Jump to content

H&K mod P30


OlavM

Recommended Posts

Fikk anledning til å prøveskyte den nye tjenestepistolen til Politiet her en dag, og den overrasket meg både positivt og negativt.

Det positive er jo grepet som kan tilpasses den enkellte brukers hånd, fin detalj.

Funksjonsikkerheten rapporteres som solid, og det bør det jo være på et tjenestevåpen.

Siktene var også helt greie, med nok luft i rundt kornet.

Presisjonen var også helt glimrende til tjenestevåpen å være, skutt fra benk burde denne kunne gi grupper ned mot 30mm på 25m med ammo den liker.

Avtrekket var overraskende lett når man hadde nådd "trykkpunktet" kunne levd greit med et slikt avtrekk på feltpistolen min. MEN minuset med dette avtrekket er etter min mening den lange resettvandringen en må gjøre med avtrekker før en kan skyte neste skudd. raske dobbeltskudd var virkelig en utfordring når en ikke var vannt til dette. Så den krever nok endel trening om dette skal sitte.

Kjærnelinjen var i høyeste laget, den ga merkbart mere munningsvipp enn Glocken min, selv om H&K hadde lykt montert på railen under ramma.

Avtrekkeren var også litt for mye krummet syns jeg, var litt vanskelig å bruke ytterste leddet på avtrekkerfingeren.

Og i forhold til Glocken min? Tja, foreløpig knepen seier til Glock, men det er jo den jeg er vannt til da, men føler Glocken er raskere på førsteskuddet. Hadde bare Glock hatt sikter som duger....

Men føler meg trygg på at Politiet har fått et tjenestevåpen som duger godt i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Alltid hyggelig å høre rapporter om hvordan våpnene til våre voktere faktisk er.

Så avtrekket var lett? Jeg som trodde våre voktere alltid hadde avtrekk som var svin tunge.

 

 

Men hvordan er P30 vs USP?

Link to comment
Share on other sites

Fikk inn denne på mail nå:

Hei

Jeg har kjent på den nye pistolen til politiet (H&K 9mm). Den har utrolig dårlig avtrekk. SA er kjempelaaaangt, når du tror at du har kommet til et slags trykkpunkt, så er du halvveis. DA er like jævlig. Har du sett noen kommentere denne pistolen og har noen en god forklaring på dette elendige avtrekket?

SK

 

:twisted: Regner vel med at politiet ikke TRENGER bra avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje ha noe med det å gjøre at politiet faktisk kjøpte pistolen basert på tester av en annen H&K modell ??

 

I forhold til hva som er skrevet om saken i media i ettertid, var vel testene basert på at P30 skulle bli enda bedre enn den modellen de testet... :roll::mrgreen:

 

I tillegg inngikk PMT (eller hva det heter nå), ett etter ryktebørsen ganske saftig forlik med Safety&Security Services som hadde levert G-17 til de samme testene....

Link to comment
Share on other sites

Om man er vannt til primadonnaavtrekk fra matchpistoler og 1911 pistoler med direkteavtrekk så får man kanskje angstanfall,veien inn til "trykkpunkt" er lang, og det er jo selvfølgelig ikke som å brekke en glasstav fra trykkpunkt og inn heller. Men dette er en tjenestepistol, og kan nødvendigvis ikke være nervøst tunet.

Som jeg nevnte i forrige innlegg,resett til avtrekker var uvannt lang, men ved skyting så raskt jeg klarte med korrekt sikteretur, satt 10 skudd i et hjørne på tiern på helfiguren på 25m. Hadde avtrekket vært helt jævlig så hadde det ikke gått så bra. Man må dra til det smeller uansett....

Og mulig det kan være forskjeller på våpnene? Men lite trolig.

Men nå syns nå jeg at Glock er helt ok og jeg da 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bor i "distriktet" og her har de fått den, hvordan det er i resten av landet har jeg ingen anelse om. Men jeg vil annta at det foreligger en plan om lik overleveringsdato for hele landet...

De gamle Glockene...tja, nå har vel ikke Politiet hatt Glock, men derimot revolver, Smit&Wesson mod 10 cal.38spec.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i "distriktet" og her har de fått den, hvordan det er i resten av landet har jeg ingen anelse om. Men jeg vil annta at det foreligger en plan om lik overleveringsdato for hele landet...

De gamle Glockene...tja, nå har vel ikke Politiet hatt Glock, men derimot revolver, Smit&Wesson mod 10 cal.38spec.

 

Jepp da har de vel fått den på Hamar å da.

Så Politiet har faktisk ikke hat pistol som vanlig tjeneste våpen før nå?

Men hva skjer med de gamle revolverne da ?

 

OFFTOPIC.

Vet du forskjellen på P30 kontra USP untaggen med det at P30 har uskiftbart grep?

Link to comment
Share on other sites

Jo, politiet har hatt pistol som tjenestevåpen før. Det var i tiden før S&W mod 10, som gradvis ble innført fra ca, 1980.

De aktuelle pistolene var i tiden før S&W i kal. 32 acp/7,65 mm - av forskjellige merker og modeller.

Walther PP og PPK, Browning 1922 og 1910, Mauser 1910? og HSc. Det er ikke en dato, så har "alle" i politiet P30. De som skal ha, skal først kurses og det tar tid.

Link to comment
Share on other sites

For 3 år siden overtok faktisk politiet 3000 Glock 17 og 7000 MP5 fra Forsvaret. Men i hvor stor grad dette utstyret er tatt i bruk vet jeg ingen ting om.

Fakta:

Dette overtar Politiet:

400 matcontainere, 1600 vernedrakter, 900 soveposer, 1400 liggeunderlag, 250 kamuflasjenett, 430 primuser, 1900 headover, 650 ryggsekker og 900 kartmapper. To bandvogner til Sysselmannen på Svalbard, 25 MB 240 feltvogner, 18 ti-fots containere til lagring av materiell og 45 telt.

 

Våpen: Mauser M59 skarpskytterrifler, 3000 Glock pistoler og 7000 MP-5 maskinpistoler. Våpnene ble anskaffet i perioden 1975 til 1986, og har vært lagret som mobiliseringsvåpen i Forsvaret.

 

Avtalen er gjort mellom Forsvarets logistikkorganisasjon/Driftsdivisjon/Forsvarets avhendingsprosjekt (FLO/D/FAP) og Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).

Link to comment
Share on other sites

Er rett som Flashman bemerker, Beredskapstroppen har hatt div forskjellige våpen gjennom årene. At de har brukt mod 19, hadde jeg ikke fått med, mod 28 ble brukt, men godt mulig at mod 19 også var i bruk.

Er ikke bare krimvakta i Oslo som benyttet mod 36. Tror det var standard oppsett rundt hele landet for sivil bevepnet tjeneste. Hva som skjer med disse kommer kanskje senere (Kahr K9?)

Å dra inn beredskapstroppens våpen er kanskje ikke så lett. En kjenning tjenestegjorde der på -80 tallet og hadde P7 som forsøksvåpen, sammen med Steyr AUG. Det var vist bare to av AUGene, mens HK 33 var normalen da.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg har politiets spesielle avdelinger hatt H&K P7 (Delta) og Sig Sauer 226 (Delta og livvaktene) i nyere tid. Når Delta byttet til P7 var våpenet som ble utfaset Smith&Wesson Modell 19. Krimvakta i Oslo hadde også Smith M36 i en periode.

 

Men hvilken modell P7 er det de hadde ? P7M7/P7M8/P7M13/P7M10/P7K3/P7PT8.

Men det er vel kanskje ikke så lett å vite vis man selv ikke har hat en.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det mulig å få kjøpt denne sivilt nå? Evt. hvem har den og hva er prisen? Gjorde noen søk, men resultatløst.

 

MVH

 

EssE

 

Skal nok være fullt mulig det ja.

Jeg kom over en nordisk nettbutikk her om dagen som selger P-30 men jeg husker ikke addressen akkurat nå. Prisen husker jeg ihværtfall å den var på veiledende 8790kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...