Jump to content

Innstikkpipe og rare kaliber.


Recommended Posts

Og før moderator sender dette innlegget over i den evige glemsel på "kombiforumet" så må jeg skynde meg å legge til at det er snakk om et kaliber som er såpass rart at det ikke er produsert ennå.

Derfor ønsker jeg å lufte tanker og ideer her i de tause opphøydes råd. :wink:

 

Jeg har i flere år konstatert at 9,3x62 gjør god jobb på det meste, men at det blir litt jobb å skjære vekk blodslått kjøtt, særlig hvis kula går gjennom bogen.

En ting jeg tidlig la merke til var at kjøttødeleggelsene nærmest ble borte om holdet krøp over 200 meter.

Dermed kom tanken snikende, kanskje hadde en ladning på 9,3x57 nivå vært bedre på normale og moderate avtander?

Tanken ble parkert etter at 9,3x62'n ble utstyrt med større kikkertsikte, den var liksom ikke så hendig i skogen lenger.

Men drillingen kom stadig med på flere turer, både som hundefører og på post, og da dukket savnet etter et ekstra kuleløp opp.

Ikke fordi jeg hadde noe reellt behov, men det var liksom "kjekt å ha" tanken som meldte seg.

 

For noen dager siden ble tanken omsatt i praksis, jeg lånte et die-sett i 9,3x57 av en velvillig nabo, glødet ut noen 8x57IRS hylser og presset dem om i flere steg, plutselig satt jeg altså med 9,3x57R av egen produksjon...kanskje burde de hete 9,3x57R Nitro for å ikke forveksle med det gamle rådyrkaliberet, men..

Grunnlaget for dette var at jeg i en gammel ladetabell fra Vitavuori (klarer finnene å stave det navnet riktig tro?) hadde lagt merke til at dette kaliberet hadde et mildt sagt moderat trykk, og resten av ideen min var jo rett og slett tatt rett fra salig Svein Solli's tanker.

 

Så kjære Kammerater, hva er den umiddelbare dommen, vil man kunne lade disse hjemmelagede kreasjonene til et akseptabelt trykk for de øvre løpene i en drilling og fremdeles ha tilstrekkelig anslagsenergi for en elg, eller er tanken og undertegnede totalt på bærtur?

 

Det praktiske problemet med å finne en børsemaker som er gal nok til å hive seg på et såpass villt påfunn får etterhvert komme i neste omgang, en ting av gangen. :)

Link to comment
Share on other sites

Synes det var en fortreffelig ide jeg . Mener å huske at maxtrykket 9,3x57 ligger på rundt 3000 bar , det samme som 9,3x74R og 57`en holder jo kravet greit så et grain eller 2 mindre krutt i en 9,3x57R i forhold til 9,3X57 så er du i allefall sikker i forhold til trykket. Husk også at finnene har en 9,3x53R som Sako produserer patroner med 255 gr kule til.

Link to comment
Share on other sites

Norma har ihvertfall lagt maxtrykket til 9,3x57 på 3000 bar ja, hva det er på de andre du nevnte kan jeg ikke komme på sånn her og nå.

Hovedsaken er at trykket i de øvre pipene må ned under normalnivået for standard randpatroner som 7x57R og 8x57IRS for at det ikke skal bli for drøy kost i lengden, altså er prosjektet å regne som et spesialkaliber for "100 meterskogen" og da særlig på elg.

Ser for meg at kombinasjonen kan ha noe for seg både når man går som hundefører og på ettersøk også.

 

Tror vi skal være forsiktige med å blande inn 9,3x53R i diskusjonen, den ladet finnene opp for å skyte i Mosin Nagant rifler, som på tross av en avlegs konstruksjon likevel er en kraftigere mekanisme.

 

Hmm...

Link to comment
Share on other sites

muligens en del OT her, men har gått med litt tanker om hvordan ville en 9,3-08 vært? grei tilgang på hylser, kan brukes i korte låsekasser, og minimal kjøtt ødlegelse... ser for meg at det da måtte være mulig å bruke en 358 win brotsj og så bare åpne halsen det lille ekstra for å få plass til 9,3.... og jada jada, 358 win er jo tilnærmet identisk da på samme måte som 35 wheelen og 9,3x62.. men det hadde jo likevel vært en kjekk patron for norsk skogsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er hylsevolumet i en 9,3x72R da. Er det langt unna en 9,3x57R. Kunne sikkert lades med 230 gr kule men blir vel kansje ikke akkurat noen elgvelter med så lett kule i den beskjedne hastigheten .

Er jo veldig kurant med x57 hylsa da. Kjør i vei sier nå jeg .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i flere år konstatert at 9,3x62 gjør god jobb på det meste, men at det blir litt jobb å skjære vekk blodslått kjøtt, særlig hvis kula går gjennom bogen.

En ting jeg tidlig la merke til var at kjøttødeleggelsene nærmest ble borte om holdet krøp over 200 meter.

Mulig jeg tar feil, men det er vel like mye kule valget som virker inn her.

Bruker for tiden 225grs TSX kuler i 350'n og mener hastigheten er ca 850m/s, selv på korte hold er det lite som kan kalles ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

muligens en del OT her, men har gått med litt tanker om hvordan ville en 9,3-08 vært? grei tilgang på hylser, kan brukes i korte låsekasser, og minimal kjøtt ødlegelse... ser for meg at det da måtte være mulig å bruke en 358 win brotsj og så bare åpne halsen det lille ekstra for å få plass til 9,3.... og jada jada, 358 win er jo tilnærmet identisk da på samme måte som 35 wheelen og 9,3x62.. men det hadde jo likevel vært en kjekk patron for norsk skogsjakt.

 

 

Ser tanken din der ja, og mitt nostalgiske hjerte er helt enig, men sånn rent praktisk er jeg redd det ville være like greit å holde seg til .35 kaliberet.

Ihvertfall hvis man ser på det faktum at man uansett må lade selv, priser og tilgang på komponenter er dessverre mye billigere for .35 kaliberne enn for 9,3 mm.

 

Men hendig og hardtslående hundeførerbørse i en kort mekanisme, javisst! :D

 

 

@ 350RM Jeg ser helt klart for meg at kulevalget er viktig når det gjelder kjøttødeleggelse, men nå må det sies at jeg skjøt endel elg med .45-70 som jo er et relativt saktegående kaliber, for å si det mildt.

Der var det sjelden snakk om noe særlig ødelagt kjøtt, egentlig på høyde med det 9,3x62'n presterer med Oryx kule på 180-200 meter.

Altså holder jeg en knapp på litt lavere hastighet på kort avstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt litt på dette siden jeg har en drilling som ikke tåler grøvre kaliber enn 5,6-52R i øvre piper. Det får jeg ikke helt til å stemme når man kan skyte slug og tunge hagleladninger. Teorien er vel slik at i en rettvegget hylse blir belastningen minimal bakover i forhold til en kon hylse?

 

Spørsmålet mitt er at om man velger en hylse med rette vegger, så kan man vel få til en innstikkpipe til siste elgen på kvota, uten at man skyter slark i låsen?

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg at de færreste produsenter vil garantere sine innstikkpiper til bruk i øvre løp på hverken kombi eller drilling.

Noe av årsaken er muligens at det er endel gamle våpen ute blant folk, og heller lite viten om hva disse egentlig tåler.

Noen produsenter, av våpen og innstikkpiper, garanterer sine produkter i visse våpen, men ikke alle.

 

Generellt ser det ut som de fleste produsentene av innstikkpiper har satt grensen ved 5,6x52R uten at jeg vet filla om hvor mye trykk den klarer å opparbeide og utøve på mekanismen i våpenet, den er jo tross alt ganske kon i fasongen...

 

Håper at noen av de lærde her titter innom og tar en forelesning for oss villfarne får. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er hylsevolumet i en 9,3x72R da. Er det langt unna en 9,3x57R. Kunne sikkert lades med 230 gr kule men blir vel kansje ikke akkurat noen elgvelter med så lett kule i den beskjedne hastigheten .

Er jo veldig kurant med x57 hylsa da. Kjør i vei sier nå jeg .

 

Den vil gå. Faktisk jo mer jeg finner ut om kaliberet, jo mer har jeg lyst til å prøve det...dvs. skyte med Drillingen som står i våpenskapet :wink: (har faktisk ikke gjort det ennå)

 

Scroll ned på denne siden så ser du spørsmålet fra meg til Lutz Møller,overskrift; "No Sweden bullet yet?", og en svenske ad. å lage 9 grams prosjektiler for lovlig storviltjakt. Det vil gå.

http://www.saxtech.eu/9,3-mm/9,3x72R.htm

 

I samme slengen fikk jeg et keller&simman 7X65R innstikkpipe med, men den ville han ikke sette i av den enkle grunn at min drilling IKKE var sterk nok i låsen. De fleste er ikke det, jeg fikk vite at de tålte mer der rifleløpet sitter, og fikk samme svar som en kom fram til i en tråd her på forumet; Regn ut hva haglepipene er trykkprøvet til. Finn ut hva belastningen blir pr. cm2 på kassen. Regn så ut cm2 trykket på den aktuelle patronen du vil ha innstikkpipe i. Som sagt så gjort, og da kom jeg til samme konklusjon selv... Fann :cry:

 

Men i ditt tilfelle kan nok 72R en være et bra valg, for den vil gå. Den har lang hylse som kleber godt på kammerveggen, og med de KJG kulene tror jeg ikke noen elg står på bena. Hvis du skal være 100% lovlydig betaler du for 300, og da lager Lutz 9 grams KJG til deg. Det ble ikke noe med svensken, han tok nok de 8,5 grams :wink:

 

Men en ting du får hvis du går løpet ut å bestiller en 9,3 pipe og kamrer den sjøl til 9,3X72R; .366 kuler og ikke .364 som 72R en har orginalt. Da har du større utvalg i kuler :!:

Link to comment
Share on other sites

Å finne opp noe nytt er ikke enkelt, så her kan du kanskje få lånt en brosj i nettopp 9,3x57IRS ; http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=63564

 

En dugelig børsis må da kunne lage en innstikkspipe?

 

 

Takker og bukker! :D

 

Jeg har lest til øyet ble stort og vått, samt siklet litt fra ene munnviken, og det gleder meg å se at borderfolket holder tankene i sving.

Gleder meg forøvrig også at jeg hadde den tanken allerede før svenskene kom på den. :lol:

 

Tror jeg vet om et par børsemakere som kunne tatt på seg en sånn jobb, hvis de har tid...

Link to comment
Share on other sites

Ved annen gangs gjennomlesning av det svenske prosjektet ser det ut som de har lagt seg på helt egne hylsemål.

Altså at det ikke ganske enkelt bare er snakk om å utvide halsen på en 8x57IRS for så å kjøre den i size-dien til et 9,3x57 sett.

Imponerende stykke arbeid å gjøre det hele fra begynnelsen av, men jeg holder meg fortsatt til Svein Solli's lære og tenker standard ide, reformet hylse i standard kammer, bare med utfresing til kraven.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Låner/løfter denne.

Eg ser at Keller + Zimmermann har innstikksløp i 9,3x72r i "standardlista" si. Kan eg då anta at det går an å legge inn ei slik i dei aller fleste hagler? Eg søkte litt rundt på nett for å finne trykkstandarden på patrona utan hell, men det kan vel ikkje være høgare enn at det bør gå? So vidt eg hugsar er står det ladedata og trykk i VV si ladebok, men den har eg sjølvsagt ikkje for handa. RWS ladar den med ei 12,5g kule i 615m/s so det kan ikkje være all verden av trykk. Ein 9,3x74r er etter det eg har forstått i tøffaste laget for mange hagler, men kor trygg er eg med "lillebreoren" 9,3x72r?

 

Eg har lenge hatt lyst på ei enkeltskuddsbørse for bruk på småvilt (og kanskje rådyr). Aller helst skulle det vært ei lita smekker fallblokk i eit litt "koseleg" kaliber - 25-20 eller noko i den gata. Aller helst eit europeisk kaliber, eller kanskje ein villkatt (Høyrte eg 6,5-20? :D ). Men eg har òg tenkt tanken om at ei billig enkeltløpa hagle dedikert til bruk med innstikksløp vil bli ei utmerka fattigmannskipplauf for ein student med lånekasseøkonomi. Ei slik børse i 9,3x72r vil jo være topp til både rådyr og mindre vilt.

 

@Stykkjunkeren: Har ikkje sett denne tråden før eg søkte den opp no for å sjå om eg fant svar utan å måtte starte ein ny tråd. Har du fått sett noko meir på prosjektet? Eg meinar å ha lest ein artikkel om ei gammel Husquarna i nettopp 9,3x57r, utan at eg har garanti for at eg hugsar rett. :)

 

Edit: Skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

vil man kunne lade disse hjemmelagede kreasjonene til et akseptabelt trykk for de øvre løpene i en drilling og fremdeles ha tilstrekkelig anslagsenergi for en elg, eller er tanken og undertegnede totalt på bærtur?
Det er ikke trykket som er dimensjonerende, det er belastningen.

 

Jeg skrev en tråd, som ble ganske lang tilslutt om dette.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31204

 

Sålenge du velger en så stor kule som 9,3, mener jeg det bestemt går.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...