Jump to content

17 hmr til predatorjakt


PederR

Recommended Posts

Jeg var og forhørte meg litt om 17hmr hos en forhandler i dag da jeg har tenkt litt på og kjøpe meg noe lignende selv. Men må si jeg fikk bakover sveis når jeg så prisene på ammo lå på. over 20 kr skuddet :? er det virkelig så dyrt for skutt til en 17hmr?

Link to comment
Share on other sites

17hmr er i hvertfall fin på kråka.

 

Skjøt ei i går, avstand ca 40-50m. Kråka sto i ett tre, og på grunn av grener, var der lite å gå på. Så da kråka satte seg der jeg kunne se den, var det slutt. Kun å presse av ett godt plassert ryggskudd, og den slokna som ett lys.

Med 22lr ville jeg ikke ha tatt samme skuddet, da jeg var nødt til å legge meg kun 2cm over en gren for å sette kula akkurat dit jeg ville.

 

Liker at kråkene slukkner direkte, med 22lr har jeg opplevd at vind har lurt meg på hold rund 50m ut. Og gitt ei kråke som akkurat klarer å lette, det ene er at det er slitsomt å følge etter fuglen til en har fått tatt den helt av dage, men det andre er jo at en helst vill levere dødligt første skudd i alle situasjoner. 17hmr gir rett og slett flere gode skuddmuligheter. Men jeg vill ikke bytte ut 22lr'n av den grunn, den er fin å trene med, og er uovertruffen for hysj jakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

takker kermitt :D men ble litt skeptisk nå, om kravet er borte for anslagsenergien , hvordan kan jeg da være sikker på at jeg ikke feilbedømmer?? eks : skyter en rev (eller annet villt som ikke faller direkte om og dør) som kravler/springer til en plass der andre ser den og reagerer på at jeg skyter med så lite kaliber. Vil jo ikke skyte med så lite kaliber at reven pines unødig. vil heller ikke gi andre inntrykk av det.

Link to comment
Share on other sites

hmm. det blir mer tenking på meg da. altså før jeg kjøper meg gevær. kan jo risikere å få skuddsjanser på rev på vei hjem fra innskyting, og hvoordan skal jeg da kunne vite om jeg er innenfor eller utenfor. blir jo vanskelig for meg å i hele tatt skyte når det kun skal være min moral som skal bedømme dette. men men . enten 22 magnum eller 17HMR eller noe slikt blir det 8)

Link to comment
Share on other sites

Du har heilt rett kimjorgen. Er man i tvil så er man sikker, da skyter man ikke. sånn er det. mitt problem om jeg kan kalle det for problem er at jeg ikke har skutt rev med noe mindre enn 6,5 med jaktammo. og da var det slutt for mikkel helt tvert. og ser helt klart at .22 er for lite, selv med stinger. (og rev er uansett over hares størrelse :wink: ) så ville ha noe mellom de to. Fikk da anbefalt .17HMR siden jeg ikke ville jakte rådyr med den. men har det ikke travelt, så skal tenke mye før jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

blir jo vanskelig for meg å i hele tatt skyte når det kun skal være min moral som skal bedømme dette.)

 

Jeg må være naiv, for jeg trodde det nettopp var min moral, og kun den, som kan bedømme om skuddet skal gå eller holdes tilbake. Gitt ellers lovlige forhold til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Du har heilt rett kimjorgen. Er man i tvil så er man sikker, da skyter man ikke. sånn er det. mitt problem om jeg kan kalle det for problem er at jeg ikke har skutt rev med noe mindre enn 6,5 med jaktammo. og da var det slutt for mikkel helt tvert. og ser helt klart at .22 er for lite, selv med stinger. (og rev er uansett over hares størrelse :wink: ) så ville ha noe mellom de to. Fikk da anbefalt .17HMR siden jeg ikke ville jakte rådyr med den. men har det ikke travelt, så skal tenke mye før jeg kjøper.

 

Jeg er faktisk i akkurat samme situasjon som deg. Er i disse tider på utkikk etter rifle, som skal brukes mest til åtejakt på rev.

Har selv vært innom tanken .17hmr, og tror faktisk jeg ville skutt om forholdene hadde ligget til rette for et "etter boka" skudd.

Vingler imellom .223/.243 og .17 HMR, greier ikke helt å bestemme meg, men valget heller litt mer imot 223/243 siden jeg da har mulighet til å skyte rådyr. Men igjen, jeg har en kombi som fungerer fint til det. Vanskelig å bestemme seg gitt :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt .17hmr i noen år nå, og er kjempefornøyd!

Ville ikke brukt den på rev.

 

Har brukt den mye på gås og det har gått sånn passe greit, men er nok i minste laget. Har nå gått over til 6,5x55.

 

Til det bruket dere etterlyser her ville jeg gått for .22 Hornet. Kjempefin å dempe med en A-tech demper til under 1000.-lappen. + denne kan dere lade selv. Går dere for .223 så føler jeg sikkerhetsavstand med tanke på rikoskjett-faren øker betraktelig. Hvis det har noen betydning for der dere jakter. + det er dyrere med demper til .223 og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...