Jump to content

Sauer eller sako ?


trollbeagle

Recommended Posts

Skal kjøpe safaribørse / bjørn i 375hh. Skyter sauer 202 outback i 270 win i dag og er megafornøyd med saueren.

Er sauerbørsene sterke nok til et så stort kaliber, ser de leverer, men ser ingen ekstra forsterkningsbolter, slik som mitt andre alt. har nemlig sako kodiak har....

 

Noen tips hva jeg bør velge ?

 

JR!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor akkurat her, men jeg ville IKKE ha gått for Sako. Har hatt MEGET dårlig erfaring med Sako.

Sauer kamret og bygd for 375 er god som gull. Flott sak, noget tung.

 

Må nesten spørre...hvorfor ikke heller kjøpe en Remington? Den kassa er en større tanks en Sauer kassa. Visstnok kåret til verdens sterkeste masseproduserte låskasse. Jeg lader 380 grs Rhino til mine 375 rifler, og ingen av dem viser tegn til svette. Måtte bare prøve de Rhino "slugsene" igjen i år. Ellers bruker jeg så og si kun Barnes TSX 300 grs.

Link to comment
Share on other sites

Begge våpen er å regne som øverste sjikt mhp kvalitet og den ene fremfor den andre blir neppe feil. Sauer har fordelen med løpsbytte om du trenger dette.

 

Hedning, hva begrunner du med meget dårlig erfaring med Sako? Har erfaring med begge typer våpen og i tillegg ganske langt mellom hver gang en ser din mening? Bare nyskjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Sako 75 som er brotsjet opptil .375 wby og kan ikkje sei noke anna enn at eg er veldig godt fornøyd med børsa,så eg og lurer på ka så er så gale med Sako i .375 berre så eg ikkje drar rundt på noke som ikkje fungerer etter hensikt.

Vil no stort sett sei det handler vel mye om smak når det gjelder dei børsene som allerede er nevnt.

Hvis du kan så prøv å få "kladda" mest mulig og vurder stokk ,avtrekk, event. magasin løsninger med kapasitet, sikring og sikkert litt til .

Berre til orientering eg har to Sako 75.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har ikke erfaring med Sauer, men har en Sako 75 Custom DeLuxe i 416 Rem Mag. Den er jeg veldig fornøyd med, selv om jeg ikke har brukt den så lenge ennå. Presis, pen, og ser solid ut! Har også en kamerat som har en Sako Safari i 375. Kjempevåpen!

 

Så, - Sako burde holde... :D

 

Steinar

P.t. Afrika

Link to comment
Share on other sites

Ingen av dere sier noe om konstruksjon, hos sako SER vi ekstra rekylbolter, på saueren ser vi ikke en dritt, skjulte løsninger eller ???

Uten annet kjennskap til Sauer 202 enn å ha holdt i en del av dem - den har jo 2-delt skjefte (200'en har helt), og da er det vel fremre del av "kolben" som ligger an mot bakre del av låskassen, inkludet denne "bøylen" som hevarmen normalt skjuler? Og det skulle vel være mer enn nok anlegg for å ta opp rekylen fra det meste?

(Sauerfreaker, kom dere på banen før noen anbefalter Blaser!) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen års erfaring med Sauer 202 i 375H&H. Skal du ha safaribørse og det står i mellom denne og en Sako vil jeg uten tvil anbefale Saueren. Bytt ut den originale kolbekappa med en Limbsaver, sett på en lett liten Leopold i QR- montasje, og du har den perfekte safari/bjørnebørse. Den er solid nok til 458 Lott- om det er aktuellt. Skal du ha en børse til safaribruk er den største fordelen at den er delbar og går i en hendig kuffert- som du også kan bruke til din Outback. Når du i tillegg er vant med 202 mekanisme og sikring, burde jo valget være enkelt. Alternativet til delbar Safaribørse er som "Jegermeistern" sier en Blaser :) Ikke noe dårlig valg det heller, men muligens litt for liten magasinkapasitet med tanke på bøffel og bjørn- samt mangel på go-følelsen ved oppspenning/avsikring og ladegrep :D .....?

(Sauerfreaker, kom dere på banen før noen anbefalter Blaser!) :mrgreen:

mvh Asterix (Sauereier som bruker Blaseren mere enn jeg egentlig vil innrømme)

Link to comment
Share on other sites

ja her kom gode svar, og da blir valget enkelt...sauer i 375 hh.

Blaser kjøper ikke jeg, for å sitere min tyske jaktkompis da han tok i blaseren i butikken

" kjennes faen ut som noe søppel fra kina "

 

ikke for å disse noen som bruker den, jeg har lite greie på denne.

Men takk så mye for svar folkens !

 

JR!

www.trollbeagle.no

Link to comment
Share on other sites

Begge supre børser, men i kaliber .375 definitivt Sako fordi:

Sako har krysmatnigsmagasin og kan lades med magasinet i børsa - dvs du kan lade mens du beveger deg. (kan jo bli kjekt på en bjørnejakt) Sako 85 har også (en slags) kontrolert matning av patron i kammeret som endel storviltjegere anser som et must (er vel mest en motesak, med leser du på AR forumet er det vel nesten religion)

 

+ den Kodiaken ser rå ut...

8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...