Jump to content

Conibearfeller


flanged

Recommended Posts

Det er flere bedrifter som produserer denne godkjente fella for fangst, men ikke alle conibear-kopiene fungerer optimalt.

 

Hvem av produsentene anbefaler dere, og hvem bør vi styre unna ?

 

Ser at Jeger og Fangstmann selger "magnum" conibear ! Hva vil dette i praksis si ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har prøvd Duke og Belisle. Duke-fellene var jeg ikke fornøyd med. Bøylene slår ikke helt sammen. Har hatt en stygg opplevelse pga dette. Fjærene virker også ganske slappe etter et par sesonger. Disse er nå kassert. Belisle-fella er jeg mer fornøyd med. Denne klapper fullstendig sammen, og fjærene virker sterkere. Hadde et litt dårlig slag på en mår nå i høst. Slaget traff bare med en bøyle over hodet, rett foran øynene. Måren hang der død allikevel. Ikke noe tegn på at den hadde levd etter slaget. Hadde den fått det slaget fra en Duke-felle, hadde jeg trolig bare funnet en utløst felle, muligens med noe pels i. Måren hadde iallefall ikke blitt hengende.

Link to comment
Share on other sites

Finnes bare ett svar på den beste: Belisle

 

"Candian bend" på slag siden, smaleste dogen, faste sikringer.

-L-

 

Godt å høre, da har vi bestilt rett hos oss i allefall...

Kommer vel ei rimelig fullpakka kasse om ikke så alt for lenge. :mrgreen:

 

Årsaken til at en del conibear-feller er litt veike, er vel rett og slett fordi de har et annet syn på dette i statene enn her. Conibear-feller kalles jo "bodygrippers", og jevnt over er vel tanken at viltet skal kveles/druknes heller enn slås ihjel. Derfor bruker vi stort sett også en til to størrelser større feller her på berget.

 

Generelt sett er avtrekkeren på conibear-fellene litt... tankevekkende? Du kan jo skyve avtrekkeren rimelig mye lenger langt nede enn høyt oppe mot doggen, det er flere cm i forskjell. Hvilken kontroll har du da på hvor måren/minken er i forhold til bøylene når fella klapper igjen? Likeledes vil fella være betydelig hardere å trigge om doggen settes på det innerste, kontra det ytterste hakket. Har også registrert at enkelte velger å bruke conibear-feller med åte på avtrekkeren, og da vil størrelsen på åta (f.eks et firkanta kjøttstykke på str. med en sukkerbit kontra hodet av ei røy) være med å bestemme hvor langt ut mårens hode er når fella klapper sammen...

 

Har ikke allverdens erfaring med conibear-feller, men nok til å si at det er gode feller - men man trenger en del kunnskap og forståelse om hva en driver med. Derfor er det nesten synd at de er såpass rimelige i forhold til feller som krever mindre kunnskap, f.eks Aasebø-fella (RIP) og Syning. Med en syning kan du jo nesten ikke gjøre noe galt, for der må måren/minken skyve på nettingen uansett hva slags åte en bruker, og slaget er såpass hardt at det skal mye til før det kan gå galt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil bare slenge inn en liten kommentar ang CB 160, det er etter min mening j.... viktig å justere avtrekket på disse før bruk.

Satt en dag å fikla og spekulerte på en CB 160 og enkelte ganger kunne avtrekkeren trykkes helt gjennom uten at fella gikk av!

Filte på "doggen" til fella gikk av med en gang den ble berørt, samt tok vekk dødgangen i avtrekkeren.

Gjør man dette vil etter min mening 160 være helt kurant til mår, har tidligere ikke helt likt den til mår, pga størrelsen... Men det er nå min mening.

Dette var bare en liten kommentar og håper det kan være samme vekkeren for andre som den var for meg, var klar over problemet men ikke at det var så graverende...

Må legge til at jeg har filt og justert avtrekkene på samtlige feller jeg har i bruk, både 120 og 160....

Link to comment
Share on other sites

Magnum tror jeg betyr at de har 2 fjærer istedetfor 1...

Ihvertfall det som er forskjell på "regular" 120 og "magnum" 120 f.eks.

 

Normal navnsetting på feller av conibear-type er f.eks 120-2 eller 110-1. Altså fellestørrelse og antall fjærer. Magnum brukes stort sett om feller med dobbel bøyle eller bøyd bøyle (slik at de slår helt sammen).

 

Standard conibear-feller vil ha ei glippe på et par cm mellom bøylene når de er sammenfelt.

Link to comment
Share on other sites

Belisle er de beste CB-fellene, iallefall såvidt jeg har erfart. Mindre slarkete sikringer (er nesten til å stole på), lite slark i avtrekker, sterke fjærer og ikke minst slagbøyler som slår helt sammen. På endel billigere varianter er det ganske stor vandring på avtrekkeren, og det kan føre til stygge feilslag fordi dyret kommer for langt inn i fella før den slår sammen. Hvis samtidig bøylene ikke slår helt sammen vil det ikke akkurat hjelpe på situasjonen. Fikk engang en mår som hadde gått i en Belisle 160 som sto på en skråstokk (Opdahlmetoden). Den hadde fått bøylene over bryst og bakkropp, men lå allikevel steindau oppå stokken. Hvis den hadde levd etter at fella hadde slått sammen hadde den sparket seg av stokken og blitt hengende under. Kan nesten garantere at ingen andre enn Belisle hadde gitt en momentant avlivning i et slikt tilfelle. Belisle koster litt mer, men de er verdt det pga at de varer lengre og fungerer og er sikrere å jobbe med. Eneste ulempen jeg kommer på, er at hvis man får den over hånda så gjør det nok utrolig vondt i beste fall...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er en variant:

 

93282_s.jpg

 

Denne har hengslet front med lite inngangshull slik at fella kan plasseres på bakken også. Mulig å åpne bak for å legge inn åte. Slissene til fjærene må gå såpass langt inn at fella kan plasseres utenfor rekkevidde av en kattelabb. Fella skal ikke stå helt i bunnen av slissene, men så langt fra bunnen at fjærene slår fritt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en variant:

 

93282_s.jpg

 

Denne har hengslet front med lite inngangshull slik at fella kan plasseres på bakken også. Mulig å åpne bak for å legge inn åte. Slissene til fjærene må gå såpass langt inn at fella kan plasseres utenfor rekkevidde av en kattelabb. Fella skal ikke stå helt i bunnen av slissene, men så langt fra bunnen at fjærene slår fritt.

 

Da skal jeg prøve å lage denne, takk for hjelpen ;)

Link to comment
Share on other sites

566111.jpeg

 

Noen som har vært borti den øverste fellen og evt vet om den fortsatt er å få tak i?

.

 

Dette er enten en Sauvagaue eller noen som har modifisert en vanlig cb til å ligne.

Avtrekker med 4 strenger er Sauvagaue og de har den ekstra "Kill baren" men de pleier å være festet annerledes enn det der.

 

Fant dem her: http://www.halfordhide.com/catalogue/ad ... pplies.pdf

 

-L-

 

Edit: de er nok hjemmemekka:

 

2001_11f.gif

Link to comment
Share on other sites

Ingen her som har nevnt Oneida Victor Conibear fellene, endatil de er de originale Conibear fellene som distribueres til hele verden.

De ruster også mindre enn andre slagfeller, og er kjent for å ha en rå styrke i fjærstålet som holder spensten i år etter år.

 

Sakset dette:

Oneida Victor® has long specialized in animal traps and wildlife management devices. Our merchants sell our products all over North America and world-wide.

Established in 1852, this Cleveland, Ohio company provides animal trap equipment for pest control, wildlife management, game hunters, furriers, sportsmen, and other miscellaneous users of our products. From rodent control to big game hunting, Oneida Victor is the original company that defined the standards for animal traps and trapping internationally, and we continue to be a leader in both the industrial manufacturing and distribution of wildlife management devices of all types.

 

Og dette:

Also available are the Oneida Victor Conibear brand which are known

as the "Cadillac" or original bodygrip style trap brand. These can be

bought in the following sizes:

#55 (3.5" x 4")(single spring) (ITEM # 822598)

#110 (5" x 5")(single spring) (ITEM # 822700)

#120 (5" x 5")(double spring) (ITEM # 822702)

#220 (7" x 7")(double spring) (ITEM # 822704)

#280 (8.5" x 8.5")(double spring) (ITEM # 822706)

#330 (10" x 10")(double spring) (ITEM # 822708)

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via www.jaktfall.no

Link to comment
Share on other sites

Also available are the Oneida Victor Conibear brand which are known

as the "Cadillac" or original bodygrip style trap brand. These can be

bought in the following sizes:

#55 (3.5" x 4")(single spring) (ITEM # 822598)

#110 (5" x 5")(single spring) (ITEM # 822700)

#120 (5" x 5")(double spring) (ITEM # 822702)

#220 (7" x 7")(double spring) (ITEM # 822704)

#280 (8.5" x 8.5")(double spring) (ITEM # 822706)

#330 (10" x 10")(double spring) (ITEM # 822708)

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via www.jaktfall.no

 

Når det gjelder tilgjengelige modeller av andre produsenter mangler følgende dimensjoner:

 

# 60 3.5" x 4" dobbel

# 150 6" x 6" enkel

# 160 6" x 6" dobbel

# 660 10" x 26" Dobbel

 

Og Cadillacen. Det er Belisle, IKKE Victor.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

nwtrappers har victor 160. Det ser det ut til at jaktfall har også.

Det er vel egentlig bare disse som er conibearfeller. De andre kalles bodygripper i amerikanske nettbutikker. I Norge har jeg inntrykk av at alle bodygripperfeller kalles conibear. Ikke bare her på kammeret, men hos butikker også.

 

Når det gjelder victor conibear ser det ut for meg som om utløseren på 160 er i korteste laget. På sidene til norsk fangstmann selges samme str. utløser til både 120 og 160. Muligheten for at dyret kommer forlangt inn før fella utløses øker dermed. Ser på bildet på sidene til norsk fangstmann at fella festes på et tverrtre som vil dekke deler av åpningen på fella. Kanskje for å motvirke akkurat dette?

Link to comment
Share on other sites

Ser at du mener at Belisle er Cadillacen, men amerikaneren sier dette er Oneida Victor....

De omtaler den ikke selv heller som Conibear, Kun omtalt som Belisle og prod.størrelser..

Har ihvertfall dokumentasjon på at Oneida Victor Conibear slagfellene er de originale, hvem av de som er best kan ikke jeg svare på, kun hvem som er den originale fella....... Har fått hjem en pall med disse igjen i dag,og dette er noe jeg virkelig sjekket opp før man valgte amerikansk leverandør av slagfeller, tro du meg :D

 

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

 

Also available are the Oneida Victor Conibear brand which are known

as the "Cadillac" or original bodygrip style trap brand. These can be

bought in the following sizes:

#55 (3.5" x 4")(single spring) (ITEM # 822598)

#110 (5" x 5")(single spring) (ITEM # 822700)

#120 (5" x 5")(double spring) (ITEM # 822702)

#220 (7" x 7")(double spring) (ITEM # 822704)

#280 (8.5" x 8.5")(double spring) (ITEM # 822706)

#330 (10" x 10")(double spring) (ITEM # 822708)

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via www.jaktfall.no

 

Når det gjelder tilgjengelige modeller av andre produsenter mangler følgende dimensjoner:

 

# 60 3.5" x 4" dobbel

# 150 6" x 6" enkel

# 160 6" x 6" dobbel

# 660 10" x 26" Dobbel

 

Og Cadillacen. Det er Belisle, IKKE Victor.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Ser at du mener at Belisle er Cadillacen, men amerikaneren sier dette er Oneida Victor....

De omtaler den ikke selv heller som Conibear, Kun omtalt som Belisle og prod.størrelser..

Har ihvertfall dokumentasjon på at Oneida Victor Conibear slagfellene er de originale, hvem av de som er best kan ikke jeg svare på, kun hvem som er den originale fella....... Har fått hjem en pall med disse igjen i dag,og dette er noe jeg virkelig sjekket opp før man valgte amerikansk leverandør av slagfeller, tro du meg :D

 

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

 

Also available are the Oneida Victor Conibear brand which are known

as the "Cadillac" or original bodygrip style trap brand. These can be

bought in the following sizes:

#55 (3.5" x 4")(single spring) (ITEM # 822598)

#110 (5" x 5")(single spring) (ITEM # 822700)

#120 (5" x 5")(double spring) (ITEM # 822702)

#220 (7" x 7")(double spring) (ITEM # 822704)

#280 (8.5" x 8.5")(double spring) (ITEM # 822706)

#330 (10" x 10")(double spring) (ITEM # 822708)

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet via www.jaktfall.no

 

Når det gjelder tilgjengelige modeller av andre produsenter mangler følgende dimensjoner:

 

# 60 3.5" x 4" dobbel

# 150 6" x 6" enkel

# 160 6" x 6" dobbel

# 660 10" x 26" Dobbel

 

Og Cadillacen. Det er Belisle, IKKE Victor.

 

 

-L-

 

 

Ønsker du å vurdere bred brukererfaringer bør du ta deg litt tid her inne: www.trapperman.com

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så har jeg sjekket dette på forhånd. Trapperman er en kanonbra side, enig med deg der.

Det jeg hevdet var at jeg selger de originale fellene, verdens mest solgte.

OneidaVictor Conibear startet sin virksomhet 1840

Belisle fikk sin første patent 1993................

 

Søk www.conibear.com og se hvilken side du havner på.......

 

Kan du dokumentere at Belisle er regnet som bedre enn OneidaVictor fellene, har jeg ikke noen kvaler ved å bestille Kanadiske Belisle feller neste gang :wink:

Jeg ønsker å selge det beste,og skifter derfor leverandør etter hva de kan tilby meg.

Det viktigste er uansett at folk lærer seg å bruke og holde tilsyn med feller over det ganske land, det hjelper utrolig for småviltjakten.

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

 

Er ikke noen gammel fangstmann, så viss du leser dette og har fangstet mange år, send meg gjerne en mail med litt tips om produkter du ønsker å finne i nettbutikken www.jaktfall.no

 

 

Den som mener han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig......................

Link to comment
Share on other sites

Ser at du mener at Belisle er Cadillacen, men amerikaneren sier dette er Oneida Victor....

 

Amerikanerne liker å tro at alt som er amerikansk er best. Oneida Victor startet å lage feller i 1852. Så klart vil amerikanerne støtte et selskap som har lagd feller i USA i snart 150 år framfor en relativt nypatentert kanadisk etterligning. Selv om etterligningen er bedre.

 

Jeg har prøvd både belisle, oneida victor og en del andre merker, og synes fortsatt belisle er best. Hvem som er originalen er for meg helt likegyldig.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke noe om det i lovteksten, på lik linje med hjemmelagde slagfeller til fangst !!

 

Norsk Fangstmann har imidlertid FRARÅDET folk til å bruke 1-fjærs conibear pga sin manglende slagkraft.

 

Og ja, noen ganger er det fortsatt lov å bruke hodet !

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at de virker for svake. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har sett dette konkret noe sted, og lurte på om du kjente til noen konkret.

Lovteksten sier blant annet at viltet ikke skal utsettes for unødig lidelse og at fellene skal drepe viltet øyeblikkelig. Vil tro conibear med 1 fjær strider mot dette.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så står det ikke noe konkret om det i loven. Her må mann på lik linje som alt annet bruke sunn fornuft !

 

Jeg regner vell med at du også trur at dine 160 Cb med 2 fjær dreper hurtigere viltet enn ei 160 Cb med 1 fjær knutis !!

 

Lovverket er tynt når det gjelder krav om drepende kraft av våre rovdyr. Det eneste som står er at viltet skal få et slag ovenfra og ned mot dyrets nakke/hode, eller slå sammen som et sakseslag (cb-felle) slik at det dør umiddelbart ! Det står ikke noe om hvordan mann kommer frem til de data som gjør dagens godkjente feller så forbanna bra !? Hvilken kraft skal disse fellene egentlig ha ? Måles det i kg/trykk? Når slike spørsmål dukker opp er det ingen som med hånden på hjertet kan si at sånn og sånn er det ! Det blir sikkert produsert av god vilje mange feller i bygd og hjem hvor alle har den samme intensjonen,- ut å slå ihjel dyr

 

Ja dessverre så er det nok noen som mener sine 10 år gamle 120 feller er like gode. Det er faktisk noen som mener kjerringa også er like god etter 10 år !! De bør stikke fingern i jorda og spørre seg selv,- Hva holder jeg på med !!!

Link to comment
Share on other sites

Hva med 10 år gamle rustne 120er? Står nok endel av de rundt omkring og, da er det kanskje bedre med en ny 110, ihvertfall like bra.

 

 

-L-

 

Eller skal vi si like dårlige? Ingen av delene er vel å anbefale. Har ei 2 år gammel duke 120. Den synes jeg er blitt såpass svak allerede at den er tatt ut av bruk. Skal få nye fjærer av god kvalitet før den blir tatt i bruk igjen. 110 har jeg ikke prøvd og har ikke planer om det heller. Jeg er spesielt skeptisk til slagkrafta på siden lengst fra fjæra. Er man i tvil om fella er god nok så bruker man den ikke.

 

 

 

 

 

Jeg regner vell med at du også trur at dine 160 Cb med 2 fjær dreper hurtigere viltet enn ei 160 Cb med 1 fjær knutis !!

 

 

Klart jeg mener det! Har jeg noengang antydet annet? Jeg skrev jo rett ovenfor her at felle med en fjær trolig er i strid med loven ifb med at viltet ikke skal utsettes for unødig lidelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hai har eit spørsmål :wink:

 

er det noen her som har sett ein rar conibear type? den er runde istaden for firkantet, med bare ein fjær såg ein sånn på google for noen månder siden og finner det ikkje igjen, noen som vet om disse er lovelige og hva vi kan fange med dem??

Link to comment
Share on other sites

Finnes bare ett svar på den beste: Belisle

 

"Candian bend" på slag siden, smaleste dogen, faste sikringer.

-L-

 

Godt å høre, da har vi bestilt rett hos oss i allefall...

Kommer vel ei rimelig fullpakka kasse om ikke så alt for lenge. :mrgreen:

 

 

Når legges de ut og til hvilken pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bestilt meg en Conibear Duke 120 som jeg skal bruke på mink og hermelin, er det noen som synes at denne fella kansje blir litt før lita til mink ? mener å ha lest dette tidligere men husker ikke hvor.

 

Er det noen som har laget en kasse til disse fellene som har bilder og mål på hvor stor en sån kasse burde være og ikke minst hvor stort hull det burde være på den så ikke oter eller noe annet kan finne på å stikke hode inn ?

Link to comment
Share on other sites

Pass på at det ikke er dødgang på fella og bytt ut fjærene når de blir svakere så funker den greit. Inngangshullet på kassen skal være maks 7 cm til minkfangst, og det må være 30cm inn til fella fra inngangen..

 

Hvor høg skal den være ? 5-10 cm høger en fella kansje ?

Er helt ny på conibearfeller

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...