Jump to content

Jeg har ikke kniv!


HS Precision

Recommended Posts

Dette er egentlig flaut...men jeg har egentlig ikke en eneste kniv som er brukbar på jakt. Sist jeg var på jakt brukte jeg en plastslire til en Mora kniv som hylster til en av kona sine Scanpan kjøkkenkniver :oops:

 

Joda jeg har HATT kniver, men de er på en uforklarlig måte forsvunnet etterhvert. Jeg har jobbet som kjøttskjærer halvannet år i ungdommen, så jeg er ikke helt bak mål ad. knivbruk. Kan ta en elg, rådyr etc. hele veien fra levende vesen til pølse og pinnekjøtt. Den er grei.

 

Så var det den fanns Tormek tråden...Nå er en T3 på vei med jigger, og så leter jeg etter kniver å slipe. Finner bare kona sine sakser og kjøkkenkniver, INGEN av mine. I morgen blir det kjøkkenkniv i moraslire igjen...

 

Da er spørsmålet; Jeg skal ha en skikkelig kniv :!: Har hatt en Cold steel Master hunter(mistet den og, ALLE kniver jeg heretter refererer til er alle surret vekk) Men greide ikke å sette den opp skikkelig. Kanskje jeg skulle prøve en til?

 

Er også truende til å kjøpe en customkniv av ordentlig stålkvalitet, helst av en Nordmann som har noe på lager(jeg vil slipe... :wink: )

men den må ikke være så hard i Stålet at den ikke er slipbar.

 

Slike kniver har jeg sansen for, da jeg ikke liker å bære i beltet, men i sekken; http://www.coldsteel.com/blackrockhunter.html

Erfaringer med den?

 

Så er det dette med vekt...Ikke for tunge.

 

Bare for å ha noe å slipe på når jeg får Tormeken kjøpte jeg endel 1 dollar kniver på ebay. Også for å ha en når den forrige ligger i myra et sted.

 

Kanskje er løsningen å kjøpe en så dyr at jeg ikke har råd å miste den... :lol:

 

Noen skyter for å lade, mens noen kjøper kniver for å slipe de...Jeg gjør vel tildels begge deler, for noe reelt behov for noen av delene finnes vel egentlig ikke.

 

Hjelp meg å finne bursdagsgave til meg selv :!: Tormeken i går var til hunden fant jeg ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er også truende til å kjøpe en customkniv av ordentlig stålkvalitet, helst av en Nordmann som har noe på lager(jeg vil slipe... :wink: )

 

Ikke på lager enda, og ikke 100% Nordmann bak designet, men Kammerkniven burde likevel være Norsk nok for de fleste: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=8655#p8655

 

men den må ikke være så hard i Stålet at den ikke er slipbar.

 

Øøøøøh. Svensk verktøystål er jo ikke noe dritt, men jeg regner med at den kan slipes uten diamant.

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja...du har PM, og der røyk bursdagsgaven til katten 8) Til nå har jeg hatt til hunden, til meg selv, og så katten. Ikke finn på noe mer friste greier nå :wink:

 

Hvis jeg forstår det rett blir det en klinge en må mekke på sjøl? Greit nok, kjenner etpar hobbymakere som kan sette på et skaft og ei slire. Har dessuten endel slirer, siden jeg er bedre på å miste kniver enn slirer :roll:

 

Men jeg vil gjerne ha tips om brukte gode kvalitetskniver. Drittknivene finner jeg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur at når det gjeld kvalitets kniver og gode omtaler, så er vel Fallkniven F1 eller WM1 av dei typene. Dei selger også blad til å lage kniver sjølv. VG-10 stålet eller 3G stålet til Fallkniven er vel i grunn av god kvalitet, VG-10 er nok lettere å sette opp og ein heil del billigere...

 

Ellers så går eg å ventar på kammerkniven, det blir artig å sjå prestasjonene til den. :)

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde miltären för många år sedan,på kustjägarregementet i Waxholm,skaffade jag mig en modell ur Fällknivens sortiment. Det var en specialmodell med vårat vapen insatt i guld samt mitt nummer och efternamn. Kostade några tusen..

Har den hos mina föräldrar,men det liknar en F1 tror jag. Men jag får en riktigt läcker kniv snart,som jag skall berätta om senare...

Link to comment
Share on other sites

En god, praktisk, solid og hendig JAKTKNIV, som aldri svikter er Fallkniven H1.

 

Imidlertid er den som oftes blir med på jakt, en Scrap Yard "Street Scrapper" i INFI stål.

Til mitt bruk er den bortimot den ideelle jaktkniven.

H1 er blitt degradert til flåkniv, noe den fikser bra :wink:

Kniver002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...