Jump to content

A-max 140grs 6,5 til hjort


Carl82

Recommended Posts

er det en kule beregna for baneskyting så er den kansje ikke lov i følge et eller annet rundskriv. (teit regel...men dog)

 

tror hele regelen er kommet etter diskusjoner om sierra MK er lovlig til jakt....

for tilfeldigvis kom det skrivet etter at det var diskutert i flere runder på kammeret og sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=9540

 

 

Kap 6. §16. s.18:

 

"Det er krav om ekspanderende prosjektil til jakt og felling av alle storviltartene og

bever når det benyttes rifle. Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er

ulovlig til jakt og felling"

 

 

 

 

 

 

så spørsmålet blir HVILKE matchkuler som er lovlig til å skyte skyteprøven med. jeg har ikke en fasit....

Link to comment
Share on other sites

A-max er ikke hullspiss. Den har plasttupp, slik mange kuler har for å få bedre BC.

 

Den er også ekspanderende og er dermed helt lovlig å bruke på storvilt.

forskjellen på den og en sierra MK og en lapua scenar blir altså at den har plastspiss der de andre har hulspiss.

ikkesant?

Link to comment
Share on other sites

jeg vet at andre kuler også ekspanderer. å det er prosjkektiler med hullspiss som er "beregnet for baneskyting" ;)

men i følge definisjonen fra DN vet man jo ikke hvilke prosjektiler dette er. bare at de har hullspiss. hva da med hullspisskuler beregnet for feltskyting ;)

(jada jeg spikker fliser her, men prøver vise hvor generell en setning skrevet i forskrift kan tolkes)

 

videre er jeg ganske sikker på at om noen sender en mail til DN å spør om "kuler med plastspiss beregnet for baneskyting" er lovlige til jakt, vil man få et svar om at de ikke er lovlige. var nemlig noen på et diskusjonsforum som skrev mail ang dette til DN før denne regelen mot "hullspisskuler beregnet på baneskyting" regelen ble skrevet inn..... kan være det er en sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Joda, som mange skriver over her, den ekspanderer særdeles godt. Men det er dette jeg mener som gjør at den ikke egner seg til storvilt. Da den ekspanderer for mye og har liten restvekt....

 

Men men.... er min erfaring og mening....

 

At den er lovlig er ingen diskusjon, den holder alle krav ih. forskrifter og rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

men hadde veldig lyst å høre noen erfaringer med denne kula i hjort eller større vilt.

Har selv brukt Accubond 140grs ladet til 820m/s på mine hjorter i år, men no er eg tom for accubond og egne hjorteløyver.

Men eg har en god del A-max kuler liggende og eg skal jakte mer for andre folk, men det er ikke eg som får kjøttet. så eg er ikke så veldig bekymret for om det er mye kjøtt som går til spille.....

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT, og ikkje meininga å henge seg opp i detaljar... Men lunge & nyrer???? :D

Fint at du fant en trykkleif da, så du fikk noe å henge deg opp i... :? Vil dagen din bli bedre hvis jeg opplyser om at det var lunge & lever... :roll:

 

...

Regner med du har testen kula siden du kan påstå at du vil miste x-antall kg kjøtt? I denne tråden så var det spesifikt 140grs Amax det var spurt om. Og jeg begynner å få litt erfaring med den kula på forskjellig type vilt. Har ingen betenkeligheter med å bruke den på hjort. Også på avstander som en vanlig jeger ikke engang vil vurdere... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er rart at det ikke kan diskuteres uten at det skal være nødvendig med moderator kontroll av innleggene... Er vi virkelig så lite oppegående, at vi ikke klarer å debattere uten sktislenging? :roll:

 

Sorry OT!

 

On topic:

 

Jeg har for lite erfaringsgrunnlag for denne kula til å uttale meg om den er brukbar til hjortevilt. Min erfaring er at den ekspanderer for mye, men som sagt, ikke så mye erfaring å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

Men noen ganger så er det et ønske om å få dyret ned på skuddsted, av forskjellige årsaker. F.eks at du ikke vil at dyret har en fluktstrekning inn i en skog som er et "lite" helvete å få det ut av...

For min egen del så gir jeg gladelig vekk litt kjøtt og får dyret i bakken på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg stille et spm. her, på bakgrunn i min manglende erfaring med å skyte hjort og elg og sånt.

 

Hvis kula lager et 5 kronestort hull på vei ut, så betyr vel det at den har gått igjennom dyret? Kan man da si at den har ekspandert for mye?

Andre jeg har snakket med mente den ekspanderte for lite...

 

En annen ting, fra en annen tråd.

Jeg fikk aldri svar på mitt spm. om Amax i .223 og manteltykkelse. Jeg begynner å få litt erfaring med "lille-Amaxen" på fugl, og der tyder alt på at den ekspanderer fra "endel" til "veldig mye"/ eksploderer. Er det noen som tror noe om bruken av den på rådyr?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...