mening, forståttt mye (men ikke alt) av hva det vil si å ha en god fuglehund....

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til, hvis man mener man har en god hund fordi den dekker på kommando når et rypekull letter 10meter foran hunden,ja da har man misforstått totalt.

 

Du kan vel ikke går rundt og tro det er det som blir bedømt på jaktprøve? Det regnes som en selvfølgelighet at en har dressert bikkja såpass at den er rolig i fugl. Noe som forteller at den er dresserbar.

Ta en titt på ett jaktprøveskjema og se hva som faktisk blir bedømt. Delta på en jaktprøve og lær litt om hvordan det blir bedømt. Det skal nok litt mer til en å ha en bikkje som er rolig i fugl og skudd.

Pr. dags dato er jaktprøvene det eneste middelet vi har for å selektere hunder ut ifra en objektiv vurdering.

De fleste evner faktisk ikke å se feil ved sitt eget, det har jeg opplevd mang en gang.

Link to comment
Share on other sites

I GS-klubben finner en ihvertfall de folka som ønsker det beste for rasen. Alle som tenker på å skaffe seg en GS bør lese med åpent sinn det som fortelles om rasen, og vurdere mot sitt behov og sine muligheter for å følge opp.

GS'en er skrudd sammen til en jakthund, egenskaper er svært arvbare, det finnes gode linjer, det er mulig å skaffe seg den hund man tror passer til sin jakt.

Som i alle raser finnes det oppdrettere som ikke deler ambisjonene til avlsråd og klubb. Det er helt normalt og antagelig nødvendig for bredden. Viktigst for kjøper er ikke å bli lurt, men omsettningen er lovlig og forsvarlig til kunder som ikke ønsker "the real thing". Prisen på en grad 1 hagle kontra grad 5 er forskjellig, så også innenfor hunder, gjelder å være våken.

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om noen tror at jeg er imot jaktprøver, noe jeg ikke er. Det kan samtidig virke som om noen tror jeg mener at man skal avle på udokumenterte hunder. Noe jeg heller ikke mener. Man bør dokumentere sine hunder dersom man skal avle på de, og eneste måten idag er jaktprøver.

 

Det jeg derimot ikke er positiv til, er når konkurranse-instinktet overtar. Og når man avler hunder for å vinne konkurranser istedet for å avle jakthunder.

 

Så sier man at den beste prøvehunden er den beste jakthunden. Selvfølgelig er den det. Det er utvilsomt en god hund å jakte med der og da. Fordi den er ferdig dressert. Ved avl på stadig sterkere jaktlyst og i noen tilfeller løpslyst, fordi disse gjør det best i VK, avler man fram hunder som krever en sterk hånd. Så en NM-vinner er utvilsomt en god jakthund når den vinner NM. Men den samme valpen i hendene til en annen, kunne blitt en udugelig hund på grunn av sterk vilje.

 

Når disse hundene kommer til uerfarne valpekjøpere, klarer de kanskje ikke å håndtere de. En valp med slike gener kunne i de rette hender blitt NM-vinner. I hendene på uerfarne valpekjøpere kan det bli en umulig hund som jakter for seg selv.

 

Derfor liker jeg ikke at konkurranse-delen overtar fokus for avl.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Konkurranse aspektet.. noen ganger blir det usmakelig ja.

Jaktprøver kan sammenligne med Formel-1 billøp, tung satsing for å vinne et løp som er interessant for de få, men virksomheten gir vanlige billister bla bedre biler via ny teknikk.

 

Her er en for meg interessant artikkel temaet, sjekk konklusjonen:

Although cooperation and competition are seemingly opposite concepts, competition could be considered as simply an extension of cooperation and the two are interdependent.

 

On the biological, social, psychoanalytic and cultural theories of competition and the differences between competition, power and ambition:

http://www.newsguide.us/education/psychology/The-Psychology-of-Competition/

Link to comment
Share on other sites

Til Funnsjødalen:

Du referer til noe jeg ikke har sagt,hvis du ikke forstår det som jeg mener skal jeg ta det i korte trekk:

1.Å gå i den tro at prøvehunden er de beste jakthundene bør man tenke seg om.Dette er fordi en valp hos en eier blir mest sannsynlig ikke lik ,hvis den hadde vært hos en annen eier,dette har jo med dressuren å gjøre.En annen ting som man skal tenke på er hundens evne til å finne fugl(dette er tross alt en av de viktigste egenskapene til en gs).

2.Jeg mener også at prøvene må arrangeres og finne frem til gode avlshunder,dette er det ingen tvil om.

3.Ja ,jeg vet noen synes alltid at sin egen hund er best uansett om den bare tar stand en gang iblant.Når det er sagt så må jeg referere til det miløet jeg jakter,der har det aldri vært noe problem å si meningen sin og hvis en kompis har fått seg en ny gs og etter 3 år viser seg å være en dritthund,ja,ja,da er det akseptert og 99% alltid enige om en hund er god eller ikke(.Mange kan nok være litt nærtagne på dette punkt.

4.Selvfølgelig gjør det ingenting å ikke felle fugl for en fuglehund,bare den blir jaktet med,hadde selv en engelsksetter en gang og det gikk mange år før jeg felte noe for han.Samtidig som du sier selv,er det lite fugl,så er det bedre med ei som lever enn er død,dette har ikke noe å si for hvor god en fuglehund blir,mange av de beste fuglehundene som blir stilt på prøve er det aldri felt fugl for.

5.Ja det er sikkert noen som avler på sine hunder og ikke jakter mer enn 14.dgr,dette er etter min mening helt forkastelig,og her er vel også noe av essensen, hvorfor det har blitt som det har blitt innen gs.Selv om det er noen som gjør dette betyr vel ikke det at det er sunt for gs rasen,snarere tvert imot.En hund skal dokumentere sine egenskaper i regn,når det er knusk tørt,kraftig vind,ikke vind,snø,snø og vind osv. osv. Dette er faktisk ganske viktig,har selv vært borti bikkjer som kun får premie på vinter,og når høsten kommer så fungerer den langt under snittet for hva en kan forvente av en som har premie på jaktprøve.

6.Det med grisen er ikke uinteresant,det er faktisk ganske viktig.Det er utrolig stor forskjell på dressurbarhet hos det enkelte individ.Det var veldig populært med bruk av strøm en tid,nesten hvilken som helst hund vil da kunne dekke i svært provoserende situasjoner.Er dette en god måte å få frem en god viltfinner,nei ikke etter min mening.Jeg har selv erfaring med bruk av strøm.

7.Det har blitt meget populært å delta på prøver,men når det blir slik at det er hobbyistene som tar opp plasser for de som prøver å forbedre situasjonen innen en rase da er det et problem,jeg sier IKKE med dette at det er slik idag,men hvis du har vært med noen år og tenker litt tilbake så har det endret seg ganske mye.Problemet er at det er mange som er med som ikke har dressur idet hele tatt,de deltar for å ha det moro og være stolt av sin hund,det er også bra,jeg er bare litt redd for at det etterhvert blir for mange "søndagsjegere".

8.Hvis en hund ikke lar seg dressere(som egentlig er svært sjeldent) da får eieren være glad det er en god viltfinner og kose seg med det.Skulle jag ha valgt så ville jeg nok hatt en hund som hadde en meget god viltfinnerevne enn en som var lett å dressere og liten viltfinnerevne.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange påstander og utsagn å ta tak i.

 

For å ta det siste først. Hvordan skal du vite om du kjøper valp etter gode vilfinnere eller ei? Jo, det er kun ved prøvene at viltfinnerindeks kan måles mot makker og settes i ett landsdekkende system. Det var NESK med Anders Haugen som har vært en av foregangspersonene i forhold til dette med å lage en viltfinnerindeks på i første omgang engelsksetteren. De andre klubbene har kommer etter, noe som viser at det er en verdifull indeks å lagre.

 

At det er mange bikkjer som aldri har blitt felt fugl for, og som gjør det bra på prøver er ikke riktig. At det finnes er sikkert, men det er nok ikke mange. Miljøet er såpass åpent at svært mange kjenner hverandre. De som deltar på prøver er jegere som alle andre som ikke deltar på prøver.

 

Dette med grisen og stand. Stand er ett medfødt instinkt og kan ikke læres. Det er heller ikke det hunden blir dømt etter da det er en selvfølge at hunden står for fugl. Kvaliteten i fuglearbeidet derimot, blir bedømt. Reis,-presisjon osv. Det er summen av dette sammen med hundens andre kvaliteter(samarbeid,jaktlyst,søksbredde, reviering osv) som gir det endelige sluttresultat.

 

Det stemmer som du sier, at jaktprøver har blitt populært. De aller fleste skjønner at de må dressere for å ha sjangs til å oppnå resultater. Noen få, og særlig nybegynnere, kan reise til fjells med udresserte bikkjer og kan selvfølgelig komme i skade for å ødelegge for andre. De lærer raskt at det er bortkastet tid og penger og kommer tilbake med dresserte bikkjer. Alle har vi jo vært unge og nyfikne en gang. Jeg har vært prøveleder på ganske så mange prøver og kjenner miljøet såpass at jeg ser at de kommer tilbake neste år med bedre utgangspunkt :D

 

Prøver er til for å finne de beste individene til å avle på, ja. Men glem nå for all del ikke at hund er gøy og sosialt, og det skal det være.

På de første jaktprøvene i Norge(Lauvåsen -1898 var vel den aller første) startet det sjelden mer enn snaue 10 bikkjer. Antallet fuglehunder blant folk har eksplodert på disse drøye hundre år, så har også påmeldingene på jaktprøvene våre.

Så lenge folk trives med å reise til fjells for å delta på prøver, synes jeg det er ett fint tilbud å ta med seg

Link to comment
Share on other sites

Du sier jeg referer til noe du ikke har sagt, men alt jeg henviser til er sakset ut fra ditt innlegg.

 

Skal forøvrig ikke være vrang og vrien, vi er nok langt på vei enig i mye, men ikke alt.

 

1. Ja det er helt sikkert at en hund ville bltt annerledes formet hos en annen eier. Det er jo levende individer vi snakker om, og dressuren vil ganske riktig ha alt å si. Det er imidlertid ikke sånn at jeg mener at det ikke er fysisk mulig at det går gode hunder der ute, som aldri blir stilt på jaktprøve. Poenget er at de hundene som stiller og blir premiert på en jaktprøve, faktisk besitter en skriftlig dokumentasjon på sine jaktlige egenskaper, selv om det er dommerens subjektive skjønn som råder. Dette er noe håndfast å forholde seg til når man skal velge om man bør avle på et individ eller ikke.

 

2. Helt enig.

 

3. Virker som gjengen din har en sunn innstilling til dette med hundens kvalitet. Imidlertid kan det, som du sier, være tøft å være hundeeier og måtte tåle kritikk for hundens (manglende) kvaliteter. Slik skal det også være. Det vitner om et eieren er oppriktig glad i hunden sin, og for de aller fleste av oss, så er det nok kameratskapet og samarbeidet mellom hund og eier, som veier aller tyngst når jaktdagen oppsummeres foran peisen. Imidlertid må man kunne være enig om at det ofte er nettopp denne kjærligheten til hunden, som gjør at mange eiere ikke ser de feil og mangler hunden har, og som i mange tilfeller er av en slik art at hunden ikke bør avles på.

 

4. Vi er nok enige her. Vil bare legge til at jeg absolutt mener det skal felles fugl for en fuglehund, noe annet er unaturlig. Men jeg tror ikke at det er nødvendig å felle i alle situasjoner. Dessuten mener jeg at praktisk jakt med felling også er den aller beste treninga for en hund som skal stilles på prøve. Du får ikke større provokasjon for bikkja, enn når det begynner å ramle fugl foran nesa på den.

 

5. Helt enig

 

6. Jeg mener dette med grisen er helt uinteressant nettopp pga at det da kun snakkes om dressur. Når vi snakker om avl på hund, synes jeg det som er interessant er arvelige egenskaper og naturlige instinkter. Dressuren på en hund har lite å si for meg, nettopp fordi jeg har min egen måte å dressere hund på, i likhet med de aller fleste andre hundeeiere. Det som sier noe om en hunds iboende egenskaper, er det som skjer FØR fuglen tar til vingene, og det har lite med dressur å gjøre. Viltfinneregenskapen kommer med arv, og kan på ingen måte forbedres med strøm eller annen dressur. Bruk av strøm er uansett forkastelig i alle sammenhenger utenom dressur på bufe.

 

7. Jeg ser det ikke som negativt at det kommer inn nye folk i prøvesporten, enten de er hobbyister eller søndagsjegere. Jeg synes det er flott at de oppsøker arenaen, slik at de nettopp kan få en oppfatning av hva som faktisk kreves av en hund for å kunne bli premiert på prøve. Mange får seg en aha-opplevelse her. Dette vil føre til at flere går i fjellet med godt dresserte hunder, da de gjerne ser at deres øyensten faktisk har noen mangler som de ikke har sett tidligere. Jeg tror også at en god del av disse etterhvert vil innse, at det faktisk er slik at det er de beste prøvehundene som er de beste jakthundene.

 

8. Jeg er enig, og ville uten tvil valgt som deg. Imidlertid tror jeg en jeger som faktisk klarer å se at han/hun har en viltfinner utenom det vanlige, også er istand til å dressere sin hund.

Link to comment
Share on other sites

De aller feste hunder lar seg dressere, blir det hevdet. Jeg er forsåvidt enig i det, men noe er enkere å dressere enn andre. Jeg føler meg ganske så sikker på at dette med dresserbarhet er noe som har blitt blottlagt ved jaktprøver og at jaktprøvene gagner avelen særlig på det området.

Om en går 150 år(og litt til) tilbake var det to navn som var rådende mtp. på engelsksetter. Det var Lawerack og Llewelin. Lawerack regnes jo som engelsksetterens "oppfinner". Hans hunder var så tett innavlet og var så uregjerlige at de ikke var til å hanskes med. De jaktet som bare helv...... men var fullstendig udresserbare. Lawerack så ikke på dette som noe problem da en fikk vente til bikkja stod om en skulle ha tak i den. Mye er skrevet om disse setterne i litteraturen om udresserbarhet osv. Llewelin så verdien i jaktlysta til disse hundene, men la ett stort arbeide inn i å til en viss grad utavle og få på plass samarbeidsvillige individer uten å måtte forringe hundenes jaktlyst.

Så interessen og forståelsen av å avle på dresserbare hunder er intet nytt fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Mye kloke ord her,men for ordens skyld,så det ikke er noen misforståelser,jeg og synes det er kjempefint at folk tar med seg hunden sin på prøver ,og alle har vært nybegynnere en gang så vi vet at det ikke er like lett bestandig.Kanskje burde det vært satt opp prøver nettopp for disse?

 

Det var dette sitatet som ikke jeg har skrevet:

 

Sitat:

Jeg har jaktet med folk som tror de har unike hunder straks de har fått skutt seg en fugl. Realiteten er at det gjør alle andre som har fuglehunder og bruker dem til jakt, også.

Jaktprøvene skiller klinten fra hveten. De gode får sin fortjente 1.ak og kan delta i vk i 2 år. De aller beste hevder seg i vk. og blir der livet ut.

Det er slik vi finner frem til de beste individene og linjene og bruker dem i avl.

 

Jeg ville bare frem til at man skal ikke se seg blind på jaktprøveresultatet.

 

Ellers tror jeg også at vi er enige i mye.

Link to comment
Share on other sites

Beklager misforståelsen med sitering. Det var noe som ble med fra innlegget ditt, etter at jeg gjorde et mislykket forsøk på å sitere dine utsagn. Man kan vel med letthet se hvordan det forsøket gikk :oops:

 

Forøvrig finnes det prøver som arrangerer slike nybegynnerparti, eller anleggsparti tror jeg de kalles. Disse er ment for nybegynnere, og gir en innføring i jaktprøve-sporten, etter hva jeg har forstått. Husker ikke i farten hvem det er som har slike anleggsparti, men vet det har vært disskutert på fuglehunder.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir sagt at jaktprøver blottlegger dresserbarheten. Jeg vil få lov til å sette spørsmålstegn ved graden av dette utsagnet.

 

Ett resultat alene sier ikke noe om evnen til å oppnå det. At to biler går i mål samtidig sier ingenting om hvor fort de går før man vet starttidspunktet på begge to. En skytter med stort talent trenger ikke trene så mye som rene "treningsprodukt". At en skytter med mindre talent, men høyere treningsvilje vinner OL er en ting. Her er det kun resultatet som teller.

 

Når det gjelder hunder og dressur, så vet vi ikke hvilken type eller hvor mye dressur som har ført fram til resultatet. Ergo sier dette lite om dresserbarheten til hunden. For en hund har det vært nok med små korrigeringer, mens en annen hund har fått lang og hard dressur som stadig må "oppfriskes". Kanskje i ytterste konsekvens strøm. Resultatet er dog det samme på jaktprøven. Og det er kun resultatet som vises på jaktprøvekritikken. Men altså, det sier lite om dresserbarheten til de enkelte hundene.

 

Men i avl er det ikke bare resultatet som gjelder, det er hvilke gener hunden fører videre som er viktig. I en ideell verden skulle man hatt prøver hvor kun hundens egne medfødte evner ble bedømt. Ganske mye likt dagens anleggsprøver. Disse burde danne grunnlag for avl. Men istedet liker mennesket å konkurrere, og vise fram sine egne prestasjoner. Derfor har jaktprøvene overtatt denne funksjonen, slik at eierne får vist fram hvor dyktige de er til å dressere sine hunder. Dessverre fører ikke hunden videre sin eiers gener. Hva som er hundens egenskaper, og hva som er eieren/dressørens egenskaper, avdekker imidlertid ikke dagens jaktprøver......

 

Jeg skal imidlertid være enig i at det er det beste verktøyet vi har idag. Men personlig mener jeg at det ikke er ett godt verktøy for å avdekke dresserbarhet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...