Jump to content

Anbefaling av pistol 22 kaliber til nybegynner


Agaton Sax

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat blitt medlem på dette flotte forumet. Har fått innvilget søknad på pistol 22. kaliber, men er veldig usikker på hva slags våpen jeg skal velge. Tenkte jeg skulle høre her om noen hadde noen gode anbefalinger å komme med, gjerne med link til butikken våpenet kan kjøpes fra. Har prøvd noen pistoler hos klubben, men har vansker med å bestemme meg. Er selvsagt ute etter en pistol som ligger godt i hånden og som fungerer godt og er presis når den er godt innskutt.

Jeg har tenkt å legge max ca 5000 kroner i pistolen, men vurderer det fortløpende ettersom jeg finner nye pistoler :D .

Alle forslag mottas med stor takk :)

 

Mvh

AS

Link to comment
Share on other sites

Hei

I prisklassen som du ser for deg er det greit å kikke etter feks en brukt Walter GSP, populært kalt for "rørtanga" . Har en sånn selv liggende selv om jeg også har en Morini CM22M RF. Morini's RF modell har vel en "villedene pris" på ca 18k .

Uansett, se etter en brukt machpistol hvis du har lyst til å bli god som pistolskytter. En machpistol kan du bruke både til finfelt og NSF's baneprogrammer. Desuten er det greit å legge grunnlaget med en pistol som har godt grep og fint avtrekk.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler som andre at du ser etter noe brukt.

Okm det er bane og felt du skal satse på (NSF Skyteprogrammer) Kan det nok være lurt å finne en brukt konkuranse pistol av den typen som er nevnt alleredee. Ønsker du en pistol som ser ut som en pistol (:wink: ) Er higstandard, Ruger mk 1 /2 eller 2, Browning buckmark osv gode modeller, som er brukbare. Beretta har også noen bra .22 pistoler...

Bare hold deg unna .22 pistoler som prøver å forkle seg som "Store farlige taktiske" pistoler slik som SIG Mosquito, Walther P22 osv. De er gøy og har sin funksjon, men som nybegynner våpen tror jefg de bare vil ødelegge.

 

Gratulerer med ny hobby og velkommen hit

Link to comment
Share on other sites

Enig med valkyrien1981. 422 var opprinnelig tenkt lansert under betegnelsen Plinker, som er dekkende for hva den er bygget for. Pistolen er altfor lett og har for dårlig avtrekk hvis du skla trene seriøst og delta i konkurranser.

Der finnes en variant av den som heter 2206 som er marginalt akseptabel, da den har ramme i rustfritt stål i stedet for aluminium, og følgelig får opp vekten litt, men du får fortsatt mange andre .22 pistoler som er bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å følge godt med i bruktmarkedet. Finn, Qxl, blocket osv.

Du kan jo også legge ut en tråd under "kjøpes" i handelskammeret og skrive noe slikt som "pent brukt .22 kjøpes" i signaturen din. Det gjorde jeg, og det førte til at jeg fikk kjøpe en pent brukt Pardini av en her på kammeret. :D

 

Det finnes mange gode, brukte matchpistoler der ute, det er bare å finne dem.

 

huntershouse.dk, staffans vapen osv. er gode alternativer hvis du vil se på utvalget i Sverige og Danmark også.

 

Bestem deg for hvor mye penger du vil bruke og begynn letingen. Kjøpet blir fort litt dyrere enn du hadde tenkt, men etter min erfaring blir man som regel godt fornøyd om man handler litt over det man egentlig hadde tenkt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var inne på Blocket.se lå det en haug med Unique 96 der. Ingen erfaring med de, så noen andre får uttale seg om kvaliteten på den.

 

Selv gikk jeg for en brukt Hammerli X-esse. En Long med anatomisk grep. Grei skuring. Men jeg ønsker meg en Hammerli SP-20 til jul. Men nissen mener jeg ikke har vært snill nok. Så nissen får heller ikke smykkene hun ønsker seg.....

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var inne på Blocket.se lå det en haug med Unique 96 der. Ingen erfaring med de, så noen andre får uttale seg om kvaliteten på den.

Har vært endel borti dem dengang jeg var i bransjen - har aldri hatt en selv. Generelt inntrykk er at dette er svært gode pistoler, MEN det er i perioder vanskelig å få levert reservedeler til dem hvis noe ryker. De ligger ofte uforholdsmessig lavt i pris på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var inne på Blocket.se lå det en haug med Unique 96 der. Ingen erfaring med de, så noen andre får uttale seg om kvaliteten på den.

Har vært endel borti dem dengang jeg var i bransjen - har aldri hatt en selv. Generelt inntrykk er at dette er svært gode pistoler, MEN det er i perioder vanskelig å få levert reservedeler til dem hvis noe ryker. De ligger ofte uforholdsmessig lavt i pris på bruktmarkedet.

 

Skyter selv mye med en Unique 96. Etter min erfaring med den er det en topp pistol uten problemer. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Hei Agaton Sax og velkommen til kammeret!

Som vanlig finner du side opp og side ned med gode råd hvis du søker litt her på kammeret.

 

Råd nr 1: Ikke forhast deg! (Vet at det brenner når innvilgningen foreligger) Prøv å bruk tid på dette.

Råd nr 2: Prøv alt du kommer over av våpen. De aller fleste vil gjerne hjelpe deg, men du må spørre!

Råd nr 3: (Kopiert fra Gamle Erik) Se etter en (brukt) machpistol hvis du har lyst til å bli god som pistolskytter!

Råd nr 4: Hvis du skal kjøpe en matchpistol: bruk så mye penger som mulig på dette viktige kjøpet. Jeg mener IKKE at du skal sløse.

Råd nr 5: Repetér råd nr 1 og 2!

 

Bruk forumet her for hva det er verdt, og diskuter våpenvalget med folk her. Prat med skyttere i klubben din!

 

Lykke til som pistolskytter!

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen. (hvis en dansker kan byde velkommen til et norsk forum :wink: )

 

Jeg startede med at skyde pistol for 13 måneder siden og efter at have prøvet alle de pistoler jeg kunne låne, købte jeg en brugt Walther GSP og et nyt skæfte. Jeg opdagede at der er MEGET stor forskel på de forskellige pistoler. Selv blandt de kunkurrencepistoler jeg prøvede. Det er en rigtig god ide at købe brugt. Der er mange penge at spare. Jeg gav her i Danmark 2200 DKR for en brugt GSP og derefter 1300 for et nyt Walther skæfte. Kan se på egun.de at der er rigtigt mange brugte GSP-er.

Jeg købte en konkurrencepistol fordi jeg ville lære at skyde fra bunden af. Det kan man ikke lære med en pistol der ikke kan skyde precis. Der er mange pistoler der er skæggere at skyde med end GSP-en (de fleste), men ikke mange (til den pris) der er mere precis.

NÅR man har lært at skyde rigtigt, kan man købe en skyder til sjov. Fx en 9mm eller andet, der ikke kan ramme. :wink:

Dette er min filosofi. Der er sikkert mange der er uenige.

Jeg syntes også det er sjovt at brænde nogle kasser hårdtladede 357magnums af, men jeg lærer ikke at skyde at det.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger har jeg ikke noe imot å gjenta meg sjøl...

 

Kjøp en brukt matchpistol av velkjent fabrikat. Men ikke kjøp før du har prøvd så mange ulike pistoler som du overhode kan få kloa i.

 

Bytt rekylfjær og buffer med en gang, og kjøp tennstempel og utdrager til å ha i reserve. Sørg for å kjøpe skjefte i riktig størrelse, dersom pistolen ikke har dette allerede. Det er så at skjeftet skal tilpasses handa, men for de fleste av oss blir resultatet bedre dersom utgangspunktet er et skjefte som passer handstørrelsen din.

 

Deretter: Tren så mye du har tid og råd til. Skyt stevner så du får konkurransetrening og blir kjent med mye trivelige folk i andre klubber. (Noen av dem er til og med av det motsatte kjønn :) ) Og ha det gøy på banen! Og i feltløypa!

 

Dette er såklart min subjektive oppfatning. Men jeg vet at jeg har rett.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange tilbakemeldinger så langt. Jeg har tenkt å ta meg god tid, ja :)

Har noen flere spørsmål...

Er det noen som kan si meg om det er stor forskjell på Beretta 87 og 89? Er også interessert i å høre hva dere tror om pistolen på linken LabRat la ut. Det blir ganske langt å dra for å titte på den, men håper jeg skal finne en forretning i Oslo-området som har en lignende pistol inne bare for å få sett og kjent litt. :)

Skal ta en tur til Børselars og se på GSP-en litt ut i uka som kommer.

Hvordan er det å handle over nettet fra Sverige eller Danmark, eller fra andre land for den saks skyld?

 

Har lest mye innpå her de siste dagene og det virker som at også når det gjelder pistoler er smaken som baken...

Link to comment
Share on other sites

:wink: Jeg vil uansett anbefale å kjøpe i Norge!

 

Som jeg sa i tråden jeg linket til:

"Har du sjekket hvor mye du 'tjener' på å kjøpe fra Danmark? Sjekk om du kanskje får et tilbud fra Petter før du kjøper... Og tenk litt på om du er intressert i at vi har våpenbutikker i Norge.. Kanskje 'lurt' å kunne få god service lokalt?

(Er det noen her som har fått hjelp fra Petter 'på timen' ved våpenproblemer under mesterskap? Burde være verdt litt det...)

Jeg har forøvrig ikke noe å utsette på servicen fra Karlslunde ved Aage Larsen!"

(Alle mine våpen er kjøpt i Norge. Også de jeg har videresolgt.)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Petter så gir han en helt utrolig god service. Den er verdt en del tusenlapper.....Just my 2 cents..

 

 

:wink: Jeg vil uansett anbefale å kjøpe i Norge!

 

Som jeg sa i tråden jeg linket til:

"Har du sjekket hvor mye du 'tjener' på å kjøpe fra Danmark? Sjekk om du kanskje får et tilbud fra Petter før du kjøper... Og tenk litt på om du er intressert i at vi har våpenbutikker i Norge.. Kanskje 'lurt' å kunne få god service lokalt?

(Er det noen her som har fått hjelp fra Petter 'på timen' ved våpenproblemer under mesterskap? Burde være verdt litt det...)

Jeg har forøvrig ikke noe å utsette på servicen fra Karlslunde ved Aage Larsen!"

(Alle mine våpen er kjøpt i Norge. Også de jeg har videresolgt.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...