Jump to content

Lavkarbo: matlaging og andre viderverdigheter


Cesandberg

Recommended Posts

Kjempetiltak, det føles litt bedre (og mer effektivt å diskutere det her en på det andre forumet)

Sliter som sagt med å få det helt store resultatene, er i ketolyse men kilone blir ikke borte.... holdt på ca 1 måned, trimmer mer og spiser mindre (Samt uhyggelig mye mindre øl)

litt frustrert, men tror det kan være sammenheng med for mye proteiner kontra fett

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i den andre tråden - legg ut hva du normalt sett spiser på en dag, eller uke, så kan jeg ta en titt på det hele. Det å være i ketolyse er ingen mirakelkur i seg selv, så for meg lukter det at du spiser i overkant mye eller har litt vel høye forventninger til hva vektnedgangen bør være pr. uke. Husk også at det ikke er helt unormalt å stå stille en liten stund, før nedgangen kommer igjen. Dette varierer.

 

Men aller viktigst, hva spiser du for noe og hvor mye?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i den andre tråden - legg ut hva du normalt sett spiser på en dag, eller uke, så kan jeg ta en titt på det hele. Det å være i ketolyse er ingen mirakelkur i seg selv, så for meg lukter det at du spiser i overkant mye eller har litt vel høye forventninger til hva vektnedgangen bør være pr. uke. Husk også at det ikke er helt unormalt å stå stille en liten stund, før nedgangen kommer igjen. Dette varierer.

 

Men aller viktigst, hva spiser du for noe og hvor mye?

 

Blings slitt på inlegg der...

I dag

(så langt)

Brunch

250gr Bacon i terninger,

100gr grønsaksmiks (2,5 gr karb)

100gr sopp (fersk champigon)

2 speilegg

 

Drikke, vann, kaffe, cola light

Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentlig som skal til for og komme i ketolyse og hva betyr det?

 

Det som må til er å spise tilstrekkelig lite med karbohydrater slik at kroppen begynner å omdanne fett til ketogener. Ketogener kan ta rollen til karbohydrater - veldig grovt forklart. En av mekanismene kroppen vår har for å overleve nettopp perioder med lite tilgang på karbohydrater, som f.eks. under vinteren "i gode gamle dager". Hvor lite karbohydrater som skal til er veldig individuellt. Dessuten, et annet viktig punkt er at protein også delvis vil omdannen til glycogen og kan motvirke at kroppen havner i en ketogen tilstand.

 

Så det betyr helt enkelt at kroppen gjør om fett til ketogener, uten at det er noen vindunderkur av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke stor greie på dette med slanking... men er ketolyse kun for de som har mye de vil kvitte seg med? Altså 10 kg ++.

 

Overhodet ikke. Men personlig er jeg av den mening at dersom du har mindre enn 10 kg å gå ned så handler det mer om en liten kostholdsjustering over tid enn en kortere eller lengre type kosthold som det her. Ketogene dietter er på ingen måte noen vindunderkur i den forstand, og den raske vektnedgangen de aller fleste opplever i starten er først og fremst vann som forlater musklene (glycogen binder mye vann). Dersom man f.eks. spiser altfor lite vil man potensiellt også svi av muskelmasse (noe vil alltid forsvinne), og følgelig kan vektnedgangen syntes vel stor. Men generellt sett er det ingenting i veien for å være i en ketogen tilstand uavhengig av hvor mye man vil ned, men det som er viktig å ha i bakhodet er at man raskt går opp igjen noen kilo ved tilbakegang til en ikke-ketogen diett/kosthold fordi kroppen igjen vil ha glycogene og naturlig nok også binde vann.

 

Og som nevnt over, dette er ingen vidunderkur - fysikkens lover vil alltid gjelde i forhold til mer energi inn medfører en oppgang i vekt, samt at kroppens vekt vil variere en del ettersom hvor mye glycogen den bærer på, salter etc...

Link to comment
Share on other sites

Blings slitt på inlegg der...

I dag

(så langt)

Brunch

250gr Bacon i terninger,

100gr grønsaksmiks (2,5 gr karb)

100gr sopp (fersk champigon)

2 speilegg

 

Drikke, vann, kaffe, cola light

 

Råtipset mitt er at du spiser FOR mye. 250 gram bacon er alene ca. 850 kcalorier, legg til 2 egg og du er godt over 1000 kcalorier allerede. Men for å påstå dette hardnakket må man selvsagt summere alt du konsumerer i løpet av noen dager for å se en sammenheng her, jeg har jo heller ingen anelse om hva du veier og normal aktivitet for deg.

 

Som sagt, fysikkens lover er det umulig å unnslippe, ketogen diett eller ikke - men normalt sett vil det være vanskelig å spise altfor mye på en slik diett, samt at man får i seg en masse fine næringsstoffer (fett er ikke usunt - det er for mange kcalorier som er problemet!).

 

Mitt tips - logg hva du spiser over noen dager, beregn næringsinnholdet, og jeg vil tro du er et steg nærmere sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Ketolysediett er vel en form for diett velegnet for personer som har til dels mye overvekt, den foregår slik at en spiser protein, fett og max 10-50gr karbohydrater pr dag, avhengig av kroppsvekt, muskelmasse og forbrenning. Kroppen og særlig hjernen trenger karbohydrater for å fungere, hvis du nekter hjernen karbo (50-100gr pr dag) så vil du faktisk ta kvelden..... hvis det ikke hadde vært for reservesystemet til kroppen, nemlig produsere ketogener. Når kroppen merker at det er slutt på karbohydratene så begynner den å omdanne fettreservene lagret på kroppen din til karbolignende næring, og dermed så kan du forbrenne fettet direkte på kroppen uten å hele tiden ha høyere energiforbrenning via trening kontra energiinntak via maten. Måten du merker dette på pesoner som er i ketolyse er at de kan lukte stramt av aceton - bensin ol av utåndet luft, dette er ketoner som kommer i kontakt med ånden din via blodet i lungene, helt ufarlig(det antenner ikke hehe)

I tillegg så utsondrer kroppen ketoner i urinen, derfor kan du måle keton nivået i urinen med keto stics, jo mer lilla jo mere ketoner i urinen.

 

Det som derimot ikke er sunt er hvis du får denne ånden uten å være bevisst i ketolyse dvs at du eter hvitt brød pasta poteter sjokolade etc men alikevel har stålånden rundt deg som et slør, da kan du ha et problem med svingende blodsukker og det er et mulig tegn på at du er iferd med å utvikle diabetes 2 / gammelmannssukkersyke. Akkurat passe tidspunkt å ta en tur til fastlegen da altså.

 

 

For å komme inn i "ketolysen" så kan en med fordel kun ete proteiner og fett i et par dager, dette vil tømme kroppen for glykogen og lagret karbohydrat næring i kroppen. Beste måten å sjekke at en er på riktig vei, og er kommet i keltolysen er å urinere på ketolyse stics i løpet av kvelden, da får du det riktigste resultatet. Når du først har kommet inn i ketolysen så eter du mat som kjøtt, fisk, egg, skalldyr. grønnsaker som blomkål, rosenkål, broccoli tomater og agurk kan du ete mye av.

 

noe av det viktigste her er å lage all mat fra grunnen av. Var en som nevnte barnais saus i forrige tråden, og ja, hjemmelaget barnais saus kan du drikke som vann...hehe :oops::mrgreen: hvis du får det til da..... posebarnais derimot inneholder nok karbo til å komme utav ketolysen. Så lenge du lager alt fra basisråvarer du har kontroll over så er det ingen problem.

 

Her kommer en relativt gild dessert til dere som savner det i løpet av kuren:

 

 

"Riskrem lookalike"

 

1 boks cottage cheese

0,5-0,8dl kremfløte :mrgreen::mrgreen::mrgreen: (her må dere forske litt selv, jeg bare heller litt greit med fløte i bollen.)

Vanilje essens

Natreen søtningsdråper

Splenda søtningspulver

 

hell fløden i en dyp bolle

drypp 5-8 dråper vanilje essens i fløten

rist / støt natreen doseringsdrypperttuten 2-5 ganger oppi fløtebollen

tilsett 2-4 spiseskjeier Splenda i fløten

Pisk dette til det blir krem med fast konsistens

tilsett cottage cheese og rør rundt til du har en lookalike riskrem konsisten på dette.

prøvesmak........ hvis ikke, tilsett mer godsaker og rør rundt alt sammen en liten stund.

 

Dette smaker nesten helt som riskrem, men bare nesten. Jeg har lurt min gamle mor med denne flere ganger, ho er så fornøyd atte :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Maaaan

Mat på data... Jeg har jo til og med utdanning på det... men har helt glemt det.

Takk for tipset

 

(jo... mye mat og mye proteiner ja...)

 

Hjelper kanskje ikke at jeg spiser forbanna ureglemessig heller.... har ikke spist noe særlig mer en baconet i dag

så langt.

'Kammeret' Nå også som livstilsveileder :D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Kroppen og særlig hjernen trenger karbohydrater for å fungere, hvis du nekter hjernen karbo (50-100gr pr dag) så vil du faktisk ta kvelden..... hvis det ikke hadde vært for reservesystemet til kroppen, nemlig produsere ketogener.
Så langt er vi enige
Når kroppen merker at det er slutt på karbohydratene så begynner den å omdanne fettreservene lagret på kroppen din til karbolignende næring
Her er jeg derimot fristet til å påstå at du farer med vranglære. Kroppen har ikke mulighet til å produsere karbohydrater fra fett, så det som skjer er at den omdanner aminosyrer (som den får fra protein) til noe som hjernen kan forbrenne. Dette betyr at man står i stor fare for å bryte ned muskelvevet for å klare å holde hjernen i live. Det er derfor muskelmassetap er en standard konsekvens av ekstrem-lavkaloridietter.

 

Som 300kongen antyder: Uansett diett gjelder ligninga at kalorinntak = kaloriforbruk pluss lagerendring, så den eneste måten å gå ned i vekt på er å spise mindre enn man forbrenner. Går man på lavkarbodiett skjer dette gjerne som en følge at at man ikke orker mer kjøtt og fett og dermed mister matlysta tidligere enn om man spiste et balansert kosthold.

 

Det er også verd å merke seg at nokså mange ernæringsfysiologer er skeptiske til lavkarbodietter à la Atkins. Mange av dem har sett en del småspooky målinger på folk som har gått på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er også verd å merke seg at nokså mange ernæringsfysiologer er skeptiske til lavkarbodietter à la Atkins. Mange av dem har sett en del småspooky målinger på folk som har gått på slikt.

 

Det som gjerne er en felles forståelse av ketogene dietter er at de ikke er noe "bedre" eller gir noen fordeler sammenlignet med andre dietter. Ja, det kan sikkert hjelpe de som virkelig sliter med å komme ned i vekt, men så lenge man faktisk ikke klarer å holde på det så vil man alltid ha et problem.

 

Jeg har god erfaring med det meste som finnes av diverse dietter, ikke fordi jeg har noen utpreget vektproblem av betydning, men mer i idrettslig sammenheng. Personlig ser jeg ingen store fordeler med ketogene dietter, spesiellt ikke dersom man faktisk driver en eller annen form for idrett. Men det er meg, jeg kjenner svært mange som sverge til ketogene dietter og får de til å fungere bra.

 

Maaaan

Mat på data... Jeg har jo til og med utdanning på det... men har helt glemt det.

Takk for tipset

 

(jo... mye mat og mye proteiner ja...)

 

Hjelper kanskje ikke at jeg spiser forbanna ureglemessig heller.... har ikke spist noe særlig mer en baconet i dag

så langt.

'Kammeret' Nå også som livstilsveileder :D:D:D:D:D

 

Dette med uregelmessig/regelmessige måltider er bare å "hoppe og drite i" for å kalle en spade for en spade. Sett i forhold til et mål om å gå ned i vekt må du gjerne spise én gang om dagen, og det har overhodet ingenting å si. Kroppen vår justerer seg i forhold til dette. Du kan ende opp med å gå sulten større deler av døgnet, men det er noe som sitter mellom øra. Det lever en rekke myter om at det er en fordel å spise lite og ofte - det er utelukkende tull og har ingenting å si for forbrenningen. Det er bare å sjekke pubmed for referanser, det finnes plenty.

 

Når du nevner 200 gram biff nå, en kvart kilo bacon etc så er jeg egentlig litt forundret at du klarer å holde deg i ketolyse, men jeg vil tro, fortsatt, at du faktisk spiser for mange kcalorier. Hvor mye går du egentlig ned uke for uke nå, når du er misfornøyd? Dropp starten, den er ikke representativ uansett.

 

 

Dette betyr at man står i stor fare for å bryte ned muskelvevet for å klare å holde hjernen i live. Det er derfor muskelmassetap er en standard konsekvens av ekstrem-lavkaloridietter.

 

Stort poeng, og det en av grunnen til at jeg STERKT anbefaler enhver person som ønsker å bedrive en ketogen diett og bedrive trening i tillegg, og da aller helst en form for vekttrening. Det finnes egentlig ingen bedre metode å bevare muskelmasse på enn å bedrive trening, gitt at man faktisk ligger i et underskudd hva angår kcalorier - merk da at underskuddet skal være over tid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fortrinnsvis grønnsaker, frukt er egentlig litt fy-fy, men dette vil være avhengig av karbohydratmengden i frukten. Men igjen, du må selv måle hvor mye DU tåler før du skvetter ut av den ketogene fasen. Noen tåler 50-60 gram pr. døgn, andre tåler 10. Det er ingen klar fasit.

 

Grønnsaker derimot er det mer fritt frem for, brokkli er f.eks. nesten ubegrenset.

Link to comment
Share on other sites

brokkli er f.eks. nesten ubegrenset.

 

Hurra...

 

Det er mulig at jeg er fryktelig umoderne og ignorant, men for meg høres en slik diett ut som det reneste vanvidd! Er det ikke lengre mulig å gå ned i vekt ved å øke treningsmengden og spise med fornuft? Og da tenker jeg på et sammensatt kosthold som ikke "spiser opp muskler for å redde hjernen", men som tilfører nødvendige næringstoffer og annet som man trenger for å fungere i hverdagen.

 

Det er mulig at jeg ikke klarer å sette meg inn i problemstillingen her, men jeg mener at hvis jeg ikke spiser skikkelig (sammensatt), så har jeg store problemer med å motivere meg for trening og aktivitet. Hvilket antagelig ville føre til at jeg begynte å legge på meg unødige kilo.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo selvsagt et stort poeng, men når sant skal sies er det jo også greit å ha flere alternativ? Det finnes tross alt mange veier til Rom, og siden folk er forskjellige så ser jeg ikke det store problemet med at det finnes muligheter.

 

Er det ikke lengre mulig å gå ned i vekt ved å øke treningsmengden og spise med fornuft? [...]

 

Det er mulig at jeg ikke klarer å sette meg inn i problemstillingen her, men jeg mener at hvis jeg ikke spiser skikkelig (sammensatt), så har jeg store problemer med å motivere meg for trening og aktivitet. Hvilket antagelig ville føre til at jeg begynte å legge på meg unødige kilo.

 

Personlig er jeg svært enig med deg, men det er flere enn oss rundtomkring. Dersom et lavkarbokosthold kan bidra til at en person får en dytt i baken, kan komme igang og faktisk se motivasjonen av å gjøre noe for å forbedre sin fysiske (og mest sannsynlig mentale) helse, i så henseende har jeg ingen problem med å se på ketogene dietter som en bra mulighet. Men det store problemet i vår hverdag, dette er riktignok men personlige mening, er ikke at vi spiser for mye fett, feil karbohydrater eller noe slikt - vi har rett og slett tilgang til altfor mye mat, vi har ingen ide om hva det vil si å være sulten. I tillegg er ordet bevegelse et større og større ukjent fenomen. Det ligger selvsagt i oss fra naturen side at det vil alltid være en fordel å spise seg mett og være forberedt på fremtiden og hva som kan skje, men det ligger ikke direkte i oss fra naturen at det er vanlig å tilbringe 8 timer på ræva på jobb, og man kjører buss eller bil fra dør til dør.

 

Men igjen, min store kjepphest oppi det her er at UANSETT diett så vil det være svært fordelaktig å innkludere trening i en eller annen form, gjerne styrkebasert men en kombinasjon er bare bra, og alt er bedre enn ingenting, samtidig som det fremdeles er slik at fysikkens lover alltid vil gjelde. "Jeg går opp i vekt jeg, men jeg spiser jo nesten ikke." Hvor mange ganger har vi ikke hørt noe slikt? Nå skal vi ikke underslå det faktum at det faktisk finnes noen som er syke og har en forbrenning som er svært lav, men disse er i et svært lite antall sett i forhold til alle andre. Dersom man faktisk skriver opp alt man spiser i løpet av en uke så vil de aller fleste få litt sjokk, kanskje spesiellt om man ser på hva man får i seg av vitaminer, mineraler og gode fettsyrer. Takke meg til en brødskive med skikkelig leverpostei på!

 

Har vel allerede nevnt det, men jeg har testet det meste av dietter i idrettslig sammenheng (vektklasser), og må fremdeles si at jeg sverger til den enkle dietten som tilsier det å kutte ut alt av kaker, godis og annen "skit" gjennom uka, samt å ta litt mindre til hvert måltid. Det fungerer helt ypperlig. Det største problemet mitt med ketogene dietter og idrettslig aktivitet er at musklene tenderer til å "surne" raskere, spesiellt dersom man holder en høy intensitet over tid - mulig dette også er en tilvenningssak, det vet jeg ikke.

 

Men, jeg skal ikke bare snakke negativt om slike dietter heller, overhodet ikke. En person som sikkert mange kjenner til her inne, Helge Ingstad skrev jo selv i en av sine bøker at han "aldri var så sunn som når rein var det eneste som stod på menyen". Dvs. et kosthold fundamentert på kjøtt og fett, utelukkende, og da med fett i størst grad - dersom man ser på energimengden inntatt.

Link to comment
Share on other sites

Når du nevner 200 gram biff nå, en kvart kilo bacon etc så er jeg egentlig litt forundret at du klarer å holde deg i ketolyse, men jeg vil tro, fortsatt, at du faktisk spiser for mange kcalorier. Hvor mye går du egentlig ned uke for uke nå, når du er misfornøyd? Dropp starten, den er ikke representativ uansett.

 

ligger vel på ca 1 kg i uka nedgang... men det går opp og ned, spiser my grånt og salta mikser, men her ikke vært flink til å styre med masse oppskrifter og sånn. spiste ve ellers litt spekepølse og 100gr amm ost i i går i tillegg. Skal prøve å begrense mengden fremover (Spise til man er mett, ikke spise opp... barne oppdraglesen kommer og hjemsøker oss igjen...)

 

hvorfor mener du det rart jeg var i ketose? for mye proteiner?

 

Det er mulig at jeg er fryktelig umoderne og ignorant, men for meg høres en slik diett ut som det reneste vanvidd! Er det ikke lengre mulig å gå ned i vekt ved å øke treningsmengden og spise med fornuft?

Selvsagt, er nok en av de "sunneste" måtene også... for de som fikser det.

Oppsumering i Boken Ketolyse av han legeduden er i bunn og grunn at helsegevinsten ligger i vekttapet. Han anberfaler dett kun for folk med seriøs overvekt (Jeg klokka 130 kg når jeg fikk ut fingeren og begynte)

Og da tenker jeg på et sammensatt kosthold som ikke "spiser opp muskler for å redde hjernen", men som tilfører nødvendige næringstoffer og annet som man trenger for å fungere i hverdagen.

Å få alle nødvendige næringstoffer er en veldig viktig del av ketolyse dietten, spise masse grønt osv. Det er i bunn og grunn Bare karbohydrater man unngår i det lengste. blir noe kostilskudds piller, men dette er en kor ikke en diett som sådan.

Link to comment
Share on other sites

ligger vel på ca 1 kg i uka nedgang... men det går opp og ned, spiser my grånt og salta mikser, men her ikke vært flink til å styre med masse oppskrifter og sånn. spiste ve ellers litt spekepølse og 100gr amm ost i i går i tillegg. Skal prøve å begrense mengden fremover (Spise til man er mett, ikke spise opp... barne oppdraglesen kommer og hjemsøker oss igjen...)

 

hvorfor mener du det rart jeg var i ketose? for mye proteiner?

 

Med 1 kg ned i uka ville jeg seriøst ikke gjort noe som helst av forandringer, det er overhodet ingenting å være misfornøyd med, snarere en svært fornuftig nedgang over tid. Anbefales på det sterkeste å holde deg der. Å gå ned i enda raskere tempo vil potensiellt øke "forvitringen" av muskelmasse og det er ikke noe du ønsker dersom du har som en målsetning å holde deg på en ny, og lavere, vekt enn du hadde i utgangspunktet. Godt jobba vil jeg si!

 

Og salter vil selvsagt gjøre noe med vekta di, men det er kortsiktig. Sørg i hvertfall for å veie deg én gang i uka og ikke oftere - det blir du bare småtullete av... ;)

 

Jepp, det er mengdene proteiner jeg syntes var litt høye - men dersom du tester dette med ketostick så hold deg til de resultatene du ser der. Som nevnt, her er det store forskjeller ute og går. Personlig må jeg holde meg lavt for å holde meg i ketogen tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Kremt kremt :lol: , ser ut til at jeg er sitert feil her av unge lovende Hassel... hehe, det er nok Malle som har utbasunert den feilsiterte setningen i forrige innlegg :wink:

 

Min erfaring med kuren et at jeg blir mye mere kostholdsorientert, og jeg eter faktisk mye større prosentdel volum med grønnaker på denne kuren enn uten. Samtidig så er det en så striks kur når det gjelder karbo og stivelse at alt av sjokolade og lignende er bare å glemme, det er nok en stor del av suksessen med denne kuren for min del. Som tidligere skrevet, basisråvarer og måltider laget av dette uten all den ferdig foredlede maten full av transfettsyrer, salt og hurtige karboer er veien å gå for å komme ned i vekt.

 

Hassel: Spekepølse kan mange ganger inneholde store mengder stivelse, jeg har melkeallergi, reagerer på melkesukker, som igjen er karbohydrater, og jeg kan ikke ete noe særlig av dette. Fabrikantene bruker mange ganger melkesukker i slike ting for det er billig og så får du den brune fine karamelliserte stekeskorpen, på for eks kjøttpudding, grillpølser etc. Til orientering.

 

Edit: Hassel: hadde vært usigelig morro hvis du hadde lagt ut en trimmevideo her, til inspirasjon for oss andre... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppsumering i Boken Ketolyse av han legeduden er i bunn og grunn at helsegevinsten ligger i vekttapet. Han anberfaler dett kun for folk med seriøs overvekt (Jeg klokka 130 kg når jeg fikk ut fingeren og begynte)

 

Jeg ser poenget ditt og jeg betviler ikke at dette er noe du vet mer om enn meg og at du har tenkt nøye gjennom dette. Hvis det kan hjelpe deg å gå ned i vekt er det bra, men du kan jo ikke holde på slik for alltid? Etter hvert vil det vel være mer formålstjenelig å spise normal sunn kost og gradvis øke intensiteten i forhold til fysisk aktivitet?

 

Antagelig er vi vel i utgangspunktet konstruert for et kosthold bestående av kjøtt, fisk og fiber i form av grønnsaker og frukt. Sistnevnte var "nei-mat" etter hva jeg har skjønt. Jeg kan klare meg uten godis, men uten frukt...? Vanskelig!

 

Uansett: jeg tar hatten av for deg som begir deg inn på et slikt kostholdsregime :D ! Jeg innbiller meg at det koster mye styrke.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev her tidligere i høst i en kommentar til ei lavkarbokjøttkakeoppskrift, at jeg burde starte med dette. Jeg startet nesten umiddlebart etter den kommetaren med kuren. Og den virker bra, etter 12 uker har jeg gått ned 18 kg og det er jeg fornøyd med. Jeg har ennå mange kg til som skal vekk før jeg når målet mitt.

Jeg har også lagt merke til at nedgangen går i rykk og napp. Noen ganger går det godt over en uke før nedgangen fortsetter, men jeg har god tålmodighet :mrgreen:

Jeg har vært i "Ketolyse modus" hele tiden og trives godt med det. Det ser ut til at når stoppene kommer så har det sammenheng med ei lita "skjenkekaule".

Er det andre her som har opplevd det samme? Forøvrig så tåler jeg knapt det halve av tidligere alkoholinntak etter at jeg begynte med kuren, men tar man lærdom av det! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vektnedgangen din er nok den samme, men ved små utskeielser så trekker kroppen din raskt til seg vann, og gjerne også salt - det syntes raskt på vekta. Men ingenting å direkte bekymre seg over så lenge det er snakk om sjeldne utskeielser, det er tross alt 95% av kostholdet som er viktig. Absolutt selverfart også.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ketolysefolket!

 

Jeg har også gått på denne, og mitt resultat ble - 70 kg på 1.5 år, og ja den fungerer alldeles nydelig. Det skal sies at dette er en kur for de som er sterkt overvektige, som har helsemessige problemer. Kuren er ikke å anbefale for alle.

 

For de som velger å begynne med ketolysekur, så vil jeg anbefale dere å ta det opp med deres fastlege. Min fastlege var ikke veldig begeistret når jeg vil min fedme til livs. Kiloene bare rant på meg. Selvsagt mye min feil, men også grunnet genetiske arvligheter.

 

Dette er en kur og gjennom denne, så er intensjonen at du skal endre din livsstil underveis. Kuren vil hjelpe deg til å finne veien tilbake til den riktige kosten som kroppen trenger. Men når du har kommet ditt du vil, så bør du gå tilbake til normal kost. Jeg mener da at kroppen må få tilført karbohydrater.

 

Den beste kombinasjonen er å trene og spise lavkarbo. Da vil du få best effekt. Men her må enn være forsiktig. Jeg har ikke tall på hvor mange smeller jeg gikk på med å presse kroppen til bristepunktet. Dette vil enn merke tro meg.....

 

Første 1/2 år kunne jeg sitte i godstolen og kiloene rant av meg uten enn trengte å beinfly beina av seg for å trene. Gikk ca. 1-2 kg ned i vekt pr. uke.

Men etterhvert , så begynte jeg å løpe og sykle 3-4 ganger i uka, og det var god kur for kroppen.

 

Jeg ville også tenkt over hvor mye fett du inntar. Baksiden er at kolestrolnivået kan øke underveis med de følger dette medfører.

Jeg gikk jevnlig til legge og tok prøver, men kolestrolet var fint underveis. Men så hadde jeg noen kilo å ta av, derfor senket jeg inntaket av fett noe.

 

Når det gjelder mat, så kan man bli noe lei. Det er av og til litt ensformig mat enn kan lage, men da må en vri hjernen godt, og tenke langt utenfor boksen. Tenk utradisjonelt og kombiner.. :wink:

 

Med trening og godt kosthold, så har jeg klart å holde meg innen for de grenser jeg har satt på meg selv. Det er selsagt vanskelig å holde seg unna godsakene, men med trening så klarer jeg å holde vekten vedlike. Samtidig som jeg tenker nøye gjennom hva jeg spiser.

Dette er å endre livstilen... :shock:

 

Kuren har fungert veldig fint for meg, men jeg kjenner endel som har prøvd samme kur, og ikke fått noen åpenbare gode resultater. Du må være viljesterk og fast bestemt på at dette klarer du.

Hvis du går på en liten smell, så er det bare å reise seg opp og gå videre. men ha denne smellen i bakhodet til neste gang, kanskje du unngår den da..

 

I dag, er jeg en lykkelig mann, som er kvitt en stor byrde, og har ikke vært bedre i form. Så keep up the good work........ :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

så langt

 

Noen kilo lettere

promper betraktligmye mindre (undervurdert sideffekt)

Trener neste vær dag, har funnet frem joggeskoene (som det viste seg, til min store forbløffelse at jeg hadde)

Drikker nesten ikke alkohol (fra den daglig pils, til et glass whiskey eller to i løpet av uka)

føler meg litt bedre (Sikkert inne i hodet)

Syns jeg får gjort litt mer...

Link to comment
Share on other sites

kan ikke noe for det, men så liksom for meg Hassel oppkledd i noe ala dette når han trimmer litt:

http://www.youtube.com/watch?v=Z2ld7X1V ... re=related

 

He ha... den kjekke langhårede mannen var lenge favoritt bartnederen min mens gode gamle Kraftwerk (Drekke sted i Oslo) fortsatt var i live. Han er omtrent det eneste andre mennesket jeg har møtt i Norge som kjenner til og hører på det fantastiske gøteborgske hardcore bandet "LOK".

 

Ellers følese det litt slik når jeg trimmer med dance revulotion ja... må vaske ørene med tung gitarbasert musikk etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at dette er en kur for de som er sterkt overvektige, som har helsemessige problemer. Kuren er ikke å anbefale for alle.

 

Aller først, gratulerer med flott resultat! Det er svært respektfullt å kunne skilte med et sånt resultat. Men jeg er alikevel litt uenig i at dette er fordi "sterkt overvektige". Det er kanskje slikt at det er den gruppen som kan nyte "størst fordel" av slike dietter, men det er ikke direkte farlig å gjøre dette, og faktisk vil det være mindre farlig - i den grad vi kan si det slik - for folk som bare er litt overvektige, de har tross alt mest sannsylig en bedre helse i utgangspunktet uten noen form for sykdommer som diabetes eller andre "forstyrrelser" etc.

 

 

Kuren har fungert veldig fint for meg, men jeg kjenner endel som har prøvd samme kur, og ikke fått noen åpenbare gode resultater. Du må være viljesterk og fast bestemt på at dette klarer du.

Hvis du går på en liten smell, så er det bare å reise seg opp og gå videre. men ha denne smellen i bakhodet til neste gang, kanskje du unngår den da..

 

Og dette er kanskje det aller beste med innlegget ditt - det er ikke noen vidunderkur med mindre man gjør en innsats for å nå målene sine. Men igjen - godt jobba !

Link to comment
Share on other sites

Han er omtrent det eneste andre mennesket jeg har møtt i Norge som kjenner til og hører på det fantastiske gøteborgske hardcore bandet "LOK".

 

Good times!

:twisted:

 

Og siden dette omhandler dietter;

Jeg har prøvd det meste, og allt jeg har forsøkt fungerer så lenge man har oversikt over kalorimengden. Det er enda så kjipt det høres ut, hele nøkkelen til at en diett fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Takk for tilbakemeldingene. Ja, det har vært en jevn kamp hele tiden, og ja dette er ikke noen vidunderkur. Du må jobbe hardt og hele tiden ha fokus. Det er mange fristelser....... :shock:

 

 

Cesandberg skrev:

TRG-22: Hva er tilbakemeldingene fra fastlegen etter vekttapet? tenker på i og med at han var så negativ i forkant.

 

He, he Fastlegen fikk hakeslepp etter første uka. Jeg hadde da mistet 10 kg, men husk da at mesteparten av dette er vann. Etterhvert forsto han at han hadde tatt feil av kuren og dens effektivitet.

 

300kongen skrev:

Men jeg er alikevel litt uenig i at dette er fordi "sterkt overvektige". Det er kanskje slikt at det er den gruppen som kan nyte "størst fordel" av slike dietter, men det er ikke direkte farlig å gjøre dette, og faktisk vil det være mindre farlig - i den grad vi kan si det slik - for folk som bare er litt overvektige, de har tross alt mest sannsylig en bedre helse i utgangspunktet uten noen form for sykdommer som diabetes eller andre "forstyrrelser" etc.

 

Jeg er enige i det du sier, men enn må huske på at kuren kommer fra Rikshospitalet på 70-80 tallet, og var ment for mennesker med sterkt overvektige personer. Og ja, det er klart at kuren vil fungere for personer som ikke er sterkt overvektige også. Så lenge kroppen din har nok fett, så vil kroppen forbrenne fett. Men hvis du kun har noen få kilo. Så vil effektiviteten på kuren ikke være så god.

 

Melvin skrev:

Hadde vært utrolig kult og sett før og etter bilder.

70 kg er mye. Veldig bra jobba trg-22

Hadde vært utrolig kult og sett før og etter bilder. :D

 

Ja, det hadde nok vært kult, men det er en hemmlighet :lol: Dessuten så har vi det med internett og publisering, som kan bli misbrukt til de grader.

Men hvis du kommer på neste års kammersmell, så skal jeg ta med et foto, men husk å minne meg på det.. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

litt OT

fy f... LOK og lillasyster var senterblink for meg. Synd unga ligger å sover ellers skulle jeg spilt litt flass av skallen og stein av taket altså :twisted:

 

Har selv vaket rundt 127-129 kg i lengre tid (188 cm høy) Tipper nåla passerer 130 nå i jula...

Har en kollega som har kjørt denne kuren lenge og det fungerer fint på han.

Mitt problem er at jeg er veldig glad i brød og poteter.

 

Hva er en typisk lunsj da? Er det som er vanskelig for meg. aldrig lunsj på samme sted

Jeg kjenner jeg blir slapp av hvis jeg ikke får i meg karbo, er dette noe som går over etter en stund eller blir man litt slapp?

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske normalt at en får en "letthet" i kroppen etter en stund, kjennes som ekstra energi på en måte, ikke alle får det. Jeg pleier å raide innom en meny butikk på morraen, kjøper en grillkylling som de deler i 2, eter halve kl 9 og halve kl 12, kl 1530 er det middag med masse grønnsaker etc.

Link to comment
Share on other sites

da ser det ut til at 300konges råd om å begrense mat mengden har begynt å fungere. Ned 1,4 kilo siden mandag.

Første joggetur siden 2007 i går... (Den var kort gitt)

 

Følger du ketolysekuren er det anbefalt at man prøver å få i seg noe karbo. Når grensa er satt til ca 20g pr dag så er det lurt å spise opp mot grensa, ikke holde seg langt under. Dog så bør karben komme fra grønnsaker og slikt (Jeg har blitt rimelig garva på å diske opp lekre gønnsaks blandinger og slikt nå. Må vel fortsette og eksperimenter med gratinering...)

 

De første dagen etter at jeg stoppet å spise karb, så føltes kroppen temmelig snål, men det gikk over og jeg tror at jeg egentlig har gått rundt og følt meg bedre i de siste ukene en før.

 

Et annet poeng at jeg opplever som mange andre at man rett og slett blir litt mindre interessert i mat. Jeg spiser stort sett brunsj (fordelen med å studere hjemmefra) og da omelett med bacon og grønsaker, eller varianter over dette. Så spiser jeg middag og snakser litt saltkjøttt og ost i løpet av dagen. Innimellom blir det lit bacon crisp eller gresk yogurt med litt 0 karb saft blandet i.

 

Det finns også oppskrifter på forskjellige typer brød man kan prøve, jeg har bare ikke kommet så langt.

 

Savenr ikke brød eller poteter så innmari mye egentlig...

 

LOk er gode greier!

Link to comment
Share on other sites

De første 2 ukene, så var også min kropp i ulage. Den ville ha sin sedvanlige mengde med sukker, men etterhvert forsvant dette suget. Det var også vanskelig å ikke spise så mye. Men med kuren, så kan enn faktisk spise seg mett på kjøtt, grønnsaker og salat.

 

Etterhvert så var jeg i full energi. Kroppen boblet av ny energi, og jeg klarte ikke å sitte rolig. Jeg måtte gjøre noe hele tiden.

 

En typisk frokost for meg var 1 knekkebrød med mye godt pålegg og et egg innimellom.

Lunsjen var en god salat med kylling eller skinke. Stek opp kylling og baconbiter, og dette smaker himmelsk i salaten.

 

Middag var det kylling, fisk eller kjøtt i mange varianter. Med enten slat eller masse grønnsaker.

Noe som jeg syntes var godt var å steke kjøttdeig og gratinere dette med grønnsaker og sopp under et lite lag med ost.

 

Til kvelds, hvis jeg var sulten, så la jeg et lite lag med ost i stekepannen. Stekte dette på sterk varme til osten smeltet og når osten begynte å bli fast og fin, så helte jeg ut fettet og la på 2 skiver med skinke og brettet osten over. Voila du har et karbofritt ostesmørbrød.

 

Ellers brukte jeg ikke noen av kokeoppskriftene i ketolyseboka.

Jeg prøvde meg på ketolysebrødet men det smakte rett og slett jæv........

Derfor brukte jeg heller knekkebrød.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Merker at når en spiser kun proteiner og fett, så er det som å ha en "kullfyr" i kroppen, merker at det er merkbart varmere i systemet/kroppen under fordøyelsen enn ved ordinær mat.

 

Synes den forskningspublikasjonen Grimm linker til viser at det som lavkarbo forkjemperere har hevdet, for døver ører, i alle år virkelig stemmer.

Det er enn viss motstand mot å ta nye kostholdsteorier inn i varmen fra offisielt hold her i norge, og synd er det, for det er mange som kunne ha fått et nytt liv ved endrede kostholdsvaner.

 

Et lite kveldsnop tips:

 

Legg bakepapir på en ovnrist, legg skiver av jarlsberg eller annen ost ( ikke light) på papiret, krydre med div pizza og annet krydder, stek i ovnen til de blir lettere brunet, da er de nydelige.

8)

Link to comment
Share on other sites

Må bare legge inn en liten søndagsteaser :mrgreen:

 

Naboen har... ehh, hadde fryseren full av hjortesteik, jeg sjanghaiet en av disse og tenkte at en hjortesteikketolysesøndagsmiddag kunne passe nå før jul. Den ble langsomtstekt til en kjernetemp på 59grader, ble så mør at den nesten ikke ville henge på gaffelen. Tykk Viltsaus med geitost, fløteinnkokte sjampinjonger, rosenkål, broccoli og finkakket gulrot/kålrabi.

 

Mett ja, og garantert i ketolyse fremdeles:

 

hjortesteik.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder grønnsaker, så kan jeg personlig ete nesten uante mengder at dette uten å gå ut av ketolysen. Dette må hver og en sjekke selv med å urinere på ketostics, og det kan være individuelt hvor mye en tåler av slikt. Jeg kan ete en slik middag 2 ganger om dagen uten å problem, men en må velge grønnsaker med lav glykemisk index samt lite/moderat karbo innhold. Som tidligere nevnt så eter jeg mere grønnsaker i ketolys enn vanlig, da jeg erstatter potetene/risen/pastaen med grønnsaker.

 

En matvaretabell, tabell over glykemisk index ssamt programmet mat på data kan hjelpe veldig på dette å sette sammen måltider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...