Jump to content

Blank ammo


Venture91

Recommended Posts

ammoblank.jpgJeg lurer også på dette.

For de som vil gjette så legger jeg opp et bilde jeg tok nå.

På Pistol 8mm , sikkert samme på 9 så bruker fabrikkene en plasthette som går helt ned inni hylsa for å så

krympe på toppen, rødfis har en kuleform også ellers vil vel friflukten bli på 1cm+?

Denne 8mm er for startpistol med tilpasset kammer.

 

Lettere ser det ut til å være i revolver, her er bare hylsen klemt inn av et spesialverktøy, holder jeg den opp ned og banker så drysser det krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet noen slike for mange år siden i 38 spl med N320 (trur eg) og komprimert talkum på topp. Jeg har mistet evt. notater jeg gjorde da, så hvordan jeg vurderte trykket (eller om jeg i det hele tatt gjorde det) aner jeg ikke. Så jeg kan ikke gå god for idéen annet enn at det fungerte svært bra (smell og munningsflamme som 357 Mag) og ikke viste noen åpenbare tegn på for høyt trykk. Skal man gjenta forsøket vil jeg absolutt anbefale å starte svært forsiktig samt måle trykkring.

Link to comment
Share on other sites

Si fra om du finner en god måte å presse på, den burde iallefall være lik på alle så trykket blir likt.

Kan vel neppe bruke hylsene omigjen, formye pressing flere ganger så løsner vel små biter.

 

Edit: til under, flytende stearin oppi kruttet? flamme på ladermoomet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I westernsammenheng har jeg brukt svartkrutt og toppet med vått avispapir. Hadde da problemer med at hetta skle ut og låste tønna. Om man ikke skal skyte på noen neller noe, så er jo stearin/voks en løsning. Men det er i værste fall prosjektiler som kan være dødlige (Husk Brandon Lee)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt.

Har vurdert stearin, men er litt skeptisk til om den vil spre fragmenter. En annen ting jeg vurderer er silikon, men er også der usikker på om den kommer ut som en hel propp. og hva blir eventuelt liggende igjen i løpet? Det med å klemme sammen hylsene tror jeg ikke blir aktuelt. har ikke utstyr for det.

Link to comment
Share on other sites

utblåsnings hullet på toppen av startpistolene er faktisk grunnen til gangsta' style skytingen. Tidlig på 70 tallet ble det laget masse billig action filmer (aka Blacksplotation) i USA. Når de brukte strt pistoler i action sekvensene vred de våpna sidelengs for å unngå at medskuespillerene fik blåsten i trynet. Når så neste generasjon av Boys in the hood, vokste opp og så disse filmene kopierte de stilen, som igjen ble kopiert videre av de større tv og filmselskapene.

Life imitates art, art imitates life...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo vært innom denne problematikken før, uten at jeg har lyst til å gå nærmere inn på det...

 

Man kan lese og lære litt av en som er enda galere enn meg, her: http://bobshellsblog.blogspot.com/2008/ ... -ammo.html

 

Og det er et firma ved navn CH Tool&die som faktisk produserer verktøyet her: http://www.ch4d.com/

 

Bare husk at på dette området er det dårlig med fornuftige oppskrifter og til dels små sikkerhetsmarginer.

I mange tilfeller er det snakk om å reforme hylser som i utgangspunktet er for lange, da må disse glødes ut før forming.

For enkeltladere og revolvere hvor man ikke er avhengig av at patronen skal mate og kamre fra et magasin er det ikke noe problem å bare krympe halsen på en standard hylse.

Jeg holdt meg for det meste til Pyrodex i mine forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Eg har i nokre år lada lausammunisjon til fleire operaforestillingar. Eg har testa litt av kvart, og stearin- eller vokspropp er ikkje å anbefale. På 3-4m hald så gjekk proppa opptil ein cm inn i treverk, dette i ei 6.5x55 hylse så dette kan lett gjere skade på folk og fe. Det eg har gjort er å lade med svartkrut, type FFF e.l, og deretter putte ein liten dott med bomull i hylsa for å halde krutet på plass. Fungerar strålande, bra smell og t.o.m. litt dramatisk røyk, som gjer seg på f.eks. ei operaforestilling. Berre husk å pusse våpenet godt etterpå. Eg har ikkje testa denne framgangsmåten i handvåpen, men eg antar at det skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...