Jump to content

Tømme kruttmålet kjapt og effektivt?


Sako 30-06

Recommended Posts

Kruttmålet mitt (RCBS) er montert i det gjenga flattjernet som fulgte med. Det har jeg skrudd fast på ei lita kasse som jeg har snekret, og der det passer nokså utmerket å ha kruttvekta stående oppå, bakom målet:

img0240ez5.th.jpg

 

Men tømming er litt omstendelig. Foreløpig pleier jeg bare å mate ut resten av kruttet i målet tilbake i kruttboksen, men det går jo noe tregt hvis det er mye igjen. Dessuten henger gjerne noen korn igjen i målet, på grunn av statisk elektrisitet.

 

Er det noen som har gode tips om en mer effektiv måte å gjøre dette på? Og tips angående de kruttkornene som henger igjen i plastikken?

Link to comment
Share on other sites

Har nok ingen genial løsning på dette men jeg har samme kruttmålet som deg.Det jeg har gjort er å merke på selve beholderen med tynn sprittusj med antall grain krutt til opp til strekene, så er det greit å helle på ca passe mengde når jeg vet hvor mange patroner jeg skal lade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme kruttmålet og fester det med kun en gjennomgående bolt med vingemutter og skive på oversiden, henger godt nok til mitt bruk iallefall, og tar 5 sek å demontere.

Det selges jo antistatisk pussefiller og væsker som plastikken kan behandles med, var en tråd tidligere enten her eller på SL om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere et tilsvarende RCBS kruttmål. Måten jeg gjorde det på var bare å skru målet løs fra flattjernet og tømme kruttet opp i boksen igjen. Man må være litt forsiktig ellers blir det lett søl. En passe dose risting abefales.

Ellers kan jeg sterkt anbefale LPPM (Lee Perfect Powder Measure). Her er det hurtigkobling og stengeventil på kruttbeholderen, slik at innholdet i kruttmålet kan tømmes tilbake på boksen meget bekvemt. Ikke koster det allverden heller.

 

P.S. Nøyaktigheten i LPPM står etter min erfaring ikke noe tilbake for langt dyrere remedier (kanskje med unntak av de dedikerte BR kruttmålene).

Link to comment
Share on other sites

Men siden sveiva tar nedi flattjernet når jeg skal skru løs målet, lurte jeg på om det var noen som hadde en genial idé som de ville dele på ;)

 

Da skrur du ikke målet lenger ned på flattjernet,en at sveiva går klar av jernet da vel?

Det funker for meg,og det sitter vel en strammemutter til å stramme målet fast uansett(ihvertfall på RCBC målet jeg bruker) Bruker vel noe sånt som 30sek. på hele operasjonen. :wink:

 

Rester etter krutt i målet,fjerner jeg med kompressor/blåsepistol (veit jo ikke jeg om du har det stående da)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et sånt mål og akurat påtte punktet synes jeg faktisk Lee sitt kruttmål som jeg hadde tidligere var mye bedre.

 

Jeg synes dette problemet er enda større på Dillon 550, er det noen som har noen gode råd her?

 

(det er jo en masse leamikk å løsne på for å få snudd målet på hodet)

 

Når det gjelder statisk elektrisitet har jeg hørt snakk om at det hjelper å jorde utstyret med en jordkabel, er det noen som har prøvd dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg festet flattjernet med en tvinge, greit. To muttere som låser hverandre og kun gjenger nok igjen på målet til å komme akkurat gjennom flattjernet, fungerer også.

 

På Dillon 550, ta ut splintene og fri gjør hele die holderen, eller bare skru unbrakone som holder målet med hande makt. Det siste har fungert flott i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også et Uniflow kruttmål en gang i tia. Synes også at det var litt vel statisk. Vasket kruttmålet med varmt vann og Zalo. Merkbart bedre etterpå, og siden trikset med å vaske brilleglass med Zalo og kaldt vann er et meget godt triks mot dugg. Så vasket jeg det på nytt i Zalo og kaldt vann. Skylte godt med kaldt vann etterpå. Funket ennå bedre etterpå. Brukte samme medisin på mitt neste kruttmål.

Ellers har jeg fått sveist fast flatjernet i en Hornady Lock`n Load bushing (hunn delen) Og montert en hann bushing på kruttmålet. Bruker Hornady Lock`n Load bushing på lade pressa og alle diene mine. Koster litt men er kjapt å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Problem partly solved:

 

1: Fant fram den gamle antistatpistolen som ligger sammen med vinylplatene. Den får gå doble vakter både i furtekroken og ved platespilleren, for det virket som eff på kruttkornene som hang i sylinderen :)

2: Endret monteringen av sveiva, slik at den ikke henger så langt ned. Da slår den ikke nedi flattjernet når målet bare såvidt er skrudd nedi

3: Har notert en ekstra mutter i passende dim. på innkjøpslista, for å kopiere 350RMs patent med dobbelt mutter. Hvilken dim. var det på de gjengene igjen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...