Jump to content

Våpensøknad - kjøp av rifle fra en privatperson.


jeger83

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ei rifle av en privatperson og sitter nå å fyller ut søknadsskjemaet.

I feltet hvor det står "Navn og adresse på leverandøren" så lurer jeg på om jeg skal skrive inn navn og adresse på selger? Nederst på søknaden så står det "Påtegning av selger", hvor selgeren skal fylle ut detaljer rundt våpnet og signere - skal dette skje før jeg leverer søknaden eller etter at jeg har fått tilbake søknadspapirene når søknaden er innvilget (forhåpentligvis). Har prøvd å søke litt i gamle tråder, men ikke klart å finne noe informasjon rundt dette når det gjelder kjøp fra en privatperson og ikke en godkjent forhandler (våpenforretning).

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke føre på navn og adressse til selger, dette gjør han når han mottar din ferdig behandlede søknad. Påtegning fra selger fylles også ut etter at du har fått behandlet søknaden og sendt den til vedkommende.

Altså fyller du ut det som omhandler deg og våpenet du søker på, får søknaden behandlet og sender innvilget søknad til selger.

 

Selger sender så ferdig utfylt søknad til Politiet og etter en stund får du ferdig våpenkort i posten.

Dette står også forklart bak på søknadskjemaet.

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke dobbeltsjekket, men nylig kjøpt brukt fra privatperson.

 

Du må skrive omtrent midt på søknaden selgers navn, våpetype og nr på det våpnet du skal kjøpe. Vistnok nye bestemmelser, skulle du ombestemme deg og levere godkjent søknad til forhandler så vil det pr telefon bli ordnet endringer innenfor "rimelighetens grenser". Slik telefonoppdatering går vist ikke i handel mellom private.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig så er det faktisk hva Trådstarteres behandlende avdeling som avgjør hva som er riktig eller ikke.

I De politidistrikt jeg har erfaring med, så er det ikke nødvendig å påføre informasjon fra privatperson ved søknad. Selger informasjonen skrives opp ved overtagelse. Men dette praktiseres tydeligvis ulikt i forskjellige politidistrikter.

 

kontakt eget våpenkontor og spør hvordan de vil at du skal gjøre det. De pleier å like det.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd samme som Hassel her, mulig det praktiseres ulikt. Siste våpenet jeg kjøpte gjorde jeg som nevnt, og det gikk helt fint, kjøpte da fra privatperson.

Hør med våpenkontoret, på Heimdal hvor jeg søkte er de ihvertfall behjelpelige når jeg kontakter dem.

Link to comment
Share on other sites

Søker man med merke/modell og våpen nr + selgers navn etc, får man ihvertfall ikke noen problemer (går nok fortere vill jeg tro).

 

Problemet oppstår når en skal handle ett våpen, uten å vite hvem en skal handle det av (ca 95% av tilfellene vill jeg tro). Og søker på en vanlig søknad (uten navn på selger på søknaden ved søknadstidspunktet).

 

Er man da låst til kun å handle fra forhandler (og de fleste av oss bryter loven ved nesten hvert eneste våpenkjøp/salg vi gjør)?

 

Eller kan man handle fra privatperson?

 

Disse to spørsmålene må man snart se å få avklart fra sentralt hold, men så langt vet jeg bare at de hos POD ikke er enige seg i mellom.

 

 

Jeg har hele tiden praktisert det slik at der en vet en skal ta over ett spesefikt våpen (i hovedsak ved arv/affeksjon o.l), skrives navn og våpen nr o.s.v. på søknaden før den sendes inn).

 

Ellers sørger jeg for en mest mulig åpen søknad (kun kaliber og bruksområde), der jeg kan sitte å følge med på bruktmarkede, til (om) det dukker opp noen av de våpnene jeg kunne tenke meg innenfor det omsøkte området, og til en pris jeg kan betale.

Og selger fører da selv på egne personalia og våpen data (enkelt, smidigt, og man kan ikke lure våpenkontoret på noe vis. Siden man har disse avkryssningsrutene for maskingevær/maskinpistol/halvauto etc).

 

For slik jeg opplever bruktmarkede i dag, er det nesten ingen som legger våpenene sine ut for salg, som godtar annet enn at førstemann med godkjent søknad får handelen. Skulle man da sette seg ned å søke med våpennr og navn etc på en person man ikke kjenner (ser for meg 10 mann skriver søknad på akkurat samme våpenet). Og så risikere at når den invilgede søknaden endelig er i hende, er våpenet allerede solgt til en annen (430kr rett ut av vinduet, tid ut av vinduet o.s.v)?

Tror ikke det nei.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å fylle ut det som gjelder deg. For politiet spiller det ingen rolle hvem du kjøper av (lovlig da :) ) Resten fylles ut etter at du har fått godkjent søknaden. No problem.

Dessuten har det forskjellige etater som godkjenner søknader i høst vært på kurs, så ting burde nå gå enklere. Alle skal bli mest mulig samkjørte, og unngå lokale kreative tolkninger.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å lage ny tråd, bygger jeg på denne. Jeg er nå da selger av et våpen, og har mottatt søkaden fra kjøper. Eneste er at jeg ikke har mottatt våpenkortet mitt enda (Da jeg kjøpte rifla for ikke lenge siden), så hva kan jeg da skrive under "selgers våpenkortnr"?

 

For tiden er mitt "våpenkort" bare den blå kviteringen på ferdig utfyllt søknad.

 

Om noen lurte så er det pga jeg er links og stokken var feil som gjør at jeg må selge.

 

Er egentlig lite tråder om dette med hva selger skal gjøre under denne prosessen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Bruker denne tråden jeg!!

Sitter nå med en våpensøknad i hendene som jag skal sende til selger, lurer på hvilke sider av tillatelsen jeg skal send og hvilke jeg skal beholde selv (hvit, gul, blå, rosa)?

Dette er en privat handel, har tidligere kun handlet med forhadlere så da har jeg bare levert tillatelsen og ikke tenkt noe mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har kjøpt privat så har jeg fått underskrift av selgeren på søknaden før jeg leverer inn til godkjenning. Da har jeg fått tilbake blå + gul av politiet samt våpenkortet. Da skal selger kun ha den gule delen.

Hvis du har levert inn søknad uten underskrift av selgeren så må selgeren skrive under før dere deler opp søknaden og da må selger selvsagt ha alle delene for å skrive under på de.

Link to comment
Share on other sites

Sniker inn et søknadsspørsmål her.

 

Etter innvilget søknad, er det trolig at man ville kunne endre kaliber ved en telefon til våpenkontoret? - Eksempel: Har søkt på 243win(og fptt innvilget), og finner en glimrende 223rem man har lyst på, er det bare å ringe våpenkontoret å ordne saken? Ka dokk tru?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Du kan forsøke, men er nok helt avhengig av våpenkontoret du ringer til. En jeg skal selge våpen til nå må søke på nytt. Han har akkurat fått innvilget rifle i 6,5x55 og vil heller kjøpe en i 30-30 (av meg). Han ringte det lokale kammerset og fikk bedkjed om at han måtte søke på nytt, og betale ny avgift.

Link to comment
Share on other sites

@ Cardinal.

Har du kjøpt og solgt mange våpen?

Hvorfor skulle selger ikke levere inn papirene?

Han blir da sittene med et våpen som er registrert på seg, men våpenet er solgt?

 

Ser nå at jeg ikke leste innlegget ditt rett, men les det som du skrev en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...