Jump to content

Dirty Harry og .44Mag - eller hva?


gundergerson

Recommended Posts

Hei

 

I standard-katalogen om Smith & Wesson trekker man fram at Clint Eastwood gjennom sin Dirty Harry-figur gjorde Smiths modell 29 i .44 magnum verdenskjent. Som verdens kraftigste håndvåpen.

 

Nå mener jeg bestemt at jeg for noen år tilbake leste at Smith&Wessom ikke hadde noen .44 modell 29 tilgjengelig da den første Dirty Harry-filmen skulle spilles inn, og at mr. Eastwood brukte en Smith .357 i N-ramme med 6,5 tommers løp istedet. Og med et desto mindre hull forrest i løpet.

 

Er det andre her som har plukket opp det samme? Eller er det noen som vet at jeg husker feil?

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Model 29 ble introdusert i 1955, så den var tilgjengelig da filmene ble laget. Det utelukker likevel ikke at han kan ha brukt en N-ramme .357 (Model 27 eller Model 28) under innspillingene, men det er i så fall av andre grunner.

 

En morsom liten detalj som er tung å svelge for amerikanske magnumfantaster er en passasje i Magnum Force, der Harry blir spurt av en av trafikkbetjentene hvordan det er å håndtere rekylen i .44-en, og han svarer at han skyter lette .44 Special ladninger i den.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere teorier/vandrehistorier om dette. En er at de ikke klarte å skaffe en mod 29 til filminnspillingen, og brukte en mod 57 i 41 mag i stedet. Jeg tror for min del at S&W ikke ville sette i fare filmhistoriens mest effektive våpenreklame, så jeg antar at det vi ser er originalvaren. Filmene ble spilt inn i 1971 og utover de harde 70-årene, og da hadde mod 29 vært på markedet i mange år allerede, siden 1955, så selv om etterspørselen i perioder kunne være større enn tilbudet, har jeg vondt for å tro på historiene.

 

Wildey var derimot aldri i nærheten av samme suksess selv om oppskriften var lik, i Death Wish-filmene med Charles Bronson.

Link to comment
Share on other sites

En reportasje i Guns & Ammo for mange år siden, var fra fabrikken og tok for seg bla dette. Revolveren som ble brukt, var innstemplet mod 57 i ramma, men hadde 44 mag sylinder og løp. (gjaldt nok førtse filmen) Det ble også benyttet to løps lengder, en 6,5" for "skjult" bæring og en 8 3/8" for det visuelle.

Link to comment
Share on other sites

:? Sakset fra IMDb:
Incorrectly regarded as goofs: It is often claimed that Harry is incorrect when he refers to the .44 Magnum as the most powerful handgun in the world. Technically, he is and he isn't. In 1971, the .44 Magnum (developed in 1957) was the most powerful commercially available handgun in the world, meaning it fired the most powerful production cartridge. This means it was the most powerful handgun round made by ammo companies and sold on the market. In 1971, the .454 Casull (developed in 1959) was more powerful than the .44 Magnum, but the .454 Casull wasn't produced commercially until 1983, so Harry is inaccurate in stating that it is the most powerful handgun in the world, but he is accurate in stating that it is the most powerful handgun available for use..
Link to comment
Share on other sites

Det er minst tre myter som verserer om dette. En påstår at de ikke hadde en mod29 hos rekvistita-avdelingen og at de dermed valgte en 41Mag (mod 57), men jeg synes det er rart at de skulle ha en såpass obskur revolver i samlingen men ikke 44'en. En annen hevder at de brukte en mod 25 i 45LC siden man da kunne bruke standard løs-skudd. Den tredje hevder at man brukte en mod 29 med 45LC-tønne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er originale våpen så ser man ihvertfall lett forskjell på en m27 mot de andre kalibrene (m57, m25, m29).

 

Tynnere løp og kortere sylinder på m27 og partridge forsikte.

 

Men jeg må innrømme at jeg ikke la merke til noen slik forskjell ( :oops: veldig flau... - hvis det er en m27...)

Link to comment
Share on other sites

Wildey var derimot aldri i nærheten av samme suksess selv om oppskriften var lik, i Death Wish-filmene med Charles Bronson.

 

Glemmer heller ikke han karen her heller da.

Husker eg lurte fælt på hvem Wildey var som var på vei for og hjelpe han med og rydde opp..

Trodde jo sef at det var en person som var på vei... Ikke et våpen... :oops:

:lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har kastet/mistet/solgt/gitt bort en drøss med årganger av amerikanske våpenblader (siden de ikke ville overleve en skilsmisse og flytting til et mindre hus). Men jeg er likevel oppsatt på på finne ut hva som er riktig her, jeg mener fremdeles at det handlet om en .357 model 27, og jeg mener jeg leste om dette i G&A. Er det noen som, ved anledning eller en søvnløs natt, gidder å rote gjennom noen gamle numre?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden, jeg har vel ca 30 årganger av G&A (og ST og AH og Guns + div) om noen har lyst på et par søvnløse netter i "forsknings øyemed" ta kontakt for lån! Jeg er helt sikker på at de dreide seg om en 57 stemplett ramme, men altså med løp og sylinder i 44, grunnen var at de ikke hadde 29 stemplede rammer da filmselskapet henvendte seg. Det gikk fram av artikkel(ene) bl.a jeg har referert til.

Link to comment
Share on other sites

http://www.imfdb.org/index.php?title=Dirty_Harry

 

The script called for Inspector "Dirty" Harry Callahan (Clint Eastwood) to use a Smith & Wesson Model 29 with a 4" barrel, chambered in .44 Magnum throughout the film as his sidearm. This proved troublesome for the filmmakers, since the Model 29 was no longer in production at the time. Before shooting began, Eastwood contacted Bob Sauer (then a representative for Smith & Wesson) to acquire the gun for the film. It was a challenge, but Fred Miller at the plant had a couple assembled from parts eventually. To better familiarize himself with the weapon's handling and recoil, Eastwood took one to a gun range and fired live rounds through it. Unlike the gun in the script, the only barrels acquired for the guns in this film were the 8 3/8" barrel and the 6 1/2" barrel. Both can be seen used in some scenes. The blanks it fired were custom made since the 5-in-1 blank didn't fit the chambers. It is said scriptwriter John Milius was presented with one of the actual guns used in the film as a gift later on.

 

En veldig fin side for å finne svar på spørsmål av denne typen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...