Jump to content

bedste langhold kikkert


skipper

hvad er bedste langholds kikkert  

280 members have voted

  1. 1. hvad er bedste langholds kikkert

    • Zeiss victory Diavari6-24*56mm or Zeiss victory 6-24*72MM
      86
    • Schmidt og Bender ect .5-25 x 56 Police Marksman II LP
      130
    • ZF Hensoldt 6-24X56 MIL-STD-810E
      63
    • IOR 4-28x56 40mm MX-7 SF Tactical Scope Illuminated
      11
    • Swarovski scopes Habicht PV/PVI-2 6-24x50
      13
    • Swarovski Z6i 5-30x50 P L
      23
    • Nightforce 8-32x56 12-42x56 8-32x56 12-42x56
      39
    • leupold mark 4 ect 8.5-25x50mm ER/T M1 Front Focal Riflescope
      11
    • andre skriv i tråden
      21


Recommended Posts

Jaktfall as: Dette er absolutt gode alternativer, men det er ett problem. Jeg kan ikke se Vortex og sightron tilby de retikklene jeg er ute etter, jeg er ute etter ett retikkel som Gen II xr/H37 eller lignende:) jeg ser at dem tilbyr mildot retikkel, men det er det jeg har per dags dato. Så ønsker å ta ett skritt "videre".

Link to comment
Share on other sites

Tja det er vel flere som har fått seg en Premier her på berget etter hvert ..

Jeg har en 5-25x56 med Gen 2 retikkel. Og må si jeg er kjemperfornøyd. Har brukt den i all slags vær og lysforhold. Så langt har jeg ikke funnet andre feil en at den er stor og tung.

 

Sysler med en rifle til og må si at der vil det også bli en premier på toppen. Joa dyr er den , men jeg liker den og ferdig med det.

 

Liker best bruke ting som jeg har erfaring med at det virker. Får sikkert andre kikkerter som fungerer også men dette er mitt valg ..så får andre holde seg til sin favoritt :-)

Link to comment
Share on other sites

Som et noe lettere alternativ til de ovenfor nevnte kan Premier sin Light Tactical anbefales.

Samme glass som i den "ekte" Tactical men i et noe mindre format, meget fornøyd med min.

Skal ha en 5-25 på Blaser T2en i 338 LM, men på Sauer 202en passer 3-15 light Tactical perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en sånn en som pathfinder har. Kan bare bifalle hans erfaring.

 

Tror ikke dette er en lisensprodusert S&B. Det er for mye som er forskjellig.

Rattene

Klikkene

Zero-stop

Paralakse rattet

Lysbryter

Retikkelet

 

sjekk selv:

http://www.premierreticles.com/products ... ctical.php" target="_blank

Hvis du ser på bildene til "73alfa" lenger opp, så ser du hva vi snakker om. Jeg sier ikke at Heritage blir lisensprodusert, men den på bilde ser identisk ut som en SuB PM2 5-25x56...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på bildene til "73alfa" lenger opp, så ser du hva vi snakker om. Jeg sier ikke at Heritage blir lisensprodusert, men den på bilde ser identisk ut som en SuB PM2 5-25x56...

 

Helt enig i at den på bildet over ligner på en S&B. Såpass mye at det nok er en sånn smittogbendær.

Premierreticles har jo laget masse reticler til andre produsenter i en årrekke før de startet kikkertproduksjon selv. Sjekk hjemmesidene deres, igjen.

 

Den kikkerten jeg har nede i furtebua er en av de på hjemmesidene til PremierReticles og ligner ikke i det hele tatt på smittogbendærn på bildet.

 

De er vel som alle andre som lager noe, eller bidrar til dette, de forsøker/krever å få navnet sitt på alt de har mulighet til. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter litt leting på nettet så ser jeg at Snipercentral har skrevet en omtale av Premier Reticles sin Heritage 5-25x56.

De forteller også litt om firmaet som ble startet i 1946 og livnærte seg på å bytte ut retikler i kikkertsikter. Da USMC byttet ut USO'en med S&B på sine M40-rifler, så var det altså Premier Reticles som fikk jobben med å bytte ut retiklene i S&B-kikkertene til MilDot gen2.

I 2008 endret bedriften kurs, og startet med å produsere kikkertsikter selv isteden.

Men, da er vi vel enige om hva som er årsaken til at det står "Premier Reticles" på S&B-kikkertene til USMC, og at Heritage-kikkerten ikke er en lisensprodusert S&B men Premier Reticle sitt eget kikkertsikte.

-Så lærte ihvertfall jeg litt i dag også 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sett litt etter en langholds kikkert, og kom over kahles K624i.

Ble imponert over det jeg så, og skulle gjerne holdt i en:)

Var en del tekniske løsninger som virket geniale, sammen med noe som virket som en gjennomtenkt kikkert. Den har hvertfall det jeg ser etter:

 

- Paralaksejustering på underkant av tårnet :shock:

- Mil retikkel, OG 0,1mil justering

- Tynt opplyst kors, med justering på siden

- Retikkel i 1. billedplan

- 6-24x56

 

Hvis optikken er det en burde forvente av østerikerene, er jeg spent på hva prisen blir når schau tar den inn.

 

Noen som har sett på denne, og har erfaring? Tror den er rimlig ny....

Link to comment
Share on other sites

Her er en annen ganske ny kikkert i 5-25x56 klassen. Veit ikke om det er noen som selger

denne i Norge..? Ligger på rundt $2600 i statene. Like feit denne som det meste annet jeg

har tafset på. Lite utvalg i retikler bare..

 

Info og kataloger i PDF på denne linken;

 

http://www.steiner.de/military/binoculars/army/telescopic-sight-military-5-25x56.php

 

Steiner5-25x56.png

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...