Jump to content

Tomhylser som man finner ute, kan de brukes?


Glenn_G

Recommended Posts

Har til nå bare ladet engangsskutte hylser som jeg har skutt selv eller fått av en kamerat. Men vi har skutt endel second chance pluss noen pistoler kaster hylsene ut på gresset så det er ganske mange hundre hylser liggende ute etter hvert. Kan man vurdere om disse er trygge å lade av å se på dem eller bør jeg bare la dem ligge? Er forresten snakk om 9mm hylser av diverse merker som skal lades oppimot fabrikkstandard for mengdetrening. Vanskelig å bare la hylser ligge når man først er bitt av ladesyken!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

plukker selv alt som fortsatt skinner. misfarget/jord/leire på lar jeg ligge..

 

så lar jeg alt gå i hylsetromleren og så sjekker jeg dem for ujevnheter/sprekker etc når jeg sitter å ser på tv

 

 

veldig glad i å plukke etter politiet da dem legger igjen noen tusen GFL hver uke:)

Link to comment
Share on other sites

vel, du bør inspisere hylsene du plukker for buler, og se etter tegn på overtrykk.

 

optimalt sett bør man kun skyte hylserman selv har skutt, eller vet at er engangsskutte fabrikknye, men det er ikke økonomisk forsvarlig i håndvåpenkalibre man skyter mye(9x19, 40, 38, 45etc). i 45 colt har jeg god kontroll over hylsene, men i annet lar jeg det gå,og forsøker å sortere ut alt som har tegn på overtrykk. har på åtte år som hjemmelader, og med 7-15000 skudd i året enda ikke blåst en hylse, bank i bordet...

 

hylser med lakkforseglede hetter er nesten garantert engangsskutt, slik som politiets GFL som chris nevner,og da kan du være ganske trygg.

 

jeg håndmater alle hylsen jeg lader inn i pressa, og har dermed mulighet tilå se fort over hylsa når jeg lader. har aldri opplevdå blåse en hylse, men det hender jeg kommer over hylser som viser tegn på mange eller harde ladninger, og de skroter jeg.

 

bruk uansett briller, du vet aldri hva som kan snilke seg forbi "kontrollen".

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske svar! Vi er kun to som lader 9mm så når hylsene merkes etter lading så ser vi om de er engangsskutte eller ikke :D

Har sett hylser som er blanke utpå og som har noe grønt irr innvendig, er dette håpløse hylser eller er det bare å vaske og sjekke?

Link to comment
Share on other sites

Har til nå bare ladet engangsskutte hylser som jeg har skutt selv eller fått av en kamerat. Men vi har skutt endel second chance pluss noen pistoler kaster hylsene ut på gresset så det er ganske mange hundre hylser liggende ute etter hvert. Kan man vurdere om disse er trygge å lade av å se på dem eller bør jeg bare la dem ligge? Er forresten snakk om 9mm hylser av diverse merker som skal lades oppimot fabrikkstandard for mengdetrening. Vanskelig å bare la hylser ligge når man først er bitt av ladesyken!! :lol:

 

 

Plukker alt jeg ser, vasker og tromler dem.

Så sorteres de etter fabrikat og sjekkes samtidig for feil / mangler.

De med feil eller tegn på overtrykk går rett i søpla sammen med ALT AV SELLIER & BELLIOT DRITTHYLSENE

Link to comment
Share on other sites

:? Politiet her i Lillehammer rydder etter seg de! Plukker opp det meste av tomhylser etter at de har trent på bana vår.

Men akkurat 9mm hylser er det som regel nok av her. Det er vel mest fornuftig å ta finsorteringen etter vask og tromling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det er skapt mye overdrevent hysteri rundt dette, bland alt i samme bøtta til trening.

Du velger så hylse merke, finner den beste ladningen til nettopp ditt våpen ved bruk av dette merke. Du har nå ladedata tilpasser valgt merke og i ettertid bruker du kun dette merke til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Onkel her legger igjen MEN hylser med berdan. :-(

Jeg gravde frem noen gamle GFL, MRP og CBC hylser de skjøt med tidligere. Testet ut hva jeg kunne bruke for å rense dem mest effektivt. Ingenting gav glansen tilbake. Det meste jeg brukte ga misfarging mot brun/orange. CBC og MRP hadde nitede hettelommer så de kastet jeg da de uansett sprakk i 75% av skuddene. Det ser ut til at de hylsene som tåler mest er GFL vasket i varmt såpevann. GFL tålte mest men når jeg brukte edikk/sitronsyre/ salmiakk isteden for såpevann så steg antall sprukne hylser betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...