Jump to content

Erfaringer med kaliber 25-06 Remington!


WinchesterM94

Recommended Posts

Hjelp hva har jeg gjordt :oops:

 

Etter mange måneder på jobben fikk jeg vil ha tarmen styre litt og ett inpulskjøp ble gjordt.

Kjøpet ble en nesten ubrukt Remington 700SS med løsemagasiner i kaliber 25-06 Rem.

 

Børsa har stått usolgt siden folk i distriktet skal ha 6,5x55, 308win, 30.06 og til nød 9,3x62. Jeg derimot liker litt sære greier :mrgreen:

Derfor sitter jeg da på en remington i nevnte kaliber og lurer på erfaringer fra folket med dette kaliber.

Min blir nok brukes til skadedyr og eventuelt rådyr jakt til nesteår. Pluss litt langhold kanskje.

 

Så fyrpå med erfaringer folkens. Foresten noen som vet ca levetid på disse løpa? Er mye krutt og lite hull så sikkert ikke mange 1000skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil har Eirik Moen hatt et .25-06 løp og skrevet endel deromkring. Kanskje såpass lenge siden at det var i Våpenjournalen?

Ellers er det nok ikke så veldig mange "kvart-tomms"-børser her i kongerike, pga. 6,5mm's sterke tradisjon og gode rykte.

Link to comment
Share on other sites

Nå nå Kjell Åge....Ikke noe mobbing :wink:

 

Hehe det var en så god handel så jeg var nesten bare nødt til å handle :mrgreen: Gleder meg til helga så jeg kan prøve den litt....fant masse ladedata på nettet(vitavouri)så dette skal bli spennende og prøve. Men det var da litt dritt att ingen hadde erfaringer med patronen da....Men det gjør den bare enda mere passe til meg da jeg elsker slike ting ikke alle andre har :lol: Og skulle løpet fort ta kvelden så har jeg ett 270 win løp på hylla som jeg skal montere i den senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe ja det var slik å forstå ja....Skal jeg sifra til deg når jeg blir lei den da? Så kan du ta over :wink:

 

Nå har jeg kosa meg på ladebua og satt sammen noen ladninger til den, samme kule men med forskjellig krutt og kruttladninger.

 

Så nå håper jeg på penvær og ikke noe aktivitet på banen på lørdag så jeg kan skyte i fred og ro :mrgreen:

 

Satte på en stor kikkert (10-40x50) og har fjernet plast knoppene i skjeftet så da bør vel alt være på sin plass og resten er opptil skytteren.

 

Men jeg setter stor pris på om det er noen andre med erfaring her da jeg snart har like mye erfaring med kaliberet som "silent hunter" her som er det enesta andre som har inrømmet og skyte med dette kaliber her så langt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vell da rakk jeg og teste børsa litt idag.

 

Først det positive:

Høy hastighet.

Lite rekyl.

Presisjons potensiale.

 

Negativt:

Avtrekket må lettes.

Stokken byttes kanskje? Virker litt myk.

Blir fort varmt løp, med løpsslitasje som følger.

 

Jaja noen skudd ble det i dag og samlingene varierte fra 10 til 40mm der jeg kunne utelukke eventelle skytterfeil, samt en kikkert jeg tror svikter snart :evil:

 

Hardt avtrekk gå noen få serier med større grupper(en flue fra gruppa) samt ladninger børsa absolutt ikke likte. Mellom 40 og 60mm.

 

Så få lettet avtrekket litt og sette på en litt bedre kikkert så tror jeg dette skal bli ett fint bekjentskap med kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil har Eirik Moen hatt et .25-06 løp og skrevet endel deromkring. Kanskje såpass lenge siden at det var i Våpenjournalen

 

Ja, det var så lenge siden at det var i Våpenjournalen, kan sikkert rote det frem hvis det er av interesse. Pipa ble byttet til fordel for en 6,5/284, -når den ble sliten .280AE.

 

Kaliberet er så å si identisk til 6.5-06 med unntak av at kulevekten stopper på 120grs. De pipene jeg har hatt har gitt best presisjon med lette kuler. Ble så jeg brukte 75grs HP på bever, rev og sel (genial patron til dette). Mens 100grs X ble brukt til rådyr. .25-06 kan være veldig kresen på dietten og stort sett så gjør en 6.5x55 det samme, men har fordelen av å være lovlig på storvilt (om du ikke har for mange storviltrifler..). Jeg har ikke brukt pipa mi på mange år, og det skal vel litt til at den blir skrudd i igjen. Bortsett fra det er det en artig patron.

Link to comment
Share on other sites

Nja nå har jeg både 6,5x55 og andre patroner så jeg kjøpte den ikke fordi den kunne gjøre det andre patroner kan men fordi det er en patron ikke alle har? Eller noe slik :mrgreen:

 

Nå blir det vel ikke så mye storvilt jakt så da syns jeg det er bedre å ha noen "småviltpatroner" som gjør det bedre enn "storviltpatroner".

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kalibret i eie, men har skutt tre hjort med det i Skottland. To med Tikka T3 og en med Sako finnlight. Alt med Ballistic tip, mener det var 120 grs på alle, men i alle fall det på de to siste! Alle tre var hinder på 40-50 kg skotsk slaktvekt (med skinn, uten hode og klauver). Lite kjøttskader ved treff bak bogen, selv på en hvor jeg råka ryggraden (lå på 50m og glemte at børsa gikk høyt på 200...).

 

Flat og fin kulebane for drugholdsjakt, og praktisk rekylfri med demper påmontert. Men litt vel vindfølsom med så lette kuler, selv om hastigeta lå godt over 1000 ms! Blåser ofte en del i fjellene der borte, og slet i kastevind på 250 m hold... (ryggskutt på 50m, som trilla ned ei li...)

 

Absolutt mest brukte kaliber blant de yrkesjegerne jeg har vært borti der borte. Lette kuler, tofot og stor kikkert. Hodeskudd som gjelder. Fin arbeidsdag...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Har brukt en Ruger varmint med lang kasse i .25-06 i noen år. Hovedsakelig til jaktfelt. Laminatstokk og tungt løp.

Har brukt 120 grs. Swift A-frame til :D , og den gjør jobben vel så godt som 6,5x55. Ca. 940m/s. Det er ikke den mest presise kula, men gjør jobben godt. Har ellers skutt etpar tusen skudd med 90-100grs kuler med ca 900 m/s. Disse på jaktfelt. God presisjon og lite rekyl :). Sierra er vel favoritten med tanke på presisjon. Har ikke lang levetid på hylsene. Halsene sprekker etter få omladinger. Noen tips? Hadde også det problemet med 6,5-06, men ikke med 8mm-06.

Fortsett med de sære ting.

Man kan ikke bare ha det morro, man må jo ha det litt gøy også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her en Sauer Wolverine i 25-06, har til nå bare brukt den på papp med stort hell.

Jeg kjøpte Hommersåk våpen sitt lager av gammel Remington 25-06 ammunisjon fra slutten 90-tallet, ca 260 stk, både 100grs og 120grs.

Beste gruppene er med 120grs, rundt 50mm på 200m og er egentlig veldig fornøyd med det med tanke på type ammunisjon.

Begynner ikke å lade til den før alt av ferdig ammunisjon er brukt opp....

 

Hastighet på 100grs ligger rundt 3400fps synes jeg å huske fra kronografering...

Link to comment
Share on other sites

Halsene sprekker etter få omladinger.

Du kan prøve å gløde dem med jevne mellomrom. Hver omlading går an, men da blir en fort lei. Da får du antakelig jevnere hastigheter og kanskje bedre presisjon på kjøpet.

Sett deg i et mørkt rom med en liten propanbrenner og varm bare halsene (!)* til de er nesten røde... Her snakker vi om såvidt synlig i mørket mørkerød**, og knapt nok det. Iallefall ikke varmere.

Jeg har noen "ofre - hylser" som jeg gløder til halsene er mørkerøde mens jeg tar tiden. Så gløder jeg de ordentlig hylsene 1 sek mindre, normalt 6sek på min brenner... Så slipper jeg dem i en bøtte vann, og sizer dem når de er tørre. Om du polerer dem først, så skal de akkurat ha blå "Lapua -look" til rett nedenfor skuldra.

 

K

 

 

 

 

* Om hylsehodet blir glødet er hylsa kaputt og MÅ ikke brukes. Den vil da ikke være sterk nok til å tåle trykket.

 

** Folk med perfekt fargesyn vil i mørke som regel se begynnende rød glød fra omtrent 400 grader C. I godt lys kan ting være 5-600C før du ser noe og aluminium kan smelte ved 600C uten å gløde synlig, dersom det ikke er helt mørkt. I dagslys er ting ordentlig rødglødene rundt 7-800C og orange rundt 1000, da har messingen smeltet..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei Hansen. Åh jada jeg har fått teste de kulene. Og takk enda en gang.

 

Løpet likte var det 70 eller 75 grain sierra kula best med 10mm spredning :wink: Har ikke papirene her så er ett fri hukomelse :shock:

 

Har også skaffet en del 110grain(tror jeg det var) hornady sst som gikk stygge godt.

 

Men dum som jeg var tok jeg ut løpet kort tid etter jeg testet ladningene og monterte ei 30.06 pie pga fikk tak i ett parti billig ammo til det og jeg hadde ei remington pipe som bare samla støv. Men nå skal jeg utover sommeren(god tid til jakta) sette inn igjen 25-06 løpet og bytte stokken og sette på en kikkert med bedre egenskaper(høyere forstørring enn 9x) og montere demper. Da har jeg skaffet meg riggen jeg blir bruken i mange år fremover.

 

Men klart flere med erfaringer rundt kaliberet må gjærne skrive her. Og andre som lurer på noe må spørre her. Har enda ikke skutt annet enn kråker med den og det funker bra :mrgreen:

 

Så dere som skyter større vilt vil gjærne høre deres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...