Jump to content

Regler for kjøp av rifleløp.


snoqy

Recommended Posts

Dette er riktig:

 

Fra våpenforskriften.

 

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

 

 

§ 26. Søknad om erverv

 

Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler skal sendes på fastsatt skjema som dateres og underskrives av søkeren, og om han er under 18 år, av verge.

 

Søknad fra juridisk person skal i tillegg opplyse om fullt navn og adresse på personen som etter fullmakt inngir søknaden, samt den våpenansvarlige, jf. § 11 annet ledd.

 

Søknaden sendes til politiet der den fysiske eller juridiske person har sin adresse.

 

 

 

Fra våpenloven.

 

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

 

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.

 

Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler.

 

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35.

Link to comment
Share on other sites

Slik det står i forskriften er vel ikke til og feiltolke.

 

Skal du skifte løp til samme kaliber kan du gå til børsemaker og skifte løp mot løp.

Om du derimot ringer børsemaker og får han til og sende løpet, da er det ikke det samme kravet til og levere det gamle løpet.

 

Hvor logikken er, i dette det må man bare undre seg over.

Link to comment
Share on other sites

Feil.

Sitat:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon.

 

Altså: Man kan skifte pipe til et i samme kaliber uten tillatelse.

 

Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Dette opphever ikke betingelsene som er nevnt ovenfor, dette er kun en presisering av hvordan distansesalg skal foregå.

Link to comment
Share on other sites

min tolkning som jeg forsøkte og formidle er om jeg går til børsemaker og kjøper nytt løp i samme kaliber som jeg har fra før uten og søke om erverv av våpendel, da må jeg levere tilbake det utskiftede løpet.

 

Sitter jeg hjemme i stolen og bestiller løp i samme kaliber som jeg har fra før fra børsemaker / leverandør da er det ikke det samme kravet til innlevering, av utskiftet løp.

Link to comment
Share on other sites

Sitter jeg hjemme i stolen og bestiller løp i samme kaliber som jeg har fra før fra børsemaker / leverandør da er det ikke det samme kravet til innlevering, av utskiftet løp.

 

Og der tar du feil. Forskriften sier at man kan skifte pipe hos autorisert forhandler og at man må sende løpet rekommandert ved distansesalg.

 

Dette kommer også tydelig frem av Rundskriv 2009/009:

 

Politidirektoratet understreker videre at bestemmelsen i våpenforskriften § 22 om erverv av

geværpipe uten politimesterens tillatelse, utelukkende gjelder ved utskifting av piper, m.a.o.

piper som skiftes fordi de er slitt, ødelagt el. Bestemmelsen om utskifting av piper uten

politimesterens tillatelse kommer derfor bare til anvendelse ved utskifting av identiske piper.

Link to comment
Share on other sites

Fullmen skrev.

Og der tar du feil. Forskriften sier at man kan skifte pipe hos autorisert forhandler og at man må sende løpet rekommandert ved distansesalg.

 

Dette kommer også tydelig frem av Rundskriv 2009/009:

 

Politidirektoratet understreker videre at bestemmelsen i våpenforskriften § 22 om erverv av

geværpipe uten politimesterens tillatelse, utelukkende gjelder ved utskifting av piper, m.a.o.

piper som skiftes fordi de er slitt, ødelagt el. Bestemmelsen om utskifting av piper uten

politimesterens tillatelse kommer derfor bare til anvendelse ved utskifting av identiske piper.

 

Din tolkning av forskriften er om jeg forstår deg rett er at denne søknadsfriheten kun gjelder ved utskifting av identiske piper hos autorisert forhandler.

 

Skal da forhandleren sende løpet rekomandert til seg selv.

 

Nei jeg kan ikke forstå annet en at du feiltolker hva som står i forskriften.

Det står jo distangsesalg noe det umulig kan regnes som dersom våpnet er hos autorisert forhandler for utskifting av løp.

 

Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei jeg står fremdeles på at slik forskriften nå er skrevet er det ikke noe krav til og returnere utskiftet løp, skiftet hjemme el. utenfor forhandler / børsemaker.

Derimot kan man ikke ringe inn en bestilling slik jeg skrev tidligere i tråden, men man må bestille skriftlig og vedlegge kopi av våpenkort.

Dette kan vel forsåvidt gjøres elektronisk ved hjelp av en skanner og E.post.

 

Det står samtidig at løpet må sendes rekomandert fra levrandør til kunde, men igjen ingen ting om hvilken skjebne det utskiftede løpet skal måtte få.

 

 

Om noen kan finne siteringer fra forskriften som sier noe annet vil jeg sette pris på og få de.

 

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Det står samtidig at løpet må sendes rekomandert fra levrandør til kunde

 

Nei, det står det ikke. Det står kun:

 

Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Du får tolke det som du vil, men jeg håper for din del at du ikke er en forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Mener du seriøst at ved eventuell retur av utskiftet løp skal man måtte sende med kopi av våpenkort og legitimasjon.

 

Om din tolkning var riktig hvorfor skal man da sende med både legitimasjon og våpenkort?

 

En forhandler vil vel kunne føre et løp ut av regnskapet sitt kun ved hjelp av våpenkort, så tileggslegitimasjon vil være totalt bortkastet.

 

En skriftlig bestilling er vel faktisk en inngått avtale om kjøp.

 

Om din tolkning var riktig ville det vel vært mere naturlig at det gamle løpet ble sendt i retur ( gjerne rekomandert ) med en kopi av kvitteringen på det faktiske løpet som var levert til kunden.

Det ville vært en utrolig mere systematisk måte og få fulgt opp et eventuelt løps regnskap.

 

 

Nei du har forøvrig helt rett i at jeg ikke er forhandler, men er vel mer en middels interesert i POD`S makkverk av en forskrift.

 

 

Det var forøvrig merkelig still på andre brukere i denne tråden nå. Er det ingen andre som vil dele sine tolkninger om denne saken med oss andre?

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt korekt avgjørelse ifg. forskrift og rundskriv så lenge Pipen ble kjøpt over disk.

 

Men ved såkalt distansesalg er ikke tilbakelevering av utskiftet pipe nevnt.

 

Dette er jo bare nok en ting i forskriften som ikke henger på greip.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal man da sende med både legitimasjon og våpenkort?

 

Dette gjelder for all handel med ammunisjon og våpendeler. Et våpenkort er ikke legitimasjon, altså må man bekrefte at man er den som kortet er utstedt til.

 

 

Om din tolkning var riktig ville det vel vært mere naturlig at det gamle løpet ble sendt i retur ( gjerne rekomandert ) med en kopi av kvitteringen på det faktiske løpet som var levert til kunden.

Det ville vært en utrolig mere systematisk måte og få fulgt opp et eventuelt løps regnskap.

 

Slik jeg tolker reglene skal man vel strengt tatt sende originalt løp med rekommandert sending til forhandler sammen med bestilling og leg/kort. Hvis ikke vil man på ett tidspunkt sitte med en uregistrert pipe, ser man på reglene for erverv av løse piper ser man at slike skal være nummererte og registreres.

 

Der du (etter min mening) tar feil er når du tolker "hos autorisert forhandler" til å utelukkende gjelde "over disk", skulle det være tilfelle ville heller ikke kravet om autorisert forhandler gjelde ved distansesalg. Din tolkning betyr dermed at man kun kan skifte ut en pipe hos slik forhandler men at man fritt kan kjøpe så mange piper man vil piper fra hvem som helst via postordre. Dette til tross for at løp regnes som registreringspliktig våpendel (våpenlovens § 2 og 7).

 

Man kan ikke lese lover og regler bokstav for bokstav, og heller ikke forholde seg utelukkende til en forskrift. Loven står over forskriften, så starter man med lovens § 2 og 7 er det åpenbart at forskriftens § 22 er en unntaksbestemmelse for utskifting av pipe.

 

 

 

er vel mer en middels interesert i POD`S makkverk av en forskrift.

 

Det, min godeste mann, er et sikkert tegn på et sykt sinn. Normale mennesker pleier å sky slikt som pesten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en lite fruktbar diskusjon for alle parter.

Skal ta saken opp med fagmyndighet for en avklaring forhåpentligvis i løpet av morgendagen.

 

Den våpenloven vi pt. har i riket er vel forsåvidt spisbar for oss skyttere.

Men når de forskjellige rundskrivene kommer oppå da blir den langt fra spisbar for oss skyttere, slik det er i dag vil jeg si at samfunnet forøvrig også taper med mindre oversiktlig regelverk.

En tanke med interessen for denne loven med påfølgende forskrifter er et ønske om og få forbedret de. Slik de er på flere områder i dag kan vi ikke leve med de.

 

 

Men en annen ting om piper som er veldig fornuftig er jo som bbdg refererte til at innstikkspiper er lisensfrie for våpen nevnt i § 5.

 

§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

 

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,

c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

 

Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistoler.

 

Vil det si at en innstikningspipe pipe i feks. 357mag. til min Walter signalpistol er fritt salg vare? Eller hvilken type piper henvises til her?

 

 

Mvh.

NM149

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Vil det si at en innstikningspipe pipe i feks. 357mag. til min Walter signalpistol er fritt salg vare?

 

 

Nei, men en ekstra pipe til signalpatroner er fritt salg, du har oversett et "ikke":

 

"§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

(...)

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,"

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at en innstikningspipe pipe i feks. 357mag. til min Walter signalpistol er fritt salg vare?

 

 

Nei, det er motsatt. Innstikkspiper er kun å regne som våpendel såfremt den kan benyttes i utstyr som ikke omfattes av loven. MAO skal en ikke innstikkspipe til hagle være regpliktig, mens pipe til signalpistol vil være det.

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at en innstikningspipe pipe i feks. 357mag. til min Walter signalpistol er fritt salg vare?

 

 

Nei, det er motsatt. Innstikkspiper er kun å regne som våpendel såfremt den kan benyttes i utstyr som ikke omfattes av loven. .

 

Med andre ord min påstand om lisensfritak for pipe i foreks. 357.til min lisensfrie signalpistol riktig.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven gjelder jo ikke for Signalpistoler så hvilken lov skal de da benytte seg av, for og forby en vesentlig ombygging.

Kan muligens meget tynt benytte seg om paragrafen om tilvirkning av skytevåpen, men som sakt noe tynt her også.

 

Poenget mitt her og i andre innlegg er at Våpenloven og forskriftene sammsvarer mindre en noen gang. Dette medfører den motsatte effekten av hva den nye forskriften skulle medføre, nemlig enklere administrasjon fra det enkelte politikammer. Det skulle også bli mindre rom for tolkninger fra den enkelte, men det motsatte er faktisk blitt tilfelle.

Slik det er nå vil forskjellene bli større en noen gang og oversikten dårligere for alle parter.

Men som Shadob skriver Advokatene må jo ha noe og henge fingrene i de også.

 

Lov forskrift sier en ting mens andre publikasjoner fra samme etat sier noe annet. Når etaten blir konfrontert med dette uttaler de at de ikke enda har bestemt seg for hva som skal være gjeldende praksis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merket litt så noen punkt skal bli tydligere, samt lagt til ordet "våpenloven" i parantes.

§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov (våpenloven), gjelder loven ikke for:

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,

c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

 

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

 

Når særlige forhold tilsier det kan tillatelse gis for et bestemt tidsrom.

 

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Vil det si at en innstikningspipe pipe i feks. 357mag. til min Walter signalpistol er fritt salg vare? Eller hvilken type piper henvises til her?

Svaret på det spørsmålet er Nei, piper det henvises til er innstikkspiper til våpen listet i punkt a.

 

Først listes det opp at loven ikke gjelder for våpen listet i punkt a. (untatt untak). Og så listes det opp i punkt b. at innstikkspiper til våpen i punkt a. ikke skal regnes som våpen deler til våpen listet i punkt a. (våpendeler som altså er registreringsfrie). Og da ikke er registreringsfrie.

I tillegg spikrer §8 fast dette med at vesentlig endring av ikke registreringspliktige våpen etter §5, er registrerings pliktigt.

 

Eller kort, våpendeler til våpen listet i punkt a. er registreringsfrie.

Men innstikkspiper til våpen listet i punkt a. er ikke regestreringsfrie.

 

Hvordan dette kan rotes til, er for meg en gåte. :wink:

 

 

 

Kjøp av geverpipe/våpendel:

Våpenloven § 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.
Så er det slått fast, la oss så se på untakene.
Våpenforeskriften § 22. Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Slik jeg leser dette, er der altså gitt åpning for å inneha flere piper i samme kaliber, uten å søke om dette. Eller ha våpenkort på disse pipene. Så lenge en har våpenkort på våpen i samme kaliber.
Rundskriv 2009/009. punkt 2.3 Nærmere om begrepet «våpendel» -registreringsplikt

Etter våpenloven § 2 gjelder loven også for våpendeler. Det følger av § 7 at «våpendeler» er

registreringspliktige. Med våpendel forstås piper og låskasser.

Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen, dvs

§ 5-våpen. Bestemmelsen har i første rekke praktisk betydning for hagler som er lovlig

ervervet av nåværende eier før 1. oktober 1990 og som ennå ikke er underlagt

registreringsplikt. Ved bruk av slike innstikningspiper vil slike registreringsfrie våpen gis

samme karakter som registreringspliktige.

Det samme som gjelder for innstikningspiper, gjelder også for de såkalte innleggspatroner,

som funksjonerer på samme måte. Etter våpenforskriften § 22 kan piper skiftes ut hos

autorisert våpenhandler mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Denne bestemmelsen

gjelder bare hvis man bytter ut pipe av samme kaliber.

Skal man bytte kaliber må det søkes om ervervstillatelse på vanlig måte. Det tidligere

unntaket fra denne bestemmelse for medlemmer av Det frivillige skyttervesen (DFS), er

ikke videreført i den nye forskriften

Merk at jeg er uenig med rundskrivets punkt 2.3, i og med at rundskrivet spesifiserer at pipe skiftes hos børsemaker, mens foreskriften spesifiserer at erverv av pipe, som er identisk i kaliber med eksisterende pipe kan erverves uten søknad. Og ingenting om at pipe skal 1. leveres inn, og 2. den spesifiserer heller ikke hvem som skal gjøre jobben med skifte av pipe. Men 3. den spesifiserer nøye hva børsemaker skal gjøre angående protokollføringen vedrørende salg av pipe i slike tilfeller.

 

Ellers er det verdt å merke seg at DFS sine tidligere untak, nå er borte.

 

I tillegg er innstikkspiper regestreringspliktige, om de benyttes i ikke registreringspliktige som uregistrerte hagler kjøpt før 1990 (men ikke når samme innstikkspipe brukes i ett registrert våpen?).

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha lest noe grundigere er jeg enig med Vingemutters konklusjon om at en innstikkpipe til en signalpistol ikke vil være lisensfri.

Det jeg derimot stiller spørsmål med er at det jo er ulovlig og gjøre vesentlige ombygginger av registrerte våpen. Samtidig er innstikkspiper til registrerte hagler lisensfrie :shock:

Dvs. at man fritt kan erverve innstikkspiper til registrerte hagler, man kan bare ikke benytte de, da dette medfører en vesentlig ombyggning.

Eller er logikken at man fritt kan kjøpe innstikkspiper til registrerte hagler men man må søke lensmann om å få lov til og benytte de.

 

 

Har forøvrig snakket med personell som skal være fagmyndighet på området og er etter denne samtalen like forvirret på hva som er gjeldende regler.

Nådr de som er satt til og forvalte lover og forskrifter ikke kan tolke de hvordan skal da menigmann kunne tolke de.

 

Forøvrig skal det være en ny gjennomgang av våpenloven og alle våpen / skytter organisasjoner er invitert til og delta.

Invitasjonen til denne gjennomgangen gir etter min oppfattning en klar tone om at det er ytterligere innstrammninger pågang.

MEN vi skal kun representeres med 1 personer totalt.

Så det blir spennende hvem som trekker det lengste strådet og får lov til og representere oss. Vi får bare håpe det blire en person med noe juridisk tyngde som kan forsvare alle våpen / skytter interesser på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Jeg tror setningen om distansesalg gjelder "Erverv av pipe og glidestykke" generellt. Ikke spesiellt bytte til samme kaliber uten søknad.

 

Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen,
her tror jeg våpenkort likegodt kan bety innfridd søknad.

 

Men det er min tolkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...