Jump to content

Sponsorer


Berdal

Recommended Posts

Hei :)

 

Vi er to gutter som nettopp har begynnt å planlegge en tur til Femundsmarka/Børgefjell sommeren 2011. Vi håper på å få med noen sponsorer på laget,

har lite/ingen erfaring med hvordan man skal skrive eller snakke til en evt. sponsor. trenger noen gode råd å kanskje noen forslag til evt. noen sponsorer?

 

Takker for alle svar som kan hjelpe oss :)

Link to comment
Share on other sites

Første bud, er kanskje å lage en liten "prosjektskisse" over turen deres. Snakker vi om en kveldstur, eller snakker vi om å være der hele sommeren - og bare leve på bær og røtter?

 

Da har dere i det minste noe å vise til. Dernest handler det også om å kunne gi noe igjen til sponsoren / sponsorene. Da må dere spørre dere selv, hva kan vi levere i retur? Et viktig spørsmål å stille seg selv, er hva vil en sponsor tjene på å sponse oss?

 

For dette spørsmålet vil en eventuell sponsor garantert stille seg selv, og kan ikke dere svare på det - så kan heller ikke en potensiell sponsor svare.

 

Edit: Hoi hoi. Det er et legitimt spørsmål, og før vi har hørt noe mer om hvilken plan de egentlig har, så er det vel tidlig å dømme dette nord og ned? For alt vi vet er det kanskje Monsen og Claussen in spe vi her snakker om. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unnskyld for at jeg låner tråden din. Men jeg skal en tur til den store tigerstaden for å utvide min horrisont på utelivet. Noen som vet av noen som sponser dette? Evt kan peke meg i riktig retning?

 

:lol:

 

Det er nok vanskelig å skaffe seg sponsorer hvis dere ikke kan tilby noe spesielt tilbake eller skal på en veldig ekstra ordinær tur. Men for all del, første steg må vel være å finne ut hva dere trenger hjelp til. Det neste blir å finne ut hva dere kan tilby tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Berdal; kan du si noe om varighet, innhold og kostnader? Skal dere rapportere noe?

 

Folkens - det går an å være litt seriøse sånn innimellom, selv om det er seint?

 

Vi har som sagt nettopp begynt med planlegginga men regner med vi skal være der i ca. 3-5 uker. Vi skal på en typisk "monsen-tur", håper å leve mest mulig på fisken, men noen kostnader blir det vel der også. noe nytt utstyr må vi kanskje ha også. Rapportere må vi vel hvis vi vil få noe sponset??

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere ikke vet hvor lenge dere skal være ute, og hva dere treger stødnad til ville jeg ha ventet med denne "runden" til flere detaljer er på plass. Mye større sjanse for å "få" noe da. Og som nevnt tidligere, det er vanskelig å få noe uten å gi noe tilbake.

 

Hvis dere skal fiske litt kan det alltids hende at noen importører kan sponse noen fluer eller sluker, hvis dere på forkand kan vise til hvilke typer vann og elver dere skal fiske it. Og hvilke data dere kan raportere tilbake til dem som de kan nyttegjøre seg av.

Link to comment
Share on other sites

En tre til fem ukers tur ut i skogen kan vel knapt nok kalles den helt store ekspedisjonen. Da må dere ha noe annet som gjør at akkurat dere er mer spesielle enn de hundrevis av andre som gjør mer eller mindre tilsvarende gjennom året.

 

Når det så gjelder sponsorer, så kan man tenke seg dette på flere plan. Det ene er å kontakte de virkelig store, som Norønna, Stormberg - eller Telenor og Statoil for den del. Men, her vil dere vel fort falle gjennom.

 

En annen vei å gå, er å gå runden innom lokale butikker, bedrifter o.l.

 

Den lokale sportsbutikken kan kanskje sponse med et telt, dagligvarebutikken kan kanskje sponse med noen suppeposer eller noe salt...

 

Kanskje ikke den helt store sponsingen, men med utgangspunktet i det dere har skissert så langt, så er jeg neimenn ikke sikker på om dere hadde fått noe som helst av meg. :wink:

 

Så da er vi tilbake til der hvor jeg skrev i mitt første innlegg - lag en prosjektskisse. Tenk på hva en eventuell sponsor kan få igjen av deg / dere. Hvorfor i all verden skal noen sponse oss, det er et viktig spørsmål å stille seg selv.

 

Også er det jo stort sett sånn her i livet da, det er få ting som er gratis. Det er få goder vi får kastet etter oss, uten at vi selv må gjøre en innsats.

Link to comment
Share on other sites

Helt seriøst: hva er det som gjør at dere tror at en 4 ukers tur til ett "turistområde" på noen måte er verdt sponsing ??

 

Sponsorer gir ikke spons på bakgrunn av veldedighet (ok- en meget generell betraktning) men på bakgrunn av en eller annen verditilførsel i feks mersalg av de sponsede objekter. Monsen er jo nevnt som ett eksempel på sponsede personer, han har i denne forbindelse en betydelig egenverdi fordi han er kjent og bare det å kunne henvise til ham vil ha en markedsføringsmessig verdi for sponsorene. Jeg er rimelig sikker på at han kunne ha skrapet inn spons til en 4 ukers tur i Børgefjell - fordi han er Lars Monsen og dette faktisk er en merkevare/brand. Om vanlige dødelige har samme mulighet tror jeg er forsvinnende usannsynslig - dog kan det tenkes at det er muligheter for å kunne få handlet til forhandlerpris og annet som tilhører de lavere sfærer av sponsormarkedet. Dette går dog normalt på vennskap/kjennskap etcetera. Jeg vil tro at ved å gjennomføre en

Link to comment
Share on other sites

http://www.alfasko.no/test-team/expedisjon/

 

Om dere har litt høy profil på "ekspedisjonen" som f.eks. god webside o.l. så kan det være muligheter hos Alfa. Men som de skriver så får de utallige henvendelser om dette. Så dere bør ha en spesiell vri på opplegget som gjør det interessant for sponsorene. Trenger ikke å være Monsen heller..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det litt forskjell på å be om å få lov til å teste litt utstyr og å tigge flyhaik til Klondyke. Jeg ville satt igang en blogg som oppdateres både frem til avreise og under turen. Burde være mulig å oppdatere daglig vha f.eks iPhone med solcellelader.

 

Vær forberedt på at blogger må oppdaters minst daglig for å bli populære, og at det som står der må være mer enn pjatt. Så kan dere forsøke å selge bannerplass på bloggen, men dere må begynne nu, og planene må være så klare at de som leser bloggen tydelig ser om dere når målene med turen.

 

Det ville hjulpe veldig hvis en av dere var god til å skrive slik at selv trivielle ting som å tre av i naturen får underholdingsverdi. Fordøyelsesplager bør heller ikke resultere i avbrutt tur, men males ut over bloggen mens lyngen rundt endrer farge...

 

Det som funker best er å kjenne noen, det er det alltid.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Noen små slektninger av meg (13-14årsalderen) skrev til en større sportstøyprodusent og la ved bilder av seg selv mens de drev med div sport. To uker seinere fikk de ei stor pappeske med sportsklær i posten.

 

Jeg ville skrevet til fks Bergans, Norrøna, sølvkroken, real turmat og liknende og tilbudt meg å teste produktene deres, tilby dem en artikkel/rapport og bilder, eventuelt video, av produktene deres i bruk. Dra gjerne en spansk en og si at du har vært i kontakt med Villmarksliv eller et annet kjent tidsskrift angående en artikkel i bladet.

 

Om du ikke får alt du ønsker deg, så får du nesten garantert et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Kall det gjerne sponsorer, men det man i utgangspunktet vel kan forvente å få av støtte til en slik tur går vel under kategorien "velvillig støtte". Selv det for de fleste av oss ikke er helt hverdagskost å dra på en 3-5 ukers tur, har det vel gått inflasjon i slike prosjekter hos de fleste store aktørene i bransjen de siste årene.

Som Flashman ganske riktig poengterer over, forventer en sponsor å få noe igjen for et sponsorat. Det er faktisk slik, at profesjonelle sponsorer budsjetterer ca det dobbelte av den verdien de legger i selve sponsoratet til utnyttelse av dette, alså 100 000 i bidrag til et arrangement genererer 200 000 i utnyttelseskostnad. Nå vil jo ikke dette være så store summer dersom det dreier seg om en kortere tur med sponsing av utstyr etc., men det er vitig å ha det i bakhodet når man tar kontakt med aktuelle partnere.

Nå er det heldigvis slik, at det et sponsor forventer å få ut av samarbeidet ikke nødvendigvis må kunne telles eller måles...Det kan være like viktig å bruke (sponsor-)objektene i en eller annen form for intern aktivitet. Dette kan være foredrag, bidrag til firmatur til fjells/skogs, "kick-off"/teambuilding med utendørs utfordringer etc. (det skal ikke alltid så mye til i våre dager, en overnatting i bymarka kan være nok for mange....)

 

Jeg tror deres prioriteringer bør være slik:

 

Forbered en plan/presentasjon der dere både forteller om turen og hva dere kan tilby.

Prioriter lokale/regionale bedrifter som kjenner dere.

Ikke sats for høyt i starten!

Hvis dere får med dere noen små/mellomstore bedrifter kan det være lette å få respons hos de større utstyrsleverandørene etc., om ikke annet slik at dere får hyggelige priser :wink:

Forbered en fyldig reportasje til Kammeret :D dersom dere ikke må gi en av sponsorene eksklusivitet....

 

Lykke til og god tur!

 

Edit: Dra for all del ikke en spansk en, det blir avslørt!!!

Link to comment
Share on other sites

Jo, de kan nekte hvis de kjenner Villmarksliv, dette er et lite miljø i Norge! Dessuten betyr det absolutt ingenting at du har vært i kontakt hvis du ikke kan dokumentere at de faktisk skal bruke det. Det er heller ingen god ide for et evntuelt fremtidig samarbeid om man blir tatt i å tøye sannheten allerede ved første korsvei...

 

Og ja, mange sjekker slikt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har prøvd og skaffe meg spons men det er vanskelige tider nå,bedrifter har skrudd at krana helt når det gjelder penger. kunne tenkt med noen sponsorer med tanke på jaktfelt ,men det er vel stort sett våpen relatrerte butikker som har noe verdi der. og det dem sier dem jeg har vært i kontakt med ( bank- og firmaer som jeg har med og gjøre) er at dem sponser kun lagidrett og foreninger. så dette blir det nok ikke til jeg bruker mye energi på fram over

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...