Jump to content

Linolje-blanding?


Apelars!

Recommended Posts

Jeg bruker 60% linolje og 40% Kinesisk balsamterpentin.Det er ikkje godt å få tak i sistnevnte men jeg fikk tak i med malerforretning som seldte utstyr til kunstmalere . Jeg bruker også å blande inn litt bivoks som jeg bruker på toppfinisjen (varmer i vannbad når jeg rører inn bivoksen)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet ditt genererer en del nye spørsmål. Det enkle svaret er ja, og nei. Det kommer an på hva du skal gjøre. Skal du gi en liten etterbehandling, eller skal du starte fra bunn på en stokk som er helt tørr? Har du kokt eller rå linolje?

 

Jeg har jobba mye med linolje både på børsestokker, og annet treverk, og kommer nok ikke til å bruke det særlig mye mer. Kjøp et bedre produkt!

 

En kortversjon: Hvis du absolutt vil bruke linolje, (går ut i fra at det er kokt det er snakk om) så bør den tynnes noe de første strøka, og gradvis blandes inn litt mer linolje. Prinsippet er at du skal få linolja til å trenge dypere inn ved å tynne denne. Videre er det viktig å påføre dette ”våttivått”. Du skal altså tilføre mer olje etter at denne har trukket inn i treverket, men før det tørker helt.Du skal ha olja inn, men terpentinen ect ut. Etter at olja har tørka vil det ikke trenger mer olje videre inn i stokken, og det er liten mulighet for å få mer olje til å sitte på det allerede påførte sjiktet.

 

Jeg har kasta de flaskene jeg hadde med linolje. Etter at jeg fikk forsøke Tungbaserte oljer bruker jeg kun det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til innholdet i Schaftol'n, bortsett fra det lille som er nevnt her:

http://www.schaftol.de/English/Directio ... r_use.html

Det inneholder "litt silikon" i følge teksten, og hvorvidt det forsegler treverket helt eller er ikke godt å si.

Det står forøvrig en del om vannbeising, sliping, og påføringsmetoder der.

60/40, blir i allefall tynt nok..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte stokkolje på Våpensøylen. Innholdsfortegnelse: Terpentin 98% drivgass 2% :shock: Verdens dyreste terpentin. 110,- for 150ml :evil:

Etter det så har jeg brukt kokt linolje blandet med terpentin 50/50 godt resultat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pleid å bruke rå linolje blandet med amerikansk terpentin, denne blandingen herder svært langsomt og trekker godt inn i treet.

Etter noen dager (uker) med rå linolje går jeg over til kokt linolje og terpentin, denne herder og danner en hinne som må tørkes vekk mellom hvert strøk. Etter noen dager med dette pusser jeg ned med stålull og legger noen strøk med Tung olje (kinesisk treolje) som sluttfinish. Dette er en gammel metode, og jeg vet ikke om den er optimal, men stokken er lett å fikse opp dersom den blir slitt.

Linolje alene er ikke tett mot fuktighet, men dersom treet er impregnert i litt dybde så trekker det mindre vann, og beholder farge og struktur.

Tung olje er tettere mot fuktighet og hardere når den er herdet enn linolje, den egner seg derfor godt som toppstrøk. Noen kilder påstår at Tung olje kan gi allergisk reaksjon hos enkelte personer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til innholdet i Schaftol'n, bortsett fra det lille som er nevnt her:

http://www.schaftol.de/English/Directio ... r_use.html

Det inneholder "litt silikon" i følge teksten, og hvorvidt det forsegler treverket helt eller er ikke godt å si.

Den er så fylt med tynner, at man trenger flaskevis hvis man tenker å mette en stokk. Har brukt den mørke, gir god farge, men til metting av treverket trengs noe med mere substanse, hvis man har tenkt å bli ferdig. Den evt miroskopiske mengden silikon har ikke hindret annen olje å trenge inn, for meg i hvertfall.
Link to comment
Share on other sites

Herdetiden er avhengig av mange faktorer. Hvilken linolje du benytter, tilsatt herder, hvilken tynner og lysforhold påvirker herdeprosessen vesentlig.

 

Noen erfaringer jeg har gjort:


  • Ubehandlet/(rå) linolje vil det ta år før er herdet.
    Terpentin forsinker herding vesentlig. Andre tynnere gir bedre finnish og holdbarhet.
    Herdere kan skaffes hos velassosierte kunstforhandlere, f.eks
http://artsupplies.mystore.no/
Tungoil gir ett lakkert utseende. En av Celco's møbellakk er mye kjappere dersom du ønsker en slik finnish.

 

 

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

Vanlig linolje kjøpt på fargeforhandler og terpentin i 50% blanding vil etter min erfaring gjennomherde i løpet av en ukes tid. Dette er linolje som er "fersk" fra nyåpnet boks.

Etter en stund vil herdeprosessen i oljen bruke opp de herdestoffene som er tilsatt og det som bli igjen er en halvseig guffe som nesten aldri herder. F.eks se på gamle linoljebokser.

Så de stokkene som har ligget i bløt i lengre tid, i en blanding som sikkert er en guffe, tror jeg aldri kommer til å få en varig pen finnish. Oljen kommer til å komme piplende sakte ut, og ødelegge den finnishen du har slitt lenge med å legge. Dvs stokken blir fort gråmatt og litt klibbete å ta på...

Kjemien bak hvorfor det bli slik er Elgen's spesialområde, så det tør jeg ikke å skrive noe om.

 

En mye bedre løsning er å kjøpe en flaske llinolje på en helsekost forretning. Denne smaker faktisk ikke så aller verst. Kok 1/2dl i 10-15 min for å få igang herdingen, utendørs! Nå den ha avkjølt seg, er det blitt litt sirup aktig i konsistensen. Tilsett avaromatisert (for luktens skyld) white sprit til at blandingen blir lett å påføre. Etter noen strøk tilsettes herder i blandingen som skal benyttes til neste strøk. En 2-3 dager er sånn ca passe mellom hvert strøk, så det er god tid å få børsa klar til jakta. Etter 10-30 strøk med avgnikking blir det en nydelig, slikematt overflate som er veldig holdbar.

 

Dersom du har det travelt, har jeg hatt gode resultater med Liberon finnishing oil. Riktignok tungoil basert, så det blir litt for blankt (etter min smak). Denne herder veldig raskt, så det må ikke gå for mange timer mellom vært strøk til å begynne med.

 

Dette var grunnkurs i finnish. For de mer intereserte finnes det flere gode bøker om ca emnet, f.eks The Secret Formulas and Techniques of the Old Masters av Maroger og Violin varnish and how to make it av Foucher.

 

 

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

Etter en stund vil herdeprosessen i oljen bruke opp de herdestoffene som er tilsatt og det som bli igjen er en halvseig guffe som nesten aldri herder. F.eks se på gamle linoljebokser.

Linolje herder ved at oksygenet i lufta polymeriserer fettsyrene i linolja. Eventuelle "herdestoffer" (sikkativer) virker ved å katalysere denne reaksjonen og blir ikke "brukt opp". Forøvrig er vanlig kokt linolje ikke tilsatt sikkativ, da ville det vært deklarert på boksen. Det du ser på gamle linoljebokser er at klinet på kantene har herdet, mens det nedi ikke har rukket å herde. Jeg tror du blander kortene litt her.

 

Forøvrig liker jeg linolje veldig godt hvis jeg vil ha en silkematt overflate som tåler mye vær før den må vedlikeholdes. Ren linolje er ikke egnet hvis man vil ha en blank finish, da må det annet lurium til. Og man må alltid tørke av det som ligger utenpå overflata før du setter bort trestykket, ellers blir det seigt. Uansett. Et gammelt triks for å få ei blankere overflate som beholder mye av slitestyrken til en ren linoljefinish er å bruke en 50/50 blanding av kokt linolje og blank Benarolje for de siste strøkene. Det blir ikke like fancy som en skjellakk-/linoljefinish eller en finish basert på Tung-olje eller annet "lurium", men finishen tåler mye mishandling før den må vedlikeholdes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...