Jump to content

Stabilitet på lange hold.


KnuteriK

Recommended Posts

Sitter og leker med noen ladninger, og diverse kuler med høy BC, og kikker litt på JBM sin kalkulator. Ser at kula mi nærmer seg seg sub hastighet ved ca 1500-1600 meter, avhengig av hvor hardt jeg lader patronen.

Hva skjer egentlig når kula ikke lenger er supersonisk? Begynner den å bli ustabil, eller vil den fremdeles spinne med spissen først? I teorien skal den vel begynne å avvike fra "banen", men i praksis, hvem vet dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Lader i sub hastighet til 30.06 sjøl, og det er mer utfordring å stabilisere lange kuler i denne hastigheten. Men når jeg snur kulene og lader de bak frem, får jeg kjempepresisjon og kulene stabiliserer godt.

Men jeg har selv skutt på 2000 m med 300 winmag, og hullene har vært helt runde.

Det jeg selv tror angående spørmålet ditt er jo mer presist kulene dine er lagd, jo lengre går de før de begynner å slingre.. Men kula er jo tyngst bak senter, og da er det logisk at de vil kulbutere når rotasjonshastigheten blir for lav.

Men tror nok at kulene gir runde hull i skiva på 2000m med ditt våpen også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I teorien skal kula di fly "point first" til den stopper i mot noe. Det fins noen få unntak.

 

Slik jeg har forstått det er det enkelte kuler; mest kjent Sierra MK168gr i 7.62, som tumler @ langt hold, typisk 8-900m. pga. for lav dynamisk stabilitet. Dette inntreffer pga. at trykksentret flytter seg når kula kommer inn i transsonisk hastighet.

Dette har lite med statisk stabilitet å gjøre, men er gjerne en egenskap ved kula.

 

folk har skutt med både 6.5-284, .308, diverse .300mag, .338mag og tom. .223 @1500-2000+m uten problemer, de treffer præriehunder f.eks. (etter noen skudd...).

Teorien går forresten på at presisjonen skalerer med flytid, ikke avstand? Det er vanskelig å måle da vindavdriften skalerer med kvadratet av avstanden, og allerede @12-1300m(EDIT:300m) begynner å bli bra uhandterlig.

 

Det er veldig vanskelig å spotte skyting på 1500m, forbausende mye vanskeligere enn @1200, og selv har jeg aldri sett noen skyte med noen fornuftig presisjon @1500m. 12-1300m derimot er fullt håndterbart (samling på ei bildør :roll: ) med 6.5-284, x55 og tom. 6.5x47L, som vel må være solid subsonisk på 1200m? .338LM funker og bra der...

 

Men @16-1700m må en stille omtrent 3 ganger så mye som ved 1000m, og rigger flest slipper opp for klikk allerede ved 1200 omtrent. Hva slags sikte bruker du?

 

Ser du er frustrert over at tabellen ikke stemmer? Prøv/sjekk:

- er klikkene på kikkerten virkelig så store som det står, er 1cm @100m === 1cm?

- tar du hensyn til temperaturen når du skyter, både utgangshastighet og luftmotstand endres med temperaturen, mer enn de fleste tror.

- Har du rett utgangshastighet

- har du rett BC

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leker med noen ladninger, og diverse kuler med høy BC, og kikker litt på JBM sin kalkulator. Ser at kula mi nærmer seg seg sub hastighet ved ca 1500-1600 meter, avhengig av hvor hardt jeg lader patronen.

 

Er dette et reelt "problem" ?

Er litt nysgjerrig på hvilket kaliber, kule og hvilken kikkert du sitter med...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med 6.5x65RWS, i ei Tikka med 57cm løp, stigning 1:8.

Kula er Lapua Scenar 123 grs, BC 0.574, utgangshastighet 970 m/sek. Siktet er en Zeiss 6-24x72 med 20moa Picatinny skinne. 0.5cm knepp/100 meter. Har 330 knepp til rådighet da siktet er skrudd helt i bånn, og går midt i på 170 meter. Holder på å få montert nytt 68 cm Hart løp nå og jeg håper at en økning på 11 cm på løpet, vil gi 20 sek/meter extra. Noen som vet?

 

Har skutt på 1350 meter med gamle løpet, på 60x40 cm stålplate, men variernde resultat pga vind, og dårlige tennhetter. Skal også kjøpe 200 nye hylser som skal veies og sorteres, dette har jeg ikke gjort på de første 200, som primært har blitt brukt til hjortejakt ut til xxx meter.

 

Det er ikke et reelt problem, Poacher, men jeg bare lurer på om det er fysik mulig å treffe noe etter at kula har gått under lydhastighet. Er jo litt artig å se hvor langt man kan sende denne lille klumpen :) Iflg JBM har jeg knepp nok til ca 1600 meter, men dette er på papiret. Hastigheten er da 325.8 sek/meter. Men som sagt, dette er på papiret, og må jo prøves.

Link to comment
Share on other sites

Det beste ville jo være å lade slik at kula ble subsonisk innenfor denne avstanden. Lade de til 4-500m/s ved munningen slik at de dropper under 300m/s før, feks 500m.

(Men det var sikkert det du mente, streken? :wink: )

 

6,5x65 er nesten identisk med en patron jeg har lekt litt med på 1200m, med godt resultat, i en Mauser, nemlig 6,5-06. Som forøvrig blir mye glemt når det ramses opp patroner her.... 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan få noen svar ved å lade ned, men du får ikke alle svar. Riflestigningen og hastigheten er det som gir omdreiningshastighet for å stabilisere kulen. Omdreiningshastighet avtar svært lite med avstand og gjør at kulen blir stivere i banen ved lange avstander, og det kan fremme ustabilitet. Det endelige svaret får du kun ved å skyte.

Finner du et blikk stille fjellvann kan du skyte på speilbilder og spotte treffene dine overaskende bra, ellers må du gå mye.

Link to comment
Share on other sites

Omdreiningshastighet avtar svært lite med avstand og gjør at kulen blir stivere i banen ved lange avstander, og det kan fremme ustabilitet.

 

Mener å ha lært dette et sted jeg også, Per. Så det støtter jeg meg til!

Så her er det mye som ikke kan simuleres eksakt tror jeg. Da må du samtidig øke til kjappere riflestigning ettersom farten synker da.....og da begynner dette å bli vanskelig.

Så, å skyte, er nok det beste. Men det er ikke flust med anlegg til å skyte på slike avstander, så lett blir det ikke. Og DA har du vindforholdene, trykket, temp, og alle andre variabler å kose deg med også.

Lykke til!! :wink::mrgreen:

Men jeg/vi vil veldig gjerne høre hva konklusjonen blir.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg får bare smøre meg med tålmodighet, får nok ikke tilbake børsa før over nyttår. Men da skal nye hylser ligge klare, ferdig sortert, kuler ligger allerede i skuffen og krutt skal bestille snart. Mulig jeg må prøve noe annet enn N15, hvilke kruttsorter matcher dette kruttet, og kan gi mer hastighet? Er ingen ekspert på krutt.

 

Jeg har tilgang til å skyte på 3000 meter, men det blir i slakk oppover/nedover bakke, uten at det gjør noe forøvrig. Skal poste her så snart alt er klart, samt få det filmet med kamera både på standplass og ved plata, så får vi samkjørt skudd og treff, flytid og "ding" lyden.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg må prøve noe annet enn N15, hvilke kruttsorter matcher dette kruttet, og kan gi mer hastighet?

 

Mere hastighet kan jeg ikke garantere, men N160, N165, N560, MRP, MRP2, Rhino 25 og 30, er noen av de jeg kommer på i farten. Men de har avvik, så du må prøve deg frem selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Omdreiningshastighet avtar svært lite med avstand og gjør at kulen blir stivere i banen ved lange avstander, og det kan fremme ustabilitet.

Jeg sitter her og leser "Applied Ballistics"... Der skyldes ustabilitet på langt hold på kulas form, så og si utelukkende. Det hevdes videre at lange kuler er mindre utsatt for dette enn korte?

Rotasjonshastigheten avtar forresten mer enn de fleste tror, overflaten har tross alt 2-300m/s, men det er riktig at den statiske stabiliteten øker utover i banen.

 

3000m..."ding-lyden"

Som streken sier "Gal mann", du er helt klart min type gærning også. Kanskje du skulle arrangere "3000m treff", så kunne vi få stemplet alle som møtte opp, som gode og gærne.

 

Prøv N570, eller MRP2. Ser jeg har hatt 140gr Amax oppi 925m/s med MRP2 - det finnes visst et Rhino-krutt som tilsvarer disse også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg på 1400-1600m, men ikke klart å spotte godt der gjennom egen kikkert. Det kommer til å kreve gode forhold, godt spotteskop og en dyktig spotter, hvis du skal klare å skyte 2000m ( eller mer). Hvis du er heldig med området finner du kanskje terreng som hjelper på å se nedslaget, så du kan korrigere.

Mitt inntrykk var at så lenge kula var supersonisk gikk det greit med spottingen, i grenseland gikk det dårligere. Men for all del, jeg stiller opp hvis du trenger frivillige til å lobbe kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg på 1400-1600m, men ikke klart å spotte godt der gjennom egen kikkert. Det kommer til å kreve gode forhold, godt spotteskop og en dyktig spotter.

 

Dette kunne du sagt direkte til meg, ikke via et åpent fora :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg på 1400-1600m, men ikke klart å spotte godt der gjennom egen kikkert. Det kommer til å kreve gode forhold, godt spotteskop og en dyktig spotter.

 

Dette kunne du sagt direkte til meg, ikke via et åpent fora :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg på 1400-1600m, men ikke klart å spotte godt der gjennom egen kikkert. Det kommer til å kreve gode forhold, godt spotteskop og en dyktig spotter.

 

Dette kunne du sagt direkte til meg, ikke via et åpent fora :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne du sagt direkte til meg, ikke via et åpent fora :evil::evil:

 

Det er jo bare det at når du kniper sammen feil øye når jeg skyter , da blir det liksom litt ujevne resultater.... :roll:

 

Fint bibliotek det der, mye av det samme pluss minus litt annet i hylla, gulvet, under stolen og på nattbordet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har 4 bøker i bestilling fra Amazon.com pluss den som ble beskrevet på forrige side, trenger å ta med litt litteratur når jeg skal på jobb igjen på mandag.

Vel, når jeg har kommet igang med skytingen, på hvilket hold det enn blir, så tar jeg gjerne imot besøk, er av den sosiale typen, har egen hytte i hagen der jeg kan installere gjester, så alt kan skje :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...