Jump to content

30-338


308 Sako

Recommended Posts

Sikkert noen som har necket ned en .338LP til .30..

Men slik du skriver det .30-338, så tenker jeg på ei .338winmag hylse som er necket ned.

OTS har ei som er kjent for "snauflaterifla" omtalt i media og hvis jeg ikke husker helt feil(?) så var den opprinnelig Jørund Lien sin.

Link to comment
Share on other sites

Slik som du skriver det så er det mest sansynlig villkatten basert på .338WM som Jørund gjorde kjent som snauflaterifla. Patronen er så å si identisk med .308 Norma mag. Den var tidligere ute enn .300WM og har noe lenger hals. Kommer en sak om .308 Norma Mag i neste Vapentidingen hvor slektstreet er ramset opp og avbildet.

.30 versjonen av .338 lapua heter .300 Lapua og er laget som fabrikkhylser. Samme er gjort med den litt kortere .338 Norma som nå også kommer som .30 versjon. Begge er brukt på langhold i USA.

 

.30/338 kan dekke en byge vilkatter, du må ha mere innfo for å vite hva det er snakk om her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei rifle i dette kaliberet og har brukt denne siden midten av 90`tallet et greit antall elger er nedlagt og rådyr samt bever har fått sitt en tiur på topp ble effektivt feid ned en gang også.

 

Børsa er ei flott Sako AIII pipa er litt ukjent fabrikat, men har levert varene så langt.

 

Dette kaliberet er helt på nivå med .300 winmag og .308 Normamag. I mi børse gir 74 grains MRP 920 m/s med ei 180 grs Swift A-frame. Dette er nok full gass++, men presisjonen er optimal med denne ladningen.

 

langholdspatron så det holder, men de er jo andre også - min er litt sær på krutt, stort sett bare MRP som går bra.

 

Morsomt kaliber som ikke alt for mange har, og jeg skal skifte pipe på min snart ( har skutt ca 3000 skudd) og da blir det rustfritt og samme profil/fluting som Sako finnlight

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...