Jump to content

gammelt krag krutt..


Ole_Netland

Recommended Posts

der har dukket opp en rød metal boks med krutt med merking "6,5mm krag jørgensen v25m 745m/sek"

 

noen som kan si noe mer om dette kruttet? kan det brukes? har vært lagret bra så skal ikke være noe problem der. og, for å få den gitte farten, med hvilken kule og hvilken ladning?

 

dersom denne boksen halvfull av krutt kan ha noen verdi for noen av dere så si i fra, finner sikkert noe å bytte i. jeg kan egentlig tenke meg å bruke den opp for tar bare plass her ( og passer ikke inn i skapet med de andre kruttboksene pga størrelsen)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en boks av Raufoss ballistitt krutt. Ladevekt for 9 g kule pleier være 2,3 g, varierer selvfølgelig litt fra lot til lot.

Kruttet er ganske lagringsstabilt, og dersom det lukter ok og ikke har klumpet seg vil det nok kunne brukes.

Ballistitten har høyere flammetemperatur og er ikke progressivt, derfor gir det mer utbrenning i løpet og langt fra makshastighet i kaliberet.

Ballistitt av denne typen var "standardkrutt" i 6,5 for Krag frem til rundt -65, og var i bruk paralellt med NC krutt i endel år etter det også.

Link to comment
Share on other sites

okay, så da skal dette kruttet være fult ut brubart i ja, kruttet ser bra ut, lukter bra og har hatt et bra lager sted. 2,3gram ja, 35,5grs på 9 grammeren, går ut fra dette er moderat ladning etter som at det er for krag. får se om jeg ikke lader dette kruttet med noen litt lettere kuler bare for morro skyting da. er jo ikke noe vits å lagre det enda lengre.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke engang vurdert å teste dette, gammelt krutt bør og skal ikke brukes. Spar heller en 300 kr og kjøp deg en kruttboks som er ny. og som er riktig i forhold til hva du skal bruke det til.

Ditt gamle krutt ville jeg helt ut p bakken i ei stripe og brent opp. Blir en fin liten flamme av det...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tipper kruttet vil fungere - men hvorfor ta sjangsen. På 90 tallet, tidlig i min jaktkariære ble det lurt på meg en box n133 - kruttet så normalt ut på toppen men når jeg kom litt ned i boksen var det "forstøvet". Brukte kruttet til en del patroner til jeg fikk overtrykk, kunne gått galt.

Link to comment
Share on other sites

der har dukket opp en rød metal boks med krutt med merking "6,5mm krag jørgensen v25m 745m/sek

 

Du vet vel selv best hvor dette kruttet har dukket opp fra og om du kjenner historien på boksen. At kruttet er i god stand er en ting, men kan du være 100% sikker på at kruttet er det det utgir seg for på boksen?

Selv er jeg meget skeptisk til å ta imot krutt fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Røyksvakt krutt har normalt svært god holdbarhet, har det blitt lagret i en metallboks og det ikke er tegn til korrosjon i boksen (eller mystifistisk lukt) burde det være helt brukbart. Vær klar over at kruttet likevel kan ha endret egenskapene noe, så bruk sunn fornuft når du prøver deg frem.

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg når jeg ser tråder her inne om at noen finner en slant med gammelt ukurant krutt er at: Sett at dere virkelig finner godladningna og skyter deres tilmålte 2-300 skudd med denne. -Hva nå? Blir mye leting gjennom gamle kragskytteres loft og kjellere før dere finner mer.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nemmen, for all del prøv og kos dere! Greit, jeg er nok en kynisk fyr, men det var ikke meningen å ødelegge for noen. Prøvinga er jo nesten hele moroa, men jeg vet bare med meg selv at jeg ville utviklet neglebiting og flakkende blikk dersom VihtaVuori tok N130 ut av produksjon :wink:

 

EDIT: Men når jeg leser gjennom forrige innlegg én gang til, så ser jeg at det ikke er et konstruktivt innlegg som kan diskuteres rundt, men snarere et spark i leggen slik jeg nok har for uvane å komme med smått. Det beklager jeg.

Sannheten er nok at også jeg ville prøvd en flaske med one-of-a-kind-krutt, til tross for skuffelsen når det ble tomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...