Jump to content

Noen som skal bytte klasse i Jaktfelt pga nye regler?


BigBore

Recommended Posts

Har faktisk ikke reflektert over det, men når du nevner det så burde jeg gjerne bytte til JA. Jeg bruker ikke spesialklær så det er kun riflevekt og forstørrelse som har holdt meg i sporter. Når jeg i tillegg har skutt meg ned igjen i Sporter B så kan jeg vel like godt melde overgang til "De grønne"... :mrgreen:

 

Men jeg må nok veie riflen med ulike kikkerter og dempere først. Den har visst lagt litt på seg de siste årene, i likhet med eieren. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har sterkt vurdert å bytte i fra A til JA, nå når min 202 med Z6i holder de nye kravene.

Noen andre som vurderer det samme?

 

 

Ja ja mister....så du har endelig funnet ut at du ikke kan slå meg, og vil bytte klasse..... Kunne godt tenkt meg det samme sjøl faktisk. Men jeg skulle ønske det var som i pistol skyting. At det var våpenet som var klassen, ikke bare skytteren. Der er det jo klasser for div våpen og også klasse inndeling etter ferdighet i hver klasse. Funker som f.... Og tenk så herlig å kunne gå et par runder på samme stevne.

 

Du har ikke postet noen kuler fra årets elgjakt.....noen spesiell grunn til det?? Hahahahahahaaaaa (veldig intern) Bigbore får forklare hvorfor han ikke har noen kuler å by på i år.

Link to comment
Share on other sites

jaja hvis du tror det er lettere og hevde seg i jakt a så trur du feil. Har ei rifle ståene her jeg og så jeg kan melde over gang til JA men det er lettere og skyte bra i sporter.

Er ikke enig i på langt nær alt som angår NJFF,men jeg har ikke tenkt og melde meg ut enda,Dem har da jammen vist handlekraft nå når dem har gjort endringer i jeger klassa, det hadde jeg nesten ikke trodd at ville skje. Men det viser seg at grasrota som bestemmer når alt kommer til alt, og dem som jobbe på hvalstad er ansatt av oss medlemmene for og gjøre en jobb og slik skal det være. Nå som boj har tenkt og kjøre på njff sitt system så blir det likt, men slik som boj har vært så burde jammen njff kopiert boj, da hadde det blitt perfekt :P:idea:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer sterkt å gi f*** i alt som har noe med NJFF å gjøre... Årsak: Se signaturen min...

 

Hehe, fint noen for opp øya å sier fra, kall det hva du vil, men uansett så skyter du på levende dyr...Tror du lever litt i en fantasi verden, der du er helten og er helt feilfri.....

Tror du hadde vært tjent med å skrive med en litt "sløvere" blyant..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sterkt vurdert å bytte i fra A til JA, nå når min 202 med Z6i holder de nye kravene.

Noen andre som vurderer det samme?

 

 

Ja ja mister....så du har endelig funnet ut at du ikke kan slå meg, og vil bytte klasse.....

Du har ikke postet noen kuler fra årets elgjakt.....noen spesiell grunn til det?? Hahahahahahaaaaa (veldig intern) Bigbore får forklare hvorfor han ikke har noen kuler å by på i år.

 

Jeg banker deg i ALLE klasser... Også i pistol...

 

I jakta hadde jeg nok med å holde styr på deg og fikk ikke konsa om jakta...

Link to comment
Share on other sites

Sant det Hypr...

 

Her har MS (metalsilueten) gjort det enkelt og praktisk. Ved tvil skal de kunne tre et 4" rør på innsiden av klærne... Enkelt og praktisk.

 

(edit; jeg tror det er 4", kan være 3" også?)

 

 

Termodressen og Sorel på beina så jeg ikke fryser vettu...

Link to comment
Share on other sites

Sant det Hypr...

 

Her har MS (metalsilueten) gjort det enkelt og praktisk. Ved tvil skal de kunne tre et 4" rør på innsiden av klærne... Enkelt og praktisk.

 

(edit; jeg tror det er 4", kan være 3" også?)

 

 

Termodressen og Sorel på beina så jeg ikke fryser vettu...

Hadde vært greit det, for å ivareta sikkerheten på standplass ;-) Skjønner egentlig ikke hvordan enkelte klarer å puste... :shock:

 

Men, kommer nok ikke til å skifte klassa. Sauer'n ligger noen gram høgere (blir kanskje litt lettere om jeg pusser børsa..?), og trives i sporter.

Men synes mye av reglene til NJFF begynner å ta kaka.

 

Hadde litt høytlesning tidligere i dag, og jeg skjønte det som at en arrangør kan, ved søknad til fylket, ha en egen FB-klasse, altså en dameklasse for dem som skyter i B.... Jøjje meg, når er det nok?

Jeg begynner å få nok - slå i sammen hele 'driten'!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja...

 

Det heter vel og i reglene at arrangør KAN slå sammen klassene A og B, og JA og JB ved premiering, og E-klassene. Hvordan vil dette praktiseres? Opplyses det i terminliste? Egen stevneinvitasjon? annonseres det i det hele tatt?

Hvorfor gi mulighet til enda fler klasser, for så å lage færre ved premiering?

NJFF er så flinke når det gjelder regelverk, asså!

Link to comment
Share on other sites

ja nå er jeg enig pocher, det er alt for mange klasser slik det er. lag ei sporter og ei jakt klasse og nå i likestillinges tid så må kvinnfolka skyte sammen med oss mannfolka. og pensjonist klasse er greit ved fylte 65år. da blir det lettere og holde oversikt og mindre premieutdeling, ikke at folk gidder og vise arransjør og utøvere den honør og vente på den. er jo nesten så alle deltagere skal ha premie slik det er i dag. ER DET RIKTIG

Link to comment
Share on other sites

Enig at dameklassa burde tas vekk; hvilket kjønn du har spiller ingen rolle i skyting.

Det gjør absolutt ikke det.

Men så lenge det er såpass med klasser, bør det være en rekrutteringsklasse med fritt utstyr.

Skal man prøve seg i skyting så bør man få bruke det utstyret man har eller får lånt seg, enten man har børse som er 4,9 kg eller 5,1.

 

Men jeg synes NJFF jobber litt imot dette, ved at de lager nye regler hvor arrangør kan sende søknad til fylket om å ha en FB-klasse... Er det i det hele tatt noen som vil skyte i den klassa?? Neppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
FK-dressen skulle v? forbudt..... :mrgreen: Gir ALTFOR mye st?.... :mrgreen::mrgreen:

hehe hvorfor ikke bruke tid på egen klasse en og bry seg med det en ikke har peiling på da,det er jo flere klasser og det er grunder for at det har blitt det, jaktfelt er ikke lenger bare jakt trening. dette har faktisk blitt en hard konkuranse gren for dem som ikke har fått det med seg. du kan så klar tjene på og bruke skytterjakke og bukse, men ser da mange som ikke bruker det og dem fyller løypa, hva med dem da, skal vi nekte dem start da? di beste vinner uansett hvor en så mye en surver over regler.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg mener at det bør bli en regelendring på børsene til folk. Det er så innfernalsk mange med spesiallaga børser som holder kravet i jegerklassen på fluefittehåret. Veit denna reglen blir vannskelig å håndheve, men jeg mener de som stiller med spesiallaga børser i Jegerklassene jukser i forhold til gamle Hans med Mauser'n sin.

 

Jeg skyter i Sporter klassen med spesiallaga børse til å skyte i Jegerklassen, men som sagt. Jeg gidder ikke å jukse, så da skyter jeg i den klassen jeg EGENTLIG hører hjemme i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikkje uenig i denne påstanden.

Jeg for min del kunne vore regelendringa foruten, mitt våpen var over vektgrensa etter gamle regelen med veldig få gram. Om eg fjerna reima og veldig få gram med treverk hadde den vore i jegerklasse, men det brydde eg meg ikkje om.

No derimot er eg der med god margin og siden eg ikkje trener og bruker våpenet til jakt synest eg det er helt greit å bytte, har heller ikkje kikkert som er spesielt egna heller (max x10 og grovt retikkel).

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det bør bli en regelendring på børsene til folk. Det er så innfernalsk mange med spesiallaga børser som holder kravet i jegerklassen på fluefittehåret. Veit denna reglen blir vannskelig å håndheve, men jeg mener de som stiller med spesiallaga børser i Jegerklassene jukser i forhold til gamle Hans med Mauser'n sin.

 

Jeg skyter i Sporter klassen med spesiallaga børse til å skyte i Jegerklassen, men som sagt. Jeg gidder ikke å jukse, så da skyter jeg i den klassen jeg EGENTLIG hører hjemme.

 

nå er det vel ikke juks om børsa veier 4999g og du har et avtrekk som holder vekta. du kan jo ha hva det er av kikkert bare du overholder max 12x

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6x45, enten skriver du dette for å lage debatt eller så er du helt på jordet. Ingen skal bli anklaget for å jukse i jaktklassen så lenge de faktisk følger oppsatte regler. Jaktklassen består av A,B og C, så de fleste "gamle Hans med mausern" skyter oftest i B eller C. De fleste med spesialbygde jaktfelttrifler ender fort opp i jakt A, og der er pinadø nivået i toppen så bra at de kan danke ut mange i sporter A også. Det er nettopp disse 3 klassene som gjør at folk med alskens utstyr kan hevde seg i sine respektive klasser. Det er jo også noen som hevder seg i toppen i jakt A som bruker en mer standard jaktrifle også, så de beste er vanskelige og tukte okkesom! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det bør bli en regelendring på børsene til folk. Det er så innfernalsk mange med spesiallaga børser som holder kravet i jegerklassen på fluefittehåret. Veit denna reglen blir vannskelig å håndheve, men jeg mener de som stiller med spesiallaga børser i Jegerklassene jukser i forhold til gamle Hans med Mauser'n sin.

 

Jeg skyter i Sporter klassen med spesiallaga børse til å skyte i Jegerklassen, men som sagt. Jeg gidder ikke å jukse, så da skyter jeg i den klassen jeg EGENTLIG hører hjemme i.

 

HALLO!! Jeg har lest mye tull her inne men dette tar jaggu kaka! Gratulerer! :)

 

Folk som hevde seg i de forskjellige klassene vil alltid handle/bygge utstyr som er optimalt for det det skal brukes til. Slik er det i alle konkurranseformer, men å kalle dette juks blir absurd så lenge man holder seg til regelværket!

 

Som sakt før, de beste er best nesten uansett ustyr. Om du hadde gitt en av de beste skytterne i landet en gammel slarkemauser med 12x kikkert så hadde han fremdeles vært i toppen! Når du blir teknisk god nok og innehar de grunnleggene skyteferdighete, og rutinen så er det mellom øra 99% av resultatet sitter. Om dette ikke hadde passt deg Mr. 6x45, blir lobotomering ditt neste glimrende forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vurdert å bytte klasse selv fra A til JA, da spesielt i jaktfelt. Men dette er ganske enkel fordi jeg begynner å bli litt lei av å sy meg inn i den kondomdressen som jeg er helt overbevist om at har krympa de siste åra.. På jaktfelt kan det fort bli et lite stykke å gå også, og jeg må vel snart si meg fornøyd med titler og premier i skapet. Så jaktfelten blir mer og mer en sosial ting for min del. Møter mange kjente, og koser meg i skogen rundt løypa, da blir det litt unaturlig å gå som et fugleskremel bygd av europaller og bruke 1,5 minutter på å sette meg på krakken..

 

På elgen blir det noe annet, skyter uten bukse der, og slenge på seg jakka før man går inn er ikke noe speielt problem. Dessuten skal jeg bli Norgesmeser i kl A for første gang nå :lol:

 

Ser noen av dere ikke er fornøyd med klassene, noe jeg føler jeg ikke burde komentere videre her, men at det bør lages en egen klasse for rekrutering er jeg i mot. Vi har allerede tatt hensyn til dette med de klasser vi har i dag. Vi har klasse F (som jeg mener vi ikke må fjerne, fordi det ligger en "trygghet" for mange noe forsiktige damer her.) Blir du som F skytter for god (idiotisk formulert, kommer ikke på noe bedre) rykker du over respektiv åpen klasse. Er du en herremann som bare ønsker å prøve dette, kansje låne deg noe utstyr, ja da skyter du i JC.

 

Værst er det etter min mening for juniorer, der har det skjedd en vanvittig utvilking de siste årene! Nivået i juniorklassene har tatt helt av (les totalresultatlister fra diverse NM), noe som selvsagt er veldig bra! Jeg synst det er sinnsykt morro å se småtasser ca like lange som våpnet skyte bedre en "erfarne" jaktfeltskyttere foreksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...