Jump to content

Conibearfeller


flanged

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 10 months later...
Ser at du mener at Belisle er Cadillacen, men amerikaneren sier dette er Oneida Victor....

De omtaler den ikke selv heller som Conibear, Kun omtalt som Belisle og prod.størrelser..

Har ihvertfall dokumentasjon på at Oneida Victor Conibear slagfellene er de originale, hvem av de som er best kan ikke jeg svare på, kun hvem som er den originale fella....... Har fått hjem en pall med disse igjen i dag,og dette er noe jeg virkelig sjekket opp før man valgte amerikansk leverandør av slagfeller, tro du meg :D

 

Mvh Bjørnar/ http://www.jaktfall.no

 

Also available are the Oneida Victor Conibear brand which are known

as the "Cadillac" or original bodygrip style trap brand. These can be

bought in the following sizes:

#55 (3.5" x 4")(single spring) (ITEM # 822598)

#110 (5" x 5")(single spring) (ITEM # 822700)

#120 (5" x 5")(double spring) (ITEM # 822702)

#220 (7" x 7")(double spring) (ITEM # 822704)

#280 (8.5" x 8.5")(double spring) (ITEM # 822706)

#330 (10" x 10")(double spring) (ITEM # 822708)

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via http://www.jaktfall.no

 

Når det gjelder tilgjengelige modeller av andre produsenter mangler følgende dimensjoner:

 

# 60 3.5" x 4" dobbel

# 150 6" x 6" enkel

# 160 6" x 6" dobbel

# 660 10" x 26" Dobbel

 

Og Cadillacen. Det er Belisle, IKKE Victor.

 

 

-L-

 

hva i h... blir # 660 10" x 26" Dobbel brukt til?? :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei!

Tenkte å skaffe meg noen Belisle 160 til vinterens mårfangst. Har aldri prøvd de såkalte "Conibearfellene" før. Har defor noen spørsmål:

 

-Bør jeg bestille spennjern til disse, eller er de greie å spenne for hånd?

 

-Trenger jeg Killer Clips? Har tenkt å montere fellene i kasser.

 

-Er det noe annet tilleggsutstyr jeg trenger? (Foruten dye da selvfølgelig.)

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetskrok er notert :D

 

Hva med spennjern? Er det strengt tatt nødvendig til 160 fellene?

 

Og ett spørsmål til. Har lagt merke til at det finnes flere typer dye. Bl.a. så er det en i pulverform på pose som skal blandes i vann, mens en annen er på boks og skal blandes i bensin/parafin. Er noen bedre enn andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Speed dip til behandling av feller. Dette går veldig raskt uten koking osv. Husk å rense fellene for rust, olje og fett med kaustiksoda, det fungerer. Heng fellene ut til "lufting" etter behandling av Speed dip, slik at fellene får vekk bensinlukta. Jeg hiver så fellene etterpå i en kasse som inneholder friskt granbar, harpiks og gammel maurtue, men dette er strengt tatt ikke nødvendig.

Belislefeller i 160 kan fint spennes med håndkraft, men råder deg til å bruke spennjern for da har du bedre kontroll på spenningen av fjærene. Jeg kjenner faktisk til en beverfanger som spenner sine 330 conibear kun med hendene, noe som for meg er uoppnålig.

 

Når det gjelder fellesett osv råder jeg deg til å lese de gode trådene om mårfangst og minkfangst. Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har fått endel spm nå på pm ang dette. Det er liten tvil i at det er Oneida som er originalen og det er den fella med kraftigste fjærer. Belisle er hakket dårligere med tanke på stålkvalitet, men kompanserer dette med tykkelse. Vi fikk også inn mye klager på hanen på desse. Fryser lett pga utformingen. Nå selger vi kun Oneida Victor som er originalen. SÅ vet vi iallefall at vi selger den mest brukete og gjennomtestede slagfella av alle. Det er en trygghet både med tanke på kundene og ikek minst rovdyrene som skal drepes i desse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ved pålesett til mår med belisle 160, hva bør diameter på oppgangsstokken være?

 

Ikke for bred. Da kan måren klatre rundt. Bred nok til at fella står støtt er et godt utgangspunkt. 10-15 cm er vel passe, men har fått mår i bjørk på ca 5 cm også.

Bruker du bred stokk bør du sperre på sidene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt dem litt. Og de funker meget bra. Men du får det de kaller suitcase-slag. Ikke nakkeslag som mange i Norge mener er det beste. Etter min mening er det å knekke ryggen samtidig som man knuser lunger og hjerte i et suitcase-slag bedre. At bøylen på en conibear treffer nakken hver gang vet de fleste er umulig. Da er et slikt slag som beskrevet i Noonan filmer mer en gardering spør du meg og dermed et bedre slag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

skal ha nye og flere feller til neste sesong, spekulerer på om jeg skal kjøpe cb120 eller 160?

blir så jeg bestiller et dusin, blir vel hovedsaklig bakkesett, men blir nok også noen på skråstokk

 

prisen er jo mye hyggeligere på 120, spesielt på victor sine kan man gjøre en god handel, men vil 120 være uegnet på noe område som 160 vil dekke.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Cb feller i størrelsen 120 er i min mening kun beregnet til cubby eller annet set hvor mann må kasse inn fella.

Cb feller av typen 160 er topp til skråstokk (pålesett). Her vil 120 bli for liten etter mitt syn. Måren vil mest sannsynlig forsere fella ved å hoppe over den !

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kasser til større conibearfeller kan det lønne seg å se etter plater i stedet for planker.

Enig i at 160 egner seg bedre enn 120 til pålesett, men det er da lett å unngå at måren hopper over. y-formet pinne opp ned over fella fikser den saken.

Northwood 155 ligger midt i mellom, bør fungere bra til begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Belisle 160 og 120 på måren. Synes egentlig Belisle 120'en er like god på måren som 160. Med et godt suitcase-slag med 120'en er måren død på flekken. Bruker kun fellene i lukkede bokser, og da passer 120'en best. Kassene til 160'ene blir veldig store og klumpete.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er og helt ny med fellefangst. Skal i gang med mink etterhvert og har bestilt et knippe victor connibear 120 i fra brunst til dette bruket. Disse skal monteres i kasser.

 

Er dette greie feller til mink? Håper på å starte med mår til neste år, bør jeg da gå opp til 160? Har og bestilt en boks med speed dye til fellene. Er dette et greit utgangspunkt for fangsten? Virket greiere med denne speed dye enn de typene som måtte kokes inn. Noen med erfaring hvilken dye som virker best? Bør jeg bestille noen tramputløsere også, eller fungerer utløseren på fellene greit som den er?

 

Sikkert mange dumme spørsmål, men som sagt. Helt blank på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

victor fellene er gode men må settes i en kasse med 70mm åpning og 30cm i fra åpningen til utløseren. 120 funker fint på mår også. tips kan vere å bruke fellene til det begynner å ruste litt og så dye dem. trampe utløser er ikke nødvendig men husk å bøye ytløser pinnene litt fra verandre sån at minken får et slag på nakken og et ved brystet.speed dye er god og fungerer raskt. :D

lykke til!:D

Link to comment
Share on other sites

Utløserpinnene på bodygrip feller er konstruert slik at dyret skal gå imellom. Fester du åte på utløserene kan du fort få slag over snute istedenfor nakke/kranie.

Det er derfor vi bøyer litt på utløserpinnene også, slik at hodet til dyret er godt inne i fella før den løser ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er dt best å avfette nye feller? Ser noen bruker kaustisk soda i varmt vann. Hvor sterk blanding bruker man da? Og hvor varmt må vannet være, kokende eller er det nok med varm vann fra springen? Har et gansk så sterkt avfttingsmiddel som vi bruker på bilene på jobb. Kan dette brukes og så skylle dem godt i rent vann etterpå?

 

Sikkert veldig mange dumme spørsmål her, men pytt pytt. Uanset,t tusen takk til dere mer drevne i faget som tar dere tid til å svare på spørsmål fra oss ferskinger :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har prøvd seg med slike amerikanske postkasser? Kjøpte noen fra pelsjeger.no av den største typen til Belisle 160. Synes kassene blei litt i minste laget for disse fellene, vurderer derfor å handle inn noen Northwoods 155. Forøvrig virker kassene solide, og veldig greie å sette ut.

 

1121101.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Belisle trenger litt større kasse en tilvarende felle fra victor. Dette pga den ekstra bøyen på slagbøylen. 120 belisle og 155 northwood trenger ca like stor kasse. Hvis kassen din bare var litt for liten kan det tenkes at victor 160 passer bra.

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet strengere regelverk ihht felleplassering, ( og godt er det ) men det er fremdeles fullt mulig å lage innbruddsikre cubbies.

Jeg foretrekker cubbyset til både mink og mår....hvorfor jage en mår opp i treet når dens naturlige føde finnes på bakken !? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg kan jo like gjærne innrømme at i min ungdomstid prøvde vi alt av feller til minken, og heldivis gikk det bra alle gangene vi fant på nye ideer..

nå er det kommet enda strengere krav og nå er jeg fryktelig inneforstått med hvorfor.. nå i ettertid har kompiser av meg fått hunden sin i minkfelle osv. og slik er ikke morro! bare flaks at fella var svekka i fjærene og ikke smadra hundeskallen.. så håper dere alle er forsiktige og bygger fellene inn forskriftsmessig! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...