Jump to content

oryx .308


ola30.06

Recommended Posts

Et lite søk på nettet viste at Axel-Bruun har gode priser på ammo. 21,50 pr. skudd er vel ikke ille i forhold til hva jeg har betalt tidligere (430,- kr pakken). De har også gode priser på f.eks Norma Jaktmatch. Hm... interessant :wink:

Link to comment
Share on other sites

lapua vet du prisen på den? kjekt å sammeligne. Norma Jaktmatch aldri om den kommer i rifle løpet på jakt! jakt laget har hatt et par ettersøk på grunn av det. så det blir ikke med på jakt!

 

jaktmatch er vell en helmantel det så da er det vell ikke så rart det har blitt ettersøk etter det....

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch aldri om den kommer i rifle løpet på jakt! jakt laget har hatt et par ettersøk på grunn av det. så det blir ikke med på jakt!

:shock: Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si til dette.... Jeg håper bare for guds skyld at det ikke bare er Norma's Jaktmatch som ikke kommer i rifla lenger under storviltjakt, men all helmantel!

 

Står ikke prisene på Lapua på sidene deres og vet heller ikke om de fører det.

http://www.bruun.no/Våpen/hagleamunisjon.htm

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch er ikke heltmantel. hører ofte at den ekspanderer i papp skiva.

 

jaktmatch er ikke helmantel??? Den må du forklare fordi de jaktmatch jeg har solg på banen og brukt selv har da pinadø vært helmantel! Og hvordan hører man at ei kule ekspanderer i pappen egentlig??

 

Fusion derimot er ei bra kule på elgen

Link to comment
Share on other sites

Du "Ola30.06" det er ikke det lureste og skyte storvilt med helmantel og fortelle om det på internet etterpå? Det er for det første idiotisk og for det andre ulovlig. Håper på du ikke for problemer med politiet pga slike dumheter.

 

Er lov(smart) og sette seg inn i norske lover og regler hvis du skal fortsette og jakte og skyte i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk en hulspiss-variant av Jaktmatch, i 6,5x55.

http://www.norma.cc/sortimentmatch.asp?Kaliber=2&Kalibernamn=6,5x55&Lang=1

 

Men de øvrige er helmantel.

 

Ja, er klar over det, men for det første så er den kula 100 grain, altså aaaalt for lett for storviltjakt (bortsett fra rådyr), og for det andre så spør han etter 308win ammo også har han "30-06" i nicket, altså i det kalibret han har så finnes det ikke noen ekspanderende jaktmatch :)

Link to comment
Share on other sites

Flere av mine jaktkammerater benytter Oryx i 308 og det var den spesielt en som var glad for sist helg. Ei lita ku ble skutt og datt i smellen! Når han kom frem til kua viste de seg at rett forann bogen på kua stod det ei tre tommers furu som kula hadde gått i gjennom for deretter å felle elgen!

 

edit; skriveleif :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Du "Ola30.06" det er ikke det lureste og skyte storvilt med helmantel og fortelle om det på internet etterpå? Det er for det første idiotisk og for det andre ulovlig. Håper på du ikke for problemer med politiet pga slike dumheter..

 

- jeg har aldri brukt jakt match på jakt men noen på jakt laget har. derfor har laget hatt noen ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Noen mener det er en betydelig forskjell. Men visst du stiller kikkerten etter de aktuelle patronene og treffer der du skal, ja da er det jo ikke noe problem. Jeg hadde ikke vært komfortabel med en sånn forskjell om jeg gikk ut på jakt uten å justere treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

å spør han etter 308win ammo også har han "30-06" i nicket,

 

hva om jeg kun hadde mauser i 30-06? så overtokk jeg en mauser i .308 etter jeg hadde laget profilen?

 

Det var ikke det jeg mente, jeg mente ikke å "håne" deg for det :wink: Jeg skrev det fordi at jeg gikk ut fra at det ikke var noe 6,5x55 det var snakk om som Muflon linket til :P

Link to comment
Share on other sites

Den der jaktmatch hulspissen ser nå ut som en matchkule-hulspiss? Lik feks Sierra Matchking? De er ikke lov på jakt selv med hulspiss, er ikke laget for å ekspandere. Kjøpte også jaktmatch for å lage tomhylser i .30-06 men det står jo "fågel" på dem, antyder forsåvidt ikke storvilt det :roll:

Link to comment
Share on other sites

32-1.jpg

 

Det finnes tullinger som gjør slikt - det ødelegger aerodynamikken og følgelig presisjonen til kulene, og er ikke å anbefale.

 

Syns du skal bruke rett ammunisjon til oppgavene, Ola 30.06. Og vi jegere bør straks si fra når vi ser at jaktkamerater har tenkt å bruke feil ammo - om det er leirdueammo på jakt eller helmantel på storvilt. Så lite kan vi gjøre for å sikre en hurtig avliving.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes tullinger som gjør slikt - det ødelegger aerodynamikken og følgelig presisjonen til kulene, og er ikke å anbefale.

ikke for å ødelegge påstanden din, men har du prøvd presisjon på slike kuler? jeg har nemlig det. å den var ganske så god i kal 22.

 

jada det er en dårlig løsning som oftest. på helmantlede riflekuler kan det tilogmed være farlig for skytteren.

Link to comment
Share on other sites

blyspiss? den er jo ikke spiss. ;)

 

Tenkte litt på det der....og du har jo helt rett!!! Skal derfor lage en liten spiss med sanitærsilikon :roll: Vil da få en betydelig bedre BC samt at ekspansjon vil bli veldig bra siden silikonet vil bli presset inn i kula og føre til kraftig ekspansjon :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes tullinger som gjør slikt - det ødelegger aerodynamikken og følgelig presisjonen til kulene, og er ikke å anbefale.

ikke for å ødelegge påstanden din, men har du prøvd presisjon på slike kuler? jeg har nemlig det. å den var ganske så god i kal 22.

 

jada det er en dårlig løsning som oftest. på helmantlede riflekuler kan det tilogmed være farlig for skytteren.

 

Min erfaring var at med .22 ble det litt større spredning. Med større kaliber økte spredningen. Som nevnt ble presisjonen ødelagt.

Lagde standard knivhakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...