Jump to content

I mens vi venter...(6XC)


Peter

Recommended Posts

Har i snart et år ventet på Bartleinløp til 6XC-prosjektet. Sett bort fra løpet, er alt annet på plass. Imidlertid et unntak: Dier.

 

Som fornøyd bruker av Redding, har jeg på det nærmeste bestemt meg for Type S Bushing Neck Die. Er imidlertid usikker på størrelse på "bushingen". Ser at David Tubb benytter .265 og .267 neck og/eller neck/skulder bushinger.

 

Noen av dere erfarne benkmennesker som har råd og tips? Utgangspunktet bør ikke være så ulikt PPC og BR i 6mm?

 

PS: Hva er et godt norsk ord for bushing? Foring?

Link to comment
Share on other sites

Bushing er vel greit nok ord.

 

Men hva slags kammer skal du bruke - 6XC er greit, men har du andre specs? Hvor "tight" er necken der, det er jo egentlig det som er avgjørende i første omgang, samt om du kommer til å preppe hylsene noe - dvs. innvendig/utvendig fresing av halsen?

 

Normalen er vel .275 neck på 6XC, men det må du jo nesten være helt sikker på at det er det du også får.

Link to comment
Share on other sites

PS: Hva er et godt norsk ord for bushing? Foring?

Bøssing.

 

bøssing. (maskintekn.), bearbeidet fôring, oftest av metall, som brukes som lager, føring eller tetning ved gjennomføringer o.l. i apparater, verktøy eller maskiner. Bøssingen har som regel sylindrisk utforming både utvendig og innvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått, og tatt, noen mål:

 

Brotsjen er 6,98 mm, avfyrt hylse det samme(fått den av herren med brotsjen, så regner med den er avfyrt i kammer brotsjet med nevnte br.). Fabrikkladet Norma har diameter på 6,88 mm.

 

6,98 mm er vel noe sånt som 0.275, så da prater vi "std" neck. Men hvordan blir dette ved evt. fresing av hylsehals? Tenker jeg feil, eller betyr det at jeg bør håpe på å slippe fresing?

Link to comment
Share on other sites

Med .275 neck, ville jeg forsøkt bushing .271

 

På en .6BR er det "minste" du kan ha .272 (brotsj) uten å frese hals mener jeg å huske. (sitter på jobb nå)

Ville forsøkt det meste for å slippe å frese hals... Begynner å bli lat tror jeg :wink: Hvilket våpen skal du ha denne i?

Link to comment
Share on other sites

Løpet skal inn i noe så enkelt som denne:

 

700VS-SF-II.ashx?w=570&bc=ffffff

 

En 700 VS SF II som ble kjøpt for ganske nøyaktig et år siden(ubrukt til nå). Den er i .22-250, så regner med å gjøre minimalt med materampa. Magasinet er optimalt.

 

Hadde bestemt meg for et "budsjett-prosjekt" der jeg bruker det jeg har liggende av skinne, ringer og kikkert.

 

Når det gjelder bøssinger, bestiller jeg 4-5 forskjellige i det området som er drøftet her. Alt i alt satser jeg på å ikke frese hylsehals. Kjører kritisk sortering av hylser, og satser på at det holder til grei+ jaktpresisjon.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å bestille .272-.275, så får vi se hva som funker.

 

Fikk forøverig beskjed om at Wear hadde bestilt et S&L løp med 8" snurr som han ville sette i kassa mens vi venter på Bartlein. Tilsvarende løp i 6XC er testet i Sauer 200 STR, med resultater som jeg ikke våger å referere her. Rett og slett fordi jeg sliter med å tro det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hei Peter

Her har vi visst tenkt ganske likt. Jeg Kjøpte en 700 VSF i 22-250 som jeg pipet om til 6xc. Det lille jeg har fått skutt med den har vært med Norma fabrikk. Jeg har også Redding diesett, men bushingen som fulgte med måler .263 så den er ikke brukbar. Fabrikkpatronene jeg har måler .271 på halsen og skutte hylser måler .273. Hvilken dimensjon bør jeg velge og hvor bestiller du bushinger?

 

Forøvrig har jeg satt inn en rustfri Lothar Walter pipe på 26". Har hatt for dårlig benk/rest til å gjøre noen skikkelig presisjonstest, men her er det helt klart potensiale. Kronograferte Norma fabrikkammo til 900 m/s (oppgitt til 920 m/s).

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en bushing 0.02 under diameter på ladd patron er fint. Selv bruker jeg 0.01 under til BR, men da er jo hylsene sortert og halsene dreid.

 

Hmm... Jeg har brukt, og bruker .003 og .004 mindre på bushing. Er hylsa .262 (6PPC) så har jeg brukt ..258 bushing. Men her er det ingen fasit, man må rett å slett prøve seg frem.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er ei 6BR pipe som ble kamret om med en pacific brotsj med .272" neck og .102" freebore, montert vektor munningsbrems og lakkert spy/signalgrønn med duracoat. Ser ut til å gå så bra at eieren nå vil ha ei pipe til for å trene så gromtuten ikke slites ut.

 

...jasså, da skjønner jeg hvem som har skylda :wink:

 

Regner med eieren skal ha deg til å kopiere arbeidet. Kjenner du ladningene? Går ut fra at det ikke er fabr. Norma da disse har neck som neppe går inn i "kammeret ditt"?

Link to comment
Share on other sites

Hei Peter

Fabrikkpatronene jeg har måler .271 på halsen og skutte hylser måler .273. Hvilken dimensjon bør jeg velge og hvor bestiller du bushinger?

 

Som du ser av tråden, er jeg uerfaren. Valgte 4 bøssinger fra .272 til .275, men regner med å havne på .272-.273 utgavene. Muligens er ditt kammer(les neck) trangere enn det jeg vil få, og at du derfor bør ned mot .270-.271? Du kan jo uansett frese av litt dersom dette blir for trangt.

 

Jeg bestiller mesteparten av det jeg trenger fra http://www.sinclairintl.com/

Link to comment
Share on other sites

Det er jo egentlig ikke kammeret som bestemmer hvilken bøssing du trenger, men diameteren på hylsehalsen når kula er satt i.

 

Du bør ha en hals som er minst 0.01 mindre enn kammerhalsen, og velge en bøssing som gir passe kulehold, dvs 0.01-0.04 mindre enn halsdiameter med kule satt. Bøssingen bestemmer kuleholdet og dette trenger etter min erfaring ikke å være så forferdelig hardt.

Kjører du med friflukt trenger du kanskje mer kulehold for å unngå soting. Ingen fasit her, bare ulike meninger.

 

Redding har nettopp endret sin anbefaling til å velge bøssing 0.01 mindre, mot tidl 0.02".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Coooool!! :wink:

 

Blir spennende å høre hvordan humøret er etter test.

Denne Saueren har jeg også hørt om, av eieren selv...........og jeg ga ham en liten skole for at han ikke kunne holde kjeft mens jeg gjorde meg ferdig med ett prosjekt, før han plasserer et nytt i mellom øra mine. Blir bare kål detta!

Kan ikke ha for mange kalibre på benken samtidig..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er ei 6BR pipe som ble kamret om med en pacific brotsj med .272" neck og .102" freebore, montert vektor munningsbrems og lakkert spy/signalgrønn med duracoat. Ser ut til å gå så bra at eieren nå vil ha ei pipe til for å trene så gromtuten ikke slites ut.

 

...jasså, da skjønner jeg hvem som har skylda :wink:

 

Regner med eieren skal ha deg til å kopiere arbeidet. Kjenner du ladningene? Går ut fra at det ikke er fabr. Norma da disse har neck som neppe går inn i "kammeret ditt"?

 

Kan nevne at norma fabrikk ammo går fint i kammer gravd med denne brotsjen. Hadde endel diskusjon med PTG ang valg av brotsj, og .272 var den trangeste halsen som ville funke uten å måtte dalle med dreiing av hylser mm. Og det er akkurat plass nok til at man slipper dalle med slikt.

Link to comment
Share on other sites

Første lille luftetur i dag. Mest for litt løpsglatting.

 

Litt mateproblemer som jeg tror skyldes patronen mer enn rifla, men det får jeg sjekke senere.

 

En femskudd på 100 m med litt vertikalspredning. Trolig pga variasjon i rekylopptak. Gruppen bestod av 2 separate hull. Totalt 11 mm.

 

Så en femskudd på 200 m. En utdrager som åpnet gruppa til 19 mm, men 4 av skuddene på 11 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

2x3skudd på 300m på hhv. 29 og 35 mm er siste nyhet...

 

Men: Normahylsene er tynnvegga, og jeg måtte ned i .269 på bøssingen for å få godt nok grep om kula. Små muligheter for å frese hals, og ingen tightneck i mitt kammer.

 

Litt på siden, men btw: Vet noen om forskjellene ml. Bergers VLD match og hunting? Testet ekspansjon på matchkula Norma lader med, og den var tydelig - langt tydeligere enn f.eks Scenar. Planlegger å benytte Normas fabrikkladninger for å ta et et skadet rådyr på foringsplassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...