Jump to content

Kikkert til jegerklassen, jaktfelt.


Tika

Recommended Posts

Sitter å funderer på om jeg skal prøve meg på litt jaktfelt utover vinteren.

Har en Sauer 202 jaktmatch i 6,5x55 med en del ulike match løp til.

 

Siden de nye reglene nå tillater 5kg rifle og 12xkikkert ser dette ut til å kunne brukes.

 

Trenger derfor tips til en god kikkert.

Slik jeg ser det kan det være greit med utvendige tårn, da jeg heller vil skru enn å holde over eller under på ulike hold.

Forstørrelsen bør vel være 3-12.

Prisklasse, det jeg må ut med for å bli fornøyd :wink:

 

Forslag??

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med samme problemstilling, bortsett fra at kikkerten også kommer til å bli brukt på jakt og at riflen er en Steyr i .223.

Konklusjonen min så langt (i påvente av at det passer inn i budsjettet :oops: ) er en Meopta Artemis 2000 3-12x50 med 4a retikkel. Ikke nødvendigvis den eneste fasitløsningen, men verd å se nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på meopta da de er rimelige og har bra optikk.

Men de har ikke utvendige tårn.

 

Meopta tactical 4-16 har det, og AO. Men da må jeg vel teipe kikkerten på 12x og dermed faller litt av poenget med en variabel kikkert bort.

 

Den som hadde vært perfekt er en zeiss 3-12x50 eller noe. Med kulebanekomp.

Men synes det er litt vel flott med en kikkert til 15000kr til jakfelt, sesongen er jo ikke så lang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt Schmidt und Bender zenith 3-12x50. Denne har jakt og friluft på tilbud til 8619,- nå. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=-410&prodid=1300 Førsteintrykket er veldig bra, men jeg er ikke så godt vant heller da. Skjøt hele fjorårssessongen med 3-9x40 leupold vxII, og i forhold til denne er Zenith'en utrolig bra.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt jaktfelt i et par år med en zeiss conquest 3-9 x 40 og er meget fornøyd med denne.

 

Men nå når reglene ble endret så vil denne bli byttet ut med noe i 3-12 x ?

 

Skulle jeg ha hatt kun en vanlig kikkert så hadde det mest sannsynelig blitt en conquest igjen.

 

Men jeg skyter like mye om ikke mere elgbane/løpende elgog vil derfor satse på en kikkert med elgbane rettikkel når jeg først skal kjøpe noe nå.

her er det ikke så mye å velge i akkurat ?

 

så det blir enten en kahles 3-12 eller en schmidt og bender 3-12 med dotter jakt og friluft har vel schmidten til undekant av 10 000 nå om dagen tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om Zeiss norge vil montere komp på en kikkert som ikke er kjøpt via dem.

Så vidt jeg vet vil de ikke selge kompensatorene løse, har spurt de om det før.

 

Årsaken til at jeg ønsker komp er at jeg har det på de fleste andre kikkertene mine, og synes det er mye lettere å skru uten å ta av hetter osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kva med ein Nikon Monarch? Kjøpte nett ein Nikon Fieldmaster på tilbud hjå xxl (3-9x40), og denne har super optikk! Begge typane er rimelege samanlikna med Zeiss. Har sjølv brukt Leupold vari x-1 3-9x40 på jaktfelt før, og det verka godt. I alle fall vann eg fleire stevne enn eg fortende! :)

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg invistert i kikkert til jaktfelt formålet, og skal også brukes til løpende elg det ble en kahles 3-12 x 56 med elgbane retikkel.

havna på 10000 for denne.

 

min sauer 202 jaktmatch havna på 4490 gram med denne kikkerten (uten magasin) så da har jeg fortsatt mye å gå på frem til 5000 grensa

kikkerten veide 540 gram i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...