Jump to content

Solid våpen til førstegangsjeger


waterbaekk

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg skal kjøpe rifle, men er usikker på hvilken.

Skal det første året brukes til bane/kråkeskyting, men etterhvert braker det løst med jakt av det som kan skytes.

Trenger forslag på våpen, kaliber, kikkert og eventuelt lyddemper.

Kan legge i litt penger, men ikke noe over 20000.

 

På forhånd takk!

 

Mvh waterbaekk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tikkaen er et godt valg, meget presis og god ergonomi. Et annet alternativ kan være Ruger Hawkeye som nå også kommer i 6,5x55. Kaliberet er antagelig det mest universalt anvendelige du finner. Tikkaen er gjerne hakket mer presis og har bedre avtrekk, men Rugeren er endelig presis nok til jaktformål, og avtrekket kan tunes eller byttes ut.

 

Det som er fordelaktig med Rugeren, spesielt for en fersk jeger, er sikringen som låser hevarm og tennstift i full stilling, men som også kan settes i en halvstilling der kammeret kan tømmes med sikret avtrekk. Ruger leverer også en skikkelig 1" kikkertmontasje i stål inkludert i prisen, 30mm ringer koster heller ikke noen formue.

 

En Hawkeye med Zeiss Victory 1,5-6x42 går antagelig på streken inn i 20k budsjettet, med en tilsvarende Meopta Artemis 2000 tillater budsjettet demper også.

 

Og husk: Alt som skrives i denne tråden er enkeltpersoners meninger, IKKE se på det som noen fasit. Gå rundt til forskjellige forhandlere, se og klå på forskjellige rifler og finn den du føler deg mest komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt, få mer ut av pengene. For 20000kr kan du stort sett få tak i det du vil, hvis du styrer unna fine stokker og og mye gravyre.

Kan jo være lurt med en rifle med løpsskiftesystem f.eks sauer eller schultz&larsen. Velg i første omgang et vanlig kaliber som 6,5 eller 308.

Disse du får forholdsvis billig treningsammo til.

Så kan du jo skifte løp etterhvert som du vet hva behovene dine blir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for Schultz&Larsen 97. Gjerne med kkc-stokk. Hiv på en god europeisk kikkert, og du har våpen resten av ditt liv. Kaliber er det mye å velge i. De tre store, event. 8x57. Skodd for all slags jakt. Jeg liker best .308w da man får ei nettere/kortere kasse. Vet ikke om S&L levere disse.

Link to comment
Share on other sites

howa 1500 i kal 308win.

sleng på en kikkert til noen tusen i stålmontasjer. så kommer du sikkert under 10 000,-

 

Har hatt en slik howa 1500 i 308win, i bedda laminatstokk, med en tasco titan i stålmontasjer i huset. den gikk som baredet. :)

 

+1 :D

 

Helt enig :D

Har en rustfri i 270 win og en blånert varmint i 223 Rem.

Kun positive ting å si om Howa.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testa de opp mot hverandre. Det eneste jeg kan si er at Howaen samla meget godt, og jeg har sett Tikka T3 som også samler godt...

Men jeg synes stål gjør seg bedre enn plast i mekanismen på børser, derfor liker jeg personlig Howa bedre enn tikka T3. Når da Howa er billigere enn Tikka.... pluss at du kan velge mellom ganske mange forskjellige skjefter på Howa(laminat skjeftet var meget bra) så holder jeg en knapp på Howa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og har vært skeptisk til Tikka, men har lest litt av hvert.

De fleste som har Tikka er veldig fornøyde, men de som ikke har det er skeptiske til plastikken.

Jeg har også sett på Sako 85 Hunter, den virker veldig god og solid.

Men aller mest har jeg lyst på en brukt tyskmauser som jeg setter på demper og topper med en bra kikkert!

Tiden får vise :)

Link to comment
Share on other sites

solid?

 

M98K er solid.

Det er den. Jeg har hørt rykte om at en gang var det foretatt en test for å se om det var mulig å sprenge låskassa på en M98, og dem sveiste igjen løpet og fyrte en skikkelig hardt overladet patron.

 

Ryktet sier at løpet gjekk føyka fremme, men låskassa var like hel. Vet ikke om dette er sant eller om det er noe som har blitt til eventyr etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Siden du vil ha noe som er solid og er en slags moderne kopi av Mauser 98 er det vanskelig å komme utenom Ruger M77. En god og driftsikker rifle som er solid laget. Har selv flere Ruger rifler i skapet og liker dem godt. Sluttstykke gangen kan være litt rå og trå i begynnelsen men det går seg til med litt olje og noen ladegrep. En del rifler trenger man å få justert avtrekket på, og det gjelder også Ruger. (En børsemaker fikser dette greit) Men det må du som sakt på flere våpenmerker. Husk på at Ruger leveres med inntrigerte baser på låskassen og ringer følger med hvert våpen. Et meget solid system. Her sparer du penger. Våpnet har trepunktsikring som låser hevarmen. Til ditt bruk vil jeg også anbefale kaliber 6.5x55. Lett tilgang på ammo og selges i alle våpenbutikker. Har selv en Ruger i dette kaliberet som går meget godt. Dessverre sluttet Ruger å kamre sine våpen i dette kaliberet for noen år siden. Ser at HighPower sier at de kommer med kaliber 6.5x55 i sin Hawkeye modell nå. For håpe det stemmer men jeg kan ikke finne 6.5x55 scan på nettsidene til Ruger. Kjøp deg en kikkert av Tysk/Østerisk kvalitet så har du kikkert som tåler motlys og er bra i skummringen. Har selv flere kikkerter i størrelsen 1.5-6x42 som jeg syns passer godt på riflene samt at balansen på rifla blir god. Selv er jeg ikke så begeistret for disse store tubene som noen setter på riflene sine. Men det er jo smak og behag da og ikke minst hva du skal jakte på og hvor langt hold du skal skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ville ha titta på Husqarna 1900, en av de beste låskassene som er bygd etter Kragen. Et fantastisk ladegrep, det skal du lete lenge etter. Er du så heldig og dumpe borti en lux er du spesielt heldig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...