Jump to content

30-06 Ackley improved og Sauer 202


Sørlimoen

Recommended Posts

Jeg har behov/lyst på et våpen/løp i en mer flattskytende patron i kal. 30 (har 9,3x62 og 6,5x55 fra før). I den forbindelse har tanken på å få laget til et løp i 30-06 Ackley improved til min Sauer 202 kommet opp. Jeg liker denne børsa godt og dette vil kanskje være et brukbart alternativ til å kjøpe et nytt våpen i 300 magnum. Den vanlige Sauer 202 kassa har jo som kjent ikke rom for magnumpatroner.

Jeg har ikke hørt om noen som har gjort dette før, så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer eller meninger omkring dette og 30-06 AI som kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Detter er forsøkt og funnet i orden av Sauer 150 her på forumet. Konklusjonen hans, tror jeg, var at han med imp'en fikk magnumhastigheter med kulevekter opp til 165 gr., mens det med tunge kuler var lite å gå på. Dette var i en Sauer 200, om jeg ikke husker feil. Ergo forløperen til dagens 202.

Link to comment
Share on other sites

I følge QuickLoad har imp'en 2grs H2O mer volum (70,0 vs 68,2) enn originalen, og selv om disse tallene er konservative (mine målinger gir 69-72grs for de hylsene jeg har) så burde forskjellen være omtrent lik. Da snakker vi om en forbedring på 3%, altså nesten ingenting.

 

Jeg tipper mye av ytelsen til denne og andre patroner ligger i høyere trykk heller enn økt volum, og det trenger en ikke en kammerbrotsj for å få til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ei laaaaang pipe i 30-06AI i nesten 10 år. Fungerer som snus.

 

Store fordelene med å gjøre dette i en Sauer kontra andre "lange" kasser er at Sauer magasiner er ca 88mm lange og kan dermed utnytte hylsa fullt ut med lange kuler og en får dermed mer plass til krutt og lavere trykk. Kammeret mitt er også friboret litt for å kunne utnytte magasinlengden fullt ut. Bruk 9,3x62 magasiner, sparer deg for mye filing

 

Med 150/165grs kuler får jeg 300Win hastigheter, med 180grs kuler ca 40m/s bak. Alle mine date er laget med måling av hylsehodeekspansjon og gjelder kun for mitt våpen og blir følgelig ikke oppgitt. Begynn på maks 06-data og jobb deg oppover

 

Med 165grs kuler er det greit å få ca 3100f/s uten å krangle med trykket. Omtrent 60m/s mer enn jeg har fått med normale maks ladninger i en vanlig 06 med normal løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Driver stadig og funderer på om jeg skal satse på dette eller finne på noe annet (et helt annet våpen).

Hvis jeg skal gå for et ekstra løp til Sauer'n, så lurer jeg litt på hva jeg skal velge å gjøre.

 

Ing. Ragnar Hansen kan visst ordne løp til Sauer 202 og 30-06 AI, til 4600 kr, Lothar Walter regner jeg med. Kan nok også levere Krieger, til noen kroner mer. Ellers er det jo å kjøpe et orginalt Sauerløp i 30-06 (7000kr) og få noen til å brotsje opp kammeret. Kanskje et neddreid og kappa baneløp til Sauer 200 STR i 308 (brotsjet opp til 30-06AI) også kan være et alternativ? Ser for meg et løp med profil likt originalløpet med lengde på 60-65cm.

 

Det blir en vurdering mellom pris, kvalitet, presisjon osv. Hmm. Tar gjerne imot tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jeg har behov/lyst på et våpen/løp i en mer flattskytende patron i kal. 30 (har 9,3x62 og 6,5x55 fra før). I den forbindelse har tanken på å få laget til et løp i 30-06 Ackley improved til min Sauer 202 kommet opp. Jeg liker denne børsa godt og dette vil kanskje være et brukbart alternativ til å kjøpe et nytt våpen i 300 magnum. Den vanlige Sauer 202 kassa har jo som kjent ikke rom for magnumpatroner.

Jeg har ikke hørt om noen som har gjort dette før, så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer eller meninger omkring dette og 30-06 AI som kaliber.

 

Hei Sørlimoen,

 

Jeg har litt Ai saker til Sauer og har hatt det i snart 13 år. 30-06Ai løpet midt var opprinnelig en 308 Win som ble brosjet opp. Med 165grs kuler er ytelsen helt oppe i baken på en 300 Win Mag i løpet midt. Nå skal det sies at løpet er i full lengde dvs 70 cm og kameret er friboret for lavere trykk. Derfor vil du heller ikke få noen ladedata av meg.

 

Skal du ha en børsemaker til å gjøre jobben for deg sørg for at han tilpasser kameret ditt til magasinet. I Sauer 202 tillater magasinene som regel patronlengde helt opp i ca 87mm. Da er det tull å ha et kammer som gir maks patronlengde på 82-83. Jeg har brukt både Norma, Winchester og Lapua hylser i mitt våpen uten at jeg har funnet store forskjeller i hardhet, vekt og følgelig ladedata imellom de ulike merkene.

Jeg får ca 950m/S med 165grs kuler og parret med gode loddede/massive kuler som Accubond, Interbond, Scirocco eller TSX skyter du igjennom de fleste storvilt i landet med god margin på alle avstander opp til 400m. Noe som er langt nok for de aller aller fleste av oss.

 

Jeg lader også til en 3-4 300 Win mag våpen og det er først med 200 grs kuler at det ekstra volumet virkelig kommer til sin rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk Ackley-løpet denne uka. Et Lothar Walther - løp fra Ing. Ragnar Hansen. Dette skal visst være et match-løp til Sauer 200STR som er brotsjet opp,dreid ned og kappet. Jeg valgte å få det med lik lengde (60 cm) og profil som original-løpene. Jeg har ikke rukket prøveskutt det enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk Ackley-løpet denne uka. Et Lothar Walther - løp fra Ing. Ragnar Hansen. Dette skal visst være et match-løp til Sauer 200STR som er brotsjet opp,dreid ned og kappet. Jeg valgte å få det med lik lengde (60 cm) og profil som original-løpene. Jeg har ikke rukket prøveskutt det enda.

 

Litt overasket over at Ragnar gikk med på å kappe til 60, mye av vitsen blir jo borte da, om du ser på svaret fra Sauer 150. Er kammeret m friflukt laget tilpasset magasinet? Det skal bli spennende å høre hvor mye mer ytelse du får (du skal vel kronografere?), dette er veldig god info for forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Tipper det er en håndfull flere med 6,5x55/9,3x62 kombinasjonen som stadig lader lettere og lettere kuler til 9,3'en for å få flat kulebane, samtidig som de tenker på 6,5/284 eller .30-06AI kunne vært artig.

 

Tidligere så tenkte jeg på å kjøpe en magnum børse som jeg tilpasset ett 6,5x55 løp til med ekstra sluttstykke osv. Rart at ikke Sauer har kommet med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt de første skuddene med Ackley-løpet nå, og ladet noen få "prøvepatroner," og det er ingenting å si på matinga av disse fra 9,3-magasinet. Ser veldig bra ut.

Jeg ba ikke om "ekstra" friflukt da jeg bestilte løpet, noe jeg kanskje skulle ha gjort, da jeg ser at friflukten ikke er allverden, men men.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...