Jump to content

Hva er "riktig" pris på Mauser m67?


roadmaster

Recommended Posts

Jeg har planer om å skaffe meg ei rimelig rifle i 6,5x55, og vurderer en m67 i god stand tilpasset baneskyting.

 

Det har vært noen m67 på Finn.no, men som på mye annet så har jeg mistanke om at prisene der er noe høye? Er det noen som våger seg frampå med antydning om hva som er en ok pris for disse riflene?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Ole Magnum i prisnivået på ein M67, men det er med den gamle stokken. Får du tak i ein med ein av dei nye stokkane (med skinne til reimfeste og justerbar kolbekappe og kinnstøtte) som vart godkjent etter at Saueren kom (ca 1990) kan du vurdere å legge i litt meir. Etter mi meining er 3000,- uansett max. Men du må sjølvsagt vurdere børsene individuelt - evt få hjelp av ein med tilstrekkeleg kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte i første rekke på den eldre utgaven uten justeringsmuligheter på stokken. Har planer om et prosjekt ala det som er presentert i en annen tråd på forumet. Regner med at det blir viktig å sjekke løpskvaliteten på m67 som er brukt på bane (pga mange skudd).

 

Andre svakheter eller ting som bør sjekkes opp spesielt på m67 før pengene skifter eier?

Link to comment
Share on other sites

Andre svakheter eller ting som bør sjekkes opp spesielt på m67 før pengene skifter eier?

Sjekk om den har stillbart avtrekkssystem. Før 1976/77 ble M/67 levert med modifiserte M98-avtrekkere. Etter den tida ble de levert med KVs egen, justerbare avtrekkermekanisme. Aktive skyttere monterte ofte Schultz & Larsen avtrekkersystem på våpna. Stillbart avtekk eller ikke utgjør gjerne noen hundrelapper.

 

Det ble brukt forskjellig pipeprofil på M/67 - eldre våpen hadde konisk pipe, vel 19 mm ved munning, fra midt på 70-tallet mer jevntykke piper, knapt 19 mm (lettere våpen). Hvis det ble skiftet pipe, ble det ofte montert S&L piper, jeg hadde en gang ei 21 ++-mm Sako-pipe, skikkelig sniper-profil!

Link to comment
Share on other sites

slike går fra ca 800-1000kr og opp til hva selgeren har samvittighet til å be om ;)

 

Om man uansett skal bygge om børsa til en "økonomisniper" er det viktigste tilstanden på løpet, å at den er i det kaliberet man vil ha.

Som nevnt tidligere, våpen fra før ca 1975 har orginalt M98 avtrekker å kan enda ha slik om ingen har bytta. Et justerbart KV/dansk avtrekk koster fort 4-500kr minst. Så finn en med justerbart avtrekk er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vel fått bekrefta mistanken om at prisene på Finn.no er "noget forhøyede". Har foreløpig ikke sett noen prisa under 3000,-

 

Jeg ser i et par tråder på forumet at kassene kunne vært bedre mht vridningsstabilitet. Fører dette til problem kun når det er tatt i bruk hel skinne ved montering av kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Ikkje meininga å kuppe tråden, men når vi er inne på det...

Kanskje eg heller skal satse på å bygge om ei gammal M67 til trening, jaktfelt og "semi-lange" hold. I staden for den Howa-pakken i .223 som eg går og lurer på...

Ufatteleg mykje meir moro å dille litt med det sjølv i staden for å berre pakke ut av øskja.

 

Kor mykje må eg rekne med å legge ut før eg har ein rigg som er råd å bruke?

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.. Får man m67 godkjent som dfs våpen? Isåfall er det bare i 6,5x55?

Kunne passet til både dfs og jaktfelt isåfall. Uten å ta plass i våpengarderoben.

 

du får M67 i kal 308w/7,62X51, 6,5X55 og 22LR godkjent til DFS skyting.

i tillegg kan du få M59 (nesten samme børsa) godkjent i 30-06 i tillegg til 6,5 og 308w.

Link to comment
Share on other sites

om du er medlem av dfs så får du nok M59 kal 7,62X63 (30-06) godkjent som banevåpen. Den er godkjent i følge kap 6, pkt 6.300 i skytterboka.

Men tror ikke det er mange av de igjen i det kaliberet. Noen er det nok.

 

Forresten er HV mauser (M98K-F1) godkjent for DFS skyting etter samme pkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...