Jump to content

.22 lr eller .17 hmr


mortwe

Recommended Posts

Skal kjøpe meg et våpen til litt mer uformell treningsskyting og jakt på kråker, ender, duer, ryper etc. Mest trening egentlig, men greit å kunne plaffe ned noen kråker på hytta, laksand i elva eller å ha en rifle i sekken på fjellrypejakta.

 

.22 er vel det åpenbare valget og lurer litt på en cz 452, men jeg synes at det er litt lite anslagsenergi i en .22. Dvs. innenfor 50 meter betyr det vel lite, men ser for meg at det er litt vanskeligere å treffe (og drepe) på litt lengre hold, spesielt hvis det blåser litt.

 

Har derfor litt lyst på en .17 hmr. Litt mer trøkk i det kaliberet, men så koster patronenen mer da (ser ut som om de ligger på ca 4 kr stykket). Noen som har noen erfaringer med .17?

Link to comment
Share on other sites

min .17 hmr kommer om noen dager nå :D

Jeg vurderte .22 lr, men jeg kom fram til:

*ammoprisen var ikke så viktig da jeg kommer til å bruke børsa til jakt, mindre plinking.

 

*Jeg vil ha mulighet til å skyte vilt på over 100 meter, noe som bli vanskelig med .22lr.(med .17 hmr kan du strekke deg til 150 meter,avhengig av forholdene)

 

*Man kan ikke skyte dyr på harens størrelse eller større med .22 lr, dette synes jeg var svært viktig siden jeg har planer om å jakte både rev, gås og andre større arter der man trenger litt mere kraft en .22lr. Med .17 hmr kan du skyte alt småvilt,men seff ikke rådyr.

 

*Du får v-max samt mange andre hurtig ekspanderende kuler til .17 hmr, så du kan avlive predatorer garantert humant ved godt treff.mulig du får dette til .22lr også, men det er vertfall SVÆRT vanskelig å få til Norge.

 

og patroner til .17 hmr koster mellom 2,50 og 3 kroner :wink:

Link to comment
Share on other sites

ville tatt 22lr

har jaktet mye med salongrifle og den funker utmerket på småvilt som kråker ender osv

en kompis kjøpte i høst en marlin i 17hmr

ble ikke serlig imponert.

kjøper ei 22 før ei 17hmr for å si det sånn

når det er vindstille er sikker 17hmr'n et kanon våpen

men oppi fjellet der det bestadndig er vind fra en eller annen kant så blir det håpløst

Link to comment
Share on other sites

kjøper ei 22 før ei 17hmr for å si det sånn

når det er vindstille er sikker 17hmr'n et kanon våpen men oppi fjellet der det bestadndig er vind fra en eller annen kant så blir det håpløst

Så du mener altså at 22lr tåler mer vind enn 17hmr?

Det er jo så feil som det går an å få det.

Link to comment
Share on other sites

nå tar du feil, lille venn :wink:

 

finnes sikkert en sånn vind kalkulator noen plass, jeg fant ikke.

skriv kulevekt, og fart på kula . og BC (?).

du vil se at .17 hmr har betraktelig mindre vindavdrift en både .22 lr og .22 magnum.

 

fordi: Kula er lita og har høy hastighet ; vinden har liten flate å "dytte" på. siden hastigheten er stor vil den i tillegg ha liten tid å dytte på prosjektilet, før kula treffer målet.

 

men uansett er ingen rimfire kaliber noe bra kaliber i mye vind, men kom ikke å si at .22 lr takler vind bedre en .17 hmr :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en quad med løp i 17hmr, .22wmr og .22lr, og en browning halvauto .22lr. Til jakten er 17hmr overlegen. Allikevel er det sånn at om jeg måtte velge en, ville det blitt 22lr. Fordi jeg plinker mye, og det er den absolutt viktigste treningen. Og kjempegøy! Jeg skyter 22lr sammen med min gutt på 13, har kjøpt et duelltre (selvanviser) som vi bruker til å konkurrere mot hverandre. Det har gjort at jeg har blitt MYE bedre til å skyte stående... Til ren jakt er 17hmr bedre, men jeg kan egentlig ikke tenke meg så mange jaktformer hvor ikke en 223 er enda bedre.

Ikke misforstå, jeg synes 17hmr er et kult kaliber! Stor splatteffekt og morsom tomatskyting for eksempel :mrgreen: . Men det er en relativt spesialisert patron. 22lr er generalisten i dette segmentet. Kan brukes til det meste, og er sinnsykt billig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en .22 på meg tror jeg. Ammo er svært billig og lett tilgjengelig og skal jeg være ærlig med meg selv så er det i all hovedsak for treningskyting at den anskaffes. Greit å kunne ha et våpen som ikke smeller alt for mye og som kan bruker utenfor skytebaner uten at man får politiet på nakken. Og en cz 452 med et kurant kikkertsikte blir ikke dyrere enn ca 6000,- og til den prisen kan man evt. anskaffe seg en .17 senere hvis lysten dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...