Jump to content

Ullklær til frysepinne


Sakosekk

Recommended Posts

Er litt på søken etter noen skikkelig tykt ulltøy (ikke undertøy - heller mellomplagg).

 

Snakket med en kamerat som hadde kjøpt noe greier som han brukte mens han arbeidet i skogen, men han husket ikke hvor han hadde fått tak på dette.

 

Er det noen som vet hvem som selger det tykkeste, varmeste mellomplagget som penger kan kjøpe? Æ frys! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takker for svar! Presiserte nok litt dårlig hva jeg var ute etter i den forrige posten, beklager det.

 

Jeg skal bruke dette mens jeg sitter på villsvinpost, gjerne ned mot 15-20 kuldegrader og i 8-10 timer av gangen. Det er derfor ikke så mye undertøy jeg er ute etter, mer et mellomplagg.

 

Svettetransport osv. er ikke noe problem da det er å sitte rolig uten å bevege seg som gjelder :-)

Link to comment
Share on other sites

Enig!

Jib eller en lett dunjakke (tar liten plass i sekken) samt forsvarets o-p bukse (anna) som du knepper utenpå så fort du kommer på post. Hvis du i tilleg kjøper deg noe fotposer (magasinet selger NEOS), som er meget bra, blir jaktopplevelsen en helt annen skal du se :)

Har alltid med meg en lett poncho i tillegg, i tilfelle nedbør.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar igjen.

 

Jeg har yttertøy som fungerer meget bra. Jeg bruker dog 4-5 lag undertøy for å holde det verste av kulda ute, og det blir fort et voldsomt lappeteppe, spesiellt når man skal gjøre sitt fornødne der mitt på natta :-)

 

Et tykt og godt mellomplagg er derfor det jeg leter etter. Veldig mange som selger gode undertøy, og dette har jeg også noen varianter av, men savner det tykke mellomplagget.

Link to comment
Share on other sites

For min del bruker jeg OP-jakka (Jib'en) som mellomplagg. Når jeg kommer på post hiver jeg av meg ytterjakka (evt buksa), og tar på meg OP-jakken (evt OP-buksa), og så tar jeg på meg ytterklærne. Du føler deg som en unge i barnehagen, men det varmer veldig godt! Det er nå du er takknemlig for at ytterjakka er litt for stor og du har det som plommen i egget inni der.

 

De tykkeste fra woolpower har jeg også god erfaring med. Burker de på samme måte. Siden du skal sitte mye på post, vil jeg si heller dun enn ull. Ihvertfall om du har poncho/vanntette klær over. Topper du hele greia med en god jervenduk kan du egentlig ikke få det bedre :wink:

 

Edit: Husk at flere tynne plagg varmer bedre enn et tykt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke dette mens jeg sitter på villsvinpost, gjerne ned mot 15-20 kuldegrader og i 8-10 timer av gangen.

 

Hei,

Det er vel ulikt hvordan vi takler kulde uten å røre oss. Mine erfaringer med "langpostering" ned mot -15 sier at det hjelper ikke hvor mange plagg som pakkes på. Da er det svært viktig å få samlet føttene, og også skuldre/hender til tider. Å sitte nedi en varm rommelig 3-lags sovepose er det beste synes jeg. Nest beste en ekstra foret "jervenduk"(kan bli problem med lyd). I tillegg er det kjekt med bekledning som anbefalt ovenfor. :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt meg en slik strikkemaskin jeg også skjønner jeg - bare å finne stoffet man vil ha og legge inn bestilling :-)

 

Men kommer til å prøve den Nanok-saken i første omgang, så en jerven-duk på utsiden der, så får vi håper at det forskyver smertegrensen med et par timer.

Link to comment
Share on other sites

stillesittende aktivitet. Ellers er jeg storfornøyd med min mellomjakke i ull fra Woolpower.

http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article390120.ece

 

Kanskje noen har meninger om forskjell i varme på mellomplagg av ovennevnte -og Devold Svalbard ullgenser?

Dette skal være den tykkeste ullgenseren i ren ull fra Devol og koster ca det samme som Ullfrotte over - ca 1100,-.

 

http://www.devold.no/outdoor/default.aspx?menu=186&collection=177

 

Skulle ønske at Ullfrotte var like varm...(ser bort ifra fukt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...