Jump to content

åte til mår. honning fra butikken.


chrissi504

Recommended Posts

lurer på om det går ann å bruke honning i fra butikken som åte eller må jeg ha honning fra en bi røkter.

 

jeg såg en mår rett bak huset en dag så gikk hen bortover mot skogen og. jeg satte opp fellen min borte i skogen men har aldri fått noe er det tegn at den ikke holder seg der selv om jeg så den en gang? kan det være at min pinne opp til fella er litt for lang oppe mot åpningen på fella-?

Link to comment
Share on other sites

Honning fra butikk fungerer.

Noe jeg pleier å gjøre, er å koke opp honningen i en kjel, slik at jeg får noe som kan ligne et "honningkonsentrat".

 

Lukten blir mye sterkere av dette.

Har tatt en 4-5 mårer på dette. :D

 

Smart, du fjerner også litt vann ved å koke opp honningen, jeg vil i tillegg anbefale deg å bruke lynghonning, den lukter bedre, i tillegg finnes det noe som heter sable oil ha en liten dråpe på en bomuldsdott, putt denne inn i en film boks (slike små sylinderformer til fotofilm), uten korker heng denne ved fella i fri luft, denne lukter såpass sterkt at måren ikke klarer å unngå å gå innom for å sjekke, da finner den åte i felle og viops så sitter den der

Sable oil tror jeg Oppdal har

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det villreinjegeren, langvind.no selger Sable Oil :)

 

Hvorfor ikke lage ditt eget åte med flere ingrendienser ? Kok opp lynghonningen, ha i : Litt raspet løk og skogsbær....

Funker det også :wink: Mange ting mann kan lage sammen med lynghonning fra butikken. En jeg kjenner har også gode resultater med lynghonning og drops (kongen av Danmark) blandet sammen under koking.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at mange av oss bruker skraphonning o.l. fra birøkter er så enkelt som at denne er billig/gratis mens butikkhonning er dyrt.

Når det gjelder lukt er det mulig å få kjøpt honningolje som lukter rimelig kraftig. Jeg har skaffet meg slik, men ikke testa den ennå. Diverse luktestoff finnes også i et utall varienter til priser som er mye lavere enn de norske: Carman canine call koster 300 hos jakt og fangstbua, 4,50 dollar her..

 

http://www.nwtrappers.com/catalog/categories.asp?cat=10

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner har også gode resultater med lynghonning og drops (kongen av Danmark) blandet sammen under koking.

 

Anis er jo kjent for å være en slager for å få måren inn, og istedet for drops kan en like godt kjøpe anisdråper.

 

Vil tro at vaniljedråper også fungerer, og hvorfor ikke slike oljer fra duftlys - blomsterlukt, eple osv...

 

ser for meg en god test - ti feller med ti forskjellige honningblandinger på samme sted - hvilken fanger best i løpet av sesongen...

Link to comment
Share on other sites

Er selv birøkter og vet at den honningen som lukter sterkest er lynghonning . Når man koker opp honning som er krystalisert ,altså smørgul , vil den gå tilbake til flytende form som når den ble slynget ut av rammene og er mere brun på fargen. Honning inneholder 18- 21 % vann. Er vanninnholdet over 22% vil den begynne å gjære og blir ubrukelig som menneskemat, men er aldeles ypperlig til mårfeller da den lukter enda mere enn vanlig lynghonning. Det er denne honningen man oftest får kjøpt som skraphonning. Blander man også i bivoks fra ferdig utbygde rammer får man en deiaktig masse som er grei å håndtere i fellene.

Har forresten ca 40 kg stående av denne skraphonningen om noen skulle være intressert

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg gjør følgende til mitt mår åte: Tar ca 1 liter honning og koker opp. Deretter knuser jeg 3 poser med aniskrydder som jeg har kjøpt på coop, samt en pose med kongen av danmark. Koker dette opp og lar det ligge mens jeg skrur av plata.

 

Når det er ferdig heller jeg dette oppi isbokser eller tuppervarebokser. Deretter tilsetter jeg agnet mitt som "impregneres" med denne blandingen. Agnet mitt er : 2 fikener som er presset sammen og knyttet med en snaretråd i en vedsekk som jeg har klippet opp.

 

Dette fungerer veldig godt. Jeg kliner også dette på stammen av treet der fella henger. Jeg har brukt firstprice honning og Xtra honning med stor suksess...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...