Jump to content

Lavvu: Rundbrenner eller ovn?


Join

Recommended Posts

Planer om noen jaktturer utover i desember og i sverige i januar. Av den grunn lurer jeg på innkjøp av "varmer" i lavvu. Det skal høyst sannsynlig trekkes med pulk, men ikke mer enn en kilometer eller to (i allefall for nå :wink: )

 

Er det noen som har prøvet rundbrenner i lavvu. Varmer de bra, og blir det levlig inne :?:

 

Fordelen med Rundbrenneren er lavere vekt, og at den tar litt mindre plass. Ulempen er at man ikke kan tette i toppen like godt, det vil si at endel varme vil forsvinne ut igjennom toppen, og nødvendigvis røyk inne.

 

Fordelen med ovn er jo et lukket varmesystem, som det kan fyres hardt i, men de er som sagt mer omfavnsrike og ikke minst tyngre.

 

Har også tenkt litt på POD parafinovn, men den er tung, må ha med drivstoff og jeg vet ikke om den gir nok varme i 20 minus. Fordelen er jevn varme uten å tenke på vedlikehold og vedhogst, samt at toppen kan lukkes så å si helt.

 

Noen gode råd og argumenter :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterhvert noen netter i Helsport Varanger 10 manns, og fyrer med Frisports store rundbrenner. Denne Lavvo`en har 2 skikkelige lufteventiler som gjør at du kan regulere trekken og fyre med døra igjen, så det fungerer vedig greit. Rundbrenneren gir varme som et lite, åpent bål og tilsvarende lys. Røykteppet ligger et sted mellom 1,3-1,6 meter over bakken. Veden MÅ være tørr, og kappet i små pinner, ellers blir det for mye røyk. Jeg har ikke prøvde dette under vinerforhold, et par kuldegrader er det kaldeste jeg har har hatt. Tviler egentlig på at det er noen god løsning i 20 kalde og har derfor også en feltovn stående i garasjen dersom jeg skal ut på vintertur.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt forsvarets vedovn for lagstelt i lavvuen min. Dette fungerer veldig bra! Jeg har noen ekstra piperød, slik at jeg får pipa ut av lavvien. Det røret som går gjennom åpningen i lavvuen har jeg 'isolert' med trelekter på utsiden, slik at røret ikke skal smelte lavvuduken. Jeg har også hørt folk si at det ikke er nødvendig å skjøte røret for å føre det helt ut, men jeg har ikke prøvd det selv. Jeg tror egentlig ikke det vil være noe problem med 'standard' lengde på pipa, for uansett vil det bare bli røyk helt øverst i lavvuen, i motsetning til hvis man fyrer bål, og røyken ligger en halvmeter over bakken.

Det blir ihvertfall betraktelig bedre varme fra vedovnen kontra bål.

Jeg kjøpte min ovn fra et forsvarsutsalg (direkte fra forsvaret) og da var prisen 500,- for ny ovn, og 200,- for brukt ovn.

(dette er samme ovn som endel sportsbutikker tar 2000,- til 2500,- for)

Link to comment
Share on other sites

Gjør deg selv en tjeneste, kjøp deg en skikkelig ovn først som sist, om du har råd til det så klart.

 

En røyklagt lavvo vil legge en demper på kveldskosen inne i lavvoen. Ved kjøp av ovn, er det ting å tenke på, jeg synes at den til Helsport fungerer bra, den har beskyttelsesrør rundt pipa(og den blir varm...) ut av lavvoen, og ikke minst en rimelig god gnistfanger. Det siste er viktig på ei pipe som går ut av lavvoen.

 

Har brukt en slik nå i to år, og det fungerer godt, også med rå ved, bare den ikke er for stor. Ta med deg ei lita hagesaks, slik at du kan klippe opp bjørkeriset, for det er fint å fyre med. Ta også med deg en dobørste. Pipa, og gnistfangeren må renses, helst hver dag/annenhver dag. For det sotes tett, spesielt gnistfangeren, og da får du dårlig trekk. Minuset er vekten, den veier nesten 14 kilo, men med pulk, skulle vel det gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Ta også med deg en dobørste.

Maken til Fanthomas takter :wink: . Toppen av en liten granbusk eller en kvist fungerer utmerket som "dobørste" :)

 

Vi bruker ovn, og det er til tider badstue tendenser inne i lavun. Eneste problemet er å regulere varmen. Men etterhvert så finner du ut hvor store kubber du skal ha i for å holde jevn temp!

Link to comment
Share on other sites

Har en finsk "Turbo-stove". Et u-landsprodukt som ble utvikla for å være vedbesparende i sentral Afrika. Det er ei dobbeltvegga stålbøtte med perforert innervegg og justerbar lufting i bunn. Man får derfor enslags konveksjonsovn. Denne fungerer nok som en rundbrenner, men det er som kjent viktig å velge ved med omhu. Gran og furu lager flotte gnister som lett perforerer lavvoduk, soveposer og hundepels. Tro meg - jeg vet! Bjørk, vier, rogn ol går derimot bra. Litt sot på duken er også vanskelig å unngå, samt røyklukta. Røyken slår ned med jevne mellomrom uansett om du har justert topphatten perfekt eller ei.

 

Til slutt et lite tips. Ta med en meter med alu-folie og legg under rundbrenneren eller ovnene for den saks skyld. Det forhindrer lokal, innendørs skogbrann.

 

God tur.

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

Ta også med deg en dobørste.

Maken til Fanthomas takter :wink: . Toppen av en liten granbusk eller en kvist fungerer utmerket som "dobørste" :)

 

 

Morsomt at du outer homofobien din, det er sikkert en grunn....

 

Til dere andre, dobørste er et godt hjelpemiddel, veier omtrent ingen ting, og får plass inni ovnen under transport. Det som brenner seg fast inni gnistfangeren har en tendens til å sitte godt, i hvert fall på min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Planer om noen jaktturer utover i desember og i sverige i januar. Av den grunn lurer jeg på innkjøp av "varmer" i lavvu. Det skal høyst sannsynlig trekkes med pulk, men ikke mer enn en kilometer eller to (i allefall for nå :wink: )

 

Anbefaler ikke rundbrenner, den holder ikke på varme og du får veldig fort gnist hull i lavoen din enn en vanlig lavo vedovn med pipe, Og blir veldig fort kaldt om med en rundbrenner. Når jeg har vært på turer hvor jeg kan ta med meg mye har jeg brukt Grillbrikketter(kull) som jeg fyller i Lavo ovnen føre jeg legger meg. Da holder varmen lenge, Men anbefaler på det sterkeste og ha med en røykvarsler i tilfelle av en eller annen grunn røyken skal trenge ned i lavoen..

Link to comment
Share on other sites

Har bodd ei uke i lagstelt (svensk?) med svenske forsvarets teltovn. Riktig nok på sommerstid, men temperaturen lå allikevel ned mot null. I bruk var den genial, innsmalingen i bunn gjør at veden brenner noe saktere, slik at den holder lengre på varmen, og beinplassen blir bedre om en skal være mange sammen. Har neppe godt av det i lengden, men den tåler også fyring med steinkull.... Skal si den ble rød og fin!

 

Jeg så den aldri pakket sammen, men jeg mistenker at pipa ikke går inni ovnen, som da må sees på som en bakdel. Om denne antakelsen er feil, så er det en knallovn!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lavvo uten røykplager...

 

Har funnet løsningen på røykplagene i lavvoen. Vi har kjøpt oss en pelletsovn som er som skapt til fyring i lavvo. Blir selvfølgelig mer å bære med seg, men vi går ikke så langt i og med vi har med små barn på våre turer, og da er det ikke noe problem.

Denne er super enkel i bruk og gir god varme, samt å lage mat på. Vil anbefale denne ovnen!

Er visst produsert i Sverige og selges hos http://www.gzon.no/shop

 

Petter

 

Skrevet det samme i en annen tråd...

Link to comment
Share on other sites

En god lavvuovn er tingen. Har i forbindelse med jobb å fritid ligget ute i fjellet i lavvo mange døgn. helsport sin vedovn er en fantastisk lavvoovn. Hadde selv forsvaret sin men kjøpte helsport sin etter å ha brukt den på jobb. Denne ovnen er lett å regulere å den varmer lenge! Er også meget fin å lage mat på så den er absolutt å anbefale. Hvis man vil bruke så mye penger på det selvsagt. Men hvis du skal ligge i Sverige å jakte i des/jan så trur æ den e verdt kvær ei krone :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest igjenom innleggene i tråden her, å har kanskje funnet løsningen?. Hva med å fyre med pellets i en rundbrenner?. Da får du varme, og slipper mye av den røyken du vil få med halv tørr ved. Etter noen år i forsvaret og noen lavo turer, så vet jeg at ovn er best, men på lengre turer utenfor allfar vei, er det umulig PGA vekta. Den pelletsbrenneren jeg så på bildet i linken lignet mye på en rundbrenner. skal en på fjelltur, er det jo bare å ta med en plastpose med pellets. Det er lett og tørt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt rundbrenner for siste gang.

Holdt på å ta livet av hele hurven.

Voknet heldigvis, og da lå røyken bare 10 cm over nesa til de som lå og sov.

Kjøp heller en skikkelig ovn først som sist.

 

Og for al del ikke bruk pellets, det er det vi gjorde.

De lå bare og ulmet.

Link to comment
Share on other sites

Om du har brukt pellets i en rundbrenner skjønner jeg at det ble problemer.. Pellets krever visst mye oxygen, derfor er det på disse gzon-ovnene laget "et rør" i senter av ovnen. Forhandleren forklarte at det er denne som gjør at disse ovnene fungerer så godt med pellets.

Ovnen vi har brenner utrolig rent og ryker overhode ikke. 2/3 av tiden, brenner den med flammer, så gløder pelletsen den siste 3/3. Så er jeg overrasket over hvor lite aske som blir igjen når den er utbrent. Uansett vi er fornøyd med ovnen :D

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...