Jump to content

Lee-Enfield fra US...?


balderman

Recommended Posts

Var på besøk hos noen slektninger på julaften.

 

Han viste fram en børse som han hadde arvet.

For meg så det ut som en Lee Enfield mekanisme, men med påskriften "US property".

Iflg han var den kammret for 30-06 Sprg.

Det stod også på låskassa : No4@ Mk1 el no slik... :D

 

Hvordan henger dette sammen?

Historien bak denne?!!! :wink:

 

God jul alle sammen... :)

Link to comment
Share on other sites

Du er sikker på at det ikke er en P-14, eller P-17 du har? Sam sendte stort antall av disse til England i starten av krigen for å avhjelpe forsyningssituasjonen i imperiet. Disse var kamret i .30-06.

P17 var i 30-06.

P14 var i 303 british.

Å det ble vel sendt mest P-rifler under WWI ?

Link to comment
Share on other sites

Forresten, het 30-06 modellen P17? Jeg mener ha lest at den ble kalt M1917, stemmer det?

 

 

 

Min P-17 er merket med " U.S. Model of 1917". Den er produsert av av Eddystone. Noen brukere valgte også og merke den med et rødt felt framme på overtreet for å skille den fra P-14.

Link to comment
Share on other sites

Øverst er en P-14, eller en ".303 Pattern 1914 Rifle" som jeg mener den rette betegnelsen er.

Dette eksemplaret har ingen type eller produsentmerking.

Nederst en M1917. Er enig med Høggern at dette er den rette betegnelsen. Dette eksemplaret er merket med produsent og type. Ingen av disse to er merket med kaliber, derfor ble enkelte M1917 merket med det røde feltet framme på overtreet for å kunne skille de fra hverandre.

IMG_0289_%5B640x480%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen levert offisielt som lend-lease produsert i USA, ble stemplet US property (da de var lånt\leid til Storbritannia).

Savage produserte Lee Enfield for USA, som så gav dem til UK mot løfte om penger og baser etter krigen. og siden disse var Amerikansk statseiendom ble de stemplet US Property.

 

Wikipedia artikkel om Lend-Lease act:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

 

Disse var produsert for UK i .303 og har ingen annen tilknyttning til USA enn at de er produsert der. Samme stemplingen går igjen på alle våpen produsert for UK, f. eks S&W Victory-revolvere i .380" revolver (.38 S&W).

 

Originalposter identifiserer jo også rifla, da han sier den var stemplet No. 4 MK I.

 

P14 og P17(M1917) er en annen lang historie som begynner før første verdenskrig (det var også en P13 produsert ved Enfield i ett 7mm-kaliber som engelskmennene ville ha, men som aldri utartet pga. 1. VK)

 

Såfremt ingen har byttet kaliber etter krigen, så er den i .303, og ved den minste lille tvil så få den sjekket eller ta en avstøpning av løpet selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Takker for svar.

Men 3006 Sprg...?

 

Kammret amrikanerne den i 3006?

Klarer ikke og finne noe om det... :roll:

 

Kan vel kanskje ha bytta løp i den og...?!!!

 

Oldefaren min som har hatt den...

 

Hei.

Jeg har en som det står stemplet/malt 30/06 på rødmalingen på hver side. Det virker som det er originalt. Dette er en Eddystone Model of 1917

Men jeg mangler baksiktet som står rett ovenfor sluttstykket. Vet du om det går an å skaffe dette?

Dette er faktisk et av de beste våpnene jeg har skutt med :)

 

Mvh

Frode Haugen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...