Jump to content

338 lapua magnum på elg med 180 grains kuler


PederR

Recommended Posts

Massive kobberkuler kan muligens virke i så lave vekter, men jeg tror hastigheten lett blir for høy slik at kulene fragmenterer lett.

Jeg bruker 215 gr PBP kule i 340 Wby, og tør ikke lade helt til maks. Jeg har ca 950-960 i hastighet, og da holder kulene stort sett sammen ved treff i dyr.

Link to comment
Share on other sites

Bruker i år 250grs Accubond. Første dyret ca.925m/s alt for høy hastighet. Har redusert til ca.840m/s. Nå går det greitt med kjøttet (Dyra faller iallefall raskt) 83grs N-560 sinnsykt bra presisjon også til Laaangt ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 215 gr PBP kule i 340 Wby, og tør ikke lade helt til maks. Jeg har ca 950-960 i hastighet, og da holder kulene stort sett sammen ved treff i dyr.

Hva i hundene er det du skyter som trenger 215gr PBP i 340? Og som stopper kula?

 

Skjønner jeg jakter på for smått vilt :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bruker i år 250grs Accubond. Første dyret ca.925m/s alt for høy hastighet. Har redusert til ca.840m/s. Nå går det greitt med kjøttet (Dyra faller iallefall raskt) 83grs N-560 sinnsykt bra presisjon også til Laaangt ut :wink:

 

Har skutt 3 Hjort med samme kule i 338LM i år,snillt ladet til ca 835 m/s.

Har samme erfaring som mr. Solheim,meget god presisjon (og BC) ,samt at dyrene har ikke falt mer enn maks et par meter fra der de ble påskutt.

Avstandene har vært mellom 160 og 220 meter.

Storfornøyd med kulen så langt.

 

Har ellers skutt et par hjort de foregående år med Hornady 225 grs Interbond ladet til 870 m/s.

Fungerte greit de og.

Link to comment
Share on other sites

@ M67

Hjorten er TOR på vestlandet!

Spøk til side, jeg har kun funnet to kuler av denne i dyr, og begge var nær perfekt ekspandert. Normalt går de tvers gjennom med god virkning og relativt lite ødeleggelse i dyret. Grunnen til at jeg bruker denne kulen er at den gir meg meget god presisjon. Tidligere har jeg brukt Swift A frame, men den holder ikke mål presisjonsmessig i mitt våpen.

 

Jeg har funnet at ca 950-960 m/s er maks hastighet for den kulen dersom en skal unngå splintring på korte hold, og jeg tror det gjelder det samme for andre massive kobberkuler. Kuler med blykjerne tåler vesentlig mindre selv om de er loddet, jeg brukte ca 900 på Swiften, og det virket OK, mindre robuste kuler må nok ned til det nivået Solheimen har kommet til.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med landt hold?

På lange hold er det nesten umulig å finne en kule som ekspanderer tilfredstillende på store dyr.

Men dersom du begrenser deg til middels hold kan du finne en kule som virker, men du finner ingen kule som fungerer tilfredstillende på alle hold, dersom kulen fungerer på kort hold vil den ikke ekspandere på middels hold. Dersom den ekspanderer på middels hold vil den splintres på kort hold.

Du må velge kule, hastighet og avstand slik at kulen treffer dyret med hastighet innenfor de begrensinger som gjelder for den aktuelle kulen.

Jeg har prioritert utgangshastighet slik at kulen fungerer tilfredstillende på kort hold, det gjør at maks avstand kulen ekspanderer brukbart er antatt 250 m. For praktisk storviljakt klarer dette seg for meg.

Dersom du mener deg kapabel til å skyte på lengre hold må du lade ammunisjon som ekspanderer på den aktuelle avstand, med tilstrekkelig tyngde til å trenge gjennom dyret.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke frekk, jeg må bare spørre:

-Hvilke kalibre har du skutt med før?

-Hva er den lengste avstanden du har skutt på?

-Hva mener du med langt hold?

 

Kan ikke unngå å legge merke til at du har startet tråder om alt fra 17 rem til 338 lap mag på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å skulle belære andre om hvilke begrensinger de bør sette, men når du skriver om å jakte små til middels dyr på 400 til 1000 m så tror jeg du skal sette på håndbrekket.

Du skyter på levende dyr, før du trykker på avtrekkeren skal du være tilnærmet 100% sikker på å levere et dødelig skudd.

 

På de avstandene du nevner krever det trening og erfaring - jævla mye av begge deler. Har du så mye skytetrening og erfaring at du mestrer det?

Har du prøvd deg på feltskyting?

Der lærer du litt av grunnlaget for skyting på middels hold, opptil ca 500 m noen steder. Når du nærmer deg å skyte fullt på et slikt stevne kan du prøve deg på mindre figurer. Så vil du lære etter hvert.

 

Dersom du ikke er usedvanlig begavet som skytter krever det noen (ti)tusener skudd før du mestrer det du trenger for å strekke holdene på jakt utover 2-300 m.

Link to comment
Share on other sites

Hør på Per-S, han vet bedre enn de fleste hva han snakker om.

 

Hadde tenkt å si det samme selv. Ja, jeg har skutt 6-sifret antall skudd, skutt på papp på over 1000m, er en temmelig habil skytter, men kunne aldri tenke på å skyte etter noe med puls på kilometeren.

 

Du vil skjønne hvorfor hvis du prøver noen runder på papp først.........

Link to comment
Share on other sites

PerS har utvilsomt rett i det han skriver over, det er sent og jeg er røff i kantene -

 

Både han og jeg har på dette forumet vært tilhengere av at folk skal kunne skyte på det holdet de selv behersker, og unngå oppleste og vedtatte "makshold" under jakt. Dette under forutsetning art jegeren virkelig behersker det aktuelle holdet, eller skuddsituasjonen. Jeg vil forsvare dette prinsippet til endes.

Beherske er et nøkkelord her, du MÅ beherske skuddene du skal skyte på jakt, du skal være trygg på at du treffer.

 

Selv driter jeg i hva andre mener, men jeg bare hater å skadeskyte, og jeg hater å ikke finne viltet, det gir meg dårlig samvittighet. Det er helt sant, og ungene blir sure om jeg skyter måker, så det får jeg også la være

Uansett, denne samvittigheten gjør at jeg stort sett skyter fornuftige skudd (dog noe lengre enn enkelte tåler å høre), og sådan er på linje med moralpolitiet, helt uten å anstrenge meg. MEN, Om folk nå IKKE får dårlig samvittighet av å skadeskyte, så er det et problem, all den stund såpass mange mener at en skal få dårlig samvittighet og da unngå å skadeskyte.

Derfor, om du eller noen driter i dette, og skyter i hytt og vær (eller maser for mye om det mens du åpenbart ikke aner noe av betydning om det), så vil en eller annen viktigper-faen lage en regel som sier at "det" er maks hold - det pugges på jegerprøven, og DN og NJFF er enige, nok til å trekke en mann til doms. Da har du gravd hull for både deg og meg og havner på en fin liste jeg har : hestkuk!

 

Det som er bra er jo at du spør og graver, og er på tanke-spørre-lure-drømme stadiet. Og ikke bare går ut og prøver. Alltid de lureste som lærer av andre og finner ut hva som funker og ikke funker før de prøver selv.

 

Du kan lese denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=20942&st=0&sk=t&sd=a&hilit=jakt+drugt+hold

 

Og denne, les begge trådene "fra begge sider":

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=20528&st=0&sk=t&sd=a&hilit=bukkejakt+i+skottland

 

Selv om mange her inne vil mene at du neppe har godt av noen av dem..

 

Det gjelder særlig moderatorkorpset som faktisk stengte en relativt saklig tråd om langholdsjakt og moral, men glatt lar trusler om vold, annen kriminalitet og regelrett hets i en tråd om hund passere. JEG mener det viser tydelig at moderatorene IKKE er "upartiske" men modererer ut ifra sine egne dårlig skjulte standpunkt i de forskjellige sakene.

Det var det og OT, nå må jeg jobbe.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

jo jeg er jo enig med dere m67 og Per-s

men jeg kommer uansett til¨å trene og og trene til jeg føler meg helt sikker og det kommer full til å bli etter 3-4 løpet som er skutt ut.

og rev bir full det strste som blir skutt på 400 meter av meg så jeg vill bruke ganske god optikk.

men selv det er ikke bra nok det må trenes ganske mye før man prøver seg på dissa holda.

har full 5000 skudd med 6.5X55 swedish fra 100-400 m

jeg syns at det er bedre å spørreandre om dems kunnskap og erfaringer med div kalibre så jeg har noe å gå utifra.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva som defineres som langt hold for trådstarter i jaktsammenheng, men dersom du ikke har tenkt å skyte elgen/hjorten på kloss hold så ville jeg vurdert 210 grs Swift Scirocco II.

Har riktignok bare prøvd den på papp og stål sålangt, men den skal visst ekspandere ned til rundt 600m/s, og

med Vo på rundt 950m/s blir jo en et stykke ut.. ;) BC er forøvrig 0,51

Presisjonen ligger på mellom 15-20mm for tre skudd i mitt våpen (338 RUM).

Vel verdt å teste ut!

Link to comment
Share on other sites

Har lest raskt gjennom tråden, og er for ein gong skuld ueinig med Per S.

 

Det finns kuler som verkar godt (nok) på både korte, middels og lange hald. til dømes Sako super hammerhead og Accubond frå Nosler. Dette har eg prøvd såpass mykje med godt resultat at eg kan innestå for det. Kaliber: 300 win mag.

 

God helg- no er det elgjakt :)

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt super hammerhead, men den viste mantelseparasjon selv ved relativ lav hastighet på ekspansjonstesten som ligger på egen tråd, Accubond kom bedre ut der.

Det er ikke lett å finne kuler som fungerer på både korte og lange hold. Spesielt når holdene blir lange er det meget viktig med god virkning av kulen fordi hastigheten blir lav ved annslag.

Berger har en jaktkule med ekstrem god ballistikk, i noen kalibre kan det være en egnet kule, men vent til noen får testet den på vilt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter etter en elg på 1000 m og skadeskyter , blir du mest sansynlig straffet for dette, og dette vitner om en total mangel på jaktmoral, for min egen del ville jeg ikke under noen omstendighet skutt på over 300m, selv om kula enda hadde nok kraft ( 338 win mag med 225gr nosler ) og jeg er ganske aktiv som skytter, så skyter jeg på et levende vesen og skadeskyting av en elg er helt forjævlig, det skal ikke mye bevegelse til på dyret før kula treffer et helt annet sted en du trodde. Men så over til kule valget, hva er vitsen med 338 lapua mag om du bruker 180gr kuler.

Om du skal utnytte kraften i dette kaliberet må du bruke langt tyngere kuler, for treffer du med oppunder 1000m/s blir det mest kjøttdeig og beinsplinter rund treffstedet. Håper at dette med skyting på så lange hold er noe oppskrytte fantasier fra guttunger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...