Jump to content

Problemer med presisjon(halspressing).


Polardego

Recommended Posts

Har en Sako Vixen i 221. Har tidligere fått god presisjon med 50 gr Norma og 55 gr Lapua FMJ. De siste ladningene har ikke gått bra selv om jeg bruker nøyaktig samme hylser som tidligere. Forskjellen fra tidligere ladninger er at jeg har brukt Lee Collet til halspressing. Etter litt justering sitter kulene veldig godt, men presisjonen uteblir. Det er egentlig en Collet for 22 PPC, men jeg har lest på Reloaders Nest at den har vært brukt på 221 med gode resultater. Sporene etter pressinga går nesten helt ned til skuldra. Tidligere brukte jeg en RCBS helpressedie som jeg justerte ut så den bare pressa halsen. Glimrende presisjon. Kan det være at RCBS-dien ikke lagde like godt kulehold som Colleten og trykkoppbygninga blir annerledes? Har litt motforestillinger mot å teste med RCBS-dien igjen siden jeg har knekt utstøterstanga. Har ikke lyst å bruke tre dier :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis hylsene går tregt i kammeret når du bruker collet kan det hende du får noen uheldige spenninger. Jeg har en R93 med flere løp, i et av dem (6,5x55) er det helt tydelig at halspressing gir en del dårligere resultat enn delpressing med FS die. I de andre løpene er halspressing helt ok.

 

Har du målt konsentrisitet på hylsene etter at de har vært i collet`en? Er jo mulig kanskje at de blir trykket skjeve av en eller annen grunn. Hvis du mistenker huleholdet er det vel bare å backe ut dien en halv eller hel tørn og prøve med litt mindre pressing?

 

Generelt har jeg alltid, dvs. med fem forskjellige rifler og dertil tre ekstra løp, fått best resultat med delpressing. halspressing har alltid gitt enten samme eller litt dårligere presisjon. Dette er da ikke benkevåpen og jeg er ikke benkeskytter så erfaringen gjelder jaktvåpen, bolt, brekk og R93.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Først: komplett utstøterstang RCBS koster ikke mer enn 8,25 USD fra Sinclair.

Har du målt hvor mye du presser hylsehalsene kontra ladet ammunisjon? Har du pusset av mandrelen? Er hylsehalsene for "tighte" (over ,002") i forhold til kulediameter kan det bli skjevheter og skader under kule-isetting.

Collet-dien (med sin "Caught between a rock and a hard place"-design) er litt var for forskjeller i halsetykkelse. Er .221-hylsene like tykke som PPC-hylsene i halsen? Er det (4-) veldig synlige spor etter Collet'en?

Link to comment
Share on other sites

Hvis hylsene går tregt i kammeret når du bruker collet kan det hende du får noen uheldige spenninger. Jeg har en R93 med flere løp, i et av dem (6,5x55) er det helt tydelig at halspressing gir en del dårligere resultat enn delpressing med FS die. I de andre løpene er halspressing helt ok.
Patronene mater veldig fint.
Har du målt konsentrisitet på hylsene etter at de har vært i collet`en? Er jo mulig kanskje at de blir trykket skjeve av en eller annen grunn. Hvis du mistenker huleholdet er det vel bare å backe ut dien en halv eller hel tørn og prøve med litt mindre pressing.
Får kjøpe meg en kulekastmåler :)
Generelt har jeg alltid' date=' dvs. med fem forskjellige rifler og dertil tre ekstra løp, fått best resultat med delpressing. halspressing har alltid gitt enten samme eller litt dårligere presisjon. Dette er da ikke benkevåpen og jeg er ikke benkeskytter så erfaringen gjelder jaktvåpen, bolt, brekk og R93.[/quote'] Fikk veldig god presisjon med RCBS-dien.
Først: komplett utstøterstang RCBS koster ikke mer enn 8' date='25 USD fra Sinclair.[/quote']OK, får bestille derifra da :)
Har du målt hvor mye du presser hylsehalsene kontra ladet ammunisjon?
Hvis du mener fabrikkladet så har jeg aldri hatt det. Skal sammenligne med de jeg presser med RCBS-dien.
Har du pusset av mandrelen?
Nei' date=' kulene sitter veldig godt uten at jeg har pussa. Får ikke vrikka de med en Leatherman-tang.
Er hylsehalsene for "tighte" (over ,002") i forhold til kulediameter kan det bli skjevheter og skader under kule-isetting.

Collet-dien (med sin "Caught between a rock and a hard place"-design) er litt var for forskjeller i halsetykkelse.

OK, får måle det også :)
Er .221-hylsene like tykke som PPC-hylsene i halsen? Er det (4-) veldig synlige spor etter Collet'en?
Vet ikke, får sjekke hvor tykke PPC-hylsene er. Sporene er veldig synlige.

 

Takk for tipsene karer!

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at RCBS-dien ikke lagde like godt kulehold som Colleten og trykkoppbygninga blir annerledes?

Viss du mistenker at trykkoppbygginga er endra kan det jo tenkast at du må endre kruttmengde for å finne "hot spot". Særleg viss børsa er vâr for ammo-endringar ville eg prøvd meg fram med kruttmengde og/eller -type.

 

Ein annan sak er jo om det å bruke die frå eit anna kaliber er så ideelt som Reloaders Nest vil ha det til?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nettop fått meg en RCBS necksizer til 6,5x55. jeg har ladet 20 skudd som jeg har tenkt å prøveskyte før jeg fortsetter å lade. I går kveld bestemte jeg meg for å klargjøre flere hylser. Necksize, trimme lengde mm., og sette i fenghetter.

 

Jeg bestemte meg først for å kamre en ferdigladd patron for å teste at alt virket normalt før jeg startet. Jeg kjente med en gang en uventet motstand når jeg skulle fram med sluttstykket. Tok ut patronen roterte en halv omdreining og prøvde igjen. Akkurat samme følelse. Prøvde en annen patron, og akkurat det samme skjedde. Da jeg studerte patronene, såg jeg at de hadde fått et merke i siden av kula. merket kom bare på en side uansett hvor mange ganger jeg roterte og kamret patronen. Jeg hadde altså fått skjeve patroner.

 

Når jeg først ble klar over dette, så kunne jeg faktisk se det med det blotte øyet. Det ble enda tydeligere når jeg rullet patronene over en slett plate. Kulespissen vingler ca 2mm når patronen ruller. Det vil si at spissen er ca 1mm utenfor den ideelle senterlinja i patronen. Etter litt knoting med skyvelæret fant jeg ut at det faktisk var hylsehalsen som var skjev etter pressingen.

 

For å prøve noe, så gjorde jeg som jeg gjør med Lee collet-dien i .243. Jeg presser, roterer hylsa en halv omdreining og presser igjen. Satte i kule og prøvde å rulle den på plate. Ingen slingring var å se. Prøvde med flere med samme gode resultat. Regner med at det blir bedre på denne måten, og tok sjangsen på å presse 100 hylser til slutt.

 

Men det er klart at her er det noe som ikke er bra. Har en mistanke om at stemplet på pressa ikke går 100% sentrisk mot hullet som diene står i. Vil gjerne høre alternative teorier.

Link to comment
Share on other sites

@ polardego:

hvordan er krafta du må bruke for å seate kulene når du har pressa med colleten i forhold til hvordan det er når du har pressa med en anna die? (dette kjenner du om du tar litt rolige drag med pressa når du seater kuler?)

 

om colleten har mye mer motstand så kan du jo bare justere den litt "opp" slik at motstanden blir lik som med den dien som gir god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettop fått meg en RCBS necksizer til 6,5x55. jeg har ladet 20 skudd som jeg har tenkt å prøveskyte før jeg fortsetter å lade. I går kveld bestemte jeg meg for å klargjøre flere hylser. Necksize, trimme lengde mm., og sette i fenghetter.

 

 

Jeg ville ikke ha skutt de patronene for å si det sånn! :lol::lol:

 

Ja, jeg vet det er en skriveleif og skal være "tennhette", men vet også hvor mye futt det er i en FENGHETTE! :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter å ha presset 3-400 hylser satt i tennhetter og ladet ferdig 10 stk. patroner så jeg at jeg fremdeles hadde godt synlig kulekast når jeg rullet patronene på glassplate.

 

Kjøpte meg kulesetterdie og necksizer fra Lee.

 

Satte ca 200 kuler i går kveld med den nye kulesetterdia. Resultatet ble vesentlig bedre, men ikke godt nok. Hver femte patron har fremdeles synlig kast i kula ved rulling.

 

Jeg har i flere år ladet 243.win med denne pressa uten problemer, men da med dier fra Lee. Jeg forventer derfor at jeg får bedre resultat neste gang jeg skal lade om 6,5 hylsene. Det er ingen tvil om at necksizeren fra RCBS har gjort halsene skjeve. Noen har nevnt at ekspanderknappen kan dra halsen skjev. Ikke vet jeg, men jeg kommer ikke til å bruke denne necksizeren fra rcbs flere ganger.

 

Nå får jeg skyte disse patronene for å forme hylsene igjen

 

Er det noen risiko ved å skyte patronene som er så skjeve at kula får merke etter løpet ved kamring? (Helt bakerst på synlig del av kula)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tydeligvis mye ulike erfaringer. Jeg er stor tilhenger av Collet dien til Lee og bruker den i 6.5x55, .308 og 7x57R. 4-6 omladinger så bruker jeg å delvis helpresse hylsene før nye omganger med colleten. Super presisjon og svært liten hylseslitasje. Hylsene (norma) som jeg bruker til testing av ladninger i 7x57R er ladet over 15 ganger uten problem, og det teller ganske mye med hylseprisen på slike kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...