Jump to content

Vintersko/støvler


Ajo

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen har et godt forslag til vintersko/støvel som skal brukes på jakt. (toppjakt, revejakt, rådyr, osv..)

Den må også ver smal nok til å gå inn i en slik binding

2afjqlc.png

Jeg bruker ganske store sko (46-47) :shock::lol:

 

Håper noen kan hjelpe meg

Link to comment
Share on other sites

Hvis den fremste delen av bindingen er laget av "Kaby" i Sverige, så skal den være å få i forskjellige bredder. Bruker Kaby-bindinger, (men med Wire) 83mm brede. Og de passer utmerket til medium brede fjellsko i størrelse ca. 44, f.eks Meindl Dovre, Crispi Hunter og Scarpa Ladach. Kalosjerte Gore-tex sko i kvalitetslær passer utmerket i slike bindinger.

Synes det er befriende å slippe spesial-skisko, har aldri fått dreisen på bc-systemet til fjellbruk, og beksøm-75mm'ere slites fort og er vanskelig å få ordentlig tette.

Brukte mye M77-sko tidligere, men synes nå at de blir litt for "chicken-skin" og for lite vridnings-stive, (i forhold til dagens mere kraftige sko.)

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelp så langt :)

Jeg kjøpte den bindingen til fjellfant for et par år siden og har til no brukt Crispi hunter i dei. Har følt at den ikke er heilt stabil i bindingen. Jeg frykter også at skoen ikkje blir varm nok når det blir ned mot 20blå. Veit ikkje om noen har erfaring med dei skona i så kaldt vær? Jeg håpte også noen har erfaring med å bruke Kamik eller lignede i en slik binding

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt meg med Forsvarets og de Nokianstøvlene over. Nå har jeg endt opp med 75mm og forede beksømsko fra Alfa. Skal man først gå på ski ser jeg ingen grunn til å gå for "halvveis"-løsninger som å bruke barmarksko i dårlige bindinger. En skisko som er stor nok til at man får på seg en raggsokk vil alltid være overlegen slike løsninger. En annen ting er at skisko er vridningsstabile men mykere i lengderetningen, dermed får man større kontroll over skiene samtidig som man får bedre og mer bevegelse på foten (noe som bidrar til økt blodgjennomstrømning og dermed varme føtter).

 

Om skoene skal brukes ned mot -20 vil jeg styre unna skisko med plastikk eller membran. En ren læssko puster bedre og holder deg dermed varmere.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt et par Lundhags skisko (se tråden "Lundhags skisko til 75 mm binding"). Vet at disse er blitt bruk til ned mot -25--30 med bra resultat. De vanlige Husky tror jeg kanskje blir litt for slakke i skaftet, men det gjør forøvrig m77 også :wink: Det er viktig med GOD PLASS til tærne. Jeg er ofte klam på føttene, bruker derfor talkum i sokkene, og kjøpte meg et par Kamikk Frontrange som vinterstøvler i fjor. Endelig varme føtter :D Lundhags bygger jo på samme prinsipp, men med en bedre tilpasset støvel. Gleder meg til å få prøvet de, men de virket bra i de to dagene jeg har brukt de for å gå de inn. Gummifoten puster selvfølgelig ikke, men impregnert lær er ikke noen pustemaskin det heller :wink: Her er det bare skallet som må tørkes, da innerskoen taes ut og kan puttes i posen, henges over ovnen eller andre ting. Det vil si at man har tørre støvler hver dag, da det er grenser for hvor mye fuktighet skallet tar opp av fukt. Har troen på å tørke det som er inni støvlene, samt tørre sokker hver dag, eller oftere. Men jeg er kald på bena :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alfa bever goretex støvler kan jeg anbefale.

 

Alfa Bever skoene er fine om vår og høst i fuktig terreng.

Men i kulde blir de som en fryser. Og skulle de først bli fuktig, tar det år og dager før de er tørr igjen.

 

Kanskje et par sko med kartanker inni er et forslag?? F.eks Lundhags Polar Quest.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke med meg hvor brede de bindingene dine var, Ajo? Viktig at slike bindinger uten justerings-muligheter passer til sko-bredden, (at topp-reima havner like foran der skoen flexer.) Hvis jeg ikke husker feil, så leveres de i forskjellige bredder: 83 & 89mm og kanskje enda bredere?

Typiske Canada-sko fra Kamik og Sorel er veldig brede. Har et par Sorel av det gamle slaget, med dampsperre-skikt og full faderullan. Ekstremt varme, perfekt til kalde forhold og lav aktivitet/stasjonære jobbing. Men må innrømme at de blir lite brukt. Til å bruke i Kandahar-type binding er såle og nedre del for myke etter min mening. Tunge kladder som blir i overkant varme hvis man skal gå langt.

Nå ser det er kommet nye modeller med bla. bedre snøring, som kanskje egner seg bedre. Men tror kanskje nordiske alternativer (Lundhags, Jørnkangan) er bedre hvis du går for sko med løs innersko.

En mellom-løsning kan være lærsko/fjellsko foret med Thinsulate, slik som amerikanske sko gjerne er (Browning, Rocky og Setter f.eks.) Kjøpte et par Browning med ekstra bredde og et halvt nr. over vanlig størrelse med tanke på vinterbruk, svært myke og behagelige, men kanskje litt slappe i fisken. Minuset er at de mange ganger blir i varmeste laget med klamme føtter som resultat. Sitter også med et inntrykk av at de US-skoene er mest myntet på Bill og Bob som går max. 500meter fra bilen, før de setter seg ned og venter på gåse-trekket.

Synes du burde prøve de Crispi-skoene og se om de ikke holder. Viktig å ha rene gode sokker (gjerne merino-ull sokker + tykkere ragg-sokker) og at ikke skoene er for trange. Blir man sittende i ro på post kan man etter-isolere utvendig med f.eks Forsvarets gamle tåladder eller diverse modeller fotposer/over-shoes.

Link to comment
Share on other sites

Så enig, så enig med sistemann, har man behov for å virkelig "dra på" så blir en rund fjellsko i Kandahar-bindinger kontra stive 75-støvler og et par Super-Loop bindinger i rustfritt litt puslete... Men det handler mye om hva man er vant til, synes fjellsko+kandahar fungerer meget bra. Har vært mye plaget med gnagsår på hælene med rene skisko. Med enkelte, gjerne de kraftigere typene, er det bare å finne frem sportstapen med en gang, før start... Har et par rene plastsko, (Scarpa) disse er bra, men veldig Donald Duck å gå med hvis du må av med skiene.

Dessuten er fjellskoene lettere å få tette på f.eks bløtt vårføre, og kan gi deg den ekstra skaftehøyden som av og til kan trenges. Slitasje på beksømen som ofte et problem især med Rottefella, blir man kvitt, til gjengjeld kan du få en viss slitasje på kalosjeringen, men som regel tar det flere vintre for å slite hull og da er som regel skoene pensjonert alikevel.

 

Ajo: Jasså du har såpass bredde på bindingene, tipper de kanskje er veldig brede i forhold til Crispi Hunter? Kanskje har du endåg fått plass til f.eks forsvarets fotposer eller Navigator overshoes utenpå? Har noen kjenninger i Sverige som bruker de dobble Jørn-skoene vinterstid. Vet de er veldig begeistret, og at de også bruker dem det lille de går på ski ,(mest snøscooter der i gården..) Husker ikke helt hvilke bindinger de brukte, sannsynligvis justerbare militærbindinger.

Link to comment
Share on other sites

Alfa bever goretex støvler kan jeg anbefale.

 

Alfa Bever skoene er fine om vår og høst i fuktig terreng.

Men i kulde blir de som en fryser. Og skulle de først bli fuktig, tar det år og dager før de er tørr igjen.

 

Kanskje et par sko med kartanker inni er et forslag?? F.eks Lundhags Polar Quest.

 

Jeg fikk disse da jeg var i militæret for noen år siden (jaja, 6-7 år siden :lol: ), og gikk med disse hele vinteren oppe i harstad da jeg var stasjonert der (brrr, der var det ikke varmt om vinteren). Jeg hadde aldri noen problemer med disse.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt,

1. Alfa Hjerkinn 1.1kg

2. Crispi Hunter 1 kg

Bør kanskje velge Crispi Hunter da? = Har sett på Alfa Bever, Alfa Bever Pro og Crispi Hunter. Alfa Bever passet meg best :) Mange fine jaktsøvler her.

 

Et synspunkt Til Vintersko/støvler på ski - selv om det ikke er akkurat det trådstarter spør om:

Forgengeren til denne sko Alpinahttp://www.alpina.no/pc-34-22-Alpina-BC-1600.aspx synes jeg er gloende varm og vanntett(Har gått gjennom bekker i -20). Med BC Magnum manuell binding http://www.oslosportslager.no/produkt/bc-magnum-fjellskibindinger-4946.aspx synes jeg dette er et topp sett i skog og fjell. Til sammenligning kan jeg nevne mange år med kandahar og Nokia Tuura(fast filtfor i støvel) på fjellski etc. , som vist ovenfor her: Det blir mer komfort med alfa sko og magnum binding, hvis det ikke skal vades mye gjennom åpne bekker etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Kjøpte disse i romjulen, og må bare si de er å anbefale på det varmeste.

 

Jeg fryser lett på beina, men med disse har jeg ikke blitt kald ennå.

og det har ligget på -20grader i flere uke her nå.

 

gode å gå i. og jeg har brukt de sammen med truger oxo,

Det er heller ikke så breie. man har liksom ikke brems og gass på samme trykk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har nettopp kjøpt et par Lundhags skisko (se tråden "Lundhags skisko til 75 mm binding"). Vet at disse er blitt bruk til ned mot -25--30 med bra resultat.

 

Denne skoen bruker "Quest" ullfiltsokk. Brukte de på toppjakt i Sverige i helga, og det var rundt -18 på morgenen. Holdt meg god og varm så lenge jeg holdt meg i aktivitet. Ved stilleståing i en time ble jeg kald, men ikke på langt nær så kald som jeg var i fjor med vanlige skistøvler :D Vil tro at "Polar" er enda varmere.

 

Skiskoene var verdt pengene, og stod opp til forventningene :D Det at man tar ut foret for å tørke de er helt genialt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hei. Fikk øye på denne tråden.

 

Noen som vet hvor man får kjøpt slike bindinger for vanlige fjellsko?

 

Hvilke bindinger tenkte du på?

 

Du har jo forsvaret sin, rottefella m98 også har du de tilsvarende riva modellene fra rottefella som også skal passe vanlige sko om jeg ikke tar helt feil.

 

Her har du jo en variant som er bygd av gamle snowboard bindinger: http://weberarctic.com/arctic-gear/ski-bindings

Her har du også en som skal passe alle slags sko: http://www.icetrek.com/index.php?id=161

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...