Jump to content

hvilke choker bruker man på kråke og ravn.


jotte

Recommended Posts

Ikke om han jakter i Sverige. Noe jeg derfor tar utgangspunkt i.

 

Chokevalg ville jeg nok sett litt an på hvilke hold du skyter på. Så når du vet sånn ca, henger du opp litt papp og prøveskyter på dette. Da ser du hvilke choker som gir best/ønsket samling på ditt hold med din hagle og din ammunisjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det finnes sikkert like mange gode svar på dette spørsmålet, som det finnes medlemmer på kammeret.. :lol:

Jeg kommer da bare med min mening og slik jeg ville gjort det...

 

Nå kommer det jo litt an på hvordan du jakter. Om du sitter på bakkenivå eller i annen etage i et hus/stabbur?. Om du skyter fuglene på åtet eller om du skyter dem i flukt (for treningens skyld)?. Hvilke avstander regner du med å skyte på?

 

Jeg hadde sansynligvis uansett brukt haggelstørrelse 4 eller 5, men psyken min er bedre med str. 4 i hagla. Jeg ville brukt 1/2 choke i første og 3/4 i andre løp. Cylinder og 1/4 choke bruker jeg bare tidlig i rypejakta når fuglene trykker som bare fy for hunden min og holdene blir korte. 1/1 (full) choke ville jeg bare bruke med grøvre haggel på Rådyr.

 

Lykke til med jakta!

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ravnen er betydelig mer hardskutt enn kråka. 5er hagl er fine til kråke, men for svakt til ravn.

 

2-4 er ok på ravn. Holdet bør ikke overstrekke 35 meter, da dette ofte fører til skadeskyting. Stålhagl er mer eller mindre ubrukelig med mindre holdet er under 20 meter. uansett haglstørrelse!

 

Nei ikke særlig smart å skrive at man jakter med bly.

Link to comment
Share on other sites

ok, sitter på bakken skyter på lange hold til tider, ettersom fuglen der jeg jakter er svært sky. informerer i tillegg at jeg jakter i Sverige hva det gjelder bly bruk.

Et tilleggs spørsmål! sitter samtidig å vurderer hvilken Hubro jeg skal kjøpe, størrelse og merke. har pr idag kun lokket med kråke bulvaner og lokk.

Link to comment
Share on other sites

Selv med bly er 5er litt i det minstelaget for skadefri skyting. Blir mye skadeskyting hvis du ikke skyter på svært korte hold og da kan du likegodt bruke stål som er lovlig i norge.

 

Men til chokevalget. Bruker fra cylindet til full alt ettersom hvordan fuglene flyr og min plassering i feltet....Men en dobbelløper med 1/4 og 3/4 så bør du være dekket til det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv med bly er 5er litt i det minstelaget for skadefri skyting. Blir mye skadeskyting hvis du ikke skyter på svært korte hold og da kan du likegodt bruke stål som er lovlig i norge.

 

Vil se den ravnen eller kråken som kommer unna en fulltreffer på under 35 meter med US 5 bly :-)

 

Jeg bruker hjemmeladet stål US 6 på kråkene og det fungerer som bare det opp til 30 meter. Sitter da en plass der kråkene kommer seilende over og skyter de stort sett fra under eller siden. Bakskudd skyter jeg bare unntaksvis med stål og kun på under 25 meter. Skyter vanligvis med kvart og halv.

 

Glemte å si at jeg forutsetter at en bruker skudd av en viss kvalitet. Stål må/bør ha minst 420 m/s. Jeg lader de til 450 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg brukte blyhagl, var favorittpatronenene mine på kråke Gyttorp 38 str. US6 og Nittedals Jakt US6. Følte at dette var patroner som gav god dekning og passe inntregning. Fleste kråker ble skutt sittende i trær under jakt med hubro, på 20-40 meter. Trangboring var alt fra 1/4 til Full. Ble gjerne til at det ble skutt først på en sittende kråke i et tre med det trange løpet, for så å prøve seg på en av de som prøvde å fly unna med det åpne løpet.

 

Noen ganger kom det ravn også på hubroen. Samme patronen på ravn som jeg brukte på kråke gav ofte dårlige resultater, selv om ravnen gjerne ble skutt på i samme tretoppene som kråkene. Men ved å gå opp en haglestørrelse ble resultatene helt annerledes. Ser ikke noe grunn til å bruke grøvre hagl enn US5 bly på ravn. Den er ikke SÅ svær!

 

Hvis jeg skulle brukt samme patronen på kråke og ravn, ville jeg gått for US5. (Skutt mange kråker med Gyttorp 38 US5).Men da må man ha ganske trang boring, for å få god nok dekning på kråka når holda strekker seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mikkel!

 

Jeg har flere hundre ravn på samvittigheten og jeg vil med hånden på hjertet si at us 5 ikke er optimalt. Det fungerer selvsagt.

 

Men uansett er og blir det helt irrelevant at vi diskuterer bly her inne, for det er ikke lov å bruke i Norge så jeg forslår at akkurat den debatten legges død.

 

 

Det skal svært lite til før man skadeskyter ravn. Jeg bruker ofte full trangboring eller improved modified choke på min winchester auto hagle.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...