Jump to content

Mauser med Shilen løp prosjekt


alexblokal

Recommended Posts

Hei alle på forumet! Da har jeg endelig fått nok penger til å bygge drømmerifla mi :D Jeg har stått på valget mellom 308 Win og 6.5x55, og valget falt på 6.5'en pga billig tilgang på ammo. Så har jeg stående en pent brukt mauser i skapet etter min farfar. Etter å ha skutt en del skudd med den på jakt og på bane ble jeg helt forelsket i låskassa til mauseren (M98K) men jeg liker ikke helt orginal stokken og løpet samler ikke så bra som jeg vil ha det til på 200m og utover. ikke ta det feil men, jeg skyter MYE i året, så jeg har erfaring og jeg skyter relativt brukbart så jeg kan uttale meg om presisjonen er god nok.

 

Så begynte jeg å søke på nettet etter kvalitetspiper til mauseren i kaliber 6.5x55 og jeg hadde hørt at Shilen Match grade piper var veldig bra men så kommer spørsmålet! er det et godt valg til mauseren (passform) og ikke minst til 6.5'en mht stigning og løpslengde (#4 Contour 1 in 9" Twist 26" Chrome Moly in the White)

 

Ammunisjonen jeg tenker å bruke på holdene 0-500+-M er 9.3 g sierra kuler og 120grs norma HP bane. evt, Diamondline kulene med mollycoat!

 

Takker på forhånd for alle svar og hvis det er noe mer info dere trenger er det bare å sende en PM.

Mvh Alexander

 

Link til pipa: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=823925

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på da jeg er en av få som skyter med 308i sauern :mrgreen: Så hvis du ikke har låst deg helt fast på 6,5x55 pga ammoen så er det ikke mange ørene ekstra for 308win ammo. Og den virker godt ut til 450meter som er det lengste jeg har skutt på med den :wink:

 

Men det er mange som lader med 9,3grams kuler i 6,5 løpenen sine i sauern og det skyter bra de også...Pluss med lette 130grains kuler.

Link to comment
Share on other sites

En annen mulighet er å få tak i en "Utskutt" 6,5-pipe til str200 fra en DFS-skytter..

Desse slites jo stort sett i endene, så kapping av begge ender, gjenging/nykamring i den ene og kroning(evt. dempergjenging i den andre) burde gi et "nytt" bra løp på billigste måte..

 

Har sjøl ei 6,5-06pipe laget på denne måten, og den er presis ja...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ikke å sette en shilen løp på en Mauser kasse igjen. Makant til dritt løp har jeg aldri opplevt før.

 

Hadde slitt mye for den pipe til samle noen i det heletatt.

 

Best samling jeg hadde var run 10cm på 100m med sierra MK.

 

Børse var levert til børsemakker hvor ny bedding var utført, ny krone, jeg huske ikke hvor mye tid den brukt på verksted.

 

Etter jeg hadde brukt mye tid og penger på forskjellig krutt og kule og utesting, bestemt jeg å bytte løp og kjøpt en Lothar Walter, jeg har ikke angret.

 

Jeg hadde riktig nok en rustfritt løp, men jeg kommer aldri å sette en Shilen løp på en av mine våpen igjen.

 

Pipe var i .284

 

Jeg har flere våpen med LW løp og har ikke fant en som ikke går godt.

 

Jeg vet at andre har fått det til fungere med Shilen, men den har jeg ikke.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

En morsom teori angående såkalte Mandagsløp.

 

Kan det være likt de som en veldig sjelden gang ser på banen hvor kikkerten er montert feil vei.

 

Si om den som skulle dreie til og tilpasse et løps emne og vedkommende var så uheldig å komme til å sette enden med trangest diameter mot låskasse. Dvs enden som skal være munning.

 

Dette er en enkel menneskelig feil, og jeg må innrømme at jeg har stor tro på at slikt kan skje om enn ikke ofte.

 

Et slikt løp vil selvfølgelig være håpløst.

 

Men dette er ment som et alvorlig humorinnlegg, om noen skulle føle seg truffet.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren "min" var på linje med Edge. Hands ord var at at løpet (Shilen) var "av høy kvalitet, men kresen, på ladningene, hold deg unna om du ikke lader selv - kjøp Lothar Walter eller la meg utbedre det du har" - Han hadde prøvd å hjelpe flere som dessverre allerede hadde kjøpt. - Og så finnes det garantert ekempler på det motsatte.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som kan si meg hvor mye det koster å få en børsemaker til å ordne alt. Jeg kommer med låskassa i den ene hånden og løpet i den andre og sier til ham at jeg skal ha det satt sammen. hvor mye koster det? og hva gjør han? Skrur rett inn også ferdig? eller gjør han noe annet?

 

Så på dette løpet i 6.5x55 er det bra? mht erfaringer i det kalibret? http://www.lothar-walther.com/284.php

 

hvordan er det med import av løp fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du lurte på stigningen i løpet på pipene.

Rett meg om jeg har feil, men for 10år siden da jeg drev aktivt med elgbane, jaktfelt og bane.

Mener jeg og huske det optimale for presisjon på 308 var en lett kule (rundt 9gram) med 1-12 i stigning.

Mens med 6.5 måtte du litt ned pga kula var litt lettere og lengre. 1-10 i stigning. Da med de letteste kulene. (6.5grams) Men best pressisjon fikk du med de rund 7-8grams sjiktet. Husker att mange som ladet litt hardt i disse løpene med de letteste kulene fikk kula på tvers gjennom blinken...

 

Skal du bruke den til jakt vil egentlig ikke stigning være så veldig viktig, da du må finne den ammoen som samler best uasett. Da med tanke på frigang i kammeret, løps lengde osv.

 

Som den gamle gode carl gustaven min, samler neste bra på alt. 6.5 med 1-9 i stigning i en ned- dreid mach pipe.

Skal du skyte 200m og over dette så det å få tilpasset ammoen til løpet og kammeret alfa omega. Men som sagt mener det er stigning i sauer 200 løpene på 1-9 eller 1-10. Men dette vet du sikkert uansett hvis du skyter aktivt og lader selv.

 

En børsemaker jeg kan annbefale er Hagens børsemaker verksted i Oslo. Men kanskje ikke den billigeste..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...