Jump to content

Et herremåltid blir til


jaktlykke

Recommended Posts

Sist helg var jeg i Dale i Sunnfjord på "hjortedrøs" og fikk bl.a med meg grov- og finpartering av hjort "live". Det ene kjøttstykket hadde fryktelig lyst til å bli med meg hjem til Sveio, og her kommer en liten tilstandsrapport på hvorfor jeg nå sitter her totalt stinn i magen og bare oier meg av vellyst (ja det handler om mat altså).

 

hjortesamlingpdale022.jpg

Her er kjøttet på vei til å bli finpartert. Jeg husker selvsagt ikke navnet, men det er altså fra ribbe/rygg det er tatt.

 

hjortemltid002.jpg

Kjøttet blir svisset på alle sider på relativt sterk varme for å lukke de groveste porene. Salt og pepper kommer på når det er godt brunet.

 

hjortemaltid003.jpg

Slik ser det ut når det er ferdig brunet. Dette kan du med fordel gjøre tidlig på dagen og la det ligge og slappe av under et håndkle mens du selv er ute og koser deg i skog og mark eller sitter og ser på skiskyting på TV :mrgreen:

 

hjortemaltid004.jpg

Dette er det som skal bli sausen. Basis er rødvinspulver og rømme. Oppi der skal vi ha hvitløk, sjalottløk, vanlig løk, dijon sennep, en skvett rødvin, purreløk og sukkerkulør.

 

hjortemaltid015.jpg

Slik som dette altså når alt er hakket opp.

 

hjortemaltid020.jpg

Rømme og rødvinspulver røres sammen i kjelen.

 

hjortemaltid025.jpg

All løken er oppi... ser litt blekt ut foreløpig ja... men bare vent!

 

hjortemaltid027.jpg

Sennepen, en skvett vin og sukkerkulør er kommet til - nå får dette stå og småputre i 30-40 minutter.

 

hjortemaltid018.jpg

Potetene og sjalottløken deles opp i båter, rapsolje og allround grillolje sammen med diverse krydder eltes sammen og også dette er slikt som kan gjøres flere timer på forhånd.

 

Kjøttet skal nå settes inn i steikeovnen med en god klatt smør på toppen og stå og godgjøre seg ca 25 minutter på 200 grader.

 

hjortemaltid029.jpg

Det er obligatorisk å hvile seg etter å ha blitt steikt ja - 15-20 minutters ro og resultatet er perfekt!

 

hjortemaltid031.jpg

Viltgrønnsaker hører selvsagt til. Nå kan måltidet nytes i lange drag... Og i glasset er det en Montecillo Reserva 2003.

 

Bon apetit!!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Dette kan du med fordel gjøre tidlig på dagen og la det ligge og slappe av under et håndkle mens du selv er ute og koser deg i skog og mark eller sitter og ser på skiskyting på TV :mrgreen:

 

Tjaa... Nå skjønner vel kammerfolket, hvem det var som satt å så på skiskyting :wink:

Hmm... Jeg er heldig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...