Jump to content

Hvordan få pelsen blank og fin


old-gun

Recommended Posts

Noen super oppskrifter på å få hundepelsen blank?

Bruker labb for nå og pelsen er ikke så verst, men det blir vel noen utstillinger etterhver, og da vil jeg self ha jenta penest mulig!

 

Tips gjerne om både for og andre remedier som kan hjelpe!

 

 

Takk

 

 

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Dette med for og pels finnes det vel ingen fasit på. Jeg gikk for et par år siden over til nettopp Labb, og hva pels angår så er det mye som skal til for å få meg til å bytte til noe annet for igjen. Jeg har to gordonsettertisper som aldri har vært så fin i pelsen som nå. Merket forskjell etter 3-4 uker etter at jeg byttet for. Men for all del, det viktigste er å finne et for som nettopp DIN hund ser ut til å trives med. Jeg vet at enkelte blander i litt revefor (pellets) for å få fin pels. Dette er kraftige saker, så en bør starte forsiktig for å unngå løs mage. Felleskjøpet har vanligvis dette på lager. Matolje gir også blankere pels. Et par spiseskeier i foret holder. Forer du tørt, eller bløtlegger du foret forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forer min labradortispe og to Rhodesiere med Science Diet Nature's best, lam og ris. Sammen med "Missing Link", som er et kostsupplement , virker det som om pelsene holder seg blanke og fine.

 

http://www.hillspet.com/hillspet/produc ... 4441783430

http://www.missinglinkproducts.com/prod ... gwodEGAG-g

 

I tillegg bruker jeg noe slikt som en "Furminator" for å fjerne dødt hår:

http://www.petsmart.com/product/index.j ... Id=2751965

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er fornøyd med Labb foret, ingen flassing eller farge avik. Fikk med et annet for av oppdrettern som hun brukte de to første mnd som valp, når vi gradevis gikk over til labb begynte hun å drite større mengder av gangen. Syntes dette har stabilisert seg nå, men det er vanskelig å si da valpen i denne periode har gått fra valp til unghund.

 

Ølgjær, selolje, matolje, og revepellets har blitt nevnt, er det noe jeg bør være forsiktig med her?

 

Hunden er foresten en Finsk Støver(Korpåsens Pippi) som har rukket å bli 10 mnd.

 

En liten digresjon: Forrige hunden min som var en blanding av flatcoat, labrador, og Rottweiler, var helt svart og kjempeblank i pelsen!

Vi foret kun med det billigste foret på dagligvaren og rester fra middagen. Mange kom bort til oss å lurte på hva slags spesialfor vi brukte for å få hunden så blank i pelsen.

Så trivsel , mosjon, og mye kjærlighet har nok noe å si det og!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper labb, går jeg ut i fra du får det på FK. Der selger dem somregel lakseolje, som gir min Dachs meeget fin pels. Koster 1/5 del av hva samme olje koster hos veterinær.

1 litersflaske til 279 ,-

Sett på denne - er den bra? Funker den også som apetittvekker?

Link to comment
Share on other sites

Har blitt at man har prøvd litt forskjellig fór.....

Proplan, Canadian, Labb, Eukanuba, Sportsman pride og nå Vom og hunde mat.

 

Rangert slik hvor best er øvest:

Vom og hundemant (nr. 33)(ferskfór)

Sportsaman Pride(tørrfór)

Eukanuba(tørrfór)

Proplan(tørrfór)

Labb(tørrfór)

Canadian(tørrfór)

 

I tillegg har jeg brukt olje med Omega-3 både på Eukanuba, Sporstsman og Vom og hundemat.

Nå bruker jeg Dr. Baddakys Fiskeolje sammen med Vom og hundemat, dette er en meget god kombinasjon.

Pelsen er blank og fin og røyter ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt at man har prøvd litt forskjellig fór.....

Proplan, Canadian, Labb, Eukanuba, Sportsman pride og nå Vom og hunde mat.

 

Rangert slik hvor best er øvest:

Vom og hundemant (nr. 33)(ferskfór)

Sportsaman Pride(tørrfór)

Eukanuba(tørrfór)

Proplan(tørrfór)

Labb(tørrfór)

Canadian(tørrfór)

 

I tillegg har jeg brukt olje med Omega-3 både på Eukanuba, Sporstsman og Vom og hundemat.

Nå bruker jeg Dr. Baddakys Fiskeolje sammen med Vom og hundemat, dette er en meget god kombinasjon.

Pelsen er blank og fin og røyter ikke.

Du har ingen for mening om hvordan det funker på talgkjertler (litt off topic her, men...)

Vesle "gubben" har vært nogen lunne fin ei stund - gått på lightfôr og klemt ut kuler hver dag. Nå står han hos gamlinga og har fått vanlig vedlikeholdsfôr (labb selvfølgelig) og ingen har klemt ut kulene, så nå er en betennelse på gang oppå skuldra... :S Forbannelsen selv!

Link to comment
Share on other sites

Du har ingen for mening om hvordan det funker på talgkjertler (litt off topic her, men...)

Vesle "gubben" har vært nogen lunne fin ei stund - gått på lightfôr og klemt ut kuler hver dag. Nå står han hos gamlinga og har fått vanlig vedlikeholdsfôr (labb selvfølgelig) og ingen har klemt ut kulene, så nå er en betennelse på gang oppå skuldra... :S Forbannelsen selv!

 

 

Jeg vet ikke hypr...for jeg begynte med Vom og hundemat etter at Bella ble serilisert... :roll::roll:

Hun har jo ikke hatt tilfeller av nye fettkuler ette at hun ble sterelisert...

Her er link http://www.vomoghundemat.no/

Link to comment
Share on other sites

hvis to gordonsettere aldrig har vært blankere i pelsen enn med labb,lurer jeg jaggu på hva du fora med tidligere..kneipbrød kanskje :lol: for meg er kun det beste godt nok til mine venner,og har mest tru på royal canine,pro plan ell kobuk.minst 15 prosent fett og blan litt rå kuvom og omega3 til hund og litt raps eller maisolje i sammen med tørrforet,så skal du se pelsen blir blank :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hensikten med å dømme fôr dønder og sammen...

Jeg har fôra på labb i flere år, og har ingen innvendinger. Med elghunden min har jeg slitt med(sliter) talgkjertler, og har siste året prøvd alt fra vanlig butikk-fôr, proplan, royal canin og labb. Etter all prøvinga har jeg vendt tilbake til labb.

 

Dere som dømmer labb: Har dere prøvd flere typer av fôret, eller bare det ene?

Labb har to vedlikeholdsfôr - lam og ris, og kylling. Jeg har hørt om tilfeller der en har lykkes med en av disse typene, og ikke den andre.

 

Det burde ikke være en ukjent sak at hunder reagerer forskjellig på forskjellige fôr. Sånn er det jo med mennesker også - noen tåler alt, andre tåler ingen ting osv...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper labb, går jeg ut i fra du får det på FK. Der selger dem somregel lakseolje, som gir min Dachs meeget fin pels. Koster 1/5 del av hva samme olje koster hos veterinær.

1 litersflaske til 279 ,-

Sett på denne - er den bra? Funker den også som apetittvekker?

 

Jeg er kjempefornøyd, bruker og ha litt glovarmt vann på maten, og en liten dæsjh med lakseolje, serverer så snart maten er blitt så kald at bikkja kan klare å spise det (2-3min), men lenge før maten blir oppbløta. Mat aromaen blir mye bedre når den er varm (tror jeg) og bikkja eter som en, Ja bikkje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en finsk spets valp på snart 11 mnd.

 

Begynte med Labb valpefor, men gikk over til Eukanuba valpefor da han begynte å bli småspist.

 

Nå har jeg begynt med å tilsette en ss tran i tørrforet hver kveld, og pelsen er blitt merkbart finere!

 

Eneste ulempen er at han rynker på nesa visst man glemmer tranen når man er borte hjemmerfra :D

Link to comment
Share on other sites

Det er verdt å merke seg at en blank og fin pels ikke bare er jåleri og forfengelighet. En stellt og blank pels har mye bedre egenskaper i felten. Pelsen vil være mer vannavstøtende og tørke fortere. Samtidig er det ofte en sammenheng mellom pels og potekvalitet. Gode poter skal være glatte og myke. Slike poter vil ofte tåle mye, samtidig som de restitueres fortere.

 

Dette bør man ha fokus på gjennom hele året og ikke bare i forbindelse med utstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at noen er fornøyd med labb. Jeg alene vet om 4 stk som hadde store problemer med dårlig glans, flass, hår avfall etc som forsvant i løpet av kort tid etter at de byttet til annet for... Skal ikke si mer om den saken.

Jeg vil anbefalle Purina Proplan (selv om det garantert finnes likverdige eller muligens bedre alternativer)

Da slipper du å kjøpe ekstra tilskudd!! :-)

Jeg og noen kamerater kjøper 6 x 20 kg om gangen, det koster ca 475,- pr sekk eller 18,75 kr pr kg. (Dette er jakt for, jeg forer med dette hele året. Det er litt billigere med vanlig for)

Purina gir kjempe fin glans og dekker stort sett de flestes energi behov. Jeg supplerer litt med vom og fett når jeg jakter hver dag i elg jakta.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at noen er fornøyd med labb. Jeg alene vet om 4 stk som hadde store problemer med dårlig glans, flass, hår avfall etc som forsvant i løpet av kort tid etter at de byttet til annet for... Skal ikke si mer om den saken.

Jeg vil anbefalle Purina Proplan (selv om det garantert finnes likverdige eller muligens bedre alternativer)

Da slipper du å kjøpe ekstra tilskudd!! :-)

Jeg og noen kamerater kjøper 6 x 20 kg om gangen, det koster ca 475,- pr sekk eller 18,75 kr pr kg. (Dette er jakt for, jeg forer med dette hele året. Det er litt billigere med vanlig for)

Purina gir kjempe fin glans og dekker stort sett de flestes energi behov. Jeg supplerer litt med vom og fett når jeg jakter hver dag i elg jakta.

Det jeg skal fram til er at type fôr som hunden tåler bra eller dårlig kommer an ¨hver enkelt type fôr.

Dine hunder reagerer bra på Proplan. Selv har jeg prøvd dette, med et OK resultat. Har jeg en sekk proplan eller en sekk labb ved siden av hverandre velger jeg labb. Det positive med proplan er et litt fetere fôr (ikke så tørt som mange andre), så det avgir litt mere lukt. Men, boffene mine ble lei det etter hvert...

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg er åpen for at noen er positive til Labb!! :-D

Jeg har selvfølgelig også forsøkt litt frem og tilbake med litt forskjellig for. Nå har jeg 3 hunder og kommer nok ikke til å bytte vekk Purina Proplan Performance igjen. Ikke for at det er best i verden, men det balanserer kost nytte. (Er litt gjerrig også! :roll: )

Jeg er ingen fanatiker, men siden trådstarter spurte spesifikk etter tips om blank pels så har jeg sett selv hvordan enkelte hunder dramtisk forbedrer pelsen fra nettopp Labb til Purina. Nå vet ikke jeg hvilket Labb for de har brukt og det kan jo være at resultatet hadde blitt likt med annet kvalitetsfor.

Det er nå vært et forsøk og prøve et par stor sekker og se?? Blir litt provisert også når først enkelte skryter billig for opp i skyene og så må supplere med tilskudd...

 

Har ellers ikke tenkt og lage en for eller mot tråd for Labb. Det finnes tydeligvis dem som er fornøyd, og det er fint for dem! :-D

Link to comment
Share on other sites

På dyreklinikken her kaller de bare kløe i pelsen for LABBKLØE. Omtrent alle hundene som har problemer med kløe/hudproblemer forer med Labb. Har selv byttet til Purina for to år siden og er kjempefornøyd. Vi bruker Purina Pro-plan Laks og ris (sensetive skin), dette er supert for pelsen til hundene.

Link to comment
Share on other sites

har testa ut ca 8 fortyper på 6 forskjellige hunder siste 20 åra og lagt meg opp en mening,samt at jeg kjenner mange hundeeiere.det som er viktig er at en prøver et for over flere mnd og ikke bare en sekk..da vil en merke forskjellen på pels og labber samt avføringsmengde.vet om flere hunder som har fått ødelagt imunforsvar og mage osv med disse billigfora,som består ofte av billige råvarer og mye kornprodukter,og er produsert på fabrikker som ikke har egne forskere og vetrinærer,slik f.eks royal canine har

Link to comment
Share on other sites

Jamthunden skrev:

Dette er jakt for, jeg forer med dette hele året.

Jeg har blitt advart mot å bruke jaktfor i perioder med mindre fysisk aktivitet som vår og sommer. Jeg vet at mange bruker samme foret hele året og justerer mengden etter aktiviteten. Grunnen til at dette ikke er bra er at jaktforet inneholder mye proteiner. En aktiv hund har nytte av disse proteinene, en jakthund utenfor sesongen vil ha en overbelastning på leveren.

 

På en sunn og frisk hund er ikke dette egentlig noe stort problem. Leveren takler denne ekstra påkjenningen. Problemene ser man ofte når hunden nærmer seg 8-9 år. Leveren kan etterhvert få begrenset ytelse. Forbanna kjedelig å risikere å miste de siste 3-4 veteran sesongene. :?

Link to comment
Share on other sites

På dyreklinikken her kaller de bare kløe i pelsen for LABBKLØE. Omtrent alle hundene som har problemer med kløe/hudproblemer forer med Labb. Har selv byttet til Purina for to år siden og er kjempefornøyd. Vi bruker Purina Pro-plan Laks og ris (sensetive skin), dette er supert for pelsen til hundene.

 

Selv bruker jeg altså Hills. Men har sett hunder som bruker Labb, som ser fine og sunne ut. Og som ikke har noen problemer med verken det ene og det andre. Er derfor enig med Hyperjinta..Det finnes ingen fasit..Ser man at hunden ser usunn ut i pelsen og røyter osv. bør man jo bare prøve et annet for.

 

Ellers selger veterinærene for, så de har vel også en viss markedsinteresse? Labb kom jo også meget godt ut i en test for en stund siden. Og i den lokale hundeklubben sier de mer med årelang erfaring med det ene og det andre i forhold til hund (instruktørene), at Labb er urettmessig svartmalt hos enkelte veterinærer..Og det er, ifølge dem,et godt nok for. Og tror neppe man får fram utstillingschampioner om det er så elendig..I tillegg skal foret ha blitt ytterligere forbedret de siste årene, mener jeg å ha hørt?

Link to comment
Share on other sites

Jamthunden skrev:
Dette er jakt for, jeg forer med dette hele året.

Jeg har blitt advart mot å bruke jaktfor i perioder med mindre fysisk aktivitet som vår og sommer. Jeg vet at mange bruker samme foret hele året og justerer mengden etter aktiviteten. Grunnen til at dette ikke er bra er at jaktforet inneholder mye proteiner. En aktiv hund har nytte av disse proteinene, en jakthund utenfor sesongen vil ha en overbelastning på leveren.

 

På en sunn og frisk hund er ikke dette egentlig noe stort problem. Leveren takler denne ekstra påkjenningen. Problemene ser man ofte når hunden nærmer seg 8-9 år. Leveren kan etterhvert få begrenset ytelse. Forbanna kjedelig å risikere å miste de siste 3-4 veteran sesongene. :?

Ja, jeg har hørt dette før. Men det er stort dilemma med dette, de sier jo også følgende: Bytte av for skal skje over lang tid. (14 dgr til 1 mnd?) Videre så hevder mange at det nye jakt foret ikke fungerer optimalt (les opptak) før etter minst en måned...

Jeg sykler minst 2-3 ganger i uka fra 1 juli til 21 aug. Deretter er det jo slippe tid frem til 1 april. Legger vi da inn en måned i hver retning for bytte av for er det ikke mange måneder igjen... :? Tror du de 3 månedene har mye å si? Jeg har faktisk tenkt litt på dette, men nå har jeg falt ned på at frem til hundene paserer 6 år og får lettere for å legge på seg kjører jeg slikt. Om dette er optimalt eller ikke :?: Jeg vet ikke. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jamthunden skrev:
Dette er jakt for, jeg forer med dette hele året.

Jeg har blitt advart mot å bruke jaktfor i perioder med mindre fysisk aktivitet som vår og sommer. Jeg vet at mange bruker samme foret hele året og justerer mengden etter aktiviteten. Grunnen til at dette ikke er bra er at jaktforet inneholder mye proteiner. En aktiv hund har nytte av disse proteinene, en jakthund utenfor sesongen vil ha en overbelastning på leveren.

 

På en sunn og frisk hund er ikke dette egentlig noe stort problem. Leveren takler denne ekstra påkjenningen. Problemene ser man ofte når hunden nærmer seg 8-9 år. Leveren kan etterhvert få begrenset ytelse. Forbanna kjedelig å risikere å miste de siste 3-4 veteran sesongene. :?

Ja, jeg har hørt dette før. Men det er stort dilemma med dette, de sier jo også følgende: Bytte av for skal skje over lang tid. (14 dgr til 1 mnd?) Videre så hevder mange at det nye jakt foret ikke fungerer optimalt (les opptak) før etter minst en måned...

Jeg sykler minst 2-3 ganger i uka fra 1 juli til 21 aug. Deretter er det jo slippe tid frem til 1 april. Legger vi da inn en måned i hver retning for bytte av for er det ikke mange måneder igjen... :? Tror du de 3 månedene har mye å si? Jeg har faktisk tenkt litt på dette, men nå har jeg falt ned på at frem til hundene paserer 6 år og får lettere for å legge på seg kjører jeg slikt. Om dette er optimalt eller ikke :?: Jeg vet ikke. :oops:

 

Jeg vet ikke jeg heller :oops:

 

Jeg er også med på tankegangen din. Dersom du holder så høy aktivitet gjennom hele året at du ikke trenger å redusere forforbruket tror jeg hunden takler proteinene.

 

Jeg har også veldig god erfaring med Pro Plan. Hos mine hunder har det ikke vært noe problem å veksle mellom jaktfor og vanlig for.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har også veldig god erfaring med Pro Plan. Hos mine hunder har det ikke vært noe problem å veksle mellom jaktfor og vanlig for.

Har ingen problem med å bytte med dachsene, men Jamten er litt mer følsom. Han er også veldig småspist, tror han regulerer det der selv. I de periodene hvor jeg ikke har tid nok reduserer han rett og slett en god del på hva han spiser.

Link to comment
Share on other sites

det en slik test av hundefor ikke sier noe om er,hvordan pelsen vil se ut om en tid,hvordan smaker det,hva gjør det med hundens helse og imunforsvar,vil den leve like lenge :?: dessuten tester de på ildere og mink,ikke hunder :!: bare tull altså hele testen etter min mening..les bak på sekkan hva de forskjellige inneholder,så vil du se at mange bra ingredienser for hundens helse som finnes i de store har labb aldrig hørt om :!: jeg ville nok heller ikke brukt jaktfor med 20-30 prosentfett hele året.gir heller et vanlig voksen for,medium adult,og gir litt våtfor oppi innimellom f.eks vom.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke allverden av erfaring. Men det som har gitt blank og fin pels på de hundene jeg har hatt (8 stk.) er og fore med kjøtt. Jo større fett innhold jo bedre er det. Men styr unna grisekjøtt, alle mine hunder har fått diare av grisekjøtt. Selkjøtt ga blank og fin pels selv om hundene fikk bare ca.100 gram i uka.

Link to comment
Share on other sites

I min verden er punkt én ordentlig pelsstell. For mine bikkjer betyr det en grundig omgang med en tettkammet kam en gang i uken. Videre får hundene en god spiseskje med olivenolje i maten hver dag. Det har gitt en, i mine øyne, pen pels på begge to, rimelig uavhengig av fôrvalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...