Jump to content

Toppjakt - uerfaren skogsfugljeger søker råd


1939

Recommended Posts

Hvis du kunne velge på 'øverste hylle'

 

- Valg av våpen - rifle, kombi, drilling ?

- Valg av kalibre - 222, 223, 6,5 x 55 .... ?

- Valg av ammo - spesifikasjon 222, 223, 6,5 x 55 .... ?

- Valg av fabrikat/modell - Blaser, Heym, Krieghoff, Sako, Tikka .... ?

- Valg av kikkertsikte/forstørrelse - Doctor, Zeiss ..... ?

- Valg av montasje - ..... ?

 

Takk for gode råd !

 

/ Bjørn E Hansen

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg vil anbefale deg å klikke på "Søk" og søke på eksempelvis "toppjakt". På søkesiden er det greit å merke av for "Vis resultater som emner", da får du opp masse tråder om emnet. Hvis du i tillegg merker av for å søke i "Kun innleggenes emnefelt" så vil du bare få tråder med dette i emnefeltet. Som du kan se så er det ganske mye bra informasjon som allerede er skrevet om emnet.

 

Denne tråden her, hadde masse interessant:

 

viewtopic.php?f=14&t=16338

Link to comment
Share on other sites

Det blir denne:

02072009001.jpg

 

Penger ikke et tema så en "classic varmint" stokk i fin valnøtt istf. ballastankeret fra Choate, evt. en fiberstokk med tilsvarende design fra McM.

 

- boltrifle, helst valnøttstokk

- 223 for ultrakurant kaliber med nok "punch", og god ballistikk

- ammo, 80gr Amax foran 27grs VV N550 for 850 m/s (subsidiært 90gr Berger VLD foran 25.5grs N550, 820m/s), fabrikkammo Lapua Aficionado 69gr HPBT, 890m/s

- custom kasse og løp, - 50 eller 55cm løp, 1:7" stigning, liten låskasse laget for presisjon og små patroner, eks. Hansen eller Borden, Stiller eller lignende, Anshutz avtrekk

- Tysk kikkertsikte, 4-16 el. 6-24 x 56, x42 om den skulle KUN brukes til toppjakt, mrad klikk, og mrad retikkel, utvendige ratt - avstandskort i farger tapet på stokken.

- tiltet Ken Farrell M1913 skinne og ringer

- Til toppjakt, ingen demper, eller en bitteliten Atec for å ta brodden av smellet. Vanligvis har en tid til å dra på seg øreklokker, og om det ikke er folk til å høre på kan det like godt smelle.

 

K

 

 

Jeg har begynt på den, her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&st=0&sk=t&sd=a

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut fra mine meninger og fra hva jeg har hørt fra erfarne toppjegere i sverige er 6,5x55 mye bedre i forhold til 223. og liknende siden 22. kalibre ofte har en tendens til å "sprenge" fuglen ut fra hva jeg har hørt. Når det gjelder kikkertsiktet ville jeg brukt mye forstørrelse da det ofte kan bli drøye hold på tiur i topp ;) Har selv ei Tikka T3 og er fornøyd med presisjonen på rifla og ville neppe valgt noen annen fabrikat, men smaken er som baken :P

Link to comment
Share on other sites

Kombi, fordi:

Et rifleløp må du ha, og hagleløpet gir deg sjangser du ellers ikke ville hatt, f.eks fugl i luften, på kvist i i tette grana..

Jeg ville valgt kombi i kal 12 og 7x57R.

Pluss kikkert konstruert for hagleskyting dvs lang øyeavstand og stort synsfelt = lav forstørrelse/liten/lett/leupold f.eks.

 

normal_sabatti.jpg

 

"Reklame":

Over and Under hunting rifle-shotgun, Combinato, with smooth bore barrel on top, and rifled barrel in the bottom position. The compact action-receiver if forged and milled from a solid block of high strenght steel. The high precision barrels are made of the fines known Chrome-molibdenum steel, by the cold hammering process. Pistol grip stock in selected walnut. The firing mechanism is controlled by the standard trigger (no hair trigger).The calibers and the other balistics features are the same as described for the Master model:

Over and under hunting rifle-shotgun, combinato, with smooth bore barrel in 12 ga. and rifle barrel available in the following calibers:

9,3x74R o 8x57JRS o 7x65R o 7x57R o 6,5x68R o 6,5x57R o 6,5x55SE o 5,6x57R o 5,6x50R Mag. o 22 Hornet o 308 Win. o 30-06 Spring o 270 Win. o 25-06 Rem. o 243 Win. o 22-250 Rem. o 223 Rem. o 222 Rem. Mag. o 222 Rem.

 

http://www.sabatti.it/eng/framesetsovrapposticannemiste.htm

 

Brukt:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10802&prodid=11537

Link to comment
Share on other sites

Kan godt få kjøpe min Antonio Zoli 12/76 - .222 Rem. Fin på småvilt den. Sitter en Leupold European-30 1,25-4x20 på toppen. Den skal prøves på toppjakt så fort snøen titter frem.

 

Har mer lyst på rifle til toppjakt faktisk! Men jeg vil ikke ha noe annet enn .222 sjøl, gjerne en Sako Vixen eller CZ 527, Brno Fox eller lignende.

 

Hvorfor vil jeg ikke ha kombien min til toppjakta da tro?

Jo, fordi kikkerten har for lav forstørrelse. Den funker inntil hundre meter, men utover det blir retikkelet (på min) for grovt. Er tysk 4. Kan selvsagt bytte til annen kikkert, men det koster penger. Dessuten må jeg da bytte montasjen da den jeg har nå er fast. Løper ikke rundt i skogen med en stor kikkert da det ikke egner seg for raske skudd. Men pr akkurat nå får jeg bruke den som toppjaktrifle. Har dessverre ikke råd til både pose og sekk...

 

Kombi til toppjakt er egentlig ikke nødvendig. Hvor lett er det å komme på haglehold da? Har knapt noengang støkket fugl på snøføre sjøl, og i hvertfall ikke på brukbar avstand. Så den fordelen med både hagle- og rifleløp er ikke så viktig for min del i hvertfall.

 

Kaliberet synes jeg her helt fint. Norma fågel i .222 går 880 m/s og er laget for toppjakt. Hvorfor skal den sprenge fugl da? Tror mye annet sprenger fuglen og jeg, om man treffer bein feks. Dessuten er det uhyggelig billig å lade egne patroner til slik jakt. Klarer å lade nedi under to kroner skuddet om så skal være. Kule til ei krone, tennhette til tredve øre og krutt til ca 40 øre. Har en hylser fra før, ja da blir det billig. Skudd kan lades ned mot ca 800 m/s, og da er sjansen for sprenging enda mindre.

 

På Blocket.se står det ofte "toppfågelstudsare" til salgs. Mange er i .222, så dårlige tviler jeg på at de er på fuglen. .222 er også kanskje den mest presise fabrikkammoen på markedet i dag, og det teller jo det og. Noe jeg også synes er kjekt er at det er utrolig moro å skyte med. Rekylen er jo behagelig rett og slett.

 

Mitt førstevalg er da boltrifle i .222 med kikkersikte inntil 15x forstørrelse. Trenger vel strengt tatt ikke større enn 9x, men. Kjekt å ha likevel. Trenger en større forstørrelse enn 9 bør man vel strengt tatt la være å skyte og heller prøve å smyge nærmere. Det er da vel halve moroa. Personlig synes ikke jeg det er noe voldsomt moro å skyte ned en svart prikk på 230 meters hold. Større prestasjon å komme inn på under 100 for å ta den mener jeg.

 

Går du ikke for småviltkaliber ville jeg uten tvil ha valgt 6,5x55. Den er fin på småvilt, også er den lov på storvilt. Mindre påvirket av vindforhold og.

Link to comment
Share on other sites

svart prikk på 230 meters hold. Større prestasjon å komme inn på under 100 for å ta den mener jeg.,

Det er en større prestasjon og vel så moro. Men, selv klarer jeg likevel ikke å la være å skyte når jeg kommer dit at jeg mener sannsynligheten for å treffe er større enn sannsynligheten for at den blir sittende om jeg går nærmere. Iallefall der hvor en har en akseptabel treffsannsynlighet

 

230m på en fugl ala tiur, orrhane, storskarv, er ikke allverdens langt om en finner "a good lean" som skotten sier, og på 10-12x er det også langt mer enn en svart prikk, iallefall i et ordentlig sikte.

Det er dog langt nok til at en bør vurdere hvordan en finner den igjen om den ikke faller rett ned.

 

I kaliberdebatten, så tror jeg det er nesten uten betydning hva en skyter med, sålenge presisjonen er god nok på det holdet en hvil skyte på. En bør vurdere hvor kurant kaliberet er om en ikke lader selv, og bruke kuler som ikke eksploderer. Har faktisk skutt hønsefugl med både .22LR og 30-06, og sett rype skutt med både MP5 og AG3.

Det er selvfølgelig en fordel, men ikke nødvendig, å bruke kuler som har lav vindavdrift og gjerne flat kulebane, men laseren har gjort kulebanen forholdsvis ubetydelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har holdt på med toppjakt noen år, og kommet fram til at alfa og omega er ei presis og godt innskutt børe. Du før være helt sikker på at kula sitter der du peker. Kaliber og merke er vel ikke av særlig betydning.

Selv bruker jeg .308W og tofot (med lange bein). Kikkerten setter jeg på max, som er 12x. Jeg bruker en lett helmantel med ganske høy utgangshastighet, men det viktigste er at ammoen går godt i børsa di.

De fleste tiurer har jeg skutt på 100-130 meters hold. Lengste hold er 186m (jeg bruker lasermåler).

Jeg går med ammoen i lomma for å holde den varm. Slik at treffpunktet er likt det jeg skjøt den inn på i august.

Med presis børse, god ammo og lasermåler har jeg ennå til gode å bomme på en tiur (bank i bordet). Med .308w har dessuten alle fugler jeg har skutt vært fullt brukbare som menneskemat.

Jeg har laget en liten snutt som sier en del om å være på toppjakt. Den finnes her:

 

http://picasaweb.google.com/lh/view?q=t ... 2588609474

 

(pass på å klikke på "vis i høykvalitet" oppe i høyre hjørne, ellers blir det bare grøt)

 

Rettelse:

Ser ikke ut til at linken vil virke. Forsøk: picasaweb.google.com og søk på toppjakt. Der finnes kun 1 video.

Link to comment
Share on other sites

mitt tips: Tikka t3 hunter i 6,5'55 ladd med 49 gr N160, lapua trainer kule 100gr-6.5 gram, mitt i på 100m så har du ca 6-7 cm under på 200m jeg har skutt noen tiurer og orrer og viltet blir like helt når dem kommer ned bortsett fra 2 røde hull ett inn og ett ut :D

hvorfor dette tipset,,,,,, pga jeg har det selv og er superfornøyd :mrgreen:

 

kikkert så syns jeg 12 ganger er greit å ha,

 

men du bør også ha en god håndkikkert for den er det mye lettere for å speide etter svartfuger'n med, avstands måler er jo greit å ha,har det ikke selv,men kommer nok til å skaffe meg det etterhvert

Link to comment
Share on other sites

"Hvis penger ikke er et tema" -så kan man vel si jeg har den "ultimate toppjakt børse" utgangspunktet er ei veldig fin Sako AI originalt kammret for .222 men massesuggesjon fra et ikke navngitt internettforum bidro til anskaffelse av et Kriger løp som ble kammret i 6x45 -så langt, så vel.. denne går som ei stråle og samler innenfor 1" på 200 meter med tre skudd.

 

Men, det originale løpet i .222 gikk uforskammet bra og .222 passet mye bedre i magasinet enn 6x45 kreasjonen som er litte grann for lang. Orginalpipa fikk seg en runde med kapping og er redusert ned til 49 cm og en A-tec tmm6 sitter montert i tuten.

 

Fortsatt samler dette sinnsyke samlinger med det meste, men med Sierra 52 MK går dette ufattlig godt til et originalt bygge å være.

 

Men ingen toppjaktbørse er fullendt før optikken er valgt og her har jeg veltet meg i sikter.... :D Sikte nr. 1 Leupold Vari-xIII 4,5-14 x40 for toppjakt.

 

Sikte nr.2 Kahles 3-12x56 belyst retikkel for åtejakt på rev

 

Sikte nr.3 Zeiss C-serie 3-9x36 for dagjakt på rådyr.

 

Det som står forran nå er Optilock avtagbare for alle tre siktene.

 

På grunn av størrelsen på låskasse og ytelsene anser jeg denne børsa for den ultimate toppfuglbørse. -uansett !

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg hive meg på med ett innspill til tro...?

Jeg har spekulert lenge på toppjaktbørse. Har en 22-250, men den er et tungt og stort svin som jeg ikke tror jeg orker å bære med meg milevis innover de dype skoger etter tiuren. Presisjonsmessig og effektmessig tviler jeg ikke på at den gjør jobben. Det er dette med vekt og størrelse.

 

Derfor har jeg nå planlagt å kjøpe meg en Thompson Encore i kaliber 6 PPC. Jeg har god to på 6 mm kula og denne patronen generelt. Med 47 cm langt løp og en standard hausken vil den etter det jeg har funnet ut bli 99 cm lang og veier relativt lite. Stor magasinkapasitet trenger jeg ikke til dette bruket. Av kikkert vet jeg ikke helt enda. 3-9x40 er en kandidat. Det eneste jeg er ganske sikker på er at det vil stå en Z på siden av den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...