Jump to content

Kjøttkvalitet på elg.


vavlo

Recommended Posts

I elgjaktlaget foregår for tiden en diskusjon om forskjell i kvaliteten på kjøtt fra elgokse og elgku.

Det hevdes fra noen at de ikke kan kjenne forskjell på kvalitet fra kjøtt fra f eks ett 5-6 års gammelt dyr uansett kjønn.

Andre hevder at kvaliteten på okse er bedre og at det det av den grunn "biffkjøtt" kommer fra hanndyr når det gjelder tambuskap.

 

Vi forutsetter ellers like betingelser når det gjelder stressnivå, mørning osv.

 

Hva er riktig?

Er det noen fasit?

 

Finnes det begrunnet belegg for å si at elgkjøtt fra elgokser vil være bedre enn tilsvarende fra kyr?

Vil dette evt endre seg vesentlig med alder på dyret?

Vi anser ikke at det er noe brunstproblematikk av betydning knyttet til kjøttkvalitet fra elgokser.

Link to comment
Share on other sites

No er eg ikkje direkte ekspert på dette, men mine erfaringar er at kjøttet blir dårligere med alderen, uansett kjønn. I tillegg, så vil kjøttet blir grovere med størrelsen på dyret.

Kjøttkvaliteten har også med kva dyret spiser, kva terreng dyret ferdes i osv.

 

Og med alderen kjem også seigheit, og krav til meir modning og bearbeiding av kjøttet.

 

Men i ein kombinasjon av samme alder, men stor størrelse forskjell, så held eg nok ein knapp på det minste dyret, altså hodyret..

Link to comment
Share on other sites

Har i mange år trodd på den teorien jeg også, at hanndyr er best. Men det har jeg forandret på. Nå tar jeg kun kjøtt fra hunndyr, som ikke er for gamle da. Er de gamle så er det som Mauser68 sier; grovt, og rel seigt. Egnesr seg best til pølse.

Men hunndyrene er ofte ikke så stressa i løpet av oktober som det hanndyrene ofte er. Hunndyrene sørger mest for å hele tiden ha mat nok, til seg og sine, og farter ikke så mye rundt. En liten okse er jo fredløs, samtidig som den gjerne skulle hatt seg et kvinnfolk, og store okser har nok med "å svolke over" damene, og det blir man ikke feit av..... :lol:

Jeg synes kjøtt fra hunndyr, opp til ca. 3-4år, har mye mere smakfullt kjøtt som er litt saftigere.

Det finnes selvfølgelig andre faktorer også, som igjen Mauser var inne på, som type mat osv. men det er uavhengig av kjønn. En ælj som går i åkeren nedi bygda og eter kønn, smakar nesten som NRF. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at kalv er det beste kjøttet.

Ungdyr deretter. Da snakker jeg om mørt kjøtt.

Da det gjelder voksne dyr så har det alt å si hvor lenge folk tør å la kjøttet henge. At oksen har det hardeste livet på høsten er det vel ingen tvil om. Da sier det seg selv at den må få henge til mørning endel lenger enn kua. Jeg selv foretrekker ku. Den har større lår i forhold til slaktevekt, akkurat som alle andre hunndyr :D

I fjor tok jeg et slakt av en stor okse, den ble hengende lenge. Kjøttet ble helt perfekt! Det var en stor okse.

Min konklusjon er at lengden på mørningen har alt å si hvis du vil ha godt kjøtt. Det går ikke an å henge kjøtt like kort tid for voksne dyr som man kan henge unge dyr.

Jeg har selv sett at folk ikke tørr å la kjøttet henge lenge nok, da får du ganske enkelt seigt kjøtt

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange myter ute og går vedrørende spisekvalitet på de ulike kjønnene av slaktedyr:

Trygve Hegnar gjør det til et stort poeng at han risikerer å få kvigebiff, når han er ute etter biff fra okse. Nå må han gjerne spise biffene fra oksene, så kan jeg ta de som kommer fra kviger og yngre kyr, for det der har han ikke noe greie på (så også som det meste annet..) :wink

 

Mørning har vært nevnt, og dette er helt avgjørende!

 

Deretter har man trevelsgrøvelse. Denne er oftest mer fremtredende på hanndyr, og eldre dyr, fremfor ungdyr og kalver.

 

Sistnevnte har nok en høyere "spisekvalitet" lik mørning tatt i betraktning.

 

Smaken er heldigvis delt, så all mat blir spist, og alle damer gift :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en velkjent sak at storfe skifter kjønn på slakteriet, men noe av denne grov/mør i favør av okse kommer vel av den enkle saken at det er for det meste ungokser som havner på slakteriet for å bli biff, gamle melkekyr blir malt opp til karbonade/kjøttdeig. :)

 

For hjortevilt er alder viktigere enn kjønn, men der har også mørningsprosessen noe å si, og i den sammenhengen må man merke seg at mørningsprosessen stopper opp om temperaturen kommer for nært null grader, og da starter den ikke igjen når det blir mildere :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...