Jump to content

Gaupejakt region 7 - Nordland


bobbcat123

Recommended Posts

  • 1 month later...

Vel noen dager av jakta har gått og rapportene tyder på at det ikke er mange timene før man lykkes her i sørfylket. Vi har vært veldig plaget med forholdene, ikke snøfall før jakta gjorde grunnarbeidet vanskelig. Så fikk vi 3 cm snø natt til i går, men jaggu fan blåste det ikke opp natt til i dag og forholdene ble vanskelige igjen. :(

 

Men gutta (undertegnede var med) var nærme i går... hold dere oppdatert her : http://www.rovdyrlag.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Ja sporforholdene er dårlige og enda værre er føre for hundene... satans skare pluss at det er bunnløst under skaren slik at hundene får ikke opp tempoet. 6-800 meter bak gaupa er unormalt langt bak når det gjelder min kar... så på sporene etter gaupa at hun bar oppå skaren i store deler av terrenget..

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hund har du? Er det mye gaupe sør i fylket der du bor? Her på Hinnøya skal det være rovdyrfritt pga øya er ei beiteøy for rein og sau, men i fjor ble det konstatert at rein var tatt av gaupe her. Så nå håper vi på snyforhold for å kanskje finne spor av den gaupa som eventuelt er her. Lever i håpet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaha! Greit det for meg, men det siste stemmer ikke med mine erfaringer.

Hugauper går ikke å pisser som mons! Ikke her hos oss hvertfall.

Men du har helt rett i at det er lettere å avgjøre når de ligger på rygg, så vi får prøve å "bevise" det i morra... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaha! Greit det for meg, men det siste stemmer ikke med mine erfaringer.

Hugauper går ikke å pisser som mons! Ikke her hos oss hvertfall.

Men du har helt rett i at det er lettere å avgjøre når de ligger på rygg, så vi får prøve å "bevise" det i morra... :wink:

 

håper dere får tatt den ja. skal ikke krangle med deg, men vi skaut ei som vi hadde litt tru på var en hanne om tirsdagen og hu hadde markert mange plasser der vi gikk etter den. sikkert ikke noen fasit på det.

Hvor i Bindaln ble den skutt?

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at for å være sikker på at det er hann gaupe så må den ligge på rygg :) eller at den er veldig stor da. markerer like mye ei hu gaupe.

 

Har ikke erfaring med dette selv men scanlynx prosjektet sier "det er vanskelig å si noe om kjønnet til gaupa ut fra markeringen, siden begge kjønn sender urinstrålen bakover. Voksne etablerte gauper markerer rundt i reviret gjennom hele året, men også hos gaupa ser det ut til at frekvensen er høyest fram mot brunsten og hos hanner" Ut fra denne konklusjonen kan man anta det er noe mindre risiko å anta at det er en hann om det er mye markeringer i sporet. (kansje)

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi jakter her i grenseområdet nordland-troms, men har vært elendige forhold.

Men nu ser det ut til at været stabiliserer seg og vi får jaktet litt effektivt.

Det har vært lite spor her i vinter, men det henger vel litt i hop med at fjorårets uttak var stort her i området.

Link to comment
Share on other sites

Jaktes i saltdal og beiarn. det er registrert og jaktet på en gaupe i beiarn. I saltdal er det bra med dyr 2 kanskje 3 familiegrupper med 3 dyr i hvær. Det hjelper ikke når det blir stang ut hvær gang, selv gaup kjell har gått 5 på noen ganger. Mest på grunn av at gaupa ikke har ligget på de rette dagleiene. men som han sier: en dag legger de seg på "feil" dagleie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...