Jump to content

Blanding av dachs og basset ? Oppdatert m/bilder. Navn?


Kjetil-A

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har (som sikkert noen av dere har fått med dere) en dachs som ikke er veldig jaktinterressert kan det virke som. Derfor har jeg lyst å ha meg en valp som jeg kan trene opp selv (hun jeg har fikk jeg når hun var 2 1/2 år). Det har nå dukka opp ett kull med blanding av dachs og basset. Begge har stor jaktlyst og har blitt skutt mange rådyr for, og begge har et godt gemytt såvidt jeg forsto. Det siste er viktig da jeg har en liten gutt på snart 5 mnd i huset.

 

Hva mener kammerfolket om en blanding av disse to rasene? Er det en blanding dere tror vil kunne fungere?

Hvilken pris ville dere gitt for en slik valp? Han skal ha 2500,-

 

Kjetil A.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått en runde til med meg selv - og ikke hoppet på det første og "beste".

Hvorfor er det et blandingskull om begge foreldrene er fenomenale jagere? Ikke planlagt parring? Eller er det "lettvint" å parre slik for å unngå raseklubbenes anbefalinger?

 

Du kan få en strålende jakthund. Men om den blir knallgod - hva mer?

Fremtidig avl er utelukket (synes jeg)

Deltagelse på jaktprøver og utstillinger er uteluket..

 

Jeg ville heller sett nøye på hva jeg var ute etter, hvilken rase passer best til mitt bruk (antall dyr, størrelse på terreng, snømengde, type våpen)

Så - startet jakten på interessante kombinasjoner/kull på gang..

Link to comment
Share on other sites

Dette kullet er ikke planlagt. Han som eier dachs tispa var sikker på at løpetiden skulle komme noe senere, og derfor hadde han bikkjene sammen.

 

Jeg ønsker å bruke bikkja på jakt og i all hovedsak på rådyr, samt at den må gå bra sammen med familien + en hund til. Fremtidig avl er ikke veldig viktig for meg.

 

Kan jeg ikke ta noen som helst prøver med bikkja? Drevprøven? Ferskspor? Blodspor?

Link to comment
Share on other sites

En kammerat har en slik blanding(strihår dachs og en eller annen basset). Den brukes på rådyrjakt og er veldig jaktlysten. Hans hund er også en veldig rolig og grei familiehund. Han har to små barn og det går helt fint ilag med hunden.

 

Det er ikke alle som har behov for en anbefaling fra raseklubbene, ei heller behovet for videre avl, jaktprøver eller utstillinger.

Om du kun har tenkt å ha den for jaktas skyld og som familiehund uten å ta alt det andre så nøye så tror jeg nok du kan bli fornøyd med en sånn blanding.

Link to comment
Share on other sites

Basseten tar nok med seg veldig mye godt gemytt inn i den fortausmixen, familievennlige raser som det er. Hvilken bassetrase forresten, petit?

 

Personlig synes jeg at et slikt kull ikke burde blitt distribuert/solgt, da de renrasede trenger de ivrige og gode hundefolka vi har i norske skoger. Jeg ville valgt en renraset hund, men skal ikke ta den diskusjonen her. :wink:

 

Du kan nok få bikkja registrert som ettersøkshund ja, men kan ikke stille på utstillinger eller drevprøver.

 

Forøvrig hadde det vært artig å sett bilde av disse skapningene, jeg prøver å danne meg et bilde i hodet mitt, men det er så mye rart som dukker opp! :lol:

Link to comment
Share on other sites

...

 

Det er ikke alle som har behov for en anbefaling fra raseklubbene, ei heller behovet for videre avl, jaktprøver eller utstillinger.

.

 

Jeg tenkte på arvelige sykdommer, bittfeil osv som man lett kan "omgås".

Riktig nok blir det utavl i høyeste grad ved en slik kryssning, men man kan fortsatt få med seg noen defekter.

 

Når det gjelder at man ikke har behov for avl, prøver og utstilling, så kan det hende at behovet oppstår - dersom man skulle få en knall hund. Og da bør man jo være sitt ansvar bevisst. Ved å NOX-registrere kan du jo få en ettersøkshund, men drev- og utstilling er utelukket.

Er enig i det som er skrevet av Ranger, det er stort behov for engasjerte valpekjøpere hos de anerkjente rasene.

Link to comment
Share on other sites

Det er en blanding av korthåret svart dachs og en petit basset. Begge jager i ca 1-1 1/2 time, og det er blitt skutt endel rådyr for begge. Dachsen er enda ung, og han begyntye å bruke den mot slutten av forrige sesong. Det ble da skutt tre dyr for den, og det er tilnå skutt tre dyr for den i denne sesongen. Jeg glemte å spørre om hvor mye det er blitt skutt på basseten.

 

Personlig synes jeg at et slikt kull ikke burde blitt distribuert/solgt, da de renrasede trenger de ivrige og gode hundefolka vi har i norske skoger. Jeg ville valgt en renraset hund, men skal ikke ta den diskusjonen her.

 

Hva skal man da gjøre med dem? :wink:(Avlive?)

 

Mitt behov i en hund er som sagt primært to ting, å ha en som er brukenes til jakt og en som også passer inn sammen med familien. Når det kommer til utstilling er dette noe som er lite viktig for meg. Det eneste jeg synes er litt dumt er at jeg ikke kan ha den med på drevprøve, men kan gå veien via blodspor i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt behov i en hund er som sagt primært to ting, å ha en som er brukenes til jakt og en som også passer inn sammen med familien. Når det kommer til utstilling er dette noe som er lite viktig for meg. Det eneste jeg synes er litt dumt er at jeg ikke kan ha den med på drevprøve, men kan gå veien via blodspor i stedet.

 

øhh... to ting, jakt og familie? du har jo alt en sofa hund, trenger ikke en til, du skal ha en ren jaktmaskin, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Det beste svaret vil du nok få fra eiere av slike skapninger. Vi som har reinrasa hunder og tenker konnkuranse og avl vil neppe gi noe positivt svar. Bare tanken på at konkurranse faller bort er jo nok til at saken er uaktuell.

 

Det er en stoor jobb å få frem en god jakthund og lykkes du er det jo morro å ha mulighet til å kunne dokumentert arbeidet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig hadde det vært artig å sett bilde av disse skapningene, jeg prøver å danne meg et bilde i hodet mitt, men det er så mye rart som dukker opp! :lol:

 

De samme tankene dukket opp hos meg også.. Tenk deg en dachs med bassethound-skinn... Og ører!! Dette MÅ jo bare bli en DASSET

 

Kan trådeier sende en pm hvis det er fler igjen i kullet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om ønsket er å ha mest mulig premieringer, og kunne dokumentere en god jakthund kan jeg godt forstå at de som er intresert i dette rynker på nesen når det er snakk om blanding. Og det skal sies at jeg har en ren dachs fra før av også (som jeg naturligvis ikke bytter ut).

 

Jeg sitter sitter litt å lurer på hvordan en slik bikkje blir seende ut selv. Tok et lite søk på google etter basset/dachs hybrid og denne siden dukker opp. http://www.dogbreedinfo.org/basschshund.htm Basschshund :lol: Artig navn. Det er noen bilder der også, men går utifra utseende kommer litt ann på type basset og dachs som blir parret. I mitt tilfelle er det som sagt snakk om petit basset og korthåret svart dachs.

 

Rino Hals, du har PM :)

Link to comment
Share on other sites

Basschshund000_0481.jpg

 

Basset Hound/dachs-mixen (Basschshund) har iallfall et nydelig hode og uttrykk! :D Blir nok mer pels når det er petit som er blandet inn ja. :wink:

 

Lykke til med prosjektet, og er kriteriene dine at det skal jage godt i skogen så kan det hende du blir svært fornøyd. :D La oss få følge med videre, gjerne at du har denne tråden om bikkja i framtida også. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ett av de viktigste kriteriene mine og jeg håper jeg blir fornøyd :D

 

Jeg skal holde dere oppdatert på hva som skjer her fremover. Skal også få lagt ut noen bilder når kullet er født og valpen er i hus :mrgreen:

 

Takk for alle svar, synspunkter og tips til nå :)

(Om det er noen med flere synspunkter eller erfaringer på denne mixen så gjerne fortsett å post!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kan bli en knall mix. Ikke vær redd for å prøve.

Begge rasene er gode alternativer for en rådyr hund.

Gleder meg til og følge utviklingen.

Jeg dumpa over en mix av laika og dachs en gang. Prøvde og slå kloa i den, men noen andre kom meg i forkjøpet.

 

Jeg vil bare henge meg på xo. Denne mixen/rasen må kalles for en Dasset. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen forutsetning for å gi trådstarter noe godt råd.

Men dersom vi ser jakthundavl i litt større perspektiv så er vi alle avhengige av at flest mulig er lojale mot det gode arbeidet som drives av entusiastiske jakthundfolk. Det drives et målrettet og langsiktig arbeid som jeg synes alle jegere kan ta seg råd til å støtte. Kjøper man en bastard er man på en blindvei uansett hvor god hunden er, med en rasehund kan man føre gode egenskaper videre og bidra til at det generelle nivået på våre jakthunder øker.

 

Jeg synes alle som ønsker å jakte med gode hunder skal være med på dugnaden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen forutsetning for å gi trådstarter noe godt råd.

Men dersom vi ser jakthundavl i litt større perspektiv så er vi alle avhengige av at flest mulig er lojale mot det gode arbeidet som drives av entusiastiske jakthundfolk. Det drives et målrettet og langsiktig arbeid som jeg synes alle jegere kan ta seg råd til å støtte. Kjøper man en bastard er man på en blindvei uansett hvor god hunden er, med en rasehund kan man føre gode egenskaper videre og bidra til at det generelle nivået på våre jakthunder øker.

 

Jeg synes alle som ønsker å jakte med gode hunder skal være med på dugnaden.

 

Spørsmålet mitt blir da, skal valpene bare "kakkes" når de blir født da?

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel hundeavl vært kynisk utvelgelse helt siden steinalderen.

 

Fra mitt ståsted så vil ikke et udokumentert og uplanlagt kull tilføre oss noe som helst.

 

Så fra ditt ståsted da bør valpene som diskuteres her kakkes når når de blir født, ok.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel hundeavl vært kynisk utvelgelse helt siden steinalderen.

 

Fra mitt ståsted så vil ikke et udokumentert og uplanlagt kull tilføre oss noe som helst.

 

 

Jo, de kan gi meg, deg, og mange flere en god jaktkamerat. Om jeg skulle hatt en hund til jakt, og det "dukker" opp en blandingsrase som er knallbra, så hvorfor ikke..

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjetil...

 

Kan ikke la være å kommentere tanken din om en ny jakthund.

 

For vel 10 år siden bestemte jeg meg for jakthund. Etter mange runder havnet jeg på dachs. Måtte ha en hund son minimum jagde 1.5t og maks ca. 3t. (tenkte jeg da) . Ønsket en lettstelt dachs og havnet på korthår.

 

Mine kriterier var helt klare:

- Kunne dokumentere via stamtavle meget god drevlinjer, helst tre generasjoner bakover.

- Godt gemytt.

- Kunne vise greie utstillingslinjer. (Riktige proposjoner for å kunne yte maks og brukes for jakt og muligheten for å ta

dachs`n til jaktchampionat)

- Utfra disse kriteriene ha alle forutsetninger for å kunne få en god jakthund.

 

Med dette som grunnlag var det bare å lese gjennom litteratur og lage selv en mal for opplæring fra valp-til ferdig jakthund. Noe jeg har fulgt (nesten) til punkt og prikke med begge hundene mine. Er av den oppfatning at det arbeidet du legger ned det første og andre leveåret får du igjen for resten av tiden med din hund. (spesielt første året).

 

 

 

Så er mine tanker til deg :!:

- Hvorfor ikke satse på rene linjer der du kan få dokumentert god drevlinjer bakover. (For meg er det langt fra nok at eier

sier at mor og far jager godt. Slike uttalelser er subjektive for hva en mener er bra)(Forøvrig higer mange etter å få solgt

blandingshunder og setter ned prisen i desperasjon etter å få solgt)

- Hvis du får til en meget god jakthund er det veldig gøy å kunne ta den opp til drevprøver og campionat (noe du ikke kan

med en blandingshund)

- Hvis du får til en meget god jakthund spolerer du mye av muligheten for avl med en blandingshund.

- En blandingshund godkjennes ikke til utstilling eller drevprøver.

 

 

Mitt råd. Se etter gode dokumenterte drevlinjer så har du er mye bedre utgangspunkt for å få til en god jakthund. Husk at det er en hund som du skal dele mange år med og ha det mye morro sammen med.....

 

Mh Raymond.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vi har mange forskjellige hunderaser til jakt er nettopp kryssing av eksisterende raser.

Mange har blitt til ved tilfeldige tjuvparringer som har gitt hunder med veldig gode jaktegenskaper. Eierne har blitt begeistret over disse hundene og fortsatt med avl for å beholde disse spesielle egenskapene.

Renraset hund er vel et litt drøyt begrep. Det betyr vel egentlig at en blanding er godkjent av kennelklubben.

 

Hvis en person ikke har ambisjoner om å starte på jaktprøver eller drive med avl godkjent av kennelklubben, kan man få like gode jakthunder av blandingsavl.

Innavlsprosent som mange raser sliter med er helt fraværende.

 

Hva gjør Guttapåskauen med renrasede valper med små utstillingsfeil? Slår de ihjel?

Jeg for min del er glad for at disse mange ganger havner hos jegere som kun er ute etter en god jaktkammerat.

 

Forresten er vel dachsbracke en blanding mellom basset og vorster.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Mia (Raymond)

 

støtter hunden jeg, når den først har blitt satt til verden er det bedre at den havner hos en som jakter enn at den blir en

problemhund for noen som ikke kan gi den det den trenger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en person ikke har ambisjoner om å starte på jaktprøver eller drive med avl godkjent av kennelklubben, kan man få like gode jakthunder av blandingsavl.

Innavlsprosent som mange raser sliter med er helt fraværende.

 

Hva gjør Guttapåskauen med renrasede valper med små utstillingsfeil? Slår de ihjel?

Jeg for min del er glad for at disse mange ganger havner hos jegere som kun er ute etter en god jaktkammerat.

 

Dette er hovedgrunnen til at jeg tenker alternativt fremfor "ren rase". Jeg har ingen interesse av verken utstillinger eller forskjellige prøver. Eneste grunn for meg til å ta eksempelvis drevprøven på en hund for meg er for å kunne få den godkjent til ettersøk, men der kan jeg gå om blodspor veien som jeg forstår alle typer blandinger har mulighet til. Jeg har stor forståelse for at de som dyrker hunden som hobby og holder seg til sitt "merke" ønsker å holde rene linjer, men for meg er ikke bikkja i seg selv noen hobby. Den skal være en jaktkompis som jeg naturligvis ønsker skal være god, men det er helt uavhengig av antall premieringer den har.

 

Og som et par skriver, men som ingen svarer på: Hva skal da gjøres med de hundene som ikke er "ekte rase"? Skal de taes livet av så snart de blir født eller vil det kanskje være mer fornuftig å sørge for at det er mennesker som er interressert i hunden og ønsker å bruke dem som kan ta hånd om valpen?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Kjetil :D

 

Du har en hund som ikke vil jage eller søke fra deg. Da mente jeg at det er mere fornuftig av deg å finne gode drevlinjer enn å stole på at en hundeier sier at hundene jager godt. Disse hundeselgere finnes det nok av. For all del, du kan få en knallhund fra kryssninger :D

Å dra denne debatten så lang som å ta livet av hundene er ikke et tema for meg engang og en total avsporing fra trådstart :cry:

 

Ønsker deg lykke til med valget :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Simplex skrev:

Hva gjør Guttapåskauen med renrasede valper med små utstillingsfeil? Slår de ihjel?

Jeg tipper at de færreste ekstriørdommere er kapable til å plukke ut valper med små utstillingsfeil, så jeg vil nok også slite med det. Hvorfor skulle jeg ha interesse av å avlive dem, hvilken relevans har det for denne tråden???

 

Forresten er vel dachsbracke en blanding mellom basset og vorster.

Nei, det er ikke det.
Link to comment
Share on other sites

Å dra denne debatten så lang som å ta livet av hundene er ikke et tema for meg engang og en total avsporing fra trådstart :cry:

 

Er vel ikke noe avsporing, faktum er at hvis ingen vil ha disse valpene fordi alle skal ha renrasete, hva er alternativene? Det er ikke alle som bryr seg om utstillinger og diverse prøver, det er opplevelsene i skogen som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Mia (Raymond),

 

Ja, jeg er klar over at det er en sjangs for at selger lyver over bikkjene sine. Nå bor heldigvis selger ikke veldig langt fra meg, og han er aktiv i jaktmiljøet her nede på sørlandet. Jeg kjenner han ikke og har ikke hilst på han før idag, men han virket som en oppriktig kar som ikke var ute etter å pynte på sannheten. Og i tillegg selger han kun til jegere. Jeg var å hilste på dachsen hans i dag, og det virket som om hun hadde et meget godt gemytt. Jaktmessig er jo vanskelig for meg å vite noe om, men klart så kan jeg spørre om regnr i nkk og sjekke på eventuelle premieringer der. Petiten skal jeg avsted å hilse på neste uke en gang, og har trua på det det møte også skal bli hyggelig.

 

Jeg har jo allerede en renraset dachs idag som jeg ikke får til å fungere :cry: , og jeg kommer fortsatt til å prøve å få henne til. Så henne kvitter jeg meg ikke med :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjetil.

 

Blir sikkert bra det. Håper du får god jaktvenn for livet.

Trenger du "oppskrift" for opplæring fra valp til jakthund har jeg laget en liten kokebok. Lyktes veldig bra med mine hunder ved å følge kokeboken. Sender den jeg hvis int.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en blandings av dacks og basset. den er snill som dagen er lang og jager rådyr som bare det nå. ser ut som en bola dacks med stor henge ører og grove labber,og et losmål som er knall. faren er godkjent ettersøks hund med topp stamtavle-mor er basset (normandi) er det vel dem heter di som er brune.den var det også bra stamme på. kjøpte den på braskeredfoss av en optretter der som hadde og sett over en løpetid. ga 1500 for han og angrer ikke en dag på at jeg kjøpte han. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det at raseklubbene kanskje skal være glad for at noen vil ha blandingshundene. Den dag i dag er det godt kjent at en del opdrettere driver hard avl og en del raser er plaget av feil/skavanker på valper. Om alle skulle hatt en reinraset hund og ingen ville hatt blanding,ville pågangen hos opdrettere vært så stor at problemet bare ville økt.

 

Å er en da ikke opptatt av utstilling,videre avl osv så er det fullt mulig å få til en bra jakthund og familiehund ut av en blanding.

Link to comment
Share on other sites

Trenger du "oppskrift" for opplæring fra valp til jakthund har jeg laget en liten kokebok. Lyktes veldig bra med mine hunder ved å følge kokeboken.

Hei Mia, har du mulighet til å legge ut den kokeboka di i en tråd? Enten denne :arrow:viewtopic.php?f=7&t=22058 eller i en ny tråd? Det kan være lærerikt, jeg er alltid ut etter tips og nye synspunkter på innjaging. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja. Kan lage en ny trådstart imorgen. Nå er det leggetid etter en liten rusletur med dachs`n. Sto og peip ved beina mine her :D

Trenger du "oppskrift" for opplæring fra valp til jakthund har jeg laget en liten kokebok. Lyktes veldig bra med mine hunder ved å følge kokeboken.

Hei Mia, har du mulighet til å legge ut den kokeboka di i en tråd? Enten denne :arrow: viewtopic.php?f=7&t=22058 eller i en ny tråd? Det kan være lærerikt, jeg er alltid ut etter tips og nye synspunkter på innjaging. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en blanding av strihåret dachs og petit basset som så ut som en bolet dachs, den var en jakt idiot som jaget time på time. Hun var en kose hund av dimmensjoner hjemme og det var broren å. Faktisk hele kullet på 5 ble over gjennomsnittet av jagere!

Må vurder en slik selv tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...